Anbefalinger af kameraer - overordnet...

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Indlæg: 7039
Tilmeldt: 15 aug 2006 10:36 am
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Anbefalinger af kameraer - overordnet...

Indlæg af jakobdam » 16 aug 2006 13:39 pm

(opdateret marts, 2010)

Dette indlæg skrives idet mange nykøbere ikke altid helt har styr på den reelle udgift i forbindelse med køb af digitalkamera.

Jeg kan naturligvis ikke sætte prisen - det er jo noget køberen selv gør, men jeg kan skrive lidt om hvad man kan regne med at skulle inverstere i (evt. på sigt) alt efter hvilken ambition man har.

Hvilket kamera man decideret skal købe - tja, markedet skifter hele tiden, og det går hurtigt. Både i tidligt forår (omkring februar/marts) og efteråret (omkring august/september) lanceres mange nye kameraer - derudover lanceres der løbende digitalkameraer henover året.

Alle prisestimater i dette indlæg er baseret på billigste danske internetpriser – se evt. http://www.edbpriser.dk for links til køb af udstyr.


------------------------------------------------------------------


Begynder/"walk-around"


:: Digitalkameraet

Her anbefales typisk et point&shoot kamera. Disse er små og handy, kan ligge i en bukselomme og de nyere modeller kommer ofte med stor skærm. Typisk kan point&shoot modeller ikke indstilles manuelt, hvilket gør dem mere velegnede til simpelt "peg-og-skyd"-brug, fremfor et mere krævende brug. Mange avancerede brugere vælger iøvrigt et point&shoot kamera til supplement for deres fysisk større og dyrere kamera, til situationer hvor de ikke har brug for den højere kvalitet som det dyrere kamera leverer, og/eller ikke orker at slæbe alt udstyret med. Alternativt kan anbefales almindelige kompaktkameraer, der er lidt større end de små (ultrakompakte) lommestørrelse, men som så også giver højere billedkvalitet til samme penge - på bekostning af den større fysiske størrelse.

Disse små typer kameraer har stærk tendens til røde øjne ved brug af blitz, selv når antirødøje-funktionen aktiveres. Grunden til det er at blitz og objektiv sidder for tæt sammen. Antirødøjefunktionen kan mindske chancen for røde øjne idet den blinker med blitzen før billedet tages, således at folks pupiller trækker sig sammen - men så er der til gengæld større chance for at folk når at lukke øjnene helt.

Udover billed- og filmkvalitet samt diverse tekniske muligheder (såsom optisk zoom og opløsning (angivet i antal MPixels)) skal man være opmærksom på flg.:
- Fokuseringstid & opstartstid (hvor hurtigt kan kameraet snuppe billedet?)
- Batterilevetid og batteritype

Prisklassen for den type kameraer der her er tale om, ligger typisk fra ca. 1.000 kroner op til 2.500 kroner.


:: Anbefalet ekstraudstyr

- Hukommelseskort (typisk anbefales 4 GB og opefter, helst 100x eller hurtigere, medmindre man er født meget tålmodig)
Pris: ca. 250 kroner og opefter (alt efter kapacitet)

- Batteri+lader (medfølger typisk gratis ved køb af kameraet, dog ikke hvis kameraet benytter AA-batterier) - pris: ca. 250 kroner (eks. for 4 stk. AA NiMH-batterier + lader). Overvej Sanyo Eneloop eller Hybrio, da disse hybridbatterier holder noget længere tid på strømmen, end konventionelle NiMH-batterier.

- Ekstra batteri / batterisæt (praktisk til langture hvor man kommer til at skyde over 150 billeder og bruger skærmen meget).
Pris: ca. 300 kroner for Li-Ion // ca. 150 kroner for 4 stk. AA NiMH-batterier.

- Taske/etui (praktisk hvis man ikke ønsker kameraets chassis ridset, små bæltetasker eller lignende anbefales typisk, hvor der måske også er plads til et ekstra hukommelseskort)
Pris: ca. 150-400 kroner (alt efter kvalitet).



:: Dine muligheder

Her angives hvilke muligheder du typisk får hvis du køber efter denne del af indlægget (Begynder / "Walkaround"). Betegnelserne rangerer mellem: Uegnet, Delvist egnet, Egnet og Godt.

- Landskabsbilleder: Egnet
- Portrætbilleder: Delvist egnet
- Zoo/koncerter: Delvist egnet
- Dagligt peg-og-skyd: Godt*
- Studiebrug: Uegnet
- Makro: Delvist egnet
- Indendørs: Uegnet
- Sport udendørs/indendørs: Uegnet

* Visse modeller med langsommere og/eller mindre pålidelig autofokusering egnes mindre godt til peg-og-skyd situationer.


:: Postprocessering/efterbehandling

Denne type kameraer skyder kun i JPEG, hvilket gør dem mindre egnet til efterbehandling. Der er typisk brug for at korrigere flg.:

- Røde øjne (pga. blitz og objektiv sidder for tæt)
- ISO-støj (ved indendørsbilleder uden blitz)
- Farveforløb/gradienter (farver afmattes hurtigere på denne type kameraer)
- Skarphed (pga. den stærke reducering af objektivet og/eller en sensor der skal yde mange MPixels er skarpheden oftest ikke for god)
- Diverse mindre korrektioner (såsom beskæring)

Der findes få modeller som i større eller mindre grad er undtagelser for disse ting; formedelest FujiFilms topmodeller i F-serien samt Canons nyeste S-modeller. De behandler støj synligt pænere end resten, idet de yder færre antal MPixels i forhold til sensorstørrelsen, og for Canons modeller gælder, at en ekstra blitz kan påmonteres. En sådan vil ca. koste dig fra 1300 og opefter, men så får du også en meget kraftigere blitz, som du kan vippe og dreje.


------------------------------------------------------------------



Amatør/”Middel krævende”


:: Digitalkameraet

Her anbefales typisk et kamera der giver brugeren en vis kontrol, og har diverse praktiske muligheder såsom større brændvidde (mere optisk zoom). Kameraet bliver følgeligt også lidt større, men til ca. samme pris som for de dyrere pocket size / point & shoot kameraer, får man et kamera der yder en del bedre. I studiet kan denne kategori kameraer til nøds bruges, men pga. typisk manglende kontrol med avanceret udstyr (såsom fjernudløser og ekstern blitz) er de ikke anbefalede til denne type brug.

Nu om dage har alle ultrazoom-kameraer medfødt stabilisering, der hjælper dig med at håndholde ved lange brændvidder, uden at få rystede billeder. Stabilisering er vigtig for ultrazoom-kameraer, idet det ellers bliver vanskeligt at håndholde kameraet uden at få rystelser. Stabilisering kan være indbygget i objektivet eller på sensoren.

Udover billed- og filmkvalitet samt diverse tekniske muligheder (såsom optisk zoom og opløsning (angivet i antal MPixels)) skal man være opmærksom på flg.:
- Fokuseringstid & opstartstid (især fokuseringstid, som kan variere voldsomt mellem ultrazoom-kameraer)
- Batterilevetid og batteritype
- Blitz type (popup blitz giver langt mindre tendens til røde øjne)

Prisklassen for den type kameraer der her er tale om, ligger typisk fra ca. 1.500 kroner op til 3.000 kroner. Dette er et meget stort spændvidde; men hvor det fra nogen er nok med 4x optisk zoom (som eks. Canon PowerShot A- og G-serien giver), så vil andre gå efter +10x optisk zoom (som eks. Canon PowerShot SX20 IS, Sony DSC HX1 / HX5 og Panasonic LUMIX DMC-FZ35/38 giver). I den dyreste ende som også sprænger denne budgetramme, har vi specialiserede enheder såsom Leica C-LUX og D-LUX-serierne.

Derudover er der ultrazoomkameraer, med deres +20x optisk zoom. Bemærk at jo mere zoomområde, desto mere versatilt vil kameraet være - men på bekostning af kvaliteten, idet objektivets skarphed falder markant, desto større zoomområde det skal dække.

Man kan endvidere oftest montere diverse forsatser (for mere vidvinkel eller mere tele) samt filtre på denne type kameraer (eks. polfilter til eliminering af spejling, eller diverse effektfiltre).



:: Anbefalet ekstraudstyr

- Hukommelseskort (typisk anbefales 4 GB og opefter, helst 120x eller hurtigere, medmindre man er født meget tålmodig).
Pris: ca. 250 kroner og opefter (alt efter kapacitet)

- Batteri+lader (medfølger typisk gratis ved køb af kameraet, dog ikke hvis kameraet benytter AA-batterier) - pris: ca. 250 kroner (eks. for 4 stk. AA NiMH-batterier + lader).

- Ekstra batteri / batterisæt (praktisk til langture hvor man kommer til at skyde over 150 billeder og bruger skærmen meget).
Pris: ca. 300 kroner for Li-Ion // ca. 150 kroner for 4 stk. AA NiMH-batterier. Overvej Sanyo Eneloop eller Hybrio, da disse hybridbatterier holder noget længere tid på strømmen, end konventionelle NiMH-batterier.

- Taske/etui (praktisk hvis man ikke ønsker kameraets chassis ridset).
Pris: ca. 300-500 kroner (alt efter kvalitet).

- Stativ (praktisk til nattebilleder og evt. studiebrug).
Pris: ca. 250-500 kroner (alt efter kvalitet)



:: Dine muligheder

Her angives hvilke muligheder du typisk får hvis du køber efter denne del af indlægget (Amatør / ”Middel krævende”). Betegnelserne rangerer mellem: Uegnet, Delvist egnet, Egnet og Godt.

- Landskabsbilleder: Egnet
- Portrætbilleder: Egnet
- Zoo/koncerter: Egnet*
- Dagligt peg-og-skyd: Godt**
- Studiebrug: Delvist egnet
- Makro: Egnet
- Indendørs: Uegnet
- Sport (indendørs/udendørs): Delvist egnet*

* Afhænger af brændvidden; kameraer med meget stor tele (oftest meget optisk zoom) er bedre egnet til zoo/koncert-skydning, idet du ikke har mulighed for selv at bevæge dig fysisk tæt på dit motiv.
** Visse modeller med langsommere og/eller mindre pålidelig autofokusering egnes mindre godt til peg-og-skyd situationer.



:: Postprocessering/efterbehandling

Denne type kameraer skyder ofte kun i JPEG, hvilket gør dem mindre egnet til efterbehandling. Der er typisk brug for at korrigere flg.:

- Røde øjne (pga. blitz og objektiv sidder for tæt)
- ISO-støj (ved indendørsbilleder uden blitz)
- Skarphed (gælder kun på visse modeller)
- Diverse mindre korrektioner (såsom beskæring)

Visse nye modeller kan dog også skyde i TIFF og RAW, hvilket giver langt bedre grundlag for at efterbehandle.



------------------------------------------------------------------



Amatør "Krævende & avanceret"


:: Digitalkameraet

Her anbefales typisk et dSLR-kamera i den billigere ende. De har hurtig autofokusering og giver brugeren fuld kontrol og så mange muligheder som pengepungen kan være med på. Vær dog opmærksom på at mange dSLR-kameraer ikke kan optage film.

Vi taler i denne klasse, ikke om de dyreste dSLR, men derimod det mange kalder "entry level dSLR".

Hele objektivet kan skiftes ud med et andet (der dog skal være kompatibelt med kameraets fatning såvel som autofokuseringssystem), og ligeså kan både forsatser og filtre monteres.

Der kan endvidere monteres ekstra blitz, og oftest kan kameraet fjernstyre ekstra blitz. Denne type kameraer er godt egnet til studiebrug pga. den superbe kontrol.

Derfor egner dSLR sig ikke så godt til det daglige peg-og-skyd brug som de fysisk mindre modeller, alene pga. mobiliteten og vægten. Regn med at kameraet inklusive batteri og objektiv kommer til at veje minimum 1 kilogram, hvorimod semikompaktkameraer oftest vejer under 0,5 kilogram, og pocketsize-kameraer omkring 250 gram eller under.

Udover billedkvaliteten skal man være opmærksom på flg.:
- Støjniveau ved højere ISO-tal (visse modeller har problemer med støj allerede fra ISO 1600)
- Batterilevetid
- Ergonomi (ligger kontrollerne logisk, ligger kameraet godt i dine hænder)
- Mount type (hvilken fatning bruges der til objektivet; er der er et stort eller lille brugtmarked for denne fatning)
- Kit objektivets kvalitet og muligheder (for nyankomne i dSLR-verdenen er kit objektivet et godt udgangspunkt; visse kit-objektiver giver dog mindre brændvidde end andre, hvilket man som nyankommen skal være opmærksom på, idet der måske ikke er råd til at inverstere i ekstra objektiver det første lange stykke tid).
- FPS (Frames Per Second); hvor mange billeder kameraet kan skyde per sekund. 2,5 – 3 fps er det typiske, og så er spørgsmålet hvor mange billeder der kan skydes, indtil bufferen er fyldt. Dette afhænger af den billedkvalitet man har valgt.
- Liveview; kan kameraets skærm bruges som søger, ligesom for kompakt- og semikompaktkameraer? Mange kan, men ikke alle. Liveview fungerer bedst i samarbejde med en skærm som kan vippes og/eller drejes. Fordelen er at du kan undgå at skulle ned og kravle i situationer hvor du vil skyde tæt på jorden.
- Filmoptagelse; mange nyere dSLR-kameraer kan optage film. Disse er dog også dyrere end dem som ikke kan.

Prisklassen for den type kameraer der her er tale om, ligger typisk fra ca. 2.500 kroner op til 5.000 kroner. Vi taler kameraer såsom Canon EOS 1000D/500D/550D, Nikon D3000/D5000, Pentax K2000, Sony Alpha A230/330/380 og Olympus E-600.

En faldgruppe for dSLR-købere er at det oftest bliver langt dyrere end de lige troede - og dette skyldes primært køb af objektiver, men også de mange små ting der kan være, løber jo op. Se nedenstående afsnit.



:: Anbefalet ekstraudstyr

- Hukommelseskort (typisk anbefales 8 GB og opefter, helst 266x eller hurtigere, medmindre man er født meget tålmodig).
Pris: ca. 400 kroner og opefter (alt efter kapacitet)

- Batteri+lader (medfølger undertiden gratis ved køb af kameraet) - pris: ca. 250 kroner (eks. for 4 stk. AA NiMH-batterier + lader; mest relevant for ekstra tilbehør blitz og batterigreb).

- Ekstra batteri / batterisæt (praktisk til langture hvor man kommer til at skyde over 150 billeder og bruger skærmen meget).
Pris: ca. 300 kroner for Li-Ion // ca. 150 kroner for 4 stk. AA NiMH-batterier.

- Taske (bemærk; skuldertasker er de hurtigste at tilgå, men til langture er rygsække langt mere praktiske)
Pris: ca. 300-1500 kroner (alt efter kvalitet og størrelse; jeg vil anbefale en taske der kan indeholde minimum 1 dSLR-kamera, 1 ekstra objektiv, 1 blitz og diverse filtre/batterier).

- Stativ (praktisk til nattebilleder og evt. studiebrug).
Pris: ca. 600-2500 kroner (alt efter kvalitet og vægt)

- Ekstra teleobjektiv (til at komme tættere på)
Pris: Fra ca. 1300 og opefter (alt efter kvalitet, brændvidde, blændeåbning/lysstærkhed, stabilisering eller ej mv.)

- Polfilter (til at eliminere reflektioner)
Pris: ca. 250-500 kroner (alt efter kvalitet)

- ND-filter (Neutral Density filter; denne filtertype tager en vis mængde lys mens farvernes mæthed bibeholdes, hvilket bl.a. gør at man kan foretage langtidseksponeringer i kraftig belysning)
Pris: ca. 250-500 kroner (alt efter kvalitet)

- UV og/eller IR filter (ultraviolet og infrarød cutoff filter; kan købes kombineret eller separat. UV-filtre bruges ofte som beskyttelse til objektivet, og derudover vil udbrændtheder forårsaget af UV-lys forsvinde. Det samme gælder IR, hvor der dog ofte er indbygget en form for IR-resistans direkte på kameraets sensor).
Pris: ca. 100-250 kroner (alt efter kvalitet)

- Skylight filter (mange forveksler skylight med UV-filter; men et skylight filter er farvet for at fremhæve himlen bedre)
Pris: ca. 100-250 kroner (alt efter kvalitet)

(bemærk; UV/IR og skylightfiltre er ikke tvingende nødvendige i mine øjne nu om dage)



:: Dine muligheder

Her angives hvilke muligheder du typisk får hvis du køber efter denne del af indlægget (Amatør "Krævende & avanceret"). Betegnelserne rangerer mellem: Uegnet, Delvist egnet, Egnet og Godt.

- Landskabsbilleder: Godt
- Portrætbilleder: Godt
- Zoo/koncerter: Godt*
- Dagligt peg-og-skyd: Delvist egnet
- Studiebrug: Godt
- Makro: Godt
- Indendørs: Godt
- Sport (indendørs/udendørs): Egnet*
- Kommercielle formål: Delvist egnet (bryllupper, events, stock-salg mv.)

* Afhænger af brændvidden på dit længstrækkende objektiv; det medfølgende kitobjektiv vil typisk ikke være tilstrækkeligt.
** Visse modeller med langsommere og/eller mindre pålidelig autofokusering egnes mindre godt til peg-og-skyd situationer.


:: Postprocessering/efterbehandling

Denne type kameraer skyder altid i både JPEG og RAW, hvilket gør dem bedre egnet til efterbehandling. Der er typisk brug for at korrigere flg.:

- Lidt ISO-støj
- Kromatisk aberration (farvede kanter på kontrastobjekter, især i kanterne)
- Diverse mindre korrektioner (såsom beskæring)


:: Undtagelser

I særdeleshed Olympus og Panasonic udgør en undtagelse. De har begge systemkameraer indenfor standarden "micro FourThirds", som ikke har et spejl. Det gør at de bliver en del tyndere, mindre og lettere - faktisk på størrelse med de fleste ultrazoom og superzoom-kameraer. Nyeste udgaver optager også film, og kvaliteten er næsten på niveau med mange entry-level dSLR.

Ulempen ved dem, er ergonomien til længere tids brug (semiprofessionelt og professionelt set), og en medfødte højere dybdeskarphed (som gør dem mindre egnet til portrætter og andre typer hvor man bruger motivisolation ved at begrænse dybdeskarpheden).


------------------------------------------------------------------



Entusiast / semiprofessionel


:: Digitalkameraet

Her anbefales typisk et dSLR-kamera i den lidt dyrere ende, såsom eks. Nikon D300s, Canon EOS 50D, Sony Alpha A700, Olympus E-3 og opefter. Disse kameraer kan skyde flere billeder per sekund, og har overordnet flere muligheder end de billigste dSLR-kameraer. Ydermere har de større holdbarhed generelt set, hvis man behandler sit udstyr lidt hårdt, og visse modeller er forseglede for at beskytte imod regn og vandstænk. Ergonomien er også forbedret, med flere kontroller lagt direkte ud på bagsiden af kameraet, fremfor at man skal finde dem i menuer.

Vi taler i den semiprofesionelle klasse, ikke om de dyreste dSLR, men heller ikke de billigste - priserne er i skrivende stund ca. 5.000-8.000 kroner og opefter for kameraet alene, i denne klasse.


Disse kameraer egner sig ikke så godt til det daglige peg-og-skyd brug som de fysisk mindre modeller, igen pga. mobiliteten og vægten. Regn med at kameraet inklusive batteri og objektiv kommer til at veje minimum 2 kilogram.

For denne klasse af kameraer er brugtmarkedet typisk ikke uvæsenligt at forholde sig til, idet man ofte har specifikke behov i form af eks. lysstærke objektiver der er hurtige til at fokusere, kraftige blitze der kan fjernudløses mv...



:: Anbefalet ekstraudstyr

- Hukommelseskort (typisk anbefales 8 GB og opefter, helst 266x eller hurtigere, især hvis man har et kamera der kan skyde 5 billeder per sekund eller mere). Kort der understøtter U-DMA anbefales generelt, men tjek at dit kamera også understøtter U-DMA; eller vil U-DMA kortene køre halv hastighed.
Pris: ca. 500 kroner og opefter (alt efter kapacitet og ydelse)

- Batteri+lader (medfølger undertiden gratis ved køb af kameraet) - pris: ca. 250 kroner (eks. for 4 stk. AA NiMH-batterier + lader).

- Ekstra batteri / batterisæt (praktisk til langture hvor man kommer til at skyde over 150 billeder og bruger skærmen meget).
Pris: ca. 300 kroner for Li-Ion // ca. 150 kroner for 4 stk. AA NiMH-batterier.

- Taske (bemærk; skuldertasker er de hurtigste at tilgå, men til langture er rygsække langt mere praktiske)
Pris: ca. 500-2000 kroner (alt efter kvalitet og størrelse; jeg vil anbefale en taske der kan indeholde minimum 1 dSLR-kamera, 2 ekstra zoomobjektiver, 1 blitz og diverse filtre/batterier).

- Stativ (praktisk til nattebilleder og evt. studiebrug).
Pris: ca. 600-2500 kroner (alt efter kvalitet)

- Ekstra teleobjektiv (til at komme tættere på, man vil typisk kræve en lysstærkhed i form af blænde f/4 eller endda f/2.8 hele vejen, hvilket gør objektivet noget dyrere. Motorteknologier (til hurtigere og mere lydløs fokusering) såsom USM/HSM/SSM og hvad de ellers hedder, gør yderligere objektiverne dyrere. For håndholdt brug er billedstabilisering i objektivet også en klar fordel - igen, det gør dem dyrere...)
Pris: Fra ca. 2.500 og opefter (alt efter kvalitet, brændvidde, blændeåbning/lysstærkhed, stabilisering eller ej mv.)

- Diverse filtre
Pris: ca. 250-500 kroner (per stk. -- alt efter kvalitet; dual coatede filtre anbefales typisk)



:: Dine muligheder

Her angives hvilke muligheder du typisk får hvis du køber efter denne del af indlægget (Semiprofessionel). Betegnelserne rangerer mellem: Uegnet, Delvist egnet, Egnet og Godt.

- Landskabsbilleder: Godt
- Portrætbilleder: Godt
- Zoo/koncerter: Godt*
- Dagligt peg-og-skyd: Delvist egnet
- Studiebrug: Godt
- Makro: Godt
- Indendørs: Godt
- Sport (indendørs/udendørs): Godt*
- Kommercielle formål: Egnet (bryllupper, events, stock-salg mv.)

* Afhænger af brændvidden på dit længstrækkende objektiv; det medfølgende kitobjektiv vil typisk ikke være tilstrækkeligt.

Bemærk; sportevents er en ting der bliver mærkbart sjovere i denne klasse. Her betyder continuous/burst performance typisk rigtigt meget, og et kamera der tager 5 billeder i sekundet fremfor 3 billeder i sekundet (som er temmeligt meget standard for kameraer under 4.000 kroner i øjeblikket) er bestemt brugbart. Derudover skal autofokus være hurtigt og præcist, hvilket i denne prisklasse også fås - mens det i entry level dSLR er en noget anden sag, idet der er færre autofokuspunkter, og disse ikke alle er krydspunkter (krydspunkter fokuserer hurtigere og mere præcist en assisterende punkter).



:: Postprocessering/efterbehandling

Denne type kameraer skyder i både TIFF og RAW, hvilket gør dem bedre egnet til efterbehandling. Der er typisk brug for at korrigere flg.:

- Lidt ISO-støj
- Måske kromatisk aberration (vil afhænge af objektivet)
- Diverse mindre korrektioner (såsom beskæring)



------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------



Som det ses kan man ikke få det hele i nogen af kategorierne – uanset hvor mange penge man har. Måske i fremtiden vil dette blive ændret, og der er jo ingen tvivl om at billedkvaliteten på semikompakte og kompakte kameraer bliver bedre og bedre.


Generelt om opløsning / MPixels

Mange kigger på opløsningen der angives i antal millioner punkter (megapixels). Problemet er at dette tal ikke siger en dyt om kvaliteten – kun om størrelsen.

Lidt ligesom at sige at en stationcar er bedre end en Porche Carrera GT fordi Porchen jo er fysisk mindre: Der er tages jo ikke hensyn til motorens og bilens øvrige kvaliteter.

Hvor mange pixels du egentligt skal bruge hvis ellers billedkvaliteten er i orden, kan ses her:

Skærmvisning - internet: 1 MPixel
Skærmvisning - wallpaper samt FullHD: 2 MPixels

(alle prints opgivet ved 230 PPI optimal fotoopløsning)
Print – 13x10cm / 15x10cm: 2 MPixels
Print – A5: 2 MPixels
Print – A4: 5 MPixels
Print – A3: 10 MPixels
Print – A2 og opefter: 20 MPixels og opefter (men idet betragtningsafstanden øges falder kravet til dot pitchet og hermed også kravet til opløsning).


Større opløsning giver desuden fordel i at man kan beskære tættere – men igen; kun hvis billedkvaliteten er i orden! Generelt er det bedre at gå efter LAV opløsning, og så en resulterende højere kvalitet.

Det nytter jo ikke noget at have et kamera der kan levere 15 MPixels hvis alle punkterne er misfarvede, støjede og/eller ude af fokus.



------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------



Dem der ikke blev nævnt...

Hverken mobiltelefoner eller de dyrere dSLR er blevet nævnt.

For mobiltelefonkameraers vedkommende er det kun de færreste der endnu er oppe på et kvalitetsniveau der egner sig til print, og en hel del er end ikke egnet til visning på en PC-skærm. Udviklingen går dog hurtigt, og de billigste digitalkameraer i prisklassen 500-800 kroner vil få det sværere og sværere, idet deres billedkvalitet er ved at blive indhentet af de bedre mobiltelefonkameraer.


De dyrere dSLR-kameraer, såsom Canon EOS 5D/1D-serierne og opefter, Nikon D3-serien og opefter samt Sony Alpha A8xx og 9xx, er ikke nævnt her, idet folk der er interesseret i disse typisk selv har den fornødne viden på området og mere eller mindre ikke vil finde en artikel som denne specielt interessant.


Forskellene ved de dyrere dSLR-kameraer fremfor de billigste, er oftest:

- Hurtigere FPS (frames per second; i burst mode kan de undertiden levere ca. 8 billeder per sekund eller opefter, og gemme mange flere frames i bufferen end de billigste dSLR)
- Flere muligheder (muligheder for mere avanceret ekstraudstyr)
- Tungere og fysisk større (med bedre ergonomi)
- Preset indstillingsmuligheder (gem favoritindstillinger og præferencer, dette forefindes efterhånden også i billigere modeller)
- Ofte mere dedikeret (vælg mellem høj opløsning og lav fps, eller lavere opløsning med bedre iso-ydelse og højere fps)
- Fullframe eller tæt på; hvor de øvrige er 1,5x, 1,6x eller 2,0x crop, så er fullframe 35mm (1,0x crop). Canon 1D-serien er en undtagelse med sin 1,3x crop. Fullframe giver mulighed for højere opløsning og lavere dybdeskarphed, men objektiver hertil bliver også dyrere, idet hjørneskarphed, vignetteringsproblemer mv. bliver mere synlige.

Der er flere forskelle, men de mest betydningsfulde er efter min mening ovenstående.



Derudover er der efterhånden visse kameraer der gråner de forskellige kategorier - og eks. et billigt spejlrefleks kan nu om dage sagtens fungere fint til semiprofessionelt brug, alt efter omstændigheder.

Billedkvalitetsmæssigt er der ikke de store forskelle at hente hos de dyreste spejlrefleks i forhold til de billigste; forskellene ligger mere i ergonomi og muligheder. Og ofte også i antal MPixels, hvis vi snakker de helt dyre modeller.

Nu skriver vi år 2010, og der er sket en hel del. For blot 5 år siden, var ISO 400 en grim fornøjelse på langt de fleste kompaktmodeller - nu findes der kompaktkameraer der yder en tålelig ISO 1600. Dengang var spejlreflekskameraer ret kedelige ved ISO 1600 - men nu findes der modeller som yder en flot kvalitet ved ISO 12800. Filmoptagelse er også kommet til i dSLR, ligesom liveview er blevet standard i de fleste modeller nu.
Senest rettet af jakobdam 18 jun 2008 09:59 am, rettet i alt 4 gange.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Indlæg: 7039
Tilmeldt: 15 aug 2006 10:36 am
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 17 nov 2006 15:09 pm

Ovenstående artikel blev sidst revideret den 17/11 - 2006.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
taxabertel
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21 mar 2007 20:27 pm
Kamera: leica og canon
Geografisk sted: Odense

Indlæg af taxabertel » 28 jun 2007 15:56 pm

Jeg bliver altid grundig vejledt når jeg læser dine forklaringer.
Du har en imponerende viden, og er vældig god til at videreformidle den i et sprog der er til at forstå
mvh
Carsten

Brugeravatar
filipen
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Indlæg: 69
Tilmeldt: 09 jul 2007 15:54 pm
Kamera: Canon EOS 60D
Geografisk sted: Ramløse - DK
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af filipen » 06 sep 2007 07:24 am

taxabertel skrev:Jeg bliver altid grundig vejledt når jeg læser dine forklaringer.
Du har en imponerende viden, og er vældig god til at videreformidle den i et sprog der er til at forstå
mvh
Carsten
Carsten du har så ret, du har så ret.

Det arbejde der gøres der er bare så super imponerende.

Dejligt!!!!!
Hilsen Filip.

Canon JOVVVV TaAAkkkk

Brugeravatar
Madmaa
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Indlæg: 388
Tilmeldt: 02 mar 2008 11:44 am
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Vordingborg

Indlæg af Madmaa » 12 apr 2008 14:47 pm

God velformuleret guide, som jeg allerede har henvist venner og familie til en del gange.
Mads

-pips-
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30 aug 2008 11:49 am
Kamera: 2
Geografisk sted: nørrebro

Indlæg af -pips- » 31 aug 2008 23:57 pm

tak :)

letmatrosen
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18 jan 2009 01:56 am
Kamera: 1
Geografisk sted: Bygaden 32b
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Hvilket kamera.

Indlæg af letmatrosen » 18 jan 2009 02:08 am

Mange tak for en rigtig god vejledning.

mvh.

Letmatrosen

Månelys
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 09 dec 2009 17:21 pm

Re: Anbefalinger af kameraer - overordnet...

Indlæg af Månelys » 22 dec 2009 21:32 pm

Supergod artikel, som jeg har lært rigtig meget af - tak!

Brugeravatar
asbjørn
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Indlæg: 110
Tilmeldt: 09 feb 2010 15:40 pm
Kamera: Canon 500D
Geografisk sted: Thy, Jylland

Re: Anbefalinger af kameraer - overordnet...

Indlæg af asbjørn » 10 mar 2010 12:03 pm

Jeg har læst lidt på det og vil gerne vide hvad der menes med "burst mode"?
Samtidig vil jeg opfordre til at skrive på godt dansk i stedet for at ligge under for det engelske.
Hvorfor ikke skrive BPS (billeder pr sekund). Peg&skyd kamera. Osv.
Asbjørn M.

Brugeravatar
GVViking
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Indlæg: 3362
Tilmeldt: 26 maj 2007 06:45 am
Kamera: Canon EOS 7D, 50D og 400D
Geografisk sted: Kerteminde

Re: Anbefalinger af kameraer - overordnet...

Indlæg af GVViking » 10 mar 2010 18:36 pm

asbjørn skrev:Jeg har læst lidt på det og vil gerne vide hvad der menes med "burst mode"?
Samtidig vil jeg opfordre til at skrive på godt dansk i stedet for at ligge under for det engelske.
Hvorfor ikke skrive BPS (billeder pr sekund). Peg&skyd kamera. Osv.

Min bedste oversættelse til "burst mode", må nok være "salve program".

Det blev du sikkert ikke mere klog af.

Det er det program du sætter kameraet på, hvorefter kameraet fyrer af så hurtigt det nu kan. Det er her du kan sætte dine BPS ind.
Det kan vist også have noget med lysglimtapperatet at gøre.


:-)
Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM, Canon EF 70-200mm f/2.8L USM, Canon EF 50mm f/1.8, Tamron 17-50mm f/2.8 SP XR Di II, Canon Speedlite EX580 II, Manfrotto 334B Automatic, Manfrotto X055PROB.
Canon manualer her: http://software.canon-europe.com/index.asp

Gert

Brugeravatar
asbjørn
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Indlæg: 110
Tilmeldt: 09 feb 2010 15:40 pm
Kamera: Canon 500D
Geografisk sted: Thy, Jylland

Re: Anbefalinger af kameraer - overordnet...

Indlæg af asbjørn » 10 mar 2010 21:48 pm

GVViking skrev:
asbjørn skrev:Jeg har læst lidt på det og vil gerne vide hvad der menes med "burst mode"?
Samtidig vil jeg opfordre til at skrive på godt dansk i stedet for at ligge under for det engelske.
Hvorfor ikke skrive BPS (billeder pr sekund). Peg&skyd kamera. Osv.

Min bedste oversættelse til "burst mode", må nok være "salve program".

Det blev du sikkert ikke mere klog af.

Det er det program du sætter kameraet på, hvorefter kameraet fyrer af så hurtigt det nu kan. Det er her du kan sætte dine BPS ind.
Det kan vist også have noget med lysglimtapperatet at gøre.


:-)
Ah, det er jo kontinurlig optagelse eller nogen kalder det vist og at "skyde i serie". Hvorfor så ikke bare skrive det? :mrgreen:
Asbjørn M.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Indlæg: 7039
Tilmeldt: 15 aug 2006 10:36 am
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Anbefalinger af kameraer - overordnet...

Indlæg af jakobdam » 11 mar 2010 11:55 am

Noget gammel artikel - jeg har opdateret den så især priser, muligheder og kvalitet, er mere tidssvarende. Derudover har jeg sammenlagt ultrazoom og superzoom-genrerne, således at ikke-systemkameraer nu kun har 2 kategorier ialt.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

silence
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 mar 2010 13:10 pm
Kamera: canon

Re: Anbefalinger af kameraer - overordnet...

Indlæg af silence » 11 mar 2010 19:55 pm

rigtig gode råd!!

Brugeravatar
hans hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Indlæg: 514
Tilmeldt: 22 feb 2012 23:52 pm
Kamera: nikon d7000
Geografisk sted: assens

Re: Anbefalinger af kameraer - overordnet...

Indlæg af hans hansen » 17 feb 2013 15:51 pm

hvor når bliver den tråd opdateret.!
:) :) :) :photosmile:

Chr.B.Borup
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Indlæg: 13
Tilmeldt: 04 jan 2015 16:40 pm
Kamera: Leica

Re: Anbefalinger af kameraer - overordnet...

Indlæg af Chr.B.Borup » 04 jan 2015 17:06 pm

God gennemgang, men hvad anbefaler man til atelierbrug. I gamle dage havde man f.eks. et Lindhoff 6x9 kamera med skaktsøger på et solidt søjlestativ. Billedet var vel at mærke på højkant til portræt- og bryllupsfotograferinger.
Hvis man skal gøre det med et SLR-kamera kommer det til at se noget akavet ud, specielt hvis kameraet skal befinde sig i højden 1 meter. Findes der et SLR-kamera med udslåelig skærm til "højkants-fotografering", så man kan have kameraet til at sidde lavt og kigge ned på skærmen? Leica dur således ikke og Hasselblad er for dyrt.

Besvar