Kunsten at skabe et mørkekammer?

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Besvar
indica
Rang: Lærling
Kamera: Hasselblad 500C - Pentax K1000
Geografisk sted: Århus

Kunsten at skabe et mørkekammer?

Indlæg af indica » 23 jul 2020 21:48 pm

Jeg har kun gode minder fra min tid i mørkekammer - jeg er kommet i sådan et siden jeg var barn (vores genbo - min barndomsvenindes far) var/er pressefotograf og kælderen var indrettet som studie og mørkekammer. Jeg ELSKEDE at bruge tid dernede.
Siden hen har jeg arbejdet i mørkekammer på 2 højskoler, og har altid fundet ro i mørkekammerarbejde - når det hele blev lidt for meget (Aspergers hjerne) gik jeg i mørkekammer, helst sent om aftenen når alle andre var sociale - det gav mig simpelthen ro i hovedet.

Jeg har givet mit digitale udstyr væk - og tænker også at min scanner nok skal væk på et tidspunkt, og valgt at fordybe mig helt og aldeles i den analog fotoverden igen. Det er aldrig rigtig lykkedes for mig at blive glad ved digital foto, og jeg gider ikke bruge tid på at scanne og redigere billeder (jeg synes alligevel at de fleste redigerede billeder er kedelige og uden nerve).

Så nu vil jeg have mig et mørkekammer, det praktiske synes jeg egentlig at jeg har ret godt styr på - jeg skal nok lige have genopfrisket processerne en enkelt gang eller to (heldigvis kan det lade sig gøre her i Århus i låne-mørkekammer).

Men altså, jeg har jo bare arbejdet med det, og aldrig tænkt over hvad forstørrelsesapparaterne hedder osv.
Og så har jeg før i tiden kun skudt 35mm. Nu arbejder jeg mest med 120 film, og tænker at jeg måske nok engang gerne vil have et storformatkamera til portræt- og landskabsfoto.

Så jeg har brug for jeres hjælp.
Hvilket forstørrelsesapparat skal jeg gå efter?
Det skal som sagt kunne tage både 35mm, 120 og storformat (jeg har glemt hvad det hedder - men den slags et Toyo f.eks. bruger).

Tips til andet udstyr er også meget velkomment :)

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Re: Kunsten at skabe et mørkekammer?

Indlæg af Søren N » 24 jul 2020 10:41 am

Durst laborator 1200 er nok det der er nemmest at få fat i. Jeg har et Omega D3 (eller 3D??) og dem er der også nogle stykker af her på kontinentet. Jeg mener ikke Opemus har noget der tager mere end 6x9cm men jeg tager måske fejl her.

indica

Indlæg af indica » 24 jul 2020 13:10 pm

Tak for svar Søren :)

Hvordan mon en Durst 606 er til at starte med?

Sådan en står der i nærheden af mig til en overkommelig pris.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 25 jul 2020 18:04 pm

Kender det ikke lige. Hvis det bare er for at have et apparat til 24x36mm og 6x6cm til en start er det vel fint. Det er vigtigere at udstyret er komplet altså at negativ holdere, optikker og optikplader samt sådan noget som kondensere til alle formater er tilstede (hvis det er et kondensere apparat). Er det super simpelt skal du påregne multigrade filtre og vide om der er skuffe til dem over optikken eller om de skal lægges i en holder under

indica

Indlæg af indica » 25 jul 2020 20:08 pm

De ting skriver jeg lige ned og kigger efter når jeg skal ud og se på apparatet, jeg skal også lige tjekke standen og sådan.

Tak for hjælpen :)

Der kommer helt sikkert flere spørgsmål løbende.

indica

Indlæg af indica » 26 jul 2020 16:37 pm

I min søgen på diverse salgssider er der dukket lidt forskelligt op. Priserne spænder ret vidt, og jeg er faktisk ikke så meget i tvivl om hvilket forstørrelsesapparat der er bedst, men det er så også det dyreste - og nok lidt for dyrt for mig, når jeg også påtænker at købe noget Hassebladudstyr.

En Durst M 601 med farvehoved, jeg ved bare ikke rigtig noget om den model - kan heller ikke finde vildt meget brugbar info online. Så jeg er meget i tvivl om om jeg tør købe den.

Durst AC 707 Autocolor, så vidt jeg kan forstå er det en helt fantastisk model. Men det er så også den dyreste af dem jeg kigger på, og jeg ved alligevel ikke om den er investeringen værd - måske kan det betale sig at have is i maven og vente lidt med at investere i en så dyr model.

Omega Super Chromega D Dichroic kan sælger desværre ikke sige om virker og har alle dele. Det er virkelig ærgeligt, for jeg tør ikke give prisen sælger beder om uden at vide mere om standen.

Jeg tænker at jeg helt sikkert på et tidspunkt kommer til at arbejde med farvefremkaldelse, siden jeg skyder ret meget på Portra 400. Derfor giver det meget god mening at have et apparat der kan fremkalde farvefotos.
Men det skader jo ikke at have en mindre og mindre avanceret model der kun kan fremkalde sort/hvid.

Der er godt nok meget at tage stilling til.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 26 jul 2020 18:00 pm

Jeg har haft en AC707 autocolor som desværre er endt på losseren. Det er ikke det bedste apparat da er ikke er den store plads til ramme PGA elektronik boksen

indica

Indlæg af indica » 26 jul 2020 18:05 pm

Super god info Søren, det ville jeg sikkert ikke have tænkt over. Så den er slettet fra listen.

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER

Indlæg af Lars Holte » 29 jul 2020 15:09 pm

Hvis du skal have et apparat, der kan håndtere alt fra 35mm over mellemformat (120 film) til 4x5", er Durst Laborator L1200 et rigtigt godt bud. Det holder en meget høj kvalitet, og der findes en mængde udstyr og tilbør rundt omkring. Men det er ikke billigt.
Man kan få kondensorhoved (med tilhørende kondensatorer til forskellige formater), diffusorhoved (med diffusorbokse i en række forskellige formater) og farvehoved. Farvehovedet kan også benyttes til at belyse sort/hvidt papir med variabel kontrast (fx Ilford Multigrade), men det nemmeste er et specielt Multigrade-hoved med tilhørende mikserbokse. Her blandes lys fra to lamper med hhv. magenta og blågrønne filtre til det rigtige lys for en bestemt kontrastgrad. Meget praktisk.

indica

Indlæg af indica » 31 jul 2020 22:00 pm

Tak for dit input Lars.

Det ser ud til at jeg må holde øje med om der dukker en Durst L1200 op på et tidspunkt - det lyder til at være et yderst fornuftigt valg.

For nu bliver det en 606, den er til at betale (når jeg også lige skal have lidt ekstraudstyr til Hasselblad), og så må jeg opgradere på sigt.
Lige nu er der desværre heller ikke plads til at lave et mere eller mindre permanent setup, så det må blive badeværelset der tjener det formål når behovet for at fremkalde er der. En interimistisk løsning, men nu er det også kun en kolonihave jeg bor i for tiden :)

Besvar