Lysmåling

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Brugeravatar
Handyman
Rang: Veteran
Kamera: Sony a6300
Geografisk sted: Herning
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Lysmåling

Indlæg af Handyman » 17 jun 2011 21:05 pm

"I gamle dage" fotograferede jeg med et Olympus OM2. Så blev fotoet digitalt, men nu får jeg lyst til at prøve det analoge igen. Jeg har fundet et Nikon FE2, der kan monteres med objektiverne jeg har til mine Nikon DSLR. Og nu spørgsmålet: Hvis jeg vil bruge min FE2'er til portrætfotografering med flash, kan jeg så tage et billede først med et digi kamera, for at finde den rette blænde? Eller skal jeg ha' fat i en flashlysmåler

Brugeravatar
Cyprianus
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon (F, F2, F3, F4, F5, F6 m.m. fl.)
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Lysmåling

Indlæg af Cyprianus » 17 jun 2011 23:50 pm

Handyman skrev:... Hvis jeg vil bruge min FE2'er til portrætfotografering med flash, kan jeg så tage et billede først med et digi kamera, for at finde den rette blænde? Eller skal jeg ha' fat i en flashlysmåler
Der er ikke mange ben i at udregne blænden, når du har ledetallet for din blitz - indregner du så yderligere ca. 1 blænde + eller - hvis dit lokale er specielt mørkt eller lyst, kan det ikke gå galt :-)
Medlem af NFLPA
- Skyder med Mauser
/ fotograferer med Nikon -
Dir. mail-adr.: cypnik@gmail.com

Brugeravatar
Handyman
Kamera: Sony a6300
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Handyman » 19 jun 2011 00:22 am

Cyprianus, den er jeg helt med på, når jeg anvender en flash på kameraet. Men det jeg vil prøve at bruge, er flere flash med paraplyer og softbokse mm. Så bliver det noget sværere at udregne blænden med almindelig matematik.

schildt
Kamera: masser! man KUN analoge...

Indlæg af schildt » 22 sep 2011 16:20 pm

min erfaring:

Du kan IKKE bruge dit digitale kamera som lysmåler til dit analoge! (eller omvendt)

Du skal ud og finde dig en (analog) flashmåler - med mindre du er meget rig og ret ligeglad med resultaterne...;-)

Brugeravatar
winck
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Diverse Canon
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af winck » 22 sep 2011 16:30 pm

schildt skrev:min erfaring:

Du kan IKKE bruge dit digitale kamera som lysmåler til dit analoge! (eller omvendt)

Du skal ud og finde dig en (analog) flashmåler - med mindre du er meget rig og ret ligeglad med resultaterne...;-)
Hejsa. Nu har jeg set det råd fra dig flere gange. Hvad har du oplevet med f.eks. digitale lysmålere, som har givet problemer med analog?

Jeg har testet med en gammel analog lysmåler jeg lånte og en digital Sekonic 358 og de var ret enige, så jeg har svært ved at forstå at det skulle være et problem?

Mvh.

Knud

Brugeravatar
Cyprianus
Kamera: Nikon (F, F2, F3, F4, F5, F6 m.m. fl.)
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Cyprianus » 22 sep 2011 17:14 pm

winck skrev:... Jeg har testet med en gammel analog lysmåler jeg lånte og en digital Sekonic 358 og de var ret enige, så jeg har svært ved at forstå at det skulle være et problem? ...
Du har ret - og hvis man finder ud af, at den korrekte eksponering under de givne forhold er f.eks. 1/125 bl. 5.6 ISO 200, vil den (omregnet ud fra samme lysstyrke - EV 16) også være korrekt med alt andet udstyr +/- en smule tolerance nede i småtingsafdelingen :-)
Medlem af NFLPA
- Skyder med Mauser
/ fotograferer med Nikon -
Dir. mail-adr.: cypnik@gmail.com

Steinholtz
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE

Indlæg af Steinholtz » 23 sep 2011 23:23 pm

De må have været defekte dem du har prøvet for det giver ingen mening ellers.

Til tråd starter - ja du vil godt kunne tage et billede først med digitalt, for at se din ekponereing og så overføre dine tal til dit FE2.

schildt

Indlæg af schildt » 24 sep 2011 13:08 pm

Steinholtz skrev:

De må have været defekte dem du har prøvet for det giver ingen mening ellers.

Til tråd starter - ja du vil godt kunne tage et billede først med digitalt, for at se din ekponereing og så overføre dine tal til dit FE2.
jamen så held og lykke da....

(jeg har ikke prøvet en digital lysmåler. så der er jeg så svar skyldig...)

ex: når jeg underviser i a male med lys, så er mit udgangspunke nu flg:
ANALOG:
100 iso - F8 eller 11
DIGITAL:
100 iso - F mellem 18 og 22....

Problemet er større, hvis man går den anden vej... man kan jo ikke se resultatet før hele filmen er fremkaldt...

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Nu er jeg en analog fotograf - men underviser ofte digitale fotografer.
så igen: dette er min erfaring. Jeg vil aldrig turde "krydsbruge" lysmålere... stoler ikke på det!

Og så igen igen: Hvis man ikke tror på dette, så er det fint med mig.
Have fun.
(det bliver spændende at høre, om der kom noget på filmen... eller om der kom for meget på...)

Brugeravatar
Lahnet

Indlæg af Lahnet » 24 sep 2011 16:20 pm

Jamen så kan jeg da fortælle at jeg bruger en Sekonic 308 lysmåler med stor succes sammen med mine analoge kameraer. Helt utroligt virker det også perfekt med digitale kameraer.
Flickr
Mvh,
Henrik Lahnet /

schildt

Indlæg af schildt » 24 sep 2011 17:20 pm

Lahnet skrev:Jamen så kan jeg da fortælle at jeg bruger en Sekonic 308 lysmåler med stor succes sammen med mine analoge kameraer. Helt utroligt virker det også perfekt med digitale kameraer.
ja det er da fantastisk at de osse virker på digitale kameraer.... :wink:

men hvis vi nu læser OP's indlæg, så spørges til, om man kan bruge et digitalt kamera som lysmåler for analoge film... Ikke om løse lysmålere..

Jeg ville ikke anbefale det - ville ikke selv turde.

Brugeravatar
hans hansen
Kamera: nikon d7000
Geografisk sted: assens

Indlæg af hans hansen » 21 mar 2012 20:35 pm

det kan koste livet på lukkeren i det lange løb.
hvis du bruger digitalt kamera som "lysmåler"
inden billedet tages i analog kanera.
hvis man er tilfreds med relsutaltet.!

så en løs lysmåler er at foretrække. især i studieforhold.
med flere lamper.!
og encidentlight. lysmåling.
for at spare på slidet på lukkeren.
:)

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 31 mar 2012 10:57 am

Jeg vil også anbefale en løs flashmåler - analog eller digital er ligemeget.
Hvis du bruger dit digitale kamera som "lysmåler" er det jo ikke en egentlig måling men en tolkning af hvad du ser på skærmen efter billedet er taget - og det kan kun blive et gæt på hvordan din film reagerer på belysningen.
Jeg har selv prøvet det samme og mine erfaringer passer meget godt med det Schildt skriver at de analoge billeder så bliver underbelyste.
/Preben

Brugeravatar
kirizoma
Kamera: Canon
Geografisk sted: København SV

Indlæg af kirizoma » 01 apr 2012 08:31 am

hans hansen skrev:det kan koste livet på lukkeren i det lange løb.
hvis du bruger digitalt kamera som "lysmåler"
inden billedet tages i analog kanera.
hvis man er tilfreds med relsutaltet.!

så en løs lysmåler er at foretrække. især i studieforhold.
med flere lamper.!
og encidentlight. lysmåling.
for at spare på slidet på lukkeren.
:)
Du behøver jo ikke tage et billede, for at lave en lysmåling ..du kan jo bare kigge ind i søgeren og så værdierne ;) så sparer du lukkeren ;)
Mvh
Morten Johansen

Brugeravatar
kirizoma
Kamera: Canon
Geografisk sted: København SV

Indlæg af kirizoma » 01 apr 2012 09:02 am

nikon skrev:Jeg vil også anbefale en løs flashmåler - analog eller digital er ligemeget.
Hvis du bruger dit digitale kamera som "lysmåler" er det jo ikke en egentlig måling men en tolkning af hvad du ser på skærmen efter billedet er taget - og det kan kun blive et gæt på hvordan din film reagerer på belysningen.
Jeg har selv prøvet det samme og mine erfaringer passer meget godt med det Schildt skriver at de analoge billeder så bliver underbelyste.
/Preben

Så er der altså noget galt, med hvad dig og schildt gør

blændetrin er blændetrin, lukkertid er lukkertid , om det er analogt eller digitalt er ligegyldigt. ISO gain på din digitale sensor svarer til ISO følsomheden på den film du sætter i dit analoge kamera.

Så du kan sagtens bruge lysmåleren i dit digital kamera til at finde ekponeringen på dit analoge kamera, men som jeg også skrev til hanshansen, så skal du ikke bruge billedet på skærmen, idet visningen her kan snyde alt efter hvordan skærmen er stillet og hvor meget lys der er i omgivelserne, du skal nøjes med at aflæse lysmålingen.

Hvis du med samme eksponering stadig oplever en forskel så er det fordi der er noget der ændret, og listen af fejl kilder er lang ;)

Filmen kan være for gammel, eller den kan være femkaldt forkert, fremkaldren kan være træt, eller kopierne kan være eksponeret forkert eller lavet med gammel kemi.

Hvis du scanner filmen kan scanneren være kalibreret være forkert, hvis du printer kan printeren være det osv. osv.

...man en ting er helt sikkert eksponeringen er den samme hvad enten du skyder på film eller digitalt. ;)
Mvh
Morten Johansen

schildt

Indlæg af schildt » 01 apr 2012 17:56 pm

kirizoma skrev:
nikon skrev:Jeg vil også anbefale en løs flashmåler - analog eller digital er ligemeget.
/Preben

Så er der altså noget galt, med hvad dig og schildt gør

.snip..

...man en ting er helt sikkert eksponeringen er den samme hvad enten du skyder på film eller digitalt. ;)
der er så noget galt med mig og samtlige kursister jeg har undervist i ti år....

exponeringen er den samme - men ikke blændetallet/iso'en....:)

Besvar