kopier af scannede fotos

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Besvar
Brugeravatar
tarne
Rang: Lærling
Kamera: 1
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

kopier af scannede fotos

Indlæg af tarne » 14 dec 2011 16:46 pm

Hej Alle
Jeg har scannet mine gamle dias og negativer, og derefter haft dem igennem photoshop, det syntes jeg selv jeg har fået gode
resultater ud af. Når jeg ser dem på min skærm og derefter printer dem ud er der ingen synlig, for mig, forskel !!
Men nu har jeg indleveret dem til den lokale fotohandler, for at få lavet en fotokalender. RESULTATET er temmeligt dårlig :evil:
Billederne er mørke og de har blåstik. Nu er mit spørgsmål ? hvad er det jeg gør galt i min billebehandling ?.

Venlig hilsen Tarne

Brugeravatar
kirizoma
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon
Geografisk sted: København SV

Re: kopier af scannede fotos

Indlæg af kirizoma » 16 dec 2011 16:10 pm

Der kan være mange fejl kilder !

Hvilken farveprofil har dit billede? -og hvilken output profil bruger du når du printer ?

Efterson du selv oplever at din skræm og dit print stemmer overens, kunne jeg godt forledes til at tro fejlen kunne ligger hos fotohandleren !

Prøv evt at smide et af billederene du sendt fotohandleren her, -så er det lettere at hjælpe.
Mvh
Morten Johansen

Brugeravatar
tarne
Kontakt:

Indlæg af tarne » 16 dec 2011 18:00 pm

her er et af de billeder jeg har sendt til fotohandleren, jeg scannede kalenderen og det billede jeg fik ud af det så ud som det jeg sendte ! så tog jeg det i photoshop for at gøre det lidt mørkere som kalenderen ser ud !!
hilsen tarne

ps. jeg er ikke klar over hvilken farveprofil min skærm er, ej heller output fra printer.
Billede

Billede

Brugeravatar
henrikn
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax Z20 Canon EOS 5D mk II Canon EOS-1Ds mk III
Geografisk sted: Galten

Indlæg af henrikn » 16 dec 2011 20:09 pm

Mulige fejlkilder er farverum som nævnt. Men har du kalibreret din skærm?
Mvh.
Henrik Nielsen

Brugeravatar
tarne
Kontakt:

Indlæg af tarne » 16 dec 2011 22:07 pm

min skærm. 1680X1050pixel 32 bit farve

Brugeravatar
kirizoma
Kamera: Canon
Geografisk sted: København SV

Indlæg af kirizoma » 20 dec 2011 13:31 pm

tarne skrev:min skærm. 1680X1050pixel 32 bit farve

Prøv at taste Ctrl+shift+k i Photoshop og lav et screen dump af boksen som du poster her
Senest rettet af kirizoma 20 dec 2011 14:26 pm, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Morten Johansen

AndersH

Indlæg af AndersH » 20 dec 2011 14:15 pm

Synes ikke kalenderbilledet er så grimt?
Det bliver jo ikke som du ser det på din skærm, alle stederne (som jeg har set) printer jo med laserprintere og de er en anelse uldne i forhold til et alm. billede. Til gengæld har du nok noget datoværk i bunden, hvor der er kasser til at skrive fødselsdage osv ind...

Brugeravatar
tarne
Kontakt:

Indlæg af tarne » 21 dec 2011 22:55 pm

Som I kan se er jeg lærling, derfor lidt tungnem !!
Men jeg har prøvet alle måder som jeg kan komme på og som I har fortalt mig om screendump, jeg har også 2 knapper på mit tastatur, Print screen,og insert, som bare ikke virker. Jeg har søgt efter en driver hos Logitech, men de kendte slet ikke mit tastatur. Men hvorfor ? det billed som er i mit spørgsmål ser ud ligesom det på min skærm.
Det med billederne ændre sig når de bliver trykt, kan jeg godt se.
Men jeg har også hos den samme fotohandler prøvet at få lavet mine billeder i plakatstørrelse, og det var det samme der de var mørkere end det som jeg havde på min skærm,og som jeg havde printet ud på min printer i A4. Handleren benægtede at det kunne gøres anderledes, så :zfight

Tilbage til mit første spørgsmål, hvis jeg laver billedet på skærmen lysere end når jeg syntes det er perfekt, så mister jeg måske alle de små detaljer ?

mvh Tarne

Brugeravatar
Lahnet

Indlæg af Lahnet » 24 dec 2011 13:34 pm

Hvis du ikke føler at du magter at sætte dig ind i alle detaljer omkring farvekalibrering kan du prøve følgende. Det vil med 99% sikkerhed løse dit problem.

Sørg for dine billeder er gemt i SRGB farverum.
Sørg for at sige ja til at forretningen som printer dine billeder må optimere dem.

Så kan du ellers langsomt prøve dig frem med forskellige løsninger, f.eks hvis du skal have printet 50 billeder, så prøv at lave et par dubletter med forskellige indstillinger. T
Flickr
Mvh,
Henrik Lahnet /

Brugeravatar
tarne
Kontakt:

Indlæg af tarne » 25 dec 2011 17:59 pm

Tak til Lahnet og alle jer andre for de gode løsninger, nu vil jeg bruge dem næste gang jeg skal have lavet noget hos fotohandleren her ude på landet.

mvh Tarne

lisejensen1970
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 600D

Indlæg af lisejensen1970 » 30 nov 2012 15:27 pm

Problemet kan også skyldes at fotohandleren har fremkaldt billederne i kalenderen med DPO, scannede billeder får ikke et godt resultat når dette er slået til. Derudover er der ingen grund til at bruge fotohandleren, jeg får altid mine lavet her http://www.pixum.dk/fotokalender.html det er nemt og billigt.

Mvh Lise

Besvar