foto-fornøjelse med gamle objektiver på nye spejlreflexer

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Jepss
Rang: Aktiv
Kamera: Canon 550d

foto-fornøjelse med gamle objektiver på nye spejlreflexer

Indlæg af Jepss » 10 apr 2012 12:52 pm

Det siges at ved sommertid tit kommer nye fotografer på banen. Jeg startede selv sidste år. Lige siden har jeg haft utrolig stor fornøjelse af ældre objektiver. For mig er der noget helt specielt ved gamle optikker. Jagten efter et kvalitets objektiv er noget specielt samt at tage gode billeder med det:)

De objektiver typer jeg kigger mest efter er typen/mount: M42 , Pentax PK , og Contax. De kan med en adaptor ring sættes direkte på mit eos 550d. Disse adaptor kan købes over ebay til få penge.

Fordelene ved at benytte ældre objektiver er at de tit er meget lysstærke, det er tit kvalitet-glas som giver gode farver samt de er virkelig billige.

Her er mine tre favorit objektiver:

Billede

Den første fra venstre er et Auto Rikenon 55mm f1,4 med m42 mount. Dette bruger jeg til at tage indendørs billeder med. Det er perfekt til at tage festbilleder pga. af den lave blænde.
Objektivet i midten er et SMC Pentax 85mm f1,8 med PK mount. Dette er for mit det perfekte portræt glas. Tager suveræn skarpe billeder, med en perfekt farvegengivelse.
Objektivet til højre er et SMC Pentax 135mm f2,5 med PK mount. Dette har jeg indtil videre kun brugt til at tage udendørs koncertbilleder med, hvilket det er perfekt til. Synes personligt hvis man vil prøve gamle objektiver er et 135mm objektiv hver at prøve:)

Nok om mig. Vil gerne høre om der er andre der bruger manuelle gamle objektiver? Hvad bruger i dem til? Hvilken erfaringer har i med dem? Har i nogle favoritter?

Steinholtz
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE

Re: foto-fornøjelse med gamle objektiver på nye spejlreflexer

Indlæg af Steinholtz » 10 apr 2012 14:43 pm

Hejsa,

Jeg skyder mest film i disse dage, med lidt ældre kameraer og bruger derfor mest objektiver af ældre dato.
Når jeg skyder digitalt bruger jeg dog ofte gamle objektiver. Især Nikons 28mm f2.8 ais. Det er klart mit favorit objektiv.
Super skarpt, og kan fokusere enormt tæt og så er det bygget helt ufatteligt lækkert. Bruger også Nikon 200mm f/4 ais. Billig og godt 200mm.

Men jeg ved nu ikke helt om jeg er enig med dig omkring fordelene ved ældre objektiver. Eller jeg er delvist enig. :) Man kan få nogle til billige penge, som er virkeligt gode, men synes ikke man kan sige at de generelt er lysstærkere eller at glasset generelt er bedre. Jeg synes selv den største fordel ved ældre objektiver er at de ofte er utroligt godt og solidt bygget. Ikke så meget plastisk som idag. Synes at man, ved et moderne objektiv, skal betale ufatteligt mange penge for et der er ligeså solid bygget som f.eks. de gamle Nikon men selv de nye top modeller mangler lige det sidste.

Jeg har iøvrigt også et SMC Pentax 85mm f1,8. Virker meget lækkert men bruger det ikke da jeg ikke er sikker på man kan få en adapter til Nikon...?

Brugeravatar
Sigmundur
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D7000 + Nikon D40
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Sigmundur » 10 apr 2012 14:56 pm

Jeg synes også gamle objektiver er spændende. Især fordi det er fuldt manuelt og uden lysmåling, i hvert fald med dem jeg har nu, så jeg må selv gætte mig lidt frem til eksponeringen.

Har pt. et Nikon 50mm f/1.8 series E som giver en fed toning.
Desuden har jeg også en Sigma 80-200 f/3.5-4. Det har en vild farvegengivelse, faktisk så meget at jeg har måttet afmætte mit billede en anelse fordi græsset blev for grønt :O

Men som jeg ser det er det mest for at eksperimentere, og ikke så meget til seriøst brug. Men spændende og sjovt er det helt bestemt :)

PS: Vil gerne uploade nogle billeder, men er lige nu i skole :)
http://hyllestad.wordpress.com/ Min blog, omhandlende foto.

Brugeravatar
John Nyberg
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 10 apr 2012 16:17 pm

jepps: Jeg har en lang række objektiver fra den analoge tidsalder. Jeg har skrevet anmeldelser af næsten alle sammen. De kan findes her på FS under "anmeldelser" / "andre mærker" og / "Olympus". Desuden findes de i pdf på min hjemmeside: www.hdrfoto.dk under "anmeldelser". Jeg kan godt anbefale dig at se nærmere på Takumar 50mm f/1,4 også. Det er meget lækkert.

Steinholtz: 85'eren i M42 udgave er et fantastisk lækkert objektiv. Jeg har det selv - og det er faktisk også en del penge værd. Du kan snildt få M42 -> Nikon adaptorringe. Bare ind på eBay og hente.

Sigmundur: Jeg bruger bestemt mange af mine gamle objektiver til helt seriøst brug også. Mange af de gode, gamle objektiver kan snildt konkurrere med meget nyt på glasfronten.
Venligst John

http://www.hdrfoto.dk
- giver dig 15% rabat ved køb af Photomatix. Brug koden "hdrfoto15"

- fotograferer med hjertet

schildt
Rang: Veteran
Kamera: masser! man KUN analoge...

Indlæg af schildt » 10 apr 2012 16:29 pm

Steinholtz skrev:Jeg har iøvrigt også et SMC Pentax 85mm f1,8. Virker meget lækkert men bruger det ikke da jeg ikke er sikker på man kan få en adapter til Nikon...?
se her:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... _sacat=625

Brugeravatar
Sigmundur
Kamera: Nikon D7000 + Nikon D40
Kontakt:

Indlæg af Sigmundur » 10 apr 2012 17:03 pm

@John Nyberg: Jeg er også helt overbevist om at man kan bruge det til seriøst brug. Jeg er bare lidt for meget slave af autofokus til at jeg gør det. Men lad os nu se, det kan være jeg en dag kommer til at gøre mere i det :)

PS:
Billedet jeg linker til herunder er taget med en 30 år gammel Sigma 80-200mm f/3.5-4. Som jeg skrev tidligere har den så meget knald på farverne at jeg måtte afmætte billedet en anelse.
http://www.flickr.com/photos/hyllestad/7050490071/
http://hyllestad.wordpress.com/ Min blog, omhandlende foto.

Jepss
Kamera: Canon 550d

Indlæg af Jepss » 10 apr 2012 17:48 pm

Steinholtz: Jeg vil gerne give dig ret i det også er fedt at byggekvaliteten på de gamle glas er helt specielle. Jeg har haft nogle tyske engang, de var virkelig byggekram. Jeg misunder lidt at nikon understøtter direkte deres ældre objektiver, så man er fri for at bruge adaptor. Men det gør dem vidst også lidt mere værdifulde og derfor dyrere at anskaffe sig. Hvis dit pentax 85mm, f1,8 også en en pk model er det nok ikke helt optimalt at bruge adaptor for dig, da adaptoren skal være med kompensering glas, for at opnå den rette afstand.

Sigmundur: Hey, tror du har ret i at de gamle objektiver er gode til at eksperimentere med. Jeg har selv fået meget ud af det, giver en god forståelse for fototeknik når blænde og fokus er manuel.

John Nyberg: Har faktisk godt læst de fleste af dine anmeldelser. Det er virkeligt spændende læsestof. Synes det er fedt der er nogle som skriver om det, da det er synd at der ligger så gode objektiver rundt i hjemmene der ikke bliver brugt.
Har faktisk også Pentax 50mm f1,4 m42 modellen, men må indrømme jeg ikke har brugt den så meget endnu, da den minder meget om den Rikenon 55mm. Men kan godt ske jeg skal i gang med at bruge den lidt.

Brugeravatar
Kasper_B
Kamera: Fuji og Olympus
Kontakt:

Indlæg af Kasper_B » 10 apr 2012 18:04 pm

Mit ynglings-plejehjemsglas er helt klart mit Nikkor 105mm f/2.5 AI-s. Super super skarpt fra største blænde og videre ned. Manuel fokus kører som Hans i Grethe, og objektivet er bygget som en kampvogn. Var så heldig at finde eksemplaret som står stort set som nyt uden en skramme til 500 jydske dollars. Desuden har den en handy indbygget modlysblænde :)

Det eneste punkt jeg ikke synes det hamler op med nyere kvalitetsglas er ved farvegengivelsen, men det er mig lige meget da jeg 90% af tiden skyder sort hvid alligevel.

Efter min mening det perfekte portrætobjektiv :P
Vh
Kasper Bennedsen

Kig forbi flickr og se mit portfolio! Eller kig forbi 5oopx og se nogle af fotografens udvalgte billeder!
Du kan også følge mit PROJECT#52 anno 2012 her!

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 13 apr 2012 19:14 pm

Bjørn Rørslett har en gennemgang af de fleste objektiver Nikon har produceret, og giver sit bud på deres formåen sammen med digitale kameraer.
http://www.naturfotograf.com/index2.html

F.eks. dette om 105/2.5 ai/ai-s :
The 105/2.5 is a killer combination on the D3. Even set wide open, high-contrast. bitingly sharp images result. At f/2.5, the extreme corners are a little soft, mainly due to field curvature, but at f/4 and beyond the entire frame is crisp and clear.
/preben

Brugeravatar
felsby
Kamera: Nikon D610, Nikon FM2n, Nikon F2A, Panasonic LX5

Indlæg af felsby » 25 maj 2012 21:12 pm

Jeg er totalt enig. Min 105mm AIS er virkelig, virkelig skarp. Alle Nikon ejere bør eje en. De kan fås billigt.
Grejet er næsten ligegyldigt. Nysgerrighed og evnen til at komme ud af klappen skaber pletskuddene.

Brugeravatar
Magic
Kamera: canon 10D

Indlæg af Magic » 25 maj 2012 23:51 pm

felsby skrev:Jeg er totalt enig. Min 105mm AIS er virkelig, virkelig skarp. Alle Nikon ejere bør eje en. De kan fås billigt.
Også canon ejere :cheers:
Jeg har også købt det, var heldig at finde det næsten som nyt for 1500kr.

Nu har jeg i sidste måneds tid fundet 4 gamle Nikkor objektiver, 24 2.8, 50 1.8, 105 2.5 og 135mm 2.8, de er alle som nye og i ais udgave. jeg synes 24 var lidt dyrt (3000kr) men den købte jeg også fra fotografica, resten privat.

Jeg synes de nye objektiver er skarpt samt laver flotte farver, men de gamle giver et eller andet "Magical Touch", som de nye ikke har. Især 105mm har virkelig overrasket mig. (på film)
Nu venter jeg på mit d7000 og glæder mig til at se hvordan de funker der.
De skal også lige prøves på mit Canon 1vhs :newbie:
Replace fear of unknown with curiosity!

schildt
Kamera: masser! man KUN analoge...

Indlæg af schildt » 26 maj 2012 13:12 pm

nyt møder ældre...

Fint nok, men det bliver først virlekig sjovt, når nyt/nyere møder VIRKELIGT gammelt!!

Man kan sætte udvalgte oldgamle optikker på moderne kameraer...

På det ene billede ser i hvordan en har sat et gammelt messingoptik på et Nikon digitalt kamera - og så et resultat..

På det andet ses mit Rolleifles SL 66E med et endnu ældre petzval optik. Påsat med gaffatape - hvor svært kan det være?

:wink:
Billede

Billede

Brugeravatar
John Nyberg
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 26 maj 2012 13:46 pm

hahahaha . . . . Gaffa er bare godt, hvor ser det herligt ud.

Jeg kunne godt tænke mig at få prøvet sådan nogle helt gamle nogle også. Mange af dem har virkelig noget helt specielt over sig.

Her er 50 års "erfaring" i form af Takumar 200mm f/3,5:

Billede Billede Billede
Venligst John

Brugeravatar
felsby
Kamera: Nikon D610, Nikon FM2n, Nikon F2A, Panasonic LX5

Indlæg af felsby » 26 maj 2012 14:34 pm

John, jeg er imponeret over de Takumar billeder. Knivskarpe, med den mest cremede bokeh man kan tænke sig. Stort! Please, please, vis os et billede af objektivet!

Selv er vintagerekorderne hos felsby en meget brugt AI-konverteret (originalt fabrikskit) 85/1.8 fra 1970-71 og en do-konverteret 55/3.5 fra 1972. Tag den, Canon! Eller for dem < 25: in your face, Canon! :cheers:
Grejet er næsten ligegyldigt. Nysgerrighed og evnen til at komme ud af klappen skaber pletskuddene.

Brugeravatar
John Nyberg
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 26 maj 2012 15:44 pm

Link til mine anmeldelser på min hjemmeside: http://www.hdrfoto.dk/reviews/reviews.htm

Der har jeg anmeldt 200mm'eren og der er billeder af den. Jeg kan fortælle dig, at objektivet er fantastisk. Rummer blot tre linser, men har til gengæld 19 lameller i blænden - og de er rundslebne. Det er industrihåndværk i højeste klasse.
Venligst John

Besvar