Vore mest idiotiske kvajenumre.

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Brugeravatar
michaelg
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Leica M1-M4,Rolleiflex,Bronica ETRS, Mamiya RZ67
Geografisk sted: Nordfyn

Vore mest idiotiske kvajenumre.

Indlæg af michaelg » 19 dec 2016 21:35 pm

Tænkte at det kunne blive interessant, hvis vi mere garvede analogfotografer delte vore fejltagelser udi filmkunsten, her i denne tråd.

Lad mig lægge ud med en oplevelse jeg havde her i weekenden. Jeg havde en næsten færdigskudt rulle Tri-X i kameraet, og begav mig til Bogense kirke, hvor der skulle være Lucia optog.
Udenfor kirken så jeg dette syn.

BilledeHygge eller uhygge? /Shadows. by Michael G, on Flickr

Inde i kirken fik jeg lov til at gå op ved siden af orglet, hvor der var et flot overblik. Så slukkedes det elektriske lys og et altopslugende mørke sænkede sig, inden det gik løs med optog og korsang.

BilledeLuciabruden. by Michael G, on Flickr

BilledeOptoget. by Michael G, on Flickr

BilledeKor og kirkestemning. by Michael G, on Flickr

So far so good, men så skulle der skiftes film i mørket. Efter en mindre kamp gik det egentlig meget godt....troede jeg.
Jeg skød det halve af den nye rulle. Så skulle der være rigeligt med skud tilbage til julemandens ankomst per skonnert om søndagen.
Det gik også godt, og jeg hastede hjem for at fremkalde mine sidste triumfer.
Efter fikseringen troede jeg ikke mine egne øjne, filmen var totalt uklar. Skulle fikseren med ét være blevet dårlig? Nå pyt, frisk fiksér blev blandet og filmen fik en ekstra tur. Ingen forskel!!!
Så begyndte det langsomt at dæmre for mig.
I det totale mørke i kirken, havde jeg forvekslet Tri-X'en med en Fujicolor farvefilm.
Arghh!!!
Den største dumhed var nok, at jeg ikke opdagede det før fremkaldningen. Måske kunne jeg have gjort ét eller andet med ekstra tid i C41 processen.
Desværre er jeg alene, så der var ingen til at sparke mig eftertrykkeligt i r....

Jeg håber nu, at andre vil dele deres underholdende fejltagelser i denne tråd.

Mvh. Michael.

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Re: Vore mest idiotiske kvajenumre.

Indlæg af Søren N » 20 dec 2016 07:16 am

Da jeg gjorde klar til vores tur i Nyborg og ville sætte en Provia 100 i det tomme magasin på 645eren fandt jeg en triX der var ca midtvejs :(
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 20 dec 2016 11:32 am

Tilbage i start-90'erne da jeg var barn, havde jeg skudt en rulle 35mm over halvt fyldt. Jeg fidler med det for mig dengang avancerede kamera, spoler filmen tilbage og skyder videre.

Omvendt så lærte jeg hvad "dobbelteksponering" var.

(Jeg er fra '79)
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
Limone
Moderator
Moderator
Kamera: Nikon D700, Panasonic Lumix LX100
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af Limone » 20 dec 2016 18:24 pm

Jeg har taget en hel rulle diafilm (36 billeder) uden at filmen var sat ordentligt fast i spolen. Resultat: ingen billeder. :hyl:
vh
Morten Søe
You'll never walk alone

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 20 dec 2016 18:45 pm

I begyndelsen af 1980'erne sejlede jeg på inspektionsskib, og skibets fotoudstyr og mørkekammer hørte under min kollega og mig.

Ind imellem holdt vi et lille s/h fremkalderkursus for interesserede. Mens vi stod i mørke og var ved at køre filmene ind på spiralerne, bankede det på døren. Vi fik det hurtigt gjort færdigt, alle fik lukket tanken, døren blev lukket op og lyset tændt.

Men midt på bordet lå en spiral med film som ikke var kommet i tanken. Det var den som jeg selv skulle sørge for, for en af dæksfolkene. Og han blev godt nok lidt utilfreds. Jeg kan ikke huske om jeg nogensinde blev tilgivet :|

Selv om det er 35 år siden, dukker episoden stadig ind imellem op i mit hovede igen.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 20 dec 2016 21:48 pm

Limone skrev:Jeg har taget en hel rulle diafilm (36 billeder) uden at filmen var sat ordentligt fast i spolen. Resultat: ingen billeder. :hyl:
Det har jeg også prøvet. Jeg opdagede det godt nok efter de første 10 billeder, men alligevel smadder irriterende!
Jeg har også prøvet at åbne et kamera hvor der sad en halvskudt film i. Jeg nåede dog at lukke det igen rimeligt hurtigt, så det var kun 2-3 billeder der blev totalskadet og nogen enkelte blev røde i kanten. Tidligere ejer af kameraet anede ikke noget om filmen og blev meget glad for de 7 gode billeder det lykkedes at få fremkaldt.

Mvh. Esben

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 21 dec 2016 09:12 am

For mange år siden tog jeg en rulle dias og fik dem fremkaldt, men ikke klippet. Jeg satte filmen tilbage i kameraet og tog på frilandsmuseet, hvor billederne var optaget.
Ved iskiosken stod der en del mennesker. Jeg tog filmen ud, og trak den langsomt ud af kassetten og kiggede på de fine billeder. En turist åbnede sit kamera og prøvede det samme. Det, der skulle være en lille happening blev til noget andet end jeg havde regnet med. Jeg var ked af det i flere dage...
Bo //

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 21 dec 2016 09:42 am

:zhappy
Forresten, flotte billeder Michael.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
rip59
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 21 dec 2016 09:43 am

Bo Bjerre skrev:For mange år siden tog jeg en rulle dias og fik dem fremkaldt, men ikke klippet. Jeg satte filmen tilbage i kameraet og tog på frilandsmuseet, hvor billederne var optaget.
Ved iskiosken stod der en del mennesker. Jeg tog filmen ud, og trak den langsomt ud af kassetten og kiggede på de fine billeder. En turist åbnede sit kamera og prøvede det samme. Det, der skulle være en lille happening blev til noget andet end jeg havde regnet med. Jeg var ked af det i flere dage...
Bo //
Ha ha, det er dæleme et pragtnummer, synd med sideeffekten bare.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 21 dec 2016 09:49 am

Af egne "erfaringer" kan jeg da tillægge, film bliver ikke trukket frem i kamera, glemt at få en rulle med ned i tanken, for dårligt rullet op så filmen sad klistret sammen op ad sig selv, ikke fået lukket 135 rullen godt nok i den ene ende efter refill.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd

Brugeravatar
Pastorius
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 21 dec 2016 09:56 am

Er der slet ikke andre digitalfotografer der har oplevet at stå med kamera, et arsenal af objektiver, flash og andet tilbehøg for at opdage at både primær og de de sekundære hukommelseskort sidder i kortlæseren eller ligger derhjemme på skrivebordet?

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 21 dec 2016 11:27 am

rip59 skrev:Af egne "erfaringer" kan jeg da tillægge, film bliver ikke trukket frem i kamera, glemt at få en rulle med ned i tanken, for dårligt rullet op så filmen sad klistret sammen op ad sig selv, ikke fået lukket 135 rullen godt nok i den ene ende efter refill.

Rip
Åhh ja den med at filmen klistrer sammen i tanken har jeg også været ude for + at have regnet forkert så tanken ikke blev fyldt helt op :zconfuse
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 21 dec 2016 11:33 am

Pastorius skrev:Er der slet ikke andre digitalfotografer der har oplevet at stå med kamera, et arsenal af objektiver, flash og andet tilbehøg for at opdage at både primær og de de sekundære hukommelseskort sidder i kortlæseren eller ligger derhjemme på skrivebordet?
Jo jo og batteriet til det nyindkøbte kamera sidder der hjemme i laderen.

DERFOR bor ALLE mine ekstra kort og ekstra batterier ALTID i fotorygsækken, så er der altid lidt at køre på. :mrgreen:

Rip

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 21 dec 2016 14:55 pm

Pastorius skrev:Er der slet ikke andre digitalfotografer der har oplevet at stå med kamera, et arsenal af objektiver, flash og andet tilbehøg for at opdage at både primær og de de sekundære hukommelseskort sidder i kortlæseren eller ligger derhjemme på skrivebordet?
Jeg har prøvet at komme ud med mit D800 og der ikke var strøm på batteriet til mere end et par billeder. Heldigvis havde jeg også det analoge kamera med og det virker helt uden batterier...

Mvh. Esben

Besvar