"Kaninører" på AF Nikkor objektiver

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Besvar
Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

"Kaninører" på AF Nikkor objektiver

Indlæg af Esben Sørensen » 23 jan 2017 15:31 pm

Jeg har ejet et Nikkormat FT2 et stykke tid og ærgret mig en del over mine AF objektiver ikke kobler med lysmåleren. Man kan løse problemet ved at skrue et sæt kaninører på blænderingen. Faktisk er der allerede mærket op hvor man skal bore ud til de små skruer for at kaninørerne sidder korrekt (over f/5.6).

Billede

Dette har jeg gjort på mit AF Nikkor 24mm f/2.8D, men jeg vil være meget ked af at foretage samme indgreb på mit dyre AF DC-Nikkor 135mm f/2. Derfor har jeg fundet på en alternativ og billig måde at omgås problemet på. Det eneste man skal bruge er 3 stk. kapelstrips og lidt dobbeltklæbende tape. Billeder nedenfor.

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede
BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

Nogen pris for skønhed vinder mit påfund sikkert ikke. De hvide strips var gode til demonstration, men de bliver erstattet en dag når jeg får købt nogen i sort.
Efter "tilbygningen" skal man checke at objektivet kobler korrekt. I mit tilfælde klikkede det på plads ved ca. f/2.4 og ikke f/2.0. Det betød jeg måtte starte forfra, men i andet forsøg lykkedes det. Jeg har nu fuld lysmåling på det gamle kamera med næsten moderne optik.
Håber det kan bruges. :)

Mvh. Esben
Senest rettet af Esben Sørensen 03 apr 2017 10:09 am, rettet i alt 1 gang.
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
rip59
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: "Kaninører" på AF Nikkor objektiver

Indlæg af rip59 » 26 feb 2017 21:44 pm

Ahhh, herlig gammel Nikkormat :gogo:

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Besvar