Print: analog og digitalt

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Besvar
Jakobben
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon 450d

Print: analog og digitalt

Indlæg af Jakobben » 29 apr 2017 22:41 pm

Hejsa

Jeg er begyndt at lege lidt med film efter at have arvet et Minolta 35mm kamera. Jeg har umiddelbart ikke mod på at fremkalde selv eller lege i mørkrrum, selvom jeg ved at det er en del af processen.

Jeg tænker at få filmene fremkaldt i byen, og så skanne dem selv. Gode billeder kan jeg selv printe i små formater, men hvis noget skal være lidt større vil jeg få andre til det. Mit spørgsmål er så om der er nogle steder hvortil man sender sine frekaldte negativer, og de så laver et rigtigt print/forstørrelse i mørkrum, eller om de alle skanner og printer en digital fil?

Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Re: Print: analog og digitalt

Indlæg af Søren N » 30 apr 2017 08:26 am

At få lavet analoge forstørrelser på et laboratoriet er nok en bekostelig affære.
Du kan dog prøve her

http://www.labcph.dk/produkter

Det mest almindelige er nok fremkaldelse og skan.
Du kan jo også bare få fremkaldt (S/H) og selv lave forstørrelser. Det gjorde min søster i mange år.
Hvis du tænker farve er det stort set kun skan og digitalt print.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 30 apr 2017 09:12 am

Jakobben skrev:Hejsa

Jeg er begyndt at lege lidt med film efter at have arvet et Minolta 35mm kamera. Jeg har umiddelbart ikke mod på at fremkalde selv eller lege i mørkrrum, selvom jeg ved at det er en del af processen.

Jeg tænker at få filmene fremkaldt i byen, og så skanne dem selv. Gode billeder kan jeg selv printe i små formater, men hvis noget skal være lidt større vil jeg få andre til det. Mit spørgsmål er så om der er nogle steder hvortil man sender sine frekaldte negativer, og de så laver et rigtigt print/forstørrelse i mørkrum, eller om de alle skanner og printer en digital fil?
Den nemme løsning: køb en traditionel farve(negativ)film, fx Kodak Gold 200. En sådan kan fremkaldes nærmest overalt. Vil du gerne have det gamle sort/hvid-look, kan du købe en sort/hvid-film, der fremkaldes i den samme proces som farvenegativfilm (kaldet C-41), fx Ilford XP2. Den kan du også få fremkaldt nærmest overalt.
Når du nu ikke ønsker at fremkalde selv, skal du IKKE købe en af de traditionelle sort/hvid-film (som fx Ilford FP4 eller HP5), da de er dyre at fremkalde i butik. De er beregnet til at man klarer det selv, dvs. hjemmefremkaldelse.
Generelt tror jeg, at du bare skal bede om fremkaldelse, ikke scanning, da det bare fordyrer processen, mens du, hvis du har en scanner selv, nok kan gøre det ligesågodt eller bedre selv. Jeg har dog ingen erfaring med at få ting fremkaldt/scannet i butik.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Digital is Disco, and Film is 'Rock and Roll'"

Brugeravatar
Aspirant
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 30 apr 2017 09:37 am

Et andet argument imod dedikeret s/h film (med sølvkorn) er, at scannere med støv/ridsefjernelse ikke fungerer. Støv/ridsefjernelse foregår via en infrarød scanning, som ikke fungerer med sølvfilm.
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Jakobben
Kamera: Canon 450d

Indlæg af Jakobben » 01 maj 2017 16:16 pm

Tak for jeres gode svar.

Jeg tænkte slet ikke over at det var dyrere at fremkalde Ilford HP5 (som jeg faktisk afventer retur fra fremkaldelse...). Godt at vide!

Også rart at vide at det er normalt at man skanner sine negativer efter fremkaldelse. Jeg tænkte også det måtte være ret dyrt at have en person i mørkrum for at fremkalde billeder ét ad gangen! Jeg har desværre ikke selv umiddelbart mulighed for at lave et mørkrum, ellers kunne det da være meget sjovt at prøve - men måske ikke umagen værd... Er der en kvalitetsforskel?

Igen, tusind tak for jeres svar!

Søren N
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 01 maj 2017 17:58 pm

Det er jo en del af den analoge hobby.
Med noget øvelse og rutine kan man sagtens lave flotte billeder og en dygtig fotograf kan lave virkeligt fremragende billeder analogt.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Besvar