Lidt Takumar-gejl og lir

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Besvar
Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Lidt Takumar-gejl og lir

Indlæg af Lars Holte » 29 jul 2017 22:09 pm

Nogle gange undrer det mig, at folk betaler tusindevis af kroner for kopier af ældre objektiver, fx Petzval eller Lomograpy's nye Daguerrotype Acromat og denslags, når der findes så mange interessante objektiver fra fx 50- og 60-erne, som fortsat er nemme at finde for få hundrede kroner på brugtsites, og som er nemme at anvende på de fleste mærker (som kan tage M42-gevind via fx et adapter).

Her er et eksempel - et Takumar*) 135mm F/3.5 "preset", som lige er landet i min postkasse. Havde egentlig ikke overvældende meget brug for det, men det er lidt sjovt. "Preset" betyder, at det ikke kan kommunikere blænden til huset på nogen som helst måde. I stedet har det to blænderinge på objektivet: én til at vælge den blænde man vil stoppe ned tid, og én til faktisk at stoppe ned. Fokusering sker ved åben blænde, og billedet tages stoppet ned.

I forvejen havde jeg et tilsvarende objektiv: Takumar 135mm F/3.5 pre-set (early model). 'Early model' er meget kompakt med 46mm filtergevind. 'Late model' har 49mm filtergevind og er noget større, men stadig meget kompakt sammenlignet med moderne objektiver. 'Early model' blev produceret i årene 1957 til 1961, mens 'late model' blev produceret i årene 1961 til 1962.

Her er det vist på et Pentax Spotmatic (som næsten er for moderne til det objektiv, da huset kan foretage lysmåling ved åben blænde og stoppe objektivet ned, når billedet blev taget, med tidssvarende objektiver):
Billede

Et eksempel på billedkvaliteten til Takumar 135mm F/3.5 "preset" (late model) (taget med Pentax K-5 (16.3 Mp APS-C)):
Billede

Crop:
Billede

For inspiration mht. noget at kigge efter: Her er det vist sammen med andre Takumar 135mm'ere (fra venstre): Super-Multi-Coated Takumar 135mm F2.5, Super-Multi-Coated Takumar 135mm F3.5, Takumar 135mm F3.5 (late model) og Takumar 135mm F3.5 (early model).
Billede

Til sidste en række, hvor de er flankeret af en Super-Multi-Coated Takumar 150mm F4.0 (yderste til venstre) og en Super-Multi-Coated Takumar 120mm F2.8 (yderst til højre).
Billede

Billede

*) Takumar var navnet på objektiverne til Asahi Pentax' spejlreflekskameraer i M42-alderen og blev leveret af Asahi Optical Co. (som også lavede Asahi Pentax spejlreflekskameraer).
Senest rettet af Lars Holte 30 jul 2017 09:50 am, rettet i alt 3 gange.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
michaelg
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Leica M1-M4,Rolleiflex,Bronica ETRS, Mamiya RZ67
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Lidt Takumar-gejl og lir

Indlæg af michaelg » 30 jul 2017 08:48 am

Imponerende samling.
Din nyerhvervelse lader til at tegne helt perfekt til sådan et lille barneansigt. Fint detaljeret uden overdreven skarphed.

Mvh. Michael.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 30 jul 2017 10:53 am

Tak for ordene, Michael.
Her er jo ingen autofokus - højst lidt fokuseringshjælp i form af et blinkende symbol i søgeren, når korrekt fokus er opnået - så fokus er først og fremmest fundet ved hjælp af matskiven. Skarpheden er god uden at være overdreven, som du skriver, og det er vel egentlig ret godt til mange portrætter.
Det bedste ved mange af disse gamle M42-objektiver (Takumar og andre samtidige), er den lave pris de kan erhverves til. Den nævnte, nye "Daguerreotype Achromat 2.9/64 Art Lens" (2 elementer i 1 gruppe) fra Lomography koster 499 euro. De her Petzval-kopier ligger i den samme prisklasse. Jeg ved godt, at det ikke er helt sammenlignelige størrelser, men man kan altså købe omkring et dusin Takumar M42-objektiver for én Petzval! Og have det mindst ligeså sjovt.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr

Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 30 jul 2017 14:14 pm

Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 30 jul 2017 16:27 pm

Tak,Søren

Petzval i Leicashop: Uha, for nogle priser. Om de er det værd, må andre bedømme, men det aner mig, at vi her taler mere om samlerpriser end egentlig fotografisk kvalitet. De var helt givet revolutionerende i 1840'erne, men er i dag mest kendt for lidt kuriøse egenskaber: en ret speciel bokeh og meget kraftig vignettering.

Min samling af Takumar-objektiver er ca 4 gange så stor som det viste. En masse fine objektiver at lege med uden alt for mange lommesmerter ;-)
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr

JFI
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Leica m2

Indlæg af JFI » 02 aug 2017 23:11 pm

Hej Lars
Du har fuldstændig ret, nogen af de gamle objektiver er overraskende gode, jeg har selv to af dem, og jeg har meget fornøjelse af at arbejde med dem, nedenstående eksempel viser en Jupiter 8 og det er fremragende til portræt pga, af den forholdsvis lave kontrast og en acceptabel skarphed ved f2.
Jens
Billede

Billede

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 03 aug 2017 08:23 am

Tak Jens
Noget af det hyggelige med sådanne lidt ældre objektiver, er at gå på opdagelse blandt dem og lede efter udgaver med deres egne helt specielle fortrin. Hos nogle er det skarpheden, hos andre er det bokeh'en eller noget helt tredje. Jeg har et Helios 44-2 58mm F/2 som slet ikke er så ringe. Mange sværger til dem. Uanset, så koster de ikke en bondegård, og man kan nemt skille sig af med dem igen.
Som Pentax-mand er jeg også tilhænger af Takumar-objektiverne med M42-fatning. Og jeg er ikke den eneste. Her er, hvad Mike Johnston skriver om "My Favorite Lens" - om Pentax og Takumar "fast fifties".
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr

Brugeravatar
mokkakongen
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af mokkakongen » 03 aug 2017 09:52 am

Godt nok en fed samling du har der Lars.. Lidt misundelig er jeg :-)

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 03 aug 2017 11:01 am

Tak skal du have, mokkakongen.
Det er sådan noget jeg har samlet sammen sådan lidt hen ad vejen, når muligheden har budt sig. Jeg har megen fornøjelse af teste de forskellige på et DSLR og har da også brugt flere af dem på mit Pentax Spotmatic med klassisk S/H film.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr

Besvar