Focomat V35?

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Besvar
K.Nygaard
Rang: Nyankommen
Kamera: Nikon FE - Nikon FM - Sony A6500

Focomat V35?

Indlæg af K.Nygaard » 24 sep 2017 09:37 am

Jeg skriver et indlæg her fordi jeg lidt famlende må spørge nogen til råd:
Vi vil gerne gå i gang med mørkekammer efter mange års pause. Jeg har købt en del billigt brugt og fik et par Axomat og Opemus med. Dem har jeg nu ikke tænkt at bruge, men i stedet at købe et brugt Leitz Focomat V35. For de andre brugte jeg dengang de var nye og det er umuligt at få god kontrast.

Jeg har læst alle indlæg her på siden og en del online. Det har jo den fare, at nu bliver jeg usikker på om det så pludselig bliver svært at bruge? Hvis eksempelvis autofokus ikke skulle fungere, er pengene så spildt? Jeg ville jo nødig brænde flere tusind af på noget der ikke dur. Ville i selv købe et Focomat V35? Jeg vil blive glad for hjælp her.

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Focomat V35?

Indlæg af nikon » 24 sep 2017 10:28 am

Jeg har selv haft flere Opemus / Axomat og det er nu min erfaring at kontrast har mere med objektivet, negativet og papirvalg at gøre end selve apparatet.

Tidligere udgaver kunne dog være lidt flimsy i konstruktion af især negavtivholder, men de sidste modeller som f.eks Opemus 5 i 6x6 format med indlæg for 24x36 negativer er fine.

Selvfølgelig kan der være forskel på om der er 1 eller 2 kondensatorer i apparatet og desuden kan det spille lidt ind om apparatet bruger glødepære eller halogonpære .
Punktlys og 2 kondensatorer er mere følsom over for evt. småridser og støvpartikler på negativet......især hvis man bruger glasnegativholder.

Og især tidligere udgaver af Multigrade papir gav en ringe kontrast og svag mætning i de sorte farver, hvor de ny typer er væsentlig bedre.
Men kvalitet barytpapir med fast gradation giver efter min mening det bedste resultat....selv om de er sværere at arbejde med ifm. tørringen. Her kan en højglaspresse hvor papiret vendes "omvendt" være en god hjælp.

Autofokus har for mig altid været en underlig ting på forstørrelsesapaprater da de er mekaniske og ikke siger ret meget om hvordan skarpheden ligger rent negativmæssigt....så jeg har altid brugt en god fokusfinder og stillet skarpt på kornene.

Leitz Focomat V35 er da et godt apparat....men en model fra Durst som M601 eller som tidligere nævnt et Opemus 5 er efter min mening lige så gode.....og så men et Componon, componar eller Rodagon ....evt. et El nikor 2,8 objektiv.

/preben

Søren N
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 24 sep 2017 13:38 pm

Jeg kan heller ikke genkende problemet overhovedet og har ligesom Preben haft flere opemusser i stalden incl en tidlig opemus standard uden filter skuffe. Som nævnt er der flere parametre i spil omkring kontrast og eden tanke trænger sig på om du har brugt multigrade papir men glemt multigrade filtre? Det eneste omkring opemus jeg ikke kan anbefale er farvehovedet, det får virkelig enheden til at gynge.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

K.Nygaard

Indlæg af K.Nygaard » 24 sep 2017 13:47 pm

Tusind tak for svarene! Ja, jeg har ikke brugt filte til de meget tidlige udgaver af multigrade. Og det har været de aller tidligste for jeg husker nu, at der var æsker ved sidan af mig med forskellige gradueringer - og overflader, jeg fik vist brugt en del flaskedrengspenge og butiksmedhjælper penge på den sport dengang.

Jeg vil i særklasse tage de gode svar til efterretning og handle efter dem. Det vil også være godt hvis det så betyder en mindre investering, så det kan gøres mere overkommeligt. Jeg har fået et par objetiver i gave i dag, det ene et engelsk fra 1946 og det andet et Rokinon.

Jeg vil også høre jer om nogen vet var jeg kan købe værktøj till att reparere gamle kameraer og objektiver med? Har de små skruetrækkere, men tror jag mangler det lidt specielle.

god søndag!!

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 24 sep 2017 17:27 pm

Hvis du ikke har brugt filtre til Multigrade så mener jeg at gradationen svarer til en 2'er ( ud af 5 ) og nok til den "bløde" side så måske derfor du manglede kontrast.

Det er filtrene og ikke væskerne der bestemmer gradationen på Multigrade papiret.....og der er sket en del på Multigrade-siden...jeg tror de hedder Multigrade IV i dag.

Dertil kommer overfladen på papiret.....mat, blank Pearl mm.......og især mat papir kan virke lidt kontrastløs uden den rette behandling.

Du har ikke opgivet navnet på det gamle optik....men Rokinon mener jeg IKKE hørte til blandt de bedre optikker ?

Som amatør skal man være uhyre forsigtig med at skille kameraer ad og især objektiver bør man nok holde sig fra da linsernes indbyrdes placering er alfa og omega for objektivets præstationer.

/preben

Brugeravatar
michaelg
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Leica M1-M4,Rolleiflex,Bronica ETRS, Mamiya RZ67
Geografisk sted: Nordfyn

Indlæg af michaelg » 24 sep 2017 18:29 pm

Hvis man skal stole bedst på autofokus'en i en Focomat, skal man bruge det Leitz objektiv der følger med. Der kan være mindre forskelle på objektiver af samme erklærede brændvidde, så det er sandsynligt at man har matched objektiv med fokuskulisse i hvert enkelt tilfælde. Heldigsvis er det muligt at efterjustere skarpheden hen ad vejen, hvilket jeg altid gjorde i mine Focomat-dage.
Tror du ikke, at dit givne objektiv hedder Componon og ikke Rokinon. I så fald er det blandt Schneiders bedre serie.
I øvrigt giver Opemus glimrende resultater, hvis ellers optik og condensere er god og velpudset stand. Husk at stille skarpt ved fuld åbning og så blænde ca. 3 stop ned bagefter.

Mvh. Michael.

Søren N

Indlæg af Søren N » 25 sep 2017 08:10 am

Som du beskriver papiret har det nok været de fast graduerede varianter du har brugt. Det du har oplevet har så nok været meget kontrastløse negativer. Hvis det er normen afhjælpes det med forlænget fremkaldelse, en logbog er god at føre undervejs da man meget hurtigt glemmer vigtige detaljer.
Jeg har desværre ingen erfaring med kamera reparation og værktøj dertil.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

K.Nygaard

Indlæg af K.Nygaard » 26 sep 2017 10:38 am

Tak for gode svar som jeg i den grad tager med mig. Jeg går det hele igennem, og sikrer at hvert trin stemmer. Ideen med en logbog er fremragende, for ellers glemmer man hvad det var der præcis fungerede bedst.

Jeg har fået et sæt værktøj og har ordnet de første kameraer, specielt Canon A-1 har det med at komme med grimme lyde når smørrelsen er væk. Fik også fungus og støv ud af et par optiker, men måtte smide en fin Canon ud, den tidligere ejer må have haft tabt det i vand - alt inde i det var ødelagt. I gamle dage var der en urmager med kameraer som hobby der gav mig en masse tricks og tips, men indrømmet, der skal bare holdes styr på alt. Jeg tager et billede hver gang jeg når til noget der skal skilles ad, så kan jeg med sikkerhed huske hvordan alt sad. Dyre og moderne ting holder jeg mig fra, det er alt for nemt at ødelægge og vi almindelige har intet af det moderne grej skal kalibreres og ordnes med. Jeg har adskilt et Eos 40D der var til skraldespanden, hold da op det er imponerende teknik inde i et moderne kamera. Jeg må hellere understrege at man ikke selv skal skille noget grej ad uden et minimum af kendskab, så det vil jeg ikke være ham der opfordrer til.

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 28 sep 2017 10:07 am

1) Leitz Focomat V35 er et fremragende forstørrelsesapparat. Autofokusen er ikke lige noget der pludselig holder op med at virke, da det fungerer rent mekanisk med en kam/kulisse, der flytter objektivet op/ned, når hoved hæves/sænkes. Men for at autofokus skal fungere optimalt, skal det helst være forsynet med et Leitz WA-Focotar 40mm F2.8 objektiv. 40mm er lidt mere vidvinklet end 50mm, som ellers er standard til 35mm film.
Autofokusen på Focomaten virker forbløffende fint, når den først er indstillet korrekt i udgangspunktet.

2) Hvis autofokus mod formodning ikke skulle virke, eller hvis du ikke bruger det korrekte 40mm objektiv, kan Focomat V35 altid bruges med manuel fokus. Så pengene er uanset ikke helt spildt :-)

3) Leitz Focomat V35 kommer enten med farvemodul eller Multigrade modul. Jeg ville lede efter et med Multigrade modul, men farvemodulet kan selvfølgelig også bruges, om end det kræver lidt omregning at filtere korrekt. Modulet kan skiftes ud, hvis du kan finde et Multigrade modul separat.

4) Meopta Axomat og Opemus er i mine øjne bedre, end deres rygte, men ikke lige hurtige at arbejde med som Focomat V35, hvor autofokusen gør det meget nemt at vælge det rigtige udsnit. Leitz Focomat V35 er virkelig kvalitet.

http://www.bonavolta.ch/hobby/en/photo/v35.htm
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Digital is Disco, and Film is 'Rock and Roll'"

K.Nygaard

Indlæg af K.Nygaard » 16 okt 2017 16:06 pm

Mange mange tak for svar. Vi har fundet en splinterny Axomat (med filterskuffe og flere holdere til objektiv), med en masse bakker osv. - til 100 kr. Så fandt vi noget mere grej hos en dame - til 100 kr. - Og så har vi fået købt et rokkinor objektiv for en kop kaffe og skal hente endnu et fra en der skal en tur på loftet. En sjov ting er at jeg fandt en æske Ilford filtre hos genbrugbutikken til en femmer.
Nu mangler vi papir, kemien og nye dunke til at have det i.Hvor handler i den slags? I skindergade kbh er der en og i vejle er der en (online)
Det er super fedt i har gidet svare, det gør det nemmere at komme rigtigt i gang.

Søren N

Indlæg af Søren N » 16 okt 2017 17:03 pm

Ja Photografica og Vefa er gode steder at handle men også One of many cameras på gråbrødre torv er et kig værd. Derudover er Maco direct og fotoimpex i Tyskland leveringsdygtige i stort set alt til den analoge fotograf.
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar