Langtidseksponering

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Langtidseksponering

Indlæg af Esben Sørensen » 18 okt 2017 11:18 am

Hejsa,

jeg planlægger nogen langtidseksponeringer på sort/hvid (vand, billygter osv.). Findes der gode tricks eller tommelfingerregler til bestemmelse af blænde og lukkertid uden brug af ekstern lysmåler? Med lukkertid mener jeg før jeg kompenserer for "reciprocity law failure".

Mvh. Esben

Edit:
Kamera: Nikkormat FT2
Film: Ilford Panf 50
Senest rettet af Esben Sørensen 18 okt 2017 11:36 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
eolsen
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D IV

Re: Langtidseksponering

Indlæg af eolsen » 18 okt 2017 11:26 am

Det er denne foreskrift jeg holder mig til:

1. Sæt dit kamera på stativ
2. Indstil ISO til "100"
3. Indstil kameraets lysmåling til "Centervægtet"
4. Indstil programhjulet til Av
5. Indstil blænden til mellem F/8 - F11 (Det er som regel der dit objektiv tegner skarpest)
6. Slå billedestabilisering (IS) fra på dit objektiv, hvis det har det
7. Lås spejlet på kameraet. Tryk på knappen "Menu" og vælg det orange kameraikon. Vælg C.Fn III: Autofokus/Fremfør. Et af punkterne hedder Låsning af spejl. Dette punkt vælger du og indstiller til "1: Aktivér"
8. Slå Støjreduktion ved lang eksponering fra. Tryk på Menu og vælg det orange kameraikon. Vælg C.Fn II: Billede. Et af punkterne hedder Støjreduktion ved lang eksp. Dette punkt vælger du og indstiller til "Fra"
9. Indstil kameraets fokus til "One shot"
10. Indstil kameraet til "Selvudløser" med mindre du har en fjernudløser. Har du sådan en, så er det bl.a. i sådan en situation, at den er rigtig god at bruge
11. Find et sted på motivet, hvor der er både lys og mørke. (Kameraet kan ikke fokusere, hvis der kun er mørkt) Tryk nu udløserknappen halvt ned, og læg mærke til, hvad kameraet foreslår som lukkertid. Hvis tallet ikke blinker på 30" (30" betyder 30 sekunder, altså et halvt minut), så tryk udløserknappen helt ned. (Tallet for lukkertiden behøver ikke nødvendigvis være 30. Det kan også være mindre, men ikke større).
12. Kameraet vil nu tage billedet, efter den tid selvudløseren er sat til. Og det vil eksponere lige så længe, som lukkertiden viste i displayet i søgeren. Det betyder ikke noget, at folk går ind foran kameraet, mens det eksponerer. Der må bare ikke være nogen foran kameraet i det øjeblik billedet bliver taget.
13. Hvis tallet 30" blinker, så betyder det, at kameraet skal bruge en længere lukkertid, og det kan det ikke (med mindre man har sat kameraet til Manuel (M)). Så er man nødt til at bruge en større blænde (mindre blændetal). Prøv med et klik ad gangen. Altså fra F11 til F10. Hvis det ikke er nok til få tallet til at stoppe med at blinke, så et klik mere til F9 osv. Du skal ikke ændre ISO til et højre tal, da ISO støj meget nemt ses på langtidseksponeringer.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 18 okt 2017 11:36 am

Hej Erik

Tak for den fine guide. Det er måske værd at nævne mit kamera er et Nikkormat FT2 med 60/40 centervægtet lysmåling og jeg kan derfor ikke bruge det til så meget.

Mvh. Esben

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 18 okt 2017 12:32 pm

Jeg har lavet noget lignende (natfoto)med Olympus OM1 og diafilm med anvendelse af interne lysmåler, virkede fint
Senest rettet af Søren N 18 okt 2017 12:49 pm, rettet i alt 2 gange.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

9ck
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 18 okt 2017 12:34 pm

Hej Esben!
Jeg anvender kameraets lysmåler. Fastlægger korrekt eksponering uden ND-filter. Herefter anvendes app, tabel eller tommelfingerregel til fastlæggelse af korrekt eksponering med ND-filter. Af og til er det med "trial and error" da lysforholdende jo kan ændre sig i processen, men som regel fungerer det fint.

Apps til telefon - Søg i den relevant app-store. Jeg har anvendt flere forskellige. Nogle er gode andre er mindre gode.

Tabeller online til med beregnede lukkertider for forskellige typer ND-filtre.

Tommelfingerregel (10 stop) - Få lukkertid til at passe med 1/30 sek uden 10-stop (selvfølgeligt med ISO og blænde så tæt på optimalt som muligt). Lukkertid med 10-stop filter = 30 sek. Der kan laves tilsvarende tommelfingerregler for de ND-filtre man gør brug af.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 18 okt 2017 12:53 pm

Der er jo også skemaerne hvis vi snakker little- og bigstopper
960367326dfe2aab6db5507445018cb8.jpg
960367326dfe2aab6db5507445018cb8.jpg (65.29 KiB) Vist 3914 gange
Så skal der bare korrigeres for reciprocitetsfejlen.
Ilford_PANf_PLUS.pdf
(58.03 KiB) Downloadet 123 gange
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 18 okt 2017 13:06 pm

9ck skrev:
18 okt 2017 12:34 pm
Hej Esben!
Jeg anvender kameraets lysmåler. Fastlægger korrekt eksponering uden ND-filter. Herefter anvendes app, tabel eller tommelfingerregel til fastlæggelse af korrekt eksponering med ND-filter. Af og til er det med "trial and error" da lysforholdende jo kan ændre sig i processen, men som regel fungerer det fint.

Apps til telefon - Søg i den relevant app-store. Jeg har anvendt flere forskellige. Nogle er gode andre er mindre gode.

Tabeller online til med beregnede lukkertider for forskellige typer ND-filtre.

Tommelfingerregel (10 stop) - Få lukkertid til at passe med 1/30 sek uden 10-stop (selvfølgeligt med ISO og blænde så tæt på optimalt som muligt). Lukkertid med 10-stop filter = 30 sek. Der kan laves tilsvarende tommelfingerregler for de ND-filtre man gør brug af.
Hejsa, hvis man har en lysmåling beregnes lukkertid ved brug af ND filter regnes ret præcist ved brug af en almindelig lommeregner - du har ret, det kan jeg bruge i dagtimerne. :cheers:
Mit problem er hvis der er for mørkt til jeg kan lave en valid lysmåling med mit kamera, hvor lysmåleren jo er 60/40 centervægtet.

Jeg søger en regel om hvilken blænde man mindst bør bruge ved en given iso for at få eksempelvis tydelige lygtespor efter biler eller bare generelt hvilke indstillinger folk bruger som udgangspunkt efter mørkets frembrud på lav iso film.

Mvh. Esben

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 18 okt 2017 13:08 pm

Søren N skrev:
18 okt 2017 12:53 pm
Der er jo også skemaerne hvis vi snakker little- og bigstopper
960367326dfe2aab6db5507445018cb8.jpg

Så skal der bare korrigeres for reciprocitetsfejlen.Ilford_PANf_PLUS.pdf
Jeps, lukkertid (med filter) = x * lukkertid (uden filter, hvor x er styrken på ND filtret). :cheers:

Mvh. Esben

9ck
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 18 okt 2017 14:42 pm

Esben Sørensen skrev:
18 okt 2017 13:06 pm
Jeg søger en regel om hvilken blænde man mindst bør bruge ved en given iso for at få eksempelvis tydelige lygtespor efter biler eller bare generelt hvilke indstillinger folk bruger som udgangspunkt efter mørkets frembrud på lav iso film.

Mvh. Esben
Tænker umiddelbart at der er mange variable der gør det svært at sige noget om hvad det er et godt udgangspunkt - jeg tænker at der kan være meget forskellige ønsker / behov mht. både dybdeskarphed og lukkertid alt efter hvad det er man vil og under hvilke lysforhold man fotograferer.

Taler vi om lyssporet efter en enkelt vogn der færdes parrallelt med fokusplanet kan man sandsynligvis komme igennem med større blænde og kortere lukkertid end hvis det er lyset fra flere biler / veje der skal stå skarpt. Jeg mener at man siger at man som min. skal ned på ca. 1/30 for at køretøjer i alm. bytrafik (50km/t) ikke fanges i optagelsen.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 18 okt 2017 15:31 pm

Esben Sørensen skrev:

Hejsa, hvis man har en lysmåling beregnes lukkertid ved brug af ND filter regnes ret præcist ved brug af en almindelig lommeregner - du har ret, det kan jeg bruge i dagtimerne. :cheers:
Mit problem er hvis der er for mørkt til jeg kan lave en valid lysmåling med mit kamera, hvor lysmåleren jo er 60/40 centervægtet.

Mvh. Esben
Mht Lysmåling
For den bedst tænkelige lysmåling må du tæt på den del af motivet (Ecco Zoom :) eller tele) Du vil eksponere efter og tage din måling der. Resten især skygger må falde som de gør. Eks en enlig lygtepæl hvor jeg ville tage målingen på vejen under evt. korrigere (Bracketting) eller hvis muligt på en mur hvor lyset fra lamper/lygtepæle falder på.
Blænde/lukkertid. For at vise bevægelse i vand ligger vi på 30sek og op afhængig af hvor uroligt det er. Blænden må følge efter
Lygtespor. Jeg vil tage tid på tilbagelæggelsen af det relevant område i billedet prøve mig frem mht om flere biler skal addere til sporet og evt. give det lidt ekstra hvis jeg ikke ønsker at afbryde eksponeringen fordi en bil skal gøre sporet færdigt etc. Jeg ville medbringe et sort "kort" eller hat så jeg midlertidigt kan afbryde og genoptage eksponeringen. Gennemgående er S/H film så tolerant for overeksponering at man ofte kan give den gas men en lille logbog er nok et godt stykke værktøj.
Jeg prøver at grave Lee Frosts Night and Low Light Photography frem og ser om der står noget mere anvendeligt i den.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 18 okt 2017 15:36 pm

9ck skrev:
18 okt 2017 14:42 pm
Esben Sørensen skrev:

Mvh. Esben
Tænker umiddelbart at der er mange variable der gør det svært at sige noget om hvad det er et godt udgangspunkt - jeg tænker at der kan være meget forskellige ønsker / behov mht. både dybdeskarphed og lukkertid alt efter hvad det er man vil og under hvilke lysforhold man fotograferer.

Taler vi om lyssporet efter en enkelt vogn der færdes parrallelt med fokusplanet kan man sandsynligvis komme igennem med større blænde og kortere lukkertid end hvis det er lyset fra flere biler / veje der skal stå skarpt. Jeg mener at man siger at man som min. skal ned på ca. 1/30 for at køretøjer i alm. bytrafik (50km/t) ikke fanges i optagelsen.
Hejsa, du har ret i mit spørgsmål er ret ukonkret og derfor er det heller ikke nemt at give et konkret svar. Der er vidst ikke meget andet for end jeg må ud og brænde lidt film af og, som Søren foreslår, huske at logge mine billeder. :)

Mvh. Esben

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 18 okt 2017 15:51 pm

Søren N skrev:
18 okt 2017 15:31 pm
Esben Sørensen skrev:

Mvh. Esben
Mht Lysmåling
For den bedst tænkelige lysmåling må du tæt på den del af motivet (Ecco Zoom :) eller tele) Du vil eksponere efter og tage din måling der. Resten især skygger må falde som de gør. Eks en enlig lygtepæl hvor jeg ville tage målingen på vejen under evt. korrigere (Bracketting) eller hvis muligt på en mur hvor lyset fra lamper/lygtepæle falder på.
Blænde/lukkertid. For at vise bevægelse i vand ligger vi på 30sek og op afhængig af hvor uroligt det er. Blænden må følge efter
Lygtespor. Jeg vil tage tid på tilbagelæggelsen af det relevant område i billedet prøve mig frem mht om flere biler skal addere til sporet og evt. give det lidt ekstra hvis jeg ikke ønsker at afbryde eksponeringen fordi en bil skal gøre sporet færdigt etc. Jeg ville medbringe et sort "kort" eller hat så jeg midlertidigt kan afbryde og genoptage eksponeringen. Gennemgående er S/H film så tolerant for overeksponering at man ofte kan give den gas men en lille logbog er nok et godt stykke værktøj.
Jeg prøver at grave Lee Frosts Night and Low Light Photography frem og ser om der står noget mere anvendeligt i den.
Tak Søren. Først og fremmest vil undersøge om sådan en ecco-zoom lysmåler er kompatibel med mit Nikkormat FT2 (det kommer an på om jeg kan se nålen i søgeren eller ovenpå huset)... :gogo:
Idéen med en sort hat er god, så den tager jeg straks til mig.

Tak for de gode råd.

Mvh. Esben

Brugeravatar
eolsen
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 18 okt 2017 18:25 pm

Esben Sørensen skrev:
18 okt 2017 11:36 am
Hej Erik

Tak for den fine guide. Det er måske værd at nævne mit kamera er et Nikkormat FT2 med 60/40 centervægtet lysmåling og jeg kan derfor ikke bruge det til så meget.

Mvh. Esben
Ups, jeg havde ikke lige set at det var et analog kamera. Så hjælper det ikke meget.

mvh
Erik
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 18 okt 2017 19:34 pm

Night_photography_exposure_guide_photography_cheat_sheet.jpg
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 18 okt 2017 20:19 pm

Søren N skrev:
18 okt 2017 19:34 pm