Langtidseksponering

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Re: Langtidseksponering

Indlæg af 9ck » 18 okt 2017 20:24 pm

Esben Sørensen skrev:
18 okt 2017 15:36 pm
9ck skrev:
18 okt 2017 14:42 pm
Esben Sørensen skrev:
18 okt 2017 13:06 pm
Jeg søger en regel om hvilken blænde man mindst bør bruge ved en given iso for at få eksempelvis tydelige lygtespor efter biler eller bare generelt hvilke indstillinger folk bruger som udgangspunkt efter mørkets frembrud på lav iso film.

Mvh. Esben
Tænker umiddelbart at der er mange variable der gør det svært at sige noget om hvad det er et godt udgangspunkt - jeg tænker at der kan være meget forskellige ønsker / behov mht. både dybdeskarphed og lukkertid alt efter hvad det er man vil og under hvilke lysforhold man fotograferer.

Taler vi om lyssporet efter en enkelt vogn der færdes parrallelt med fokusplanet kan man sandsynligvis komme igennem med større blænde og kortere lukkertid end hvis det er lyset fra flere biler / veje der skal stå skarpt. Jeg mener at man siger at man som min. skal ned på ca. 1/30 for at køretøjer i alm. bytrafik (50km/t) ikke fanges i optagelsen.
Hejsa, du har ret i mit spørgsmål er ret ukonkret og derfor er det heller ikke nemt at give et konkret svar. Der er vidst ikke meget andet for end jeg må ud og brænde lidt film af og, som Søren foreslår, huske at logge mine billeder. :)

Mvh. Esben
Du kunne medbringe et digitalt kamera og så bruge det som hjælp til at tune dig ind på der ønskede resultat? Jeg er godt klar over at det ikke direkte kan overføres, men det giver da en indikation, og det er noget billigere / hurtigere at få afprøvet nogle ideer...?
Mvh. 9ck

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 18 okt 2017 20:42 pm

Esben Sørensen skrev:
18 okt 2017 20:19 pm
Søren N skrev:
18 okt 2017 19:34 pm
Night_photography_exposure_guide_photography_cheat_sheet.jpg
TAK!
Dette var præcist hvad jeg ledte efter!
Mvh. Esben
Husk det er forslag ikke absolutte sandheder.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 18 okt 2017 20:44 pm

9ck skrev:
18 okt 2017 20:24 pm
Esben Sørensen skrev:
18 okt 2017 15:36 pm
9ck skrev:
18 okt 2017 14:42 pm
Esben Sørensen skrev:
18 okt 2017 13:06 pm
Jeg søger en regel om hvilken blænde man mindst bør bruge ved en given iso for at få eksempelvis tydelige lygtespor efter biler eller bare generelt hvilke indstillinger folk bruger som udgangspunkt efter mørkets frembrud på lav iso film.

Mvh. Esben
Tænker umiddelbart at der er mange variable der gør det svært at sige noget om hvad det er et godt udgangspunkt - jeg tænker at der kan være meget forskellige ønsker / behov mht. både dybdeskarphed og lukkertid alt efter hvad det er man vil og under hvilke lysforhold man fotograferer.

Taler vi om lyssporet efter en enkelt vogn der færdes parrallelt med fokusplanet kan man sandsynligvis komme igennem med større blænde og kortere lukkertid end hvis det er lyset fra flere biler / veje der skal stå skarpt. Jeg mener at man siger at man som min. skal ned på ca. 1/30 for at køretøjer i alm. bytrafik (50km/t) ikke fanges i optagelsen.
Hejsa, du har ret i mit spørgsmål er ret ukonkret og derfor er det heller ikke nemt at give et konkret svar. Der er vidst ikke meget andet for end jeg må ud og brænde lidt film af og, som Søren foreslår, huske at logge mine billeder. :)

Mvh. Esben
Du kunne medbringe et digitalt kamera og så bruge det som hjælp til at tune dig ind på der ønskede resultat? Jeg er godt klar over at det ikke direkte kan overføres, men det giver da en indikation, og det er noget billigere / hurtigere at få afprøvet nogle ideer...?
Naturligvis. Jeg har prøvet dette og finder fremgangsmåden forfærdelig klodset. Måske ville det fungere hvis jeg havde et lille lommekamera med zoom fremfor mit D800. Det optimale ville sikkert være en rigtig lysmåler. :)

Mvh. Esben

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 18 okt 2017 20:46 pm

Søren N skrev:
18 okt 2017 20:42 pm
Esben Sørensen skrev:
18 okt 2017 20:19 pm
Søren N skrev:
18 okt 2017 19:34 pm
Night_photography_exposure_guide_photography_cheat_sheet.jpg
TAK!
Dette var præcist hvad jeg ledte efter!
Mvh. Esben
Husk det er forslag ikke absolutte sandheder.
... ligesom alt andet man kan læse sig til på nettet... :)

Besvar