Rodinalkrystaller

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Rodinalkrystaller

Indlæg af Esben Sørensen » 27 okt 2017 23:46 pm

Hejsa,

der er kommet en ordentlig omgang krystaller i mit rodinal, men det virker dog stadigt fint. Her til aften undgik jeg at få krystallerne med da jeg lavede min fremkalderopløsning, vil der egentlig ske noget hvis de kom med? Vil de opløses i vandet?

Efter hvad jeg kan se på nettet er krystaller i rodinal helt almindeligt. :)

Mvh. Esben

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Re: Rodinalkrystaller

Indlæg af Søren N » 28 okt 2017 08:10 am

Der skulle helst have været krystaller i opløsningen fra starten. De sikrer at du har en mættet opløsning så alt er godt og du skal bare lade dem være.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 28 okt 2017 08:28 am

Ja, så vidt jeg husker, betyder det intet.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 28 okt 2017 10:18 am

Det er dog bedst de bliver i flasken og ikke kommer med i fortyndingen da de jo kan ændre lidt på koncentrationen. Måske ikke signifikant men alligevel.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 28 okt 2017 14:25 pm

Søren N skrev:
28 okt 2017 10:18 am
Det er dog bedst de bliver i flasken og ikke kommer med i fortyndingen da de jo kan ændre lidt på koncentrationen. Måske ikke signifikant men alligevel.
Jaja, det er jo ikke raketvidenskab. Jeg synes det jeg læser om Rodinal på nettet tyder på der faktisk ikke sker noget ved man "kommer til" at lade filmen stå 50% for længe i fremkalderen fordi det er en "one shot" opløsning der alligevel ikke er noget krudt i når man er færdig. Men behøver jo næsten intet ur! :)

Mvh. Esben

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 28 okt 2017 21:10 pm

I øvrigt, tak for Jeres svar. Jeg har lige set negativerne fra igår igennem og de ser fine ud. Nogen af dem er blanke, men det er nok kameraets skyld. :D

Mvh. Esben

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 29 okt 2017 10:49 am

Esben Sørensen skrev:
28 okt 2017 14:25 pm
Søren N skrev:
Jaja, det er jo ikke raketvidenskab. Jeg synes det jeg læser om Rodinal på nettet tyder på der faktisk ikke sker noget ved man "kommer til" at lade filmen stå 50% for længe i fremkalderen fordi det er en "one shot" opløsning der alligevel ikke er noget krudt i når man er færdig. Men behøver jo næsten intet ur! :)

Mvh. Esben
Ahh det er måske at strække den en kende. En ting er at du kan lave brugbare negativer noget andet er at opnå optimale negativer. Jeg har prøvet at spole en triX på fremkalder spolen med så store problemer og i et ikke helt sort mørkekammer at jeg var så længe om det at jeg til sidst kunne se detaljer i rummet og bevæge mig rundt uden at støde ind i ting. Filmen var sværtet tydeligt men stadig brugbar til fine forstørrelser. Langt fra optimalt og slet ikke tilrådeligt men stadig muligt.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 29 okt 2017 11:23 am

Søren N skrev:
29 okt 2017 10:49 am
Esben Sørensen skrev:
28 okt 2017 14:25 pm
Søren N skrev:

Mvh. Esben
Ahh det er måske at strække den en kende. En ting er at du kan lave brugbare negativer noget andet er at opnå optimale negativer. Jeg har prøvet at spole en triX på fremkalder spolen med så store problemer og i et ikke helt sort mørkekammer at jeg var så længe om det at jeg til sidst kunne se detaljer i rummet og bevæge mig rundt uden at støde ind i ting. Filmen var sværtet tydeligt men stadig brugbar til fine forstørrelser. Langt fra optimalt og slet ikke tilrådeligt men stadig muligt.
Det er godt at vide. På mit badeværelse er ret mørkt. Kun lidt lys trænger ind under døren og den klarer jeg ved at ligge et håndklæde på gulvet. Første gang jeg rullede film på spindelen stod jeg der ude og bøvlede i tre kvarter og ikke engang der kunne jeg se en hånd for mig.
For min far har jeg affotograferet ca. 700 sort/hvid negativer og der tegnede sig en klar tendens til de af dem der var eksponeret mest også var dem der var nemmest at arbejde med. Derfor har mit seneste forsøg gået på at overeksponere filmen 1 trin og fremkalde normalt (næste gang får den også et ekstra trin under fremkaldelse).
Jeg ved naturligvis ikke om tætte negativer også er nemmere at arbejde med ved analog forstørrelse - så langt er jeg ikke kommet til endnu... ;)

Mvh. Esben

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 29 okt 2017 16:29 pm

1) Dem der scanner nemmest, er ikke nødvendigvis dem, der er nemmest at arbejde med i mørkekammer.
2) Negativfilm er ret ufølsom for overeksponering både 1 og 2 blænder, så det du foreslår med et overeksponere 1 trin, er en god idé. Overeksponering er bedre end undereksponering, for man kan aldrig trylle frem det, der ikke er der på filmen.

[Edit:] rettet "overfremkaldelse" og "overeksponering" til "underfremkaldelse" og "undereksponering".
Senest rettet af Lars Holte 30 okt 2017 10:32 am, rettet i alt 2 gange.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 29 okt 2017 17:25 pm

Expose for the shadows develop for the highlights
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 30 okt 2017 06:18 am

Søren N skrev:
29 okt 2017 17:25 pm
Expose for the shadows develop for the highlights
Jeg har aldrig forstået sidste halvdel af den sætning. Kan du evt. uddybe? ;)

Mvh. Esben

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 30 okt 2017 06:20 am

Lars Holte skrev:
29 okt 2017 16:29 pm
1) Dem der scanner nemmest, er ikke nødvendigvis dem, der er nemmest at arbejde med i mørkekammer.
Det tænkte jeg nok! :)

Mvh. Esben

Brugeravatar
Lars Holte
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 30 okt 2017 10:15 am

"Expose for the shadows develop for the highlights"

Sådan som jeg forstår det, er det en metode for at få det ideelle negativ. Den kan relativt nemt følges, hvis man skyder storformat og kan fremkalde ét negativ ad gangen, men er meget sværere at praktisere med en rullefilm med indtil 36 optagelser. Nogle storformat-fotografer går så langt, at de laver to identiske optagelser (samme eksponering, gerne målt efter skyggerne og lettere overeksponeret) og fremkalder først den ene normalt. Resultatet bruges så til at fremkalde nr. 2 med reduceret tid i fremkalderen ud fra resultatet af den første for at finjustere højlysene.

Metoden går kort fortalt ud på, at man lysmåler hele scenen og vurderer, hvor på skalaen skyggeområderne ligger rent belysningsmæssigt. Ofte henviser man til det såkaldte Zone-system (formuleret af Ansel Adams), der typisk har en EV-skala fra 0 til X med V i midten. Et perfekt, ideelt negativ vil kunne gengive fra I til IX. De mørkeste skygger vil ligge i Zone I. Zone 0 er bare sort (blankt negativ). Man kan altså lysmåle de mørkeste skygger, hvor der skal være tegning på det færdige billede, og sige, at de ligger Zone I.
Hvis man eksponerer efter den måling, vil negativet blive 4 blændetrin overbelyst. Hvis man tager Zone I-målingen og reducerer eksponeringen 4 trin, skal man i teorien få et normalt belyst negativ med en vis sikkerhed for, at der er tegning i skyggerne.
Man kan også tage Zone I-målingen og reducere eksponeringen kun fx 2 trin. Dermed er man helt sikker på at få tegning i skyggerne, men højlysene vil selvfølgelig blive (2-trin) overbelyst. Det kan man så kompensere for ved at reducere den samlede tid i fremkalderen, altså underfremkalde.

Metoden bygger på, at skyggeområderne, altså der hvor der såvidt er tegning på negativet, ret hurtigt får lidt tegning og så ikke udvikles mere, uanset hvor længe der fremkaldes. Tegning her kan sikres ved en let overeksponering (expose for the shadows).
Negativfilm er ret tolerant over for overeksponering, men kraftige højlys kan blive meget tætte på negativet. Det kan afhjælpes med underfremkaldelse (develop for the highlights). Det vil give et negativ en en lettere komprimeret toneskala, hvor der skal være tegning i både højlys og skygger.

Skyder man rullefilm (35mm) eller 120-film (mellemformat), har man som regel mange forskellige optagelser med varierende kontrastomfang på den samme film, så her er metoden sværere at gennemføre og mere usikker. Men som tidligere nævnt, går man sjælden galt i byen, hvis man generelt overseksponerer lidt (fx ved at sætte ISO-indstillingen på et lavere tal - fx iso 200 i stedet for de 400, der står på æsken) og fremkalder normalt eller - måske - underfremkalder lidt.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 30 okt 2017 15:43 pm

Tak for den meget grundige forklaring Lars. Det jeg havde svært ved at forstå var netop hvordan man skulle forholde mig til højlysene på 36 billeder samtidigt. Sætningen har dog hele tiden fungeret for mig Da jeg blot har set bort fra den den jeg ikke forstod (og ikke er helt relevant for mig).
Der er vel også forskel på hvilken fremkalder man bruger? Jeg mener du fortalte mig engang at nogen fremkaldere kan bruges flere gange hvis man bare ligger 10 % til tiden hver gang, men som jeg har forstået det er det aktive stof i rodinal r09 one shot brugt op efter første film og den kan derfor ikke genbruges (deraf navnet one shot). Af samme grund vil vil jagtriffel der er mindre at tabe hvis man lige kom til at lade fremkaldere virke lidt for længe.

Mvh. Esben

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 30 okt 2017 17:12 pm

Tak for den fine gennemgang Lars, bedre end jeg selv kunne have skrevet.
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar