Rodinalkrystaller

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Brugeravatar
michaelg
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Leica M1-M4,Rolleiflex,Bronica ETRS, Mamiya RZ67
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Rodinalkrystaller

Indlæg af michaelg » 30 okt 2017 18:55 pm

Lige en bemærkning om genanvendelse af fremkalder. Kodak Xtol kan anvendes i det uendelige, uden at øge fremkaldetiden, hvis man tilsætter 70 ml frisk fremkalder for hver film man fremkalder. Selvfølgelig må man smide lidt væk hver gang man tilsætter, men det giver den fordel at flasken kan fyldes helt op hver gang, således at væsken ikke ilter under opbevaringen. Dette er også med til at øge holdbarheden.
Mvh. Michael.

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 30 okt 2017 19:05 pm

Esben Sørensen skrev:
30 okt 2017 15:43 pm
Tak for den meget grundige forklaring Lars. Det jeg havde svært ved at forstå var netop hvordan man skulle forholde mig til højlysene på 36 billeder samtidigt. Sætningen har dog hele tiden fungeret for mig Da jeg blot har set bort fra den den jeg ikke forstod (og ikke er helt relevant for mig).
Der er vel også forskel på hvilken fremkalder man bruger? Jeg mener du fortalte mig engang at nogen fremkaldere kan bruges flere gange hvis man bare ligger 10 % til tiden hver gang, men som jeg har forstået det er det aktive stof i rodinal r09 one shot brugt op efter første film og den kan derfor ikke genbruges (deraf navnet one shot). Af samme grund vil vil jagtriffel der er mindre at tabe hvis man lige kom til at lade fremkaldere virke lidt for længe.

Mvh. Esben
Noget af det sjove med sort/hvid-film er, at der findes så mange forskellige af dem og så mange fremkaldere at gøre bruge af, at kombinationsmulighederne er rigtigt talrige. Når man så også medtager forskellige fremkaldelsesmetoder, fortyndelsesgrader, over- og underfremkaldelse osv., bliver antallet kombinationsmuligheder nærmest uendelige.

Det har stor betydning, hvilken fremkalder man vælger. Rodinal giver ret tydelige, men meget skarpe korn, mens en standardfremkalder som D-76 og xtol giver meget fine korn. Fine korn lyder fornuftigt, men billederne bliver ikke nødvendigvis skarpere. Faktisk kan meget fine korn resultere i et lidt grødet og rodet resultat, mens en fremkalder som fremhæver kornene, kan give et tilsyneladende skarpere resultat, fordi kornene fremstår så tydeligt.

Man kan genbruge mange fremkaldere. Med en standardfremkalder som fx D-76 eller Xtol blandes pulver i vand til en såkaldt brugsløsning. Med fx en liter D-76 kan man fremkalde mindst 10-12 film og genanvende brugsløsningen (hælde den tilbage i flasken). Den bliver lidt mindre potent for hver gang, så det normale er at forlænge fremkaldelsestiden 10% for hver film, der bruges i den. Tiderne bliver ret lange til sidst.
Eller man kan fortynde brugsløsningen og lave en engangsfremkalder, fx fortynde D-76 1+3 i vand, og smide fremkalderen ud efter brug, fordi den har mistet sin kraft. Med 1+3 tager man 75ml af brugsløsningen til 225ml vand og får en 300ml engangsfremkalder: nok til én 35mm film i en Paterson-tank. Dermed strækkes en liter D-76 brugsløsning til at fremkalde 13 stk 35mm film. Forbruget og økonomien er den samme, men med engangsfremkalder er fremkaldelsetiderne hele tiden de samme, da man jo benytter en ny opløsning hver gang.

Man bør ikke fortynde en fremkalder for meget, for resultatet kan være, at fremkalderen er opbrugt, inden filmen er fremkaldt færdigt. Hvis man fortynder D-76 1+5, kan man ikke længere nøjes med 300 ml engangsfremkalder, men gå op på en blanding 500 ml engangsfremkalder, for at få nok aktiv kemi til at fremkalde filmen færdig.

Dette kan også udnyttes på anden vis. Rodinal fortyndet mellem 1+100 og 1+200 kan benyttes til såkaldt "stand"-fremkaldelse, hvor man efter den indledende agitation lader filmen stå i fremkalderen i en hel time (evt. men en enkelt vippebevægelse af tanken efter en ½ time). Her udnytter man det faktum, at fremkalderen udnyttes til sidste rest. Resultatet bliver ikke overfremkaldelse, da fremkalderen ret og slet bliver opbrugt undervejs. Man får ikke nødvendigvis de bedste negativer på denne måde, men til gengæld kan man fremkalde så godt som alle S/H-film sådan uafhængig af ISO-klassificering og eksponering og få et anvendeligt resultat.

En fremkalder som Rodinal er meget potent. Den leveres i væskeform og skal ikke blandes yderligere. Men når man skal fremkalde, laver man en engangsfremkalder med kraftig fortyndelse - alt fra 1+25 og op til 1+100. Økonomien i Rodinal er alligevel god, selvom den nærmest altid benyttes som engangsfremkalder, fordi fortyndelsesgraden er så høj.

Uanset om vi taler om Rodinal eller en standardfremkalder som D-76 eller xtol, får vi længere fremkaldelsestider, jo mere vi fortynder. Ekstra lange tider (20 minutter eller mere) kan være irriterende, mens ekstra korte tider gør det vigtigt at overholde tid og temperatur meget præcist. Jeg prøver at tilstræbe tider rundt eller over 8-10 minutter og under 20 minutter, når jeg fremkalder for hånd. Det passer for mig.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 30 okt 2017 21:56 pm

Grunden til jeg valgte Rodinal er økonomien og den lange holdbarhed. Desværre får jeg ikke tid til at arbejde med de seneste negativer de kommende to uger, men jeg skal nok vise dem frem når jeg kommer så langt... :)

Mht. rodinal og korn har jeg læst at fremkalderen vasker de små korn væk hvis man agiterer for meget og tilbage er så kun de grove. Stand fremkaldelse skulle bevare flere af de små korn, men også sænke kontrasten.

De negativer jeg har affotograferet har alle givet resultater med lav kontrast (kun 1/3 af histogrammet var i brug på raw filen), som naturligvis kunne tilføres senere. Jeg forsøger at arbejde mig hen imod dybere kontrast og på sigt også fine korn. Pt. sidder der en Ilford Pan f 50 plus i kameraet og jeg er meget spændt på hvordan den kommer til at se ud.

Mvh. Esben

Besvar