analog film til digital

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Besvar
Brugeravatar
modlys
Rang: Bruger
Kamera: panasonic FZ1000, Canon Power Shot G9,

analog film til digital

Indlæg af modlys » 26 nov 2017 17:31 pm

Jeg har et par gamle Canon A og A1 kameraer med flere originalobjektiver, 3 zoom og 2 faste.

Kan det betale sig at skyde lidt film for at teste kvaliteten af objektiverne eller er det bare tidsspilde, objektiverne er standardklassen der dengang var de billigste.
Reflekterende lys, en gave til fotografen.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: analog film til digital

Indlæg af Esben Sørensen » 26 nov 2017 19:30 pm

Hejsa,

Jeg synes du skal gøre det. Ikke for at teste "objektivernes kvalitet", men for at teste hvordan du selv har det med at arbejde på analog film. Nogen kan lide det, andre kan ikke...

Mvh. Esben

Brugeravatar
modlys

Indlæg af modlys » 26 nov 2017 21:06 pm

Hej Esben

Tak for dit forslag.

Jeg har haft Canon A siden 1978 hvor jeg købte det, det var vildt avanceret den gang, det blev til flere tusind billeder. AEern blev anskaffet som reserve kamera. Det var hovedsagelig SH og farvedias, håndteringen og betjeningen af kameraerne ligger stadig på rygraden. Jeg havde også et 6X6 mamiya C330 med to objektivsæt 80mm og 180mm. Jeg næsten indstillede fotograferingen da jeg begyndte at videofilme i starten af 90erne.

Desværre har jeg miste alle negativer og de fleste papirbilleder i en vandskade, kun de billeder der hang på væggene overlevede.

Hvorfor jeg spørger er også fordi jeg kan læse at flere her på FS bruger film

Hvor gode er de digitale scanninger man kan få leveret på CD?

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 26 nov 2017 21:34 pm

Jeg har en enkelt gang prøvet at få mine billeder scannet af laboratoriet (fotoimpex.de) og desværre må jeg indrømme jeg ikke var vildt begejstret for resultatet. Jeg syntes det var relativt dyrt og jeg kunne selv få mindst lige så gode resultater ved at affotografere negativerne med macro objektiv på mit D800.

Jeg fotograferer mest digitalt fordi det er nemmere og billigere, men analog tvinger mig til at arbejde på en anden måde og resultaterne inspirerer mig til hvordan jeg bruger det digitale. For at være lidt rationel har jeg et objektiv netop som både virker på D800 og gamle Nikkormat FT2.

Mvh. Esben

Brugeravatar
modlys

Indlæg af modlys » 26 nov 2017 22:01 pm

Affottografering af dias har jeg tidligere prøvet men kun for at kopiere til flere dias. Bruger du blitz som gennemlysning af opalglas, eller refleksionlys fra en overflade?

Nu har jeg kun et Panasonic FC1000 med 1" billedchip, men det skal da prøves hvis jeg kan komme tæt nok på.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 26 nov 2017 22:29 pm

Jeg bruger flash for på den måde er det nemt at justere eksponeringen. Til opblødning af lyset har jeg en 100x100x5mm hvid akrylplade som jeg stiller bagved. Jeg fotograferer fra emulsionssiden, kameraet er "tethered" til mit billedprogram, som selv vender billedet rigtigt. Det fungerer rigtigt fint og jeg kan affotografere en film på ca. 10 minutter.

Mvh. Esben

Brugeravatar
modlys

Indlæg af modlys » 26 nov 2017 22:43 pm

Tak for demo, ser enkelt og let ud. Glasløse rammer? Har du generende lysindfald fra skærmen og rummet?

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 26 nov 2017 23:09 pm

Ja, glasløse rammer - købte 300 af slagsen på eBay for 5 euro inkl. forsendelse i sidste uge.
Kameraet er indstillet til f/8 1/250s iso 100, så flashen har langt mere magt end det omgivende lys. Kameraets flash fungerer som master for flashen bagved, så for en sikkerheds skyld dækker jeg lige af med hånden for hvert billede.

Mvh. Esben

Besvar