Redning af Velvia 50 (undereksponering)

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Besvar
Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Redning af Velvia 50 (undereksponering)

Indlæg af Esben Sørensen » 26 nov 2017 22:02 pm

Hejsa

Da jeg forleden fik fremkald en Velvia 50 (den første for mit vedkommende) ærgrede jeg mig lidt over at mange af billederne var undereksponerede (set på lysbilledapparatet). Det er vidst ingen hemmelighed at Velvia 50 er meget lidt tilgivende overfor fejleksponering - jeg har mine notater, fejlene er taget til efterretning og der er vidst ikke andet for end jeg må købe mig en ny rulle Velvia 50 og prøve igen.

Da jeg senere gik igang med at affotografere billederne opdagede jeg dog at der var en del at hente i de undereksponerede billeder hvis jeg skruede op for flash styrken eller blot kompenserede for eksponering i mit billedprogram kom detaljerne:

Eksempel 1, flash styrke 1/13 (normal) og eksponeringskompensation +4 i mit billedprogram:
Billede

Eksempel 2, flash styrke 1/1 (maks), ingen eksponeringskompensation.
Billede

Naturligvis ryger mange af Velvias kendetegn i processen, men detaljerne er der dog. Stort set alle billederne kunne "reddes" på denne måde.

Originalerne:
Billede

Billede

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Re: Redning af Velvia 50 (undereksponering)

Indlæg af raj » 27 nov 2017 09:44 am

Jeg beundrer din tålmodighed.
Personligt er jeg færdig med film småformat, men jeg drømmer om kæmpeformat. Måske når jeg en dag er gået på pension :wink:

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 27 nov 2017 17:45 pm

raj skrev:
27 nov 2017 09:44 am
Personligt er jeg færdig med film småformat, men jeg drømmer om kæmpeformat. Måske når jeg en dag er gået på pension :wink:
Jeg er et meget tålmodigt menneske, ingen tvivl om det. :)
Før jeg prøvede Velvia havde jeg fået at vide filmen overhovedet ikke optog detaljer i skyggerne og det er jeg nu ikke helt enig i - derfor denne tråd.

Helt anderledes står det til med negativ film hvor min oplevelse er jeg tilsyneladende bare kan "overeksponere" (næsten) alt hvad jeg har lyst til. Det giver en hvis frihed mht. brug af blænden.

Jeg drømmer også om et større format og et Fuji GW690 med 90mm f/3.5 optik står højt ønskesedlen. Det bliver ikke i den nærmeste fremtid (måske når jeg er gået på pension...). ;)

Mvh. Esben

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 27 nov 2017 20:36 pm

Interessant. Ja det kan fint lade sig gøre at hente detaljer i undereksponerede dias, de er bare ikke sjove at se projicerede og det er ellers en fed oplevelse.
raj skrev:
27 nov 2017 09:44 am
Kæmpeformat? Hvad lægger du i det? Måske du ikke skal vente til pensionsalderen, det kan jo nemt blive for stor en byrde for økonomien til den tid :)
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 27 nov 2017 21:53 pm

Søren N skrev:
27 nov 2017 20:36 pm
Interessant. Ja det kan fint lade sig gøre at hente detaljer i undereksponerede dias, de er bare ikke sjove at se projicerede og det er ellers en fed oplevelse.
Jeg har også affotograferet kodachrome 64. Sammenlignet med Velvia 50 var der absolut intet at hente i mørke områder.
Og klart, veleksponerede dias projekteret på lærred er en helt anden oplevelse end digitale billeder på min computerskærm. :)

Mvh. Esben

Besvar