Acros 100

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Brugeravatar
Finsen
Rang: SUPERBRUGER

Acros 100

Indlæg af Finsen » 31 jan 2018 21:15 pm

Efter at være kørt lidt træt i digital er jeg blevet hooked på film igen, mens jeg venter på nyt isenkram fra Japan har jeg en lille plan om, at køre et par ruller acros 100 igennem et småbilledekamera -
Spørgsmålet er hvilken fremkalder? - Jeg har selvfølgelig pløjet nettet igennem, men synes der er lige så mange meninger, som der er kloge hoveder -
Det jeg leder efter er fine korn og kantskarphed, det gør ikke så meget med kontrastmangel, som for mig ser ud til at kunne justeres i scanningen eller post -
Nogen der har prøvet rpx-d eller microfine til Acros 100?

mvh. Finn

Brugeravatar
michaelg
Kamera: Leica,Rolleiflex,Hasselblad,Koni Omega, Graflex
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Acros 100

Indlæg af michaelg » 01 feb 2018 08:37 am

At spørge fotografer om den bedste fremkalder er ligesom at spørge en lystsejler om det bedste anker. Der er lige så mange forskellige meninger, som der er individer.
Her er et link til Kodaks egen analyse om hvilken fremkalder der har hvilke egenskaber.
https://lavidaleica.com/content/choosin ... -developer
Scroll en lille smule ned og du finder skemaet.
Ud fra dette skema bestemte jeg mig for Xtol, der forekommer at være det bedste kompromis. Jeg har prøvet den med mange forskellige film, dog ikke Acros, men har endnu ikke mødt en film der ikke kom godt ud af dette møde. Det skal siges at jeg ikke ville forsøge mig med Xtol og visse superkontrastrige kopifilm såsom Adox CMS 20, som kræver en specialfremkalder.
Mhv. Michael.
P.S. Xtol kan købes i Tyskland ved Maco Direct til en nogenlunde hyggelig pris. Lagerholdbarhed blandet i lukkede énliterflasker skal være ca. 6 mdr.

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 01 feb 2018 14:03 pm

Selvom jeg ikke har skudt med Acros 100 film, vil jeg mene, at Michaels bud med xtol er rigtigt godt. xtol har mange gode egenskaber, er ikke allergifremkaldende og heller ikke forurenende, og så holder den kornene på et fint niveau.

Selvom man skal blande 5 liter, er holdbarheden god. Ét år i lukkede flasker er ikke noget problem - sandsynligvis også mere. De første produktioner af xtol var berygtede for "sudden death", dvs. at fremkalderen plutselig og uden varsel var uvirksom, men dette problem er løst for flere år siden.

Jeg blander 5 liter og hælder det på 4 1-litersflasker, 1 ½-litersflaske og 2 250ml flasker. Efter forbrug (starter med de små flasker) sørger jeg for at hælde over i de mindre flasker, så jeg har så lidt luft i den anbrudte flaske som muligt. Det fungerer fint.

Jeg fortynder 1+1, dvs. én del xtol og én del vand. Det giver fornuftige fremkaldertider, hvor man ikke behøver at være så eksakt, men hellere ikke for lange tider.
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: LF:Chamonix MF:Mamiya 24X36:Nikon Digital:Fuji X-T
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 01 feb 2018 17:18 pm

Og hvis den skal holde evigt, Rodinal ;)
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 01 feb 2018 22:47 pm

Hej Michael, Lars og Søren -

Tusind tak for svar, link og input, jeg var godt klar over det kan være svært at diskutere smag, men det er egentlig også en pegepind jeg eftersøger - Xtol lyder som et godt sted at starte og jeg har bestildt hos fotoimpex i Tyskland ( får også en rpx med ) harmonika dunkene er også fundet og jeg fandt 5 stk. 35mm acros 100 som jeg kan lege lidt med.

mvh. Finn

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 01 feb 2018 23:19 pm

jeg kan ikke give så mange råd men glæder mig til at se dine resultater. Vis gerne frem ;)
Mvh Esben.

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 04 feb 2018 21:23 pm

Hej Esben
Nu skal jeg lige teste lidt og finde en scanner, men jeg skal da gerne smide nogle billeder op, når jeg er klar -

mvh. Finn

Brugeravatar
F S Møller
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon d7200

Indlæg af F S Møller » 06 feb 2018 19:35 pm

Hej Finn
Spændende, at du kaster dig ud i det gamle håndværk. Det bliver interessant at se dine billeder og høre om dine oplevelser.

Selv er jeg spændt hver gang, jeg trækker filmen ud af tanken. Og det sker også, at et par skud lykkes fint. Sådanne negativer bliver trukket med ind i mørkekammeret. Det kræver sin mand eller kvinde og en god portion forsøg og tålmodighed, men er et hyggeligt fællesskab.
Mange hilsner Karin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 06 feb 2018 20:09 pm

Finsen skrev:
04 feb 2018 21:23 pm
Hej Esben
Nu skal jeg lige teste lidt og finde en scanner, men jeg skal da gerne smide nogle billeder op, når jeg er klar -

mvh. Finn
Hvis du har et makro objektiv kan du overveje affotografering.
Her demonstrerer jeg med lysbilleder, men den virker også til negativer. :)

Mvh. Esben

Brugeravatar
Peterpan
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 06 feb 2018 20:44 pm

Esben Sørensen skrev:
06 feb 2018 20:09 pm
Finsen skrev:
04 feb 2018 21:23 pm
Hej Esben

mvh. Finn
Hvis du har et makro objektiv kan du overveje affotografering.
Her demonstrerer jeg med lysbilleder, men den virker også til negativer. :)

Mvh. Esben
Hej Esben
Smart metode, har selv brugt noget tilsvarende med en lys-boks.
Jeg lagde mærke til et af de billeder der tonenede frem, på den bærbare var et vikingeskib i en havn, er næsten sikker på at det er Esbjerg. Jeg mener det er helt tilbage fra midt 50'erne, hvis det er, kunne jeg vældig godt tænke mig en kopi, er det muligt?
Mvh. Peter Svinkløv
Mail: svinkloev@gmail.com
/ Peter Pan

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 06 feb 2018 21:16 pm

Peterpan skrev:
06 feb 2018 20:44 pm

Hej Esben
Smart metode, har selv brugt noget tilsvarende med en lys-boks.
Jeg lagde mærke til et af de billeder der tonenede frem, på den bærbare var et vikingeskib i en havn, er næsten sikker på at det er Esbjerg. Jeg mener det er helt tilbage fra midt 50'erne, hvis det er, kunne jeg vældig godt tænke mig en kopi, er det muligt?
Mvh. Peter Svinkløv
Mail: svinkloev@gmail.com
Hej Peter
Har sendt dig en privat besked.
Mvh. Esben

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 06 feb 2018 22:35 pm

Hej Finn (og andre phiiilm-aficionados)
Jeg har fået min gamle Nikon CoolScan 9000ED til at fungere under Windos 10. Den scanner i rimelig opløsning og 16bit dybde, og leverer (bl.a.) NEF filer, der passer fint til efterbehandling i LR eller PS. Den får alle korn med: https://www.fotostart.dk/index.php?p=110&i=108250
Scanneren står ca 15km nord om Horsens, og jeg vil gerne hjælpe med nørderierne.
http://www.filmscanner.info/en/NikonSup ... 000ED.html
Bo //

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 07 feb 2018 23:31 pm

Hej Karin -
Ja det bliver spændende, valget stod mellem nyt digital eller proff film grej og for mig var valget simpelt, mest fordi jeg laver billeder og meget sjældent tager billeder, nu skal jeg lige teste lidt med 35mm og så finde en scanner der opfylder mine krav.

Hej Esben
Ja jeg har brugt en lignende metode, men det egner sig nu bedst til web, en gammel Slide copyer virker også fint, men jeg er nok meget vanskelig på det område - nu må vi se om ikke jeg også finder en scanner der kan opfylde min krav, så forøvrigt en brugt drumscanner med mac til 20k måske en ide.

Hej Bo
Det er et flot tilbud og et fint setup, jeg vil nu lige vente lidt med evt. at tage dig på ordet - De næste 8-10 uger er jeg på farten. - Kommer iøvrigt selv fra Frederikshavn.

mvh. Finn

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 08 feb 2018 08:18 am

Finn, det lyder spændende. Er vi ovre i en Crosfield eller Scitex scanner, fra "den gang". Eller måske en diskret bordmodel fra Howtek?
Bo //

Brugeravatar
Søren N
Kamera: LF:Chamonix MF:Mamiya 24X36:Nikon Digital:Fuji X-T
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 08 feb 2018 10:28 am

Finsen skrev:
07 feb 2018 23:31 pm
Hej Karin -
Ja det bliver spændende, valget stod mellem nyt digital eller proff film grej og for mig var valget simpelt, mest fordi jeg laver billeder og meget sjældent tager billeder, nu skal jeg lige teste lidt med 35mm og så finde en scanner der opfylder mine krav.

Hej Esben
Ja jeg har brugt en lignende metode, men det egner sig nu bedst til web, en gammel Slide copyer virker også fint, men jeg er nok meget vanskelig på det område - nu må vi se om ikke jeg også finder en scanner der kan opfylde min krav, så forøvrigt en brugt drumscanner med mac til 20k måske en ide.

Hej Bo
Det er et flot tilbud og et fint setup, jeg vil nu lige vente lidt med evt. at tage dig på ordet - De næste 8-10 uger er jeg på farten. - Kommer iøvrigt selv fra Frederikshavn.

mvh. Finn
Hvilket mærke og model faldt valget så på?
Anskaffede selv et Mamiya RZ67PROII får et par år siden. "Komplet" med tre objektiver og ekstra bagstykke stod det i mindre end hvad et prosumer apsc dslr koster og det er sjovere at lege med.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Besvar