Fattigmands scanner

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Besvar
Brugeravatar
Finsen
Rang: SUPERBRUGER

Fattigmands scanner

Indlæg af Finsen » 25 mar 2018 13:29 pm

Jeg er begyndt at rode lidt med film og før jeg investere i en scanner er der nogle udfordringer mht. film og kemi der skal løses. Indtil nu har jeg affotograferet negativerne i en hjemmebygget papkasse med nogle retteskinner og en gammel monteringsramme fra en kasseret scanner, alt sammen fotograferet med et macro objektiv på kameraet, det er en løsning men bestemt ikke nogen god løsning -
Her er en anden mere stabil og samtidig hurtig måde til, at affotografere film på, jeg vender ganske simpelt hovedet på et gammelt forstørelsesapperat og afmontere objektivet, nu er der styr på filmen og jeg undgår tapperne i den gamle skinne, således jeg ikke får forskydning pga. kant perforeringen i filmen -
Træerne vokser ikke ind i himmelen, fordi jeg har vendt hovedet på forstørelsesapperatet bliver varmen ikke ledt væk fra kølepladerne, men op i selve hovedet og der kan kun arbejdes i 15min, men det er rigeligt til 36 billeder, en anden fordel med denne opstilling er at der kun skal stilles skarpt en enkelt gang, men jeg vil anbefale et stabilt stativ til kameraet, selvfølgelig for at undgå rystelser, 1/125 - 1/250 f8 passer fint på dette hoved.

mvh. Finn
Vedhæftede filer
P3259986.jpg
P3259992.jpg
P3249962a.jpg
fp4 id11 ca.2002 uden touchup og histogram fra storm P scanningen
P3249958neat.jpg
fp4 id11 ca.2002
P3249962noisesuppresion.jpg
fp4 id11 ca.2002

Brugeravatar
Finsen

Re: Fattigmands scanner

Indlæg af Finsen » 25 mar 2018 13:32 pm

Her er lidt flere fra samme film, jeg har brugt neatimage til touchup -
Vedhæftede filer
P3249980.jpg
fp4 id11 ca. 2002
P3249972.jpg
fp4 id11 ca. 2002
P3249967.jpg
fp4 id11 ca. 2002

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 25 mar 2018 13:35 pm

1978 på pan f, uden touchup, ahhh ja glemte helt at det hele er 24x36 småbilleder
Vedhæftede filer
P3209847eq.jpg
1978 på pan f, uden touchup
P3209842.jpg
1978 på pan f, uden touchup

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 25 mar 2018 16:41 pm

Det ser rigtigt fint ud.
Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 25 mar 2018 20:12 pm

Tak skal du have Jesper.
Jeg synes selv det virker ganske fint, i betragtning af, at det er 12mp m4/3 reduceret til 3x2 format, det er ikke en varig løsning, men jeg vil lige have styr på film og kemi før jeg begynder på 120 film -

mvh. Finn

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: LF:Chamonix MF:Mamiya 24X36:Nikon Digital:Fuji X-T
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 25 mar 2018 20:53 pm

Jeg går over til at lave mine analoge billeder på sådan en her :)
$_86.JPG
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 26 mar 2018 19:37 pm

Fin genbrug af et forstørrelsesapparat, og det er fine resultater du har fået ud af det.

Jeg digitaliserer s/h film og dias med en hjemmelavet rig som dette. Det går meget hurtigt, og belysningen sker med flash, så den er spot on, når jeg først har fundet rigtig blænde og styrke på flashen. [Manual mode, 1/32 udladning, blænde ca F11-F16]
En vinkelsøger er godt til at finjustere negativets placering.
Da kameraet er APS-C og negativet "full-frame", er jeg nødt til at bruge en mellemring for at opnå rigtig forstørrelsesgrad. Objektivet er et 50mm makroobjektiv.
Negativholderen har også mulighed for at holde slides i rammer. Fungerer fint.
Jeg har dog ikke så meget held med farvenegativfilm. Da er selv en flatbedscanner bedre, da de tilhørende programmer har indstillinger for konverting af farverne (pga. farvenegativfilmens orange maske).
Vedhæftede filer
16286660804_215b268733_b.jpg
16721611540_d0252af663_b.jpg
Senest rettet af Lars Holte 26 mar 2018 19:41 pm, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 26 mar 2018 19:38 pm

Søren N skrev:
25 mar 2018 20:53 pm
Jeg går over til at lave mine analoge billeder på sådan en her :)
$_86.JPG
Fint apparat, Søren. Jeg roder selv lidt rundt i mørkekammer, men forstørrelser og fremkaldelser er unægtelig langsommere end scanning/digitalisering.
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 26 mar 2018 20:55 pm

Hej Søren
Den er fin, men det er slet ikke der jeg skal hen endnu -
Det er forøvrigt ikke størrelsen det kommer an på, det siger konen i hvert fald
Så hellere en som denne her :cheers:

https://www.youtube.com/watch?v=ouHbRZndKfk
https://www.youtube.com/watch?v=X9jyuzc1rqU

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 26 mar 2018 20:57 pm

Hej Lars
Tak skal du have, det er godt nok et fint apperat du har fået skruet sammen, med hensyn til macro, så er den jeg bruger ganske fin den kan lave 1/1 uden mellemringe, man skal tæt på men i dette tilfælde er det ok da lyset kommer bagfra og kun belyser negativet.
Jeg har slet ikke prøvet med et farve negativ endnu, jeg tænker lidt i retning af den orange maske burde kunne fjernes i ps, det vil jeg prøve senere.
Som jeg nævnte tidligere er dette en løsning indtil jeg finder en 120 scanner,
Jeg fik GAS og kom til at købe en Fujisaurus, desværre mangler jeg stadig batterier, som er meget specielle og sindsyg dyre, kameraet er fra japan og det er ikke sådan lige at importere batterier som privat, men det ser ud til at jeg har fundet en løsning.

Det er en mkII magen til denne her.

https://www.filmshooterscollective.com/ ... elho-11-2

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 27 mar 2018 09:20 am

Hej Finn
Jeg lavede denne opstilling for at bruge diakopieringsapparatet uden den makrobælg der egentlig hører til. Den var ret hurtig at skrue sammen og ret praktisk.
At konvertere affotograferede farvenegativer i PS kan nok lade sig gøre, men ikke uden tab af kvalitet i farvegengivelsen. Jeg kender i hvert fald ikke nogen praktisk måde at gøre det på. Mine forsøg er ikke blevet gode.

Ja, jeg har set dit indkøb af en Fuji GX680 II - et meget spændende kamera som vel egentlig mest er ment til studiebrug, men her har det også sikkert meget at byde på. Det må også kunne bruges til ret kreativ table-top fotografering med focus shift og den slags.
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 21 maj 2018 21:01 pm

Hej Lars
Først skal jeg lige undskylde mange mange gange for det sene svar, men jeg har ganske enkelt ikke været på fs. siden Marts og synes heller ikke jeg har fået nogen notificerings mail ( mon der er noget der hedder det )
Anyway - siden sidst har jeg prøvet farvenegativer og må give dig ret mht. ps. - ikke at det er umuligt, men jeg synes ikke jeg kan opnå en brugbar batch metode og resultaterne bliver meget forskellige, det er nu ikke det store problem, da jeg udelukkende vil lave s/h film.
Fuji`en er kommet igang, men pt. mangler jeg tiden og ja den er til studiebrug, Rb`en er nærmest et street-kamera i forhold -

mvh. Finn

Danniella
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Nikon D5300
Geografisk sted: København
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Danniella » 29 aug 2018 14:13 pm

Der er intet der slår digital overføring af gamle dias. Havde selv nogle gamle 40 og 50mm negativer som jeg har fået overført i højeste opløsning (60M pixels ) til computere. Alle tænkelige opstillinger blev lavet men det eneste der kunne generere et resultat der kunne bruges ved videresalg var digital overførsel.

Hvis der kun er 36mm film har plustek en fin digital scanner model OpticFilm 8200i som er langt bedre end manuel opstilling og hvis i er i fotoklub kan i jo dele. Dias scannere til 40-50mm dias er noget dyrere, men kan lejes.

Det bør overvejes og nogle af de motiver øverst faktisk er af så høj kvalitet at de kan sælges hvis overførslen ligeledes er perfekt.

Hvis overførslen kun er til visning privat er den manuelle opstilling ganske glimrende men skygge og toneområde er bare bedre ved digital overførsel.

Der findes en meget god guide til køb af film scannere her: https://www.bhphotovideo.com/explora/ph ... m-scanners

Knus
Danniella
Arbejder som Kosmetolog og tager billeder i min fritid.

Besvar