Søgeren på Fuji X20 / X100s

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Besvar
Brugeravatar
Kalle_dk
Rang: ELITEBRUGER

Søgeren på Fuji X20 / X100s

Indlæg af Kalle_dk » 11 feb 2013 15:00 pm

Jeg søger brille-bærere med erfaring i at kigge gennem søgeren på enten Fuji X20 eller Fuji X100(s). Sidst nævnte (med X) er vist ikke kommet på markedet endnu, men mon ikke det er samme oplevelse at kigge i søgeren på den gamle X100?

Hvordan fungerer det med briller på? Her tænker jeg sammenlignet med at kigge i søgeren på et fullframe kamera, hvor der overhovedet ingen problemer er (jeg kan se hele billedet i sådan en søger når jeg har brillerne på).

Brugeravatar
Knud B. Røn
Challenger

Re: Søgeren på Fuji X20 / X100s

Indlæg af Knud B. Røn » 11 feb 2013 15:11 pm

Jeg har ikke selv briller men en X100 du kan prøve hvis du kommer forbi Tranbjerg/Ravnholt på fredag :-)

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 11 feb 2013 15:32 pm

Knud B. Røn skrev:Jeg har ikke selv briller men en X100 du kan prøve hvis du kommer forbi Tranbjerg/Ravnholt på fredag :-)
Tak for tilbuddet, Knud, men det kommer desværre til at knibe med kalenderen/uret, kan jeg se. Du har vel ikke et par solbriller liggende du kunne prøve? Det må give samme resultat, bortset fra det lidt mere dunkle syn.

Er du ellers glad for din X100? Der er store lovprisninger for både den, og efterfølgeren, kan jeg læse mig til flere steder. Skyder du jpg eller er der en slag RAW man kan redigere i? (jeg har ikke læst så meget om det emne endnu).

Brugeravatar
PeterBN
Challenger
Kamera: Canon 5D
Geografisk sted: København

Indlæg af PeterBN » 11 feb 2013 15:39 pm

Jeg sad og læste lidt om X10'en på et Pentaxforum, hvor de havde lavet en grundig anmeldelse. De nåede bl.a. frem til, at det var for svært at frembringe en lille/smal dybdeskarphed (sløring af baggrunden) på trods af, at objektivet lå mellem 2 og 2.8 i blænde. Dette skyldes at sensoren er for lille til at dybdeskarpheden kan blive smal nok.

Er der nogen der har erfaringer med dette?

(undskyld hvis jeg blander forkerte emner ind i din tråd? Så sletter jeg gerne igen)
Mvh
Peter

Talentløs low-budget fotograf...

Nu også håbløs på Flickr...

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 11 feb 2013 15:48 pm

Du er velkommen med al tænkelig input, Peter.

Så vidt jeg kan se, er sensoren i X10 noget mindre end APS-C-sensoren i X100, så det må vel have noget med det at gøre, sammenholdt med den anvendte blænde, afstand osv. Det samme gælder mit gamle Nikon 5100 lommekamera (ikke at forveksle med D5100 som er DSLR). Her har jeg også svært ved at opnå uskarp baggrund, med mindre jeg er temmelig tæt på motivet. Det er så til gengæld en fordel hvis jeg skyder billeder tæt på af mindre ting.

Brugeravatar
Knud B. Røn
Challenger

Indlæg af Knud B. Røn » 11 feb 2013 15:53 pm

Kalle_dk skrev:
Knud B. Røn skrev:Jeg har ikke selv briller men en X100 du kan prøve hvis du kommer forbi Tranbjerg/Ravnholt på fredag :-)
Tak for tilbuddet, Knud, men det kommer desværre til at knibe med kalenderen/uret, kan jeg se. Du har vel ikke et par solbriller liggende du kunne prøve? Det må give samme resultat, bortset fra det lidt mere dunkle syn.

Er du ellers glad for din X100? Der er store lovprisninger for både den, og efterfølgeren, kan jeg læse mig til flere steder. Skyder du jpg eller er der en slag RAW man kan redigere i? (jeg har ikke læst så meget om det emne endnu).
Jeg har lige haft kameraet forbi 2 kolleger med briller. Den ene er langsynet, den anden nær... om det har noget at sige ved jeg ikke :-)

Den ene (langsynet) kan ikke se hele billedet. Der mangler en del i begge sider.

Den anden (nærsynet) kan lige akkurat ikke se hjørnerne i den ene side alt efter hvordan han holder kameraet.

Jeg er ekstremt glad for den - den tager lidt tid at lære at kende men det er alle frustrationerne værd. Og X100S skulle kun være bedre (især autofokus)

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 11 feb 2013 16:03 pm

Tak for testen, Knud.

Jeg har ikke forstand på om der skulle være forskel på at være nær- eller langsynet, og så det at kigge i en søger med briller på. Jeg gætter på der er forskel på design/tykkelsen af dine 2 kollegers brilleglas? Men hvis den ene "næsten" kan se hele billedet, er det lovende, for det har jeg aldrig kunnet i f.eks. søgeren på et Nikon D300 (eller lignende crop DSLR). Det kan netop lige lade sig gøre at se hele billedet (med lidt god vilje) gennem søgeren på mit D3s (fullframe DSLR), men der er også en enorm stor og god søger.

Brugeravatar
ursel
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Nikon d800

Indlæg af ursel » 11 feb 2013 17:31 pm

Jeg har et X100 og har briller (er nærsynet). Jeg har ingen problemer med at bruge søgeren. Nogle gange bruger jeg søgeren uden briller - men indstiller i stedet søgeren så "styrken" passer med mit syn.

Super kamaera iøvrigt (x100). Jeg har også et Nikon d7000 men bruger x100'eren når det ikke lige er passende at slæbe et stort dslr med.
håbløs amatør der går mere op i udstyr end i billeder. Så er det sagt ;-)

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 11 feb 2013 19:19 pm

Tak for info, ursel. Det lyder godt med den søger :gogo:

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 16 feb 2013 14:21 pm

Nu må de altså godt snart få den Fuji X100s i forretningerne. Jeg begynder pludseligt at få lyst til at fotografere med sådan en fætter :love: Er det først i slutningen af marts måned man kan købe det i butikkerne?

Brugeravatar
Ib M
Kamera: Canon

Indlæg af Ib M » 16 feb 2013 14:37 pm

Kalle_dk skrev:Nu må de altså godt snart få den Fuji X100s i forretningerne. Jeg begynder pludseligt at få lyst til at fotografere med sådan en fætter :love: Er det først i slutningen af marts måned man kan købe det i butikkerne?
Marts/april har jeg læst.

Er det et supplement til Nikon, eller har du skippet det ?
Ib M

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 16 feb 2013 14:52 pm

Hej Ib.

Uden at skulle gå alt for meget i detaljer, har jeg mildest talt ikke haft den store lyst til at fotografere (og mange andre ting). Det er som om lysten er ved at vende tilbage, men jeg bliver træt hver gang jeg kigger i skabet med det "tunge" grej, og så går jeg igang med noget andet. Den kendte sætning "Det bedste kamera er det du har med", giver jo god mening her. Da jeg altid har gået en smule op i, om det tekniske var OK på kameraudstyret, er det begyndt at blive interessant at kigge på "lommekameraer" igen. Fuji X100s for fine ord med på vejen, og prisen er under 10 kilo. Det er ikke de priser vi plejer at se med APS-C kameraer med god fast optik, gode støj egenskaber og hurtige reaktionstider (shutter lag osv), men der sker meget godt på den front nu, synes jeg.

Jeg har ikke solgt noget af mit Nikon grej. Jeg er aldrig god til at sælge noget når jeg først får det købt, så det sker nok heller ikke denne gang. Jeg vil i hvert fald starte med at "lege" med et Fuji X100s når det kommer på markedet. Hvad der så skal ske i fremtiden med det "tunge" grej, må tiden vise. Hvem ved om interessen kommer tilbage? Det ville jo være skrækkeligt hvis man lige havde solgt det hele.

Uden iøvrigt at lave sammenligninger, kender du sikkert den fornemmelse jeg har i kroppen, som når du lige snupper dit Leica grej med i tasken og tager på foto-tur. Det er unægteligt noget nemmere/mere praktisk end et Canon 5D med store objektiver osv. (er det ikke sådan eet du også har liggende?)
Senest rettet af Kalle_dk 16 feb 2013 14:54 pm, rettet i alt 1 gang.

philipbo
Rang: Bruger
Rang: Bruger

Indlæg af philipbo » 16 feb 2013 14:53 pm

Ib M skrev:Marts/april har jeg læst.
"X100S forventes sidst i februar. På det seneste er er vi dog dog begyndt at udskyde forventningerne til start / midt marts."

Fra Fujifilm Danmark

Brugeravatar
Ib M
Kamera: Canon

Indlæg af Ib M » 16 feb 2013 15:03 pm

Jeg forstår dig udemærket. Fuji x100s ser rigtig interessant ud, og forgængeren har et rigtigt godt ry, så........

Jeg bruger stadig mit Canon D5 II på arbejdet, men har flere gange tænkt på at "skyde" det af. Men på den anden side er det også het godt kamera til de opgaver, og har et par gode objektiver til - så frygten for at fortryde et salg holder mig tilbage !

Men bliver spændende når du får Fuji, og om det bliver andre motiver der ryger i "kassen"
Ib M

Besvar