Droppe system kamera ruten ? - Hvad passer til mig egentlig

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Brugeravatar
Henrik-
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Sony A200 + NEX-3N

Droppe system kamera ruten ? - Hvad passer til mig egentlig

Indlæg af Henrik- » 05 aug 2014 20:57 pm

Hejsa

Efter den seneste tids tanker er jeg kommet lidt i tvivl om et system kamera overhoved passer til mig, og kunne godt bruge lidt input udefra for ikke at blive helt blind på egne valg.

Vil prøve at stille det lidt op som punkter i høj om at det giver mening:

Nuværende udstyr: Sony A200 + 18-70mm + 55-200mm og et Sony NEX-3N + 16-50mm og ellers taske samt stativ - Altså ikke formuer bundet i noget system.

Hvordan passer det til mig: Ligger de begge foran mig, tager jeg klart mest Sony NEX-3N, og dette skyldes primært at størrelse ganske enkelt passer mig bedre. Savner dog en søger, samt at som all around objektiv mangler jeg lidt større zoom 16-50mm, her passer Sony 18-70mm mig bedre.

Hvad bruger jeg det til: Jeg hverken er eller bliver prof fotograf, så kommer ikke til at skulle levere pro billeder af bryllupper, portrætter eller lign. Tager vi i Zoo ryger det med, løber niecen ude i haven tages det fra bordet og på ferier er det virkelig all around, det kan både være landskab, fra hotellet af eller seværdigheder. Selvom jeg leger mere og mere med manuelle indstillinger vil jeg nok stadig bruge auto i mange situationer lang tid frem. Bliver der tager portrætter vil det blive af fx niecen eller egne børn, og printes ud til at pynte vægen i stuen.

Hvilket funktioner nyder jeg at have: Er ikke den højest skorsten i byen så en vippeskærm er lækker, også for at undgå at skulle helt ned og kravle. Wifi kunne absolut være et plus, dog intet super vigtigt. Har haft mit A200 ret længe og har nok vænnet mig til at have en søger, og vil savne det fx i høj solskin.

Hvilke budgetter vil jeg lege med: Ser jeg de næste mange år frem er der mange projekter jeg vil priotere højere, og vil altså ikke være typen der ofte 5-8000 kr på et nyt objektiv sådan hen af vejen. Vi snakker måske en opgradering i nærmeste fremtid til måske 5000 kr +/- og så vil denne "hobby" næppe få smidt meget mere efter sig længe.

Personligt begynder jeg at tvivle mere på om det er system kamera vejen jeg skal gå, og hvis jeg opgradere engang senere i år vil noget af det jeg kigger på nok være:

- Olympus Stylus 1
Relativt kompakt, stort lækkert zoom område, hæderlig sensor og fint objektiv
- Sony RX100M3 eller det kommende Panasonic LX8
Ved RX100M3 vil jeg savne lidt zoom tror jeg, dette ser LX8 dog ud til at give lidt ekstra af
- Købe Sony A6000 og genbruge mit 16-50mm + en prime måske
Super sensor og hastighed, tror dog jeg vil føle ikke at udnytte det ordenligt og savne et bedre all around objektiv

Tror hvis jeg fik det meste med, og kunne da godt være nysgerrig efter hvad folk vil sige passer bedst, for vil helst ikke bare stirre mig helt blind ved at gå og diskutere med mig selv.

Læser det lige igen lidt senere og ser om jeg har glemt noget eller forklaret dårligt, tror dog det meste kom med.

Mvh Henrik

Alfons
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Re: Droppe system kamera ruten ? - Hvad passer til mig egentlig

Indlæg af Alfons » 05 aug 2014 21:11 pm

Olympus OM-D E-M10 kan det hele. Det er dog stadig med udskifteligt objektiv, men har alt det du søger, og meget mere til.

Jeg har lige overvejer Sony A6000 men så vidt jeg kan forstå, er det lidt omstændigt at skifte fokuspunkt - noget som jeg gør ret ofte.

Valget stod mellem A6000 eller OM-D E-M10 og valget flad på det sidste. Det har jeg ikke fortrudt, og overvejer faktisk at kaste mit 6D på porten, meeeen....

Det har ihvertfald overrasket mig positivt. Det eneste det ikke er superfantastisk til er action. Der er autofokus (som elers er lynhurtig) lidt for sløv. Til gengæld er det super let at fokusere manuelt pga. fokuspeaking. ISO er helt fin indtil 3200, jeg kan bruge mine speedlites osv. osv.

Kitobjektivet er slet ikke så toeet, omend man ikke kommer på de helt store blænder. For eksperimentets skyld købte jeg et 40-150mm til ca. 1100 på amazon, og det er faktisk også meget bedre end forventet - dog stadig ikke med fast blænde gennem hele zoomområdet.

Jeg er klar over at A6000 kan stort det samme, men jeg er ihvertfald meget positivt overrasket. JEg har fået fremkaldt en bunke testbilleder i 2+x30 og jeg må sige at jeg er overbevist. OM-D E-M1 here i come... måske ;)

Brugeravatar
boelle
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony
Geografisk sted: Amager

Indlæg af boelle » 06 aug 2014 10:36 am

Selvom du er parat til at skippe hvad du har, så lyder det som om, at Sony A6000 vil være det bedste vælg.

Det har en rigtig god søger, god autofokus.
Du vil føle dig hjemme
Du kan bruge dit NEX objektiv og med en adapter kan du på sigt også bruge dine A200 objektiver.

Brugeravatar
Cyprianus
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon (F, F2, F3, F4, F5, F6 m.m. fl.)
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Cyprianus » 06 aug 2014 11:02 am

Jeg har aldrig kunnet forstå, hvad det er, der gør, at nogen ikke kan have flere systemer samtidigt ? :-) Forskellige apparater til forskellige motiver - og jeg slæber jo ikke min 500mm med, hvis jeg vil ud og fotografere vidvinkelmotiver ... Tager heller ikke mit Pentax 6x7, hvis jeg skal affotografere en ring ...
Når man har foto som hobby, indretter man sig vel efter forholdene - spekulerer heller aldrig på, om min højre arm er for stor :-)
Medlem af NFLPA
- Skyder med Mauser
/ fotograferer med Nikon -
Dir. mail-adr.: cypnik@gmail.com

Brugeravatar
tuxx
Geografisk sted: Syddanmark
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af tuxx » 06 aug 2014 12:05 pm

Cyprianus skrev:Jeg har aldrig kunnet forstå, hvad det er, der gør, at nogen ikke kan have flere systemer samtidigt ? :-) Forskellige apparater til forskellige motiver - og jeg slæber jo ikke min 500mm med, hvis jeg vil ud og fotografere vidvinkelmotiver ... Tager heller ikke mit Pentax 6x7, hvis jeg skal affotografere en ring ...
For mit eget vedkommende er det fordi jeg generelt lever efter KISS princippet. Keep It Simple, Stupid.

Jo mere enkelt noget er, jo mere nyder jeg det. Uanset emne.

Mht kameraer. Hvis jeg har tasken fuld af objektiver til ethvert formål får jeg ikke taget nogle billeder. Jeg lever bedst med en prime monteret og så arbejder jeg mig ud fra det. Eller en fixed-lens model med en eller anden zoom eller fast brændvidde og så er det det.

Objektivt (!) set har du jo helt ret, et system med dertilhørende objektiver til hvert deres formål. Personligt går jeg bare i stå når der er for meget at vælge imellem. Kald det en genetisk defekt ;)

Og så vil jeg slet ikke tænke over hvorfor din højre arm måske er for stor :lol: :mrgreen:

Brugeravatar
Henrik-

Indlæg af Henrik- » 06 aug 2014 12:24 pm

Olympus OM-D E-M10 kan det hele. Det er dog stadig med udskifteligt objektiv, men har alt det du søger, og meget mere til.
Altså har også overvejet E-M10 faktisk, syntes det ligner et rigtig lækkert kamera, mangler dog at prøve have et i hænderne, skal lige finde det her i det Nordjyske at prøve. Så vil ikke udelukke m4/3 platformen, det bestemt ikke pga den mindre sensor skræmmer mig.
Selvom du er parat til at skippe hvad du har, så lyder det som om, at Sony A6000 vil være det bedste vælg.
Det lokker bestemt også, for alle reviews, specifikationer og folks anbefalinger taler næsten udelukkende kun godt om det.
Jeg har aldrig kunnet forstå, hvad det er, der gør, at nogen ikke kan have flere systemer samtidigt ?
Jeg vil have det simpelt, og kommer heller aldrig til at være personen der har fx 6 forskellige objektiver. Det meget muligt at de hver især dækker et område helt optimalt, men jeg vil ikke få det brugt - Vil hellere gå en smule ned på kvaliteten og faktisk få mindet i "kassen", kontra at stå med alt for meget udstyr og ikke få det brugt.
spekulerer heller aldrig på, om min højre arm er for stor
Der mange mænd der har været single i længere perioder af gangen med det problem, så ingen grund til at spekulerer :lol:

Brugeravatar
tuxx
Kontakt:

Indlæg af tuxx » 06 aug 2014 12:32 pm

Mht A6000 mod E-M10, så har A6000 en anelse fordel på fokussystemet, men kun til hurtig action.

Til gengæld synes jeg E-M10 er langt bedre at holde på, samt du slipper for det mega irriterende moment hvor du først skal trykke på en knap før du kan flytte fokuspunkterne.

Følelsen i hånden samt det med flytning af fokus gjorde at jeg fravalgte A6000.

En ting jeg virkelig nyder med mirrorless er, at fokus altid er _spot-on_. Aldrig mere fiflen med microjustering og alt det pis eller et PDAF system der vandrer en anelse frem og tilbage, det er en ren fornøjelse.

Alfons
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Alfons » 06 aug 2014 13:02 pm

Nordjylland er et vidt begreb. Jeg bor i 9900, og du må gerne prøve at kæle for mit.

Jeg har kitobjektivet, Oly 40-150mm, Oly 45mm og Pana 20mm. Så kan du prøve lidt forskelligt.
Jeg bevæger mig en del rundt, så det er ikke utænkeligt at jeg kommer i nærheden, selvom du skulle befinde dig i den mørkeste del af Nordjylland.

Brugeravatar
Cyprianus
Kamera: Nikon (F, F2, F3, F4, F5, F6 m.m. fl.)
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Cyprianus » 06 aug 2014 15:04 pm

tuxx skrev:For mit eget vedkommende er det fordi jeg generelt lever efter KISS princippet. Keep It Simple, Stupid. ...
Helt enig - jeg går fuldt og helt ind for det samme - jeg er bare gået en anden vej. Jeg har ganske simpelt så meget udstyr, at det ikke lader sig gøre bare at have 10% af det med mig :-) Så f.eks. 10 dage i Prag med ikke andet end f.eks. et 85mm objektiv på kameraet - det er lige mig, og jeg ærger mig aldrig over de fotos jeg ikke fik taget (snarere over, at de fotos jeg tager ikke er bedre ... ).
tuxx skrev:... Og så vil jeg slet ikke tænke over hvorfor din højre arm måske er for stor :lol: :mrgreen:
Nej, I er gode - er I (jeg har ikke været singel siden jeg var 19) :zconfd :lol:
Medlem af NFLPA
- Skyder med Mauser
/ fotograferer med Nikon -
Dir. mail-adr.: cypnik@gmail.com

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 07 aug 2014 14:12 pm

Der er to ting der vejer meget tungt ved mine kameravalg. Ergonomi og intuitiv betjening.
Det nytter ikke at et kamera er let og kompakt hvis jeg ikke kan finde plads til mine hænder eller indstilling af blænde/lukkertid mm. kræver mere end bare at dreje på hjulet. Det nytter, for mig heller ikke noget at selve kameraet er let og kompakt hvis man så smider en superzoom e.l på der smadrer balancen i systemet. Og så synes jeg faktisk at der er rart at der er bare lidt gods i kameraet hvilket gør at jeg personligt føler at jeg bedre kan holde det stille når der fotograferes.
Mvh
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Henrik-

Indlæg af Henrik- » 20 aug 2014 21:50 pm

Havde helt glemt denne tråd, det beklager jeg ....
Til gengæld synes jeg E-M10 er langt bedre at holde på, samt du slipper for det mega irriterende moment hvor du først skal trykke på en knap før du kan flytte fokuspunkterne.
Har ikke lige haft tid men må ud og lede efter en butik der har E-M10 så jeg kan prøve at holde ved det, for det ser da lækkert ud.
Nordjylland er et vidt begreb. Jeg bor i 9900, og du må gerne prøve at kæle for mit.
Jeg bor i 9330 Dronninglund, og tusind tak for tilbudet - Det kan godt ske jeg ender med at smide en besked hvis det bliver aktuelt.
Det nytter, for mig heller ikke noget at selve kameraet er let og kompakt hvis man så smider en superzoom e.l på der smadrer balancen i systemet.
Det kan du have helt ret i, men man har dog stadig muligheden for at have det kompakt med en prime, en mulighed man ikke vil have med det store hus.

Lige pt venter jeg på at webbutikkerne får priser på Sony A5100 for det ser ret lækkert ud, og skader bestemt ikke at prisen kommer derned ....

http://www.sony.dk/electronics/kameraer ... A5100_6505

Godt nok ikke EVF, men kan jeg få A6000 sensoren + AF med en smule lavere hastighed til fx ~3500 virker det meget lokkende for mig + noget ala Sigma 30mm f/2.8 tror jeg kunne være en fin kombi til pengene. Lige igang med at teste lidt med mit 16-50mm om jeg vil kunne "leve" med en prime i en stor del af mine billeder.

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 20 aug 2014 22:02 pm

Jeg har lige overvejer Sony A6000 men så vidt jeg kan forstå, er det lidt omstændigt at skifte fokuspunkt - noget som jeg gør ret ofte.
Så er det anderledes fra a3000 og Nex 5, for der syntes jeg det er ret simpelt. og man kan så vælge punkt næsten hvor på skærmen man ønsker.
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 20 aug 2014 22:09 pm

samt du slipper for det mega irriterende moment hvor du først skal trykke på en knap før du kan flytte fokuspunkterne.
Ja det siges jo at mænd ikke kan multitaske :zhappy
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
tuxx
Kontakt:

Re: Sv: Droppe system kamera ruten ? - Hvad passer til mig egent

Indlæg af tuxx » 20 aug 2014 22:31 pm

jens ole skrev:
samt du slipper for det mega irriterende moment hvor du først skal trykke på en knap før du kan flytte fokuspunkterne.
Ja det siges jo at mænd ikke kan multitaske :zhappy
Mvh. Jens Ole
Jo jo men personligt synes jeg bare det er dårlig brugerinterface. Det burde ikke være nødvendigt.

Jeg hadede det på mit LX3 og X100s og jeg elsker at mit E-M10 ikke har det problem.

Det er vel hovedårsagen? ;-)

Nikolaj_sofus
Kamera: Canon EOS 5D mk2, Canon EOS M
Geografisk sted: København

Indlæg af Nikolaj_sofus » 22 aug 2014 11:29 am

Hvad med canon eos m?
Lidt begrænset med optikker og mangler viewfinder, men god skærm og touch funktion til af valg samt samme sensor og processor som canon eos 100d og 700d.
Det har fået en del kritik grundet langsom af. Dette er dog blevet bedre med seneste firmware update.
Givet vis ikke det bedste system kamera på markedet, men til gengæld kan det købes for under 2200 kr fra nyt af med standard 18-55mm.
Har selv lige købt et og syntes det er ganske godt til prisen.
Har også købt en 22mm f2 optik på ebay som jeg regner med dukker op mandag.
De to ting tilsammen løber op i 3000 kr.

Du bør dog overveje om du kan leve med relativt langsom auto fokus

Besvar