Droppe system kamera ruten ? - Hvad passer til mig egentlig

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Brugeravatar
Kongsfelt
Rang: TOPBRUGER

Re: Droppe system kamera ruten ? - Hvad passer til mig egentlig

Indlæg af Kongsfelt » 22 aug 2014 19:28 pm

Som jeg ser det og som du selv er inde på, så skal du ikke have et nyt Sony NEX eller et Olympus PEN/OM-D eller noget helt tredje; du skal have dig et kamera UDEN udskiftelige optikker.

Dine egne forslag (Stylus 1, RX100) er gode forslag som jeg ville kigge nærmere på.

Hvis du ikke kan finde dig til rette med Sony NEX-3 (på trods af den manglende søger), så vil et nyt systemkamera nok ikke være lykken.

Brugeravatar
Henrik-
Kamera: Sony A200 + NEX-3N

Indlæg af Henrik- » 22 aug 2014 21:23 pm

Nikolaj_sofus skrev:Hvad med canon eos m?
Lidt begrænset med optikker og mangler viewfinder, men god skærm og touch funktion til af valg samt samme sensor og processor som canon eos 100d og 700d.
Det har fået en del kritik grundet langsom af. Dette er dog blevet bedre med seneste firmware update.
Givet vis ikke det bedste system kamera på markedet, men til gengæld kan det købes for under 2200 kr fra nyt af med standard 18-55mm.
Har selv lige købt et og syntes det er ganske godt til prisen.
Har også købt en 22mm f2 optik på ebay som jeg regner med dukker op mandag.
De to ting tilsammen løber op i 3000 kr.

Du bør dog overveje om du kan leve med relativt langsom auto fokus
Det har bestemt en billig pris, men ellers har jeg nok altid set Canon EOS M som et halv hjertet forsøg fra Canons side både med hensyn til fx AF men også objektiv udvalg.

Brugeravatar
Henrik-
Kamera: Sony A200 + NEX-3N

Indlæg af Henrik- » 22 aug 2014 21:27 pm

Kongsfelt skrev:Som jeg ser det og som du selv er inde på, så skal du ikke have et nyt Sony NEX eller et Olympus PEN/OM-D eller noget helt tredje; du skal have dig et kamera UDEN udskiftelige optikker.

Dine egne forslag (Stylus 1, RX100) er gode forslag som jeg ville kigge nærmere på.

Hvis du ikke kan finde dig til rette med Sony NEX-3 (på trods af den manglende søger), så vil et nyt systemkamera nok ikke være lykken.
Lige pt har jeg ihvertfald ikke tralvt med at købe indtil jeg reelt finder ud af hvilken vej jeg vil .... Har overvejet at ofre tiden til at sætte mig mere ind i det manuelle, for pt ryger det absolut for tit på auto grundet at tingene ikke ligger på rygraden, det kunne også være fx at købe noget kursus ala:

http://aldrigmereauto.dk/

Lige nu venter jeg også på Panasonic LX8, og ellers render jeg rundt med mit NEX-3N på 30mm og 50mm for at se om jeg kan blive glad for fx en Sigma 30mm F2.8 prime som det primære objektiv måske.

Brugeravatar
Kongsfelt

Indlæg af Kongsfelt » 23 aug 2014 15:50 pm

Det lyder i hvert fald ikke til, at et nyt systemkamera er løsningen.

Ja, lær dit nuværende grej at kende - det kan nok også få dig lidt nærmere dine reelle behov.

PS: Hold dig langt fra Canon EOS M. Det er lort.

Nikolaj_sofus
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D mk2, Canon EOS M
Geografisk sted: København

Indlæg af Nikolaj_sofus » 23 aug 2014 16:40 pm

Kongsfelt skrev:Det lyder i hvert fald ikke til, at et nyt systemkamera er løsningen.

Ja, lær dit nuværende grej at kende - det kan nok også få dig lidt nærmere dine reelle behov.

PS: Hold dig langt fra Canon EOS M. Det er lort.
Vil ikke kalde det lort... det er givet vis ikke på højde med de andre system kamera.
Der er ikke mange optikker til, men de der er, for rigtigt god kritik og er til at komme i nærheden af pris mæssigt.
Har selv købt det som et letvægts supplement til mit 60d og er indtil videre godt tilfreds.
AF er sløvt, men efter hvad jeg har læst i de fleste tilfælde ikke sløvere end eks. Vis fuji x100.
Min pointe er at hvis man kan leve med begrænsningerne, får man en ganske god billedkvalitet dor en billig pris.
Personligt kunne jeg ikke punge ud med 5-6k for et sekundært kamera.

Brugeravatar
BjarneNybo
Kamera: Canon EOS 7D

Indlæg af BjarneNybo » 23 aug 2014 17:11 pm

Henrik- skrev:
Kongsfelt skrev:Som jeg ser det og som du selv er inde på, så skal du ikke have et nyt Sony NEX eller et Olympus PEN/OM-D eller noget helt tredje; du skal have dig et kamera UDEN udskiftelige optikker.

Lige pt har jeg ihvertfald ikke tralvt med at købe indtil jeg reelt finder ud af hvilken vej jeg vil .... Har overvejet at ofre tiden til at sætte mig mere ind i det manuelle, for pt ryger det absolut for tit på auto grundet at tingene ikke ligger på rygraden, det kunne også være fx at købe noget kursus ala:

Lige nu venter jeg også på Panasonic LX8, og ellers render jeg rundt med mit NEX-3N på 30mm og 50mm for at se om jeg kan blive glad for fx en Sigma 30mm F2.8 prime som det primære objektiv måske.

Så SVÆRT er det altså heller ikke. Kan du samle et skab fra IKEA eller løse en ligning med 2 ubekendt kan du også tage fotos på manuel. Sæt din overlægger og egen formåen noget højere.
Mange fotohilsner Bjarne

Nikolaj_sofus
Kamera: Canon EOS 5D mk2, Canon EOS M
Geografisk sted: København

Indlæg af Nikolaj_sofus » 23 aug 2014 19:10 pm

BjarneNybo skrev:
Henrik- skrev:

Så SVÆRT er det altså heller ikke. Kan du samle et skab fra IKEA eller løse en ligning med 2 ubekendt kan du også tage fotos på manuel. Sæt din overlægger og egen formåen noget højere.
Mange fotohilsner Bjarne
Især hvis du har et kamera med auto iso.
Jeg startede selv på aV.... det giver dig kontrol over dybdeskarphed og hvis su har auto iso, kompeserer den hvis lukkehastigheden bliver for lav.

Besvar