Billede kvalitet ved 70D

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Brugeravatar
Ritcha
Rang: Lærling
Kamera: Canon EOS 70D
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Billede kvalitet ved 70D

Indlæg af Ritcha » 25 aug 2016 22:13 pm

Hej!

Jeg er absolut amatør udi fotografering, har aldrig taget nogen kurser og er nu på mit 2. SLR kamera. Mit første var et Canon EOS 600D, hvortil jeg brugte de billige objektiver. Men fordi jeg egentlig gerne vil have rigtig gode billeder, også når det er i ikke optimal belysning, så valgte jeg at opgradere til et 70D (fordi jeg fik at vide, at det bedre kunne klare støj - det er så ikke min erfaring) med et Canon L objektiv, 200mm 4f (så blænden ikke blev ændret, fordi jeg zoomer). Synes ikke rigtig, at det har gjort nogen specielt nævneværdig forskel for at være ærlig (udover at jeg kan zoome uden at ændre blænden, hvilket var super fedt forleden, hvor jeg stod i en skov og der var en musvåge et lille stykke væk) og er relativt skuffet over kvaliteten ift. mit gamle 600D. Har haft det nye kamera i 2 år og har nok egentlig altid været lidt frustreret over den manglende ekstra kvalitet, når jeg nu købte udstyr, der var ret dyrt.

Men så er det bare jeg spekulerer over - er dette forskellen på et amatør/semipro kamera og de egentligt professionelle, Fullframe kameraer? At man ikke får den der perfekte skarphed? Eller er det fordi jeg ikke har et program til at redigere billederne ordentligt? Har kun Microsoft Picture Manager (drømmer om Lightroom - da jeg har hørt, at det er godt - og redigering af RAW filerne).

Jeg kan ikke huske indstillingerne for det første billede, men billede nr. 2 er på ISO 200, lukkerhastighed 1/1250 og billede 3 er på ISO 100, lukkerhastighed 1/640. Så det burde ikke være støjen. Ej heller lukkerhastigheden, da den var hurtig på begge to. Er klar over, at den lave blændeåbning jeg arbejder med (typisk mellem 4-6) gør, at det er et meget begrænset areal, der bliver skarpt, men det generer mig bare, at jeg aldrig får det der fuldstændig skarpe billede på dette lille areal, når jeg zoomer 100% ind, som jeg synes jeg ser fra andre.

Jeg har forsøgt at rengøre sensoren med sensor swabs og pustedims efter vejledning fra en youtube video, hvilket ikke synes at have gjort nogen positiv forskel (det er gjort ved det sidste billede, det med den gule labrador). Men jeg synes ærligt at kvaliteten var lidt bedre end dette i starten, så jeg overvejer, om det måske er mere rensning, der skal til i grunden. Men er desværre ikke i besiddelse af nogle af de gamle billeder pt i ordentlig kvalitet og skal snart bruge kameraet til at tage nogle billeder, hvor jeg gerne vil have, det er så godt som muligt. Så ja, lang historie gjort kort: Er der nogle, der kan fortælle mig, om dette er kvaliteten fra et 70D?

Billede

Billede

Billede
Med venlig hilsen
Rikke

it-luffe
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon eos 70d
Geografisk sted: Fiskebæk, Gedser

Re: Billede kvalitet ved 70D

Indlæg af it-luffe » 25 aug 2016 22:54 pm

Hej
Det kan hænge lidt på din blænde instilling (dof) dybte skarphed. det er ikke mange objektiver der er super skarpe fuldt åbne

Luffe

Brugeravatar
900sl
Challenger
Kamera: Nikon D7100 og D750
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af 900sl » 25 aug 2016 23:32 pm

Hmm.. jeg tror ikke den uskarphed dine billeder viser hænger sammen med om din sensor er renset eller ej.

Dine lukkertider og din ISO burde ud fra hvad du skriver, være OK.

Et par ting springer i øjnene:

Billede 1
...er OK skarpt, ikke prangende men OK, og kunne sikkert blive bedre med den rette efterbehandling. (jeg læser din post som at du ikke laver nogen egentlig efterbehandling)
Jeg er sikker på at bjørnen kunne blive en del skarpere med den rette efterbehandling, men skarphed tilført i efterbehandlingen kan selvf. ikke gøre et uskarpt billede skarpt. Desuden er det en destruktiv process som bør udføres varsomt.

Billede 2
er helt ved siden af . Der er ikke noget der er i fokus.
Hvordan fokuserer du ? Lader du kameraet selv vælge fokus, eller vælger du selv aktivt hvad du vil fokusere på ?
Canon 70D er hvad autofokus angår, ikke på højde med de nyeste APS-C kameraer, men har da alligevel 19 punkter, alle af + typen. Er du sikker på at du benytter din autofokus på den mest hensigstmæssige måde ?
Jeg er sikker på at comboen 70D + 200mm F/4 kan lave langt skarpere billeder, også hel åben på blænde 4.
Dette http://www.fotostart.dk/index.php?p=110&i=103215 er taget med et nogenlunde tilsvarende APS-C kamera og en 70-200mm F/4 (på blænde 4, altså helt åbent) Der er stort set ikke tilført skarphed, og det skal dit udstyr også kunne.

Billede 3
ser ud til at hundens højre øre (t.v på billede) er det der er mest i fokus.
Kan du huske hvad du fokuserede på ?

En anden (rimelig sansynlig) mulighed er at dit objektiv har front-eller back fokus. Dette kan man selv justere på nogle kameraer, og så vidt jeg kan læse mig til, gælder det også dit (er mest til Nikon, så andre må byde ind, hér)

Brugeravatar
Ritcha
Kontakt:

Indlæg af Ritcha » 25 aug 2016 23:51 pm

900sl skrev:Hmm.. jeg tror ikke den uskarphed dine billeder viser hænger sammen med om din sensor er renset eller ej.
Nej, tænkte bare, at det nok kunne være en mulighed, at det spillede ind. Kameraet er 2 år gammelt trods alt og har aldrig renset det før + jeg har aldrig været specielt... Ahem. Hensynsfuld ift. at undgå støv.
Dine lukkertider og din ISO burde ud fra hvad du skriver, være OK.

Et par ting springer i øjnene:

Billede 1
...er OK skarpt, ikke prangende men OK, og kunne sikkert blive bedre med den rette efterbehandling. (jeg læser din post som at du ikke laver nogen egentlig efterbehandling)
Jeg er sikker på at bjørnen kunne blive en del skarpere med den rette efterbehandling, men skarphed tilført i efterbehandlingen kan selvf. ikke gøre et uskarpt billede skarpt. Desuden er det en destruktiv process som bør udføres varsomt.
Det er nok et af de skarpeste billeder, jeg har, hvis ikke det skarpeste. Kan desværre ikke huske blændeåbningen... Men ud fra det du siger, kan det da godt være, at tallet var højere? :zconfd
Billede 2
er helt ved siden af . Der er ikke noget der er i fokus.
Hvordan fokuserer du ? Lader du kameraet selv vælge fokus, eller vælger du selv aktivt hvad du vil fokusere på ?
Canon 70D er hvad autofokus angår, ikke på højde med de nyeste APS-C kameraer, men har da alligevel 19 punkter, alle af + typen. Er du sikker på at du benytter din autofokus på den mest hensigstmæssige måde ?
Jeg er sikker på at comboen 70D + 200mm F/4 kan lave langt skarpere billeder, også hel åben på blænde 4.
Dette http://www.fotostart.dk/index.php?p=110&i=103215 er taget med et nogenlunde tilsvarende APS-C kamera og en 70-200mm F/4 (på blænde 4, altså helt åbent) Der er stort set ikke tilført skarphed, og det skal dit udstyr også kunne.
Ok, tak. Jeg aner intet om Autofokus, udover at jeg kan vælge det til eller fra? Jeg får det, jeg vil have i fokus, til at være i midten af billedet og så klikker jeg. Troede faktisk, at jo mere åben blænden var, jo mere skarpt blev billedet - der hvor fokus er, i hvert fald. Må prøve at lege med det lidt mere! Har bare ofte blænden på de 4-5 stykker, fordi jeg har brug for en hurtig lukkertid, da jeg er glad for action billeder :-)
Billede 3
ser ud til at hundens højre øre (t.v på billede) er det der er mest i fokus.
Kan du huske hvad du fokuserede på ?
Hovedet, that's it. Jeg har flere billeder taget i streg, de ser alle sådan ud i kvaliteten.
En anden (rimelig sansynlig) mulighed er at dit objektiv har front-eller back fokus. Dette kan man selv justere på nogle kameraer, og så vidt jeg kan læse mig til, gælder det også dit (er mest til Nikon, så andre må byde ind, hér)
Jeg må indrømme, at for mig snakker du russisk her - sorry :o) Må altså afsted på et kamera kursus en dag, for jeg elsker at tage billeder... Kan du forklare det her lidt nærmere?
Med venlig hilsen
Rikke

Brugeravatar
Ritcha
Kontakt:

Indlæg af Ritcha » 26 aug 2016 00:17 am

Og ja, du har ret - jeg efterbehandler ikke rigtigt, udover beskæring og belysning... Da jeg kun har Microsoft Picture Manager.
Med venlig hilsen
Rikke

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 26 aug 2016 06:25 am

Moderne kameraer er faktisk utroligt komplicerede med et hav af lys- og autofokus målemønstre, single shot og continious af osv. At bare tage et kamera i hånden og lave mesterværker fra dag et er der vist ingen der kan.
Som jeg forstår dit indlæg kunne noget mere viden om systemet hjælpe lidt på vej. Manualen er et sted at starte, bøger og nettet også og fotokursus kan være glimrende. En googlesøgning

https://www.google.dk/search?client=ms- ... Jyxtl9kkMc
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 26 aug 2016 07:05 am

For mig ser det ud til billederne er beskårede. Hvordan ser det ud hvis motivet fylder hele sensoren ud?
Måske kan du optimere skarheden lidt ved mikrojustering.
Mvh. Esben

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 26 aug 2016 11:34 am

Canon 70d er et bedre kamera end Canon 600d på de fleste punkter,eller alle punkter, men mhst. isoydelse vil man nok ikke opleve de små forskelle der er på kamera med samme størrelse sensor og som er markedsført så tæt på hinanden.
Fulgte der ikke et program med 70d, som kan redigere og konvertere Canons rawfler?
Mvh Jens Ole

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 26 aug 2016 15:14 pm

DetGårNok skrev:
jens ole skrev: Fulgte der ikke et program med 70d, som kan redigere og konvertere Canons rawfler?
Mvh Jens Ole
Jo, Canons ganske glimrende RAW-converter DPP følger med alle Canons kameraer. Jeg bruger den næstmen dagligt og kan varmt anbefale den.
Ja jeg har da også programmet, men det undrer mig at trådstarter bruger Microsoft picture manager, som jo er en billede organisator.
Så til trådstarter. Prøv at se på de cder som fulgte med kameraet. Der skulle være et program som kan efterbehandle og gemme dine rawfiler i tif eller jpg. Jeg mener også der følger software med , hvorfra du kan styre dit kamera fra en pc eller laptop. Det er nyttigt ved produktfoto.
Og så bør du sætte dig ind i hvordan du flytter rundt på focuspunkter og om du skal bruge servo eller singleshot eller all servo..
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
SuneS
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony@99
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af SuneS » 26 aug 2016 20:02 pm

Jeg kender ikke dit kamera og objektiv, men som andre foreslår så kunne der være tale om at kameraet skal mikrojusteres. Dette kan du Google og sikkert få hjælp til på youtube.

Find en murstensvæg og stå med en vinkel på 45 grader. Laveste blænde (4) og fokuser på et punkt du kan genkende.
Se så om billedet er skarpest der hvor kameraet fokuserede, eller foran eller bagved.
På den måde ved du om du har front eller back fokus.

Det punkt du fokusere på bør nok være ca 5 meter væk ( ret mig hvis jeg tager fejl. )

Få også helt styr på hvad de forskellige AF indstillinger gør.

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 26 aug 2016 20:09 pm

Problemet ligger ikke i dit udstyr. Din bemærkning om, at du bruger en 200 mm og ikke aner, hvordan autofocus fungerer, fortæller mig, at problemet er manglende kendskab til udstyret. Og det bliver ikke bedre at opgradere. Alle nyere dslr kameraer, både fullframe og crop, kan tage billeder i flot kvalitet. Men man bliver ikke en god tømrer bare fordi man køber en god rundsav. Derfor er der kun en måde at forbedre sig på. Nemlig at få styr på teorien og så øve sig. Mvh. Erik

Brugeravatar
Ritcha
Kontakt:

Indlæg af Ritcha » 26 aug 2016 22:06 pm

Tusind tak for jeres var, alle sammen!

Som jeg ser det, så kan det godt være, at jeg skal sætte mig mere ind i de autofokus punkter, som er på kameraet. Og at det måske skal mikrojusteres, men så vidt jeg kan se på mine billeder, så er der bare ingen punkter, der bliver rigtig skarpe.

Jeg har dog svært ved at forestille mig, med en shuttercount på bare dette kamera på over 10000, at det alene kan gøre det - selv en blind høne finder jo (guld)korn nu og da. Men jeg vil prøve at kigge på det og vende tilbage om nogle dage, når jeg har forsøgt mig lidt frem! :-)

Nu hvor I nævner det, så kommer jeg da også i tanke om, at der fulgte nogle programmer med fra Canon. Må prøve at kigge på dem igen, når jeg kommer til DK igen om et par uger - sidder pt i England og har gjort det i over et år, hvilket nok er årsagen til, at jeg har glemt disse programmer, da de er på pc'en i DK :-) Jeg har godt brugt dem lidt, kan ikke huske, hvorfor jeg egentlig stoppede med at bruge dem, i stedet for Picture Manager. Nok fordi de var væsentligt mere avancerede, knap så brugervenlige og jeg derudover er en meget konservativt anlagt personlighed :smash:

Anyways, jeg tænkte ikke over at nævne det, men jo, billederne er alle beskåret, især det midterste og nederste. Jeg beskar dem for at jeg ikke uploadede så store filer og for at det var nemmere at se, hvad jeg mente. Det midterste ser i originalen sådan her ud:

Billede
Med venlig hilsen
Rikke

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 26 aug 2016 22:14 pm

Billedet er da fint skarpt. Du har bare fokuseret på snuden istedet for øjnene. En blænde 4 på 200mm giver den lille dybdeskarphed som du fint har opnået.

Besvar