Bedste måde tage fotos som skal fritlægges?

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Besvar
Cristian2
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 1000D

Bedste måde tage fotos som skal fritlægges?

Indlæg af Cristian2 » 03 okt 2017 19:19 pm

Jeg er i gang med at fotografere smykker til en webshop og skal nå frem til én bestemt gråtone som baggrundsfarve for alle produkterne. Jeg skal således finde den nemmeste måde at fritlægge smykkerne på. Jeg er blevet belært om lys og fototelt osv, hvor det blandet andet fremhæves: Jo mere lys, desto større forudsætning for at ende op med gode billeder. Samtidig, siger andre, at jeg vil få lettest ved at fritlægge billederne, hvis jeg fotograferer på en tydelig farvet baggrund, fx grøn (da det er lettere sidenhen at slette en baggrund, som tydeligvis adskiller sig fra produktet - hvid er ikke fikst da der netop indgår hvide perler i en del af smykkerne).

1. Spørgsmålet er, om en farvet baggrund ikke ødelægger den lyseffekt som en hvid baggrund netop tilfører?

2. Er der nogen der har erfaring med det?

Jeg arbejder med Gimp som er en slags PhotoShop freeware.

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Re: Bedste måde tage fotos som skal fritlægges?

Indlæg af ChristianSH » 03 okt 2017 20:41 pm

Hvis baggrunden skal være ens, er det så ikke lettere at købe en baggrund i den farve eller noget meget tæt på?
Det vil da ihvertfald spare en masse tid.

Noter belysningen, alt fra vinkel og modifier til afstand og styrke. Så er det let at gendanne næste gang.

Med hensyn til fritlægning, så er det egentligt vigtigst at der er stor kontrast mellem objekt og baggrund. Kan man undgå refleksioner af baggrundsfarven på objektet er det selvfølgelig også at foretrække.

Det sælger ofte bedre hvis man fremviser et produkt på en måde der appellere til brugen fremfor en plain baggrund uden skygge eller noget.

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Re: Bedste måde tage fotos som skal fritlægges?

Indlæg af Henrik9 » 04 okt 2017 09:14 am

Jeg bruger "Quick Selection Tool" i Photoshop. Jeg véd ikke, om det værktøj findes i Gimp? Det er fremragende og kan bruges med alle baggrunde, da følsomheden kan justeres.

Besvar