FF vs Crop

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Brugeravatar
kozz
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony RX100 MK2
Geografisk sted: Syd Jylland
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

FF vs Crop

Indlæg af kozz » 09 okt 2017 06:49 am

Jeg er langt fra, den mest vidende, eller mest erfarne fotograf. Men jeg har i årsvis bildt mig selv ind, at den absolut bedste foto teknologi, der giver de mest dynamiske, rene og "naturlige" billeder, er fra full frame sensorer. Hvad er jeres opfatelse? Jeg tænker selvfølgelig, at vi forestiller os, de mest optimale betingelser, med gode glas og "alt det der"

For mig, som elsker lav DOF og masser af billede dynamik, er der vel ingen tvivl.. Er FF ikke så, min absolutte våde drøm? Hvis vi nu ser bort fra, at FF glas, ofte er meget dyre (hvis man vælger nye high end glas).. Men ER de SÅ dyre, hvis man har et hus, som har indbygget fokus motor og kan bruge ældre glas? Men ER de ældre "main stream" glas, noget "værd" og hvad koster de, i forhold til nye?

Det er ikke fordi, jeg skal ud og have nyt kamera, men jeg ser, at et Nikon D610 hus, er til at betale, selv for folk, med en "lavere" pengepulje, til deres rådighed:-) Og dét, får jo generelt mit hjerte, til at banke lidt hurtigere:-) (trods alt)

Hvis man ønsker bedst mulig billedekvalitet, for sine penge og man eksempelvis, har råd til, at gå ud og købe Nikon D7500. Så har man jo også råd, til et brugt FF Nikon ditto.. Er der nogen tvivl, hvis vi KUN tænker billedekvalitet?

Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Re: FF vs Crop

Indlæg af Søren N » 09 okt 2017 08:15 am

Næh det mest sublime mht optimal billedkvalitet er mellemformat men hvis du har sat dig i hovedet at du skal have et 24x36 dslr så køb det, du behøver ikke vores velsignelse :)
Spørgsmålet er så om det betyder du automatisk får bedre billeder og der er svaret nej. Det der betyder noget er hvad der er foran og navnlig bag ved kameraet ikke hvad der er i det.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 09 okt 2017 08:23 am

Hejsa,

Hvis du ikke absolut har brug for det nyeste hus, så kan du få et komplet FF setup, med flere objektiver, for langt under 10000kr. Læs mere her: https://www.fotostart.dk/forum/viewtopi ... objektiver

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
kozz
Kontakt:

Indlæg af kozz » 09 okt 2017 08:27 am

Det er ikke et spørgsmål om, at få nogens velsignelse, det er som det fremgår, KUN et spørgsmål om ren rå billedekvalitet. Jeg synes der er en tendens til, at dem med mange penge og gode evner inden for foto, rigtig mange gange, bruger dette FF format.

Søren N
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 09 okt 2017 11:02 am

Altså ja ff giver mulighed for mere sløring af for- og baggrund hvilket kan ses ved direkte sammenligning, om du bemærker eller savner det i et enkeltstående billede er en anden sag.
Ligeledes giver ff bedre kvalitet ved høj iso
Mht dynamisk omfang og resulotion er det et punkt hvor udviklingen har bragt apsc sensorerne så meget tættere på ff at det er et spørgsmål om hvor pernitten du er. Synligt ved direkte sammenligninger men næppe noget der bemærkes i praksis.
Alt er så slf afhængigt af billedstørrelser, crop, zoomen ind på detaljen osv. og det er i sidste ende dig selv der afgør om du kan se forskellene og har behovet.
Hvilke formater og kameraer andre bruger får desværre alt for stor indflydelse på folks valg som om det er kameraet alene der er afgørende for hvor gode billederne er. Det er så bare ikke kameraet der giver dig dynamiske billeder af høj kvalitet, det er dig selv og dine evner bag dette og ved computeren til at se, være det rigtige sted i det rigtige lys, kende udstyrets stærke og svage sider, yderste det maksimalt og vide præcist hvordan du trækker det sidste saft ud af det i efterbehandlingen.

Omskrevet fra engelsk. Ophav ukendt
Nybegynderen tror det handler om kameraet
Den øvede tror det er objektiverne
Fotografen ved det handler om lyset
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
kozz
Kontakt:

Indlæg af kozz » 09 okt 2017 11:24 am

Der er det rent kunstneriske og evnen, til at bruge sit kamera og øje for motiver og den slags. Og så, er der det med det rent tekniske. Lav billedestøj og lav dof. Disse to ting, er noget, som jeg personligt, lægger meget mærke til og jeg er da godt klar over, at det ikke har så meget at gøre med, om man har, en god komposition

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 09 okt 2017 12:54 pm

Der er da forskel på crop og FF, men spørgsmålet er vel om den berettiger den merpris der er ved køb af nyt udstyr. Det spørgsmål kan kun du selv besvare.

Tjek fx denne:
https://petapixel.com/2017/10/03/full-f ... ifference/

Jeg har på youtube tidligere set en tilsvarende shootout mellem Nikon D7200 og D750. Min oplevelse er i begge tilfælde at jeg kun gætter rigtigt i 50-60% af tilfældene, så personligt bliver jeg nok på crop.

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 09 okt 2017 13:21 pm

niels.hr.hansen skrev:
09 okt 2017 12:54 pm
Der er da forskel på crop og FF, men spørgsmålet er vel om den berettiger den merpris der er ved køb af nyt udstyr. Det spørgsmål kan kun du selv besvare.

Tjek fx denne:
https://petapixel.com/2017/10/03/full-f ... ifference/

Jeg har på youtube tidligere set en tilsvarende shootout mellem Nikon D7200 og D750. Min oplevelse er i begge tilfælde at jeg kun gætter rigtigt i 50-60% af tilfældene, så personligt bliver jeg nok på crop.
Meget sjov sammenligning.

Man kan så spørge sig selv, om det har nogen betydning hvis man alligevel ikke på 2sekunder kan se forskel, men skal sidde og nærstudere for at finde ud af hvilket der er hvad :)

Det bekræfter vel bare igen, at når alt kommer til alt - Så handler det om evnen til at være kreativ og ikke så meget om værktøjet.

Brugeravatar
kozz
Kontakt:

Indlæg af kozz » 09 okt 2017 13:35 pm

Jeg har det bare sådan, at jeg er lige dele "pixel peeper", som elsker af (hvad jeg ser), som foto kunst. For mig, er det ekstremt kedeligt, at se opstillet portrætter. Men så igen, kan det måske godt fange mig, hvis billedet også, er af meget høj teknisk kvalitet. Det var ligesom dengang, jeg gik op i HIFI og musik. For både det tekniske OG musikken, var meget spændende for mig:-) Hvis et billede er grumset, har for meget billedestøj, så magter jeg det ikke (sådan meget groft) Havde jeg råd, så hed FX til far her :-)

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 09 okt 2017 14:05 pm

Jeg synes den største fordel ved FF er skarpheden. Naturligvis kan man sagtens tage knivskarpe billeder på mindre formater, men ved tilsvarende brændvidde og blænde ved DOF mellem de to formater vil objektivet på FF arbejde mere tilbagelænet og derfor levere bedre resultater.

Langt de fleste kameraer kan i dag levere “støjfri” billeder.

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
kozz
Kontakt:

Indlæg af kozz » 09 okt 2017 14:17 pm

Ja absolut! Jeg har set lækre billeder, både fra APS-C og mit lille 1" Sony

Brugeravatar
ChristianSH

Indlæg af ChristianSH » 09 okt 2017 14:21 pm

kozz skrev:
09 okt 2017 13:35 pm
Jeg har det bare sådan, at jeg er lige dele "pixel peeper", som elsker af (hvad jeg ser), som foto kunst. For mig, er det ekstremt kedeligt, at se opstillet portrætter. Men så igen, kan det måske godt fange mig, hvis billedet også, er af meget høj teknisk kvalitet. Det var ligesom dengang, jeg gik op i HIFI og musik. For både det tekniske OG musikken, var meget spændende for mig:-) Hvis et billede er grumset, har for meget billedestøj, så magter jeg det ikke (sådan meget groft) Havde jeg råd, så hed FX til far her :-)
Så må du jo tage et lån i banken til et phase one system hvis det er det eneste der interessere dig. :wink:

Lyssætningen eller evnen til at arbejde med det naturlige lys er omend ikke mere vigtig, så ihvertfald mindst lige så vigtig som at se billedet for sig. At se et super skarpt billede af en testplade interesserer ikke mig.

Brugeravatar
eolsen
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 09 okt 2017 17:15 pm

FF vs APS-C. Det er næsten samme diskussion som om Nikon, Canon eller Sony er bedst. Rent fysisk er en FF sensor bedre såfremt man kan benytte alle pixels fra sensoren. Altså såfremt motivet fylder hele sensoren.

Men den sammenligning fra petapixel.com giver jeg ikke meget for.
Her er det typiske portræt billeder af en smuk model. Og ligeså typisk ved den type billeder, er der i efterbehandlingen lagt et passende slør - blur - på for at gøre modellens hud så smuk som mulig og skjule alle smådetaljer som enhver model har.

Disse billeder kan næsten ethver kamera præsterer, da skarpheden er fjernet i efterbehandlingen.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
ChristianSH

Indlæg af ChristianSH » 09 okt 2017 17:58 pm

Nu bruger man ikke ‘blur’ på huden. Det er regel nummer 1 i den store tunge model retoucherings bog.

Det er dog klart at en der ved hvad han laver i efterbehandlingen kan kompensere for de ‘mangler’ der måtte være ved et mindre format.

Uanset hvad er det vel resultatet der tæller, og så længe at du ikke med det blotte øje på et hurtigt kig kan se forskellen - Så må man overveje om den er værd at tale om.

Langt de fleste bruger alligevel kun billederne i en form for webbrug..

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 09 okt 2017 19:38 pm

Jeg er opvokset med 6x6 film og senere "småbilled film" (24x36) der nu om dage omtales som FF. Da fotografiet blev digitalt, købte jeg et D2X (12 år siden). Det var halvformat, og jeg vænnede mig aldrig til det. Jeg brugte sideløbende mit F4 med "rigtige" film. Siden D3 har jeg kun brugt FF.
Hvis Du har lyst at prøve, så har jeg et D600, der har fået ny lukker, rensning etc hos Nikon i Tyskeland. Den største forskel fra D610 er hastigheden, der er øget fra 5.5 til 6 billeder/sek. Prisen skal være fornuftig :-)
Bo //

Besvar