Olympus OM-10 ude af fokus

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Besvar
Gustafknudsen
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Olympus OM-10

Olympus OM-10 ude af fokus

Indlæg af Gustafknudsen » 04 apr 2018 11:28 am

Hejsa, jeg har lånt min kærestes Olympus OM-10 som hun havde liggende, og som ikke blev brugt.

Jeg har ingen erfaring inden for analoge kameraer, så jeg har været inde og læse en masse om dette kamera og set videoer om hvordan man bruger det osv.

Men en ting som hun pointerede og viste mig er, at nogen gamle billeder som hun havde taget var alle ude af fokus.

Hvordan kan det være? Er det fordi hun har indstillet det forkert, at linsen er fedtet? Eller er kameraet ødelagt?

Jeg lagde mærke til at hun havde en manual adaptor på. Ville det være nemmere, hvis man tog den af og satte den på "auto"?

Måske er det et spørgsmål, der er umuligt at svare på, men jeg magter ikke at gå ned og købe en film og tage billeder, bruge penge på fremkaldelse, hvorefter det så viser sig at problemet ikke kan løses fordi kameraet er ødelagt.

Er der nogen, som kan hjælpe mig med dette problem?

Vh.

Gustaf Sidelmann

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Re: Olympus OM-10 ude af fokus

Indlæg af Bo Bjerre » 04 apr 2018 16:06 pm

Man kigger i søgeren og stiller skarpt manuelt. Autofokus kom først i OM30,
Bo //

Brugeravatar
perthorup
Kamera: Olympus E-M1 II
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af perthorup » 04 apr 2018 16:23 pm

Der var ikke autofocus i OM30 - Kun en focus assist :-) 3 led i søger der viste om motiv var i fokus. Du skulle selv fokusere manuelt

MVH/Per
Senest rettet af perthorup 05 apr 2018 09:57 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 04 apr 2018 16:49 pm

Og M adapteren på OM10 er der kun for at kunne stille lukketider manuelt. Uden er eksponeringen blænde deprioriteret.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
michaelg
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Leica M1-M4,Rolleiflex,Bronica ETRS, Mamiya RZ67
Geografisk sted: Nordfyn

Indlæg af michaelg » 04 apr 2018 19:44 pm

Én ting er sikkert, du finder aldrig ud af det, hvis ikke du prøver. En ting du dog kan forsøge, før end du sætter film i kameraet, er at stille det på stativ, finde et godt motiv at stille skarpt på. Udmål afstanden til filmplanet, d.v.s. tæt ved bagsiden af apparatet. Hvis du f.eks. måler en meter og objektivets skala også viser 1 meter, er der god grund til at tro at alt er i orden.
Mvh. Michael.

Besvar