Analog spejlreflekskamera

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Besvar
Brugeravatar
Jonas Laursen
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: Canon EOS 700D
Geografisk sted: 8000 Aarhus C

Analog spejlreflekskamera

Indlæg af Jonas Laursen » 13 apr 2018 10:13 am

Hej

Går lidt med tanken om at genoptage en gammel interesse: fotografering. Jeg syntes det kunne være lidt sjovt at begynde på at tage analoge sort/hvid billeder og selv fremkalde dem, da jeg har mulighed for at komme til et mørkekammer. Men hvad er der af udstyr der ikke er for dyrt og hvad skal man være opmærksom på? Jeg tænker at finde et eller andet brugt.

På forhånd tak.

Mvh Jonas

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Re: Analog spejlreflekskamera

Indlæg af phw » 13 apr 2018 13:27 pm

Har du noget udstyr idag?

Ellers gammelt analog 35 mm koster ikke meget brugt. (der er selvfølgelig undtagelser).

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 13 apr 2018 16:31 pm

Så vidt jeg ved er AF huse fra Nikon, Canon, Pentax og Minolta I hvert fald delvist kompatibelt med nuværende objektiver (for Minoltas vedkommende Sony A-mount)
Personligt synes jeg mellemformat og storformat er federe at lege med men det afhænger selvfølgelig af hvad du vil.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 15 apr 2018 18:54 pm

Der er mange muligheder i den blå avis:
Pentax K1000 - Pentax K-fatning, manuel fokus og helt basic, men et perfekt indgangskamera.
Pentax MX - Pentax K-fatning, manuel fokus og fuldt manuelt. Virker også uden batterier - de er kun til lysmåleren. Et super kamera af højeste kvalitet.
Pentax Spotmatic i forskellige varianter, hvis man kan leve med objektiver med M42 skruefatning (Takumar). De er jævnt over billige og optikken forbløffende god.
Med disse kan du komme i gang for en slik. Og du kan komme af med grejet igen, hvis det ikke passer dig, for omtrent det samme som det, du gav for det.

Søren nævner mellemformat over. Det er lidt overkill, hvis du bare vil dyppe tæerne i den analoge sump (og det er en sump, for det let at blive hængende :-) ), men den blå avis har også nogle gode tilbud på et par Pentax 6x7 sæt. Det er fine sager og super stor søger! En lidt større investering, men professionelt grej, der leverer nogle lækre, store negativer. Og det er for øvrig lige nemt at fremkalde mellemformat film, som det er at fremkalde 35mm film.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 18 apr 2018 17:54 pm

Hvis man nu har Canon EOS med tilhørende objektiver (EF modeller, ikke EF-S og EF-M), så er det jo oplagt at købe et EOS analog, hvor man kan genbruge alle sine objektiver, det var derfor jeg spurgte, hvad an har idag.

Et EOS analog hus kan vel fåes til 100-300 kr. I den analoge verden, så er huset i sidste ende kun et hul.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 18 apr 2018 19:50 pm

Du mener en lystæt kasse med et hul i den ene ende.
Det er vel i øvrigt kun EF objektiver der kan genbruges og ikke EFS'erne
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 18 apr 2018 20:02 pm

Søren N skrev:
18 apr 2018 19:50 pm
Som jeg skrev, så er det kun EF objektiver der kan bruges. EF-S og EF-M kan ikke bruges.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 18 apr 2018 20:46 pm

phw skrev:
18 apr 2018 20:02 pm
Søren N skrev:
18 apr 2018 19:50 pm
Som jeg skrev, så er det kun EF objektiver der kan bruges. EF-S og EF-M kan ikke bruges.
Tjah jeg trænger nok til noget læsetræning
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar