2 SD cardslots ?

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Besvar
Brugeravatar
perthorup
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Olympus OMD & Pen
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

2 SD cardslots ?

Indlæg af perthorup » 27 jan 2019 13:10 pm

Hejsa

Hvis I har 2 sd cardslot i jeres kamera, så fortæl mig endelig hvad i anvender det til ! Jeg har to i mit og anvender dem som redundans, så jeg har raw image på 2 kort. Har i alle digitalårene kun haft to defekte CF/SD kort - så det er måske at skyde over målet.

Så gode ideer søges.

MVH
Per

Brugeravatar
eolsen
Kamera: Canon EOS 5D IV

Re: 2 SD cardslots ?

Indlæg af eolsen » 27 jan 2019 16:15 pm

Jeg bruger også begge kort til RAW som sikkerhed. Jeg har oplevet fejl på et kort som blev reddet af kopien på det andet kort. Så jeg vil aldrig gå væk fra 2 kopier.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 27 jan 2019 16:53 pm

eolsen skrev:
27 jan 2019 16:15 pm
Jeg bruger også begge kort til RAW som sikkerhed. Jeg har oplevet fejl på et kort som blev reddet af kopien på det andet kort. Så jeg vil aldrig gå væk fra 2 kopier.
Hvis du bruger det på et EOS 5D IV (1 CF + 1 SD), så skal du være opmærksom på, at det nedsætte hastigeheden på både antal billeder/sec og hastigheden på Autofukus.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 27 jan 2019 17:43 pm

I 2005 havde jeg er 4GB CF kort af tvivlsomt fabrikat, der fejlede i mit Nikon D2X. Nå, der var jo kun een kortplads dengang... Det lykkedes at redde de fleste billeder ud med et rescue-program.
Siden har jeg aldrig mistet data fra mine kamerakort. Kortene er blevet bedre, og softwaren i kameraerne er blevet meget stabile.

Jeg har oplevet folk der troede, at de havde kopieret data til deres bærbare på en ferie, og derefter formatteret og fotograferet videre. Det hjælper 2 kort ikke imod. På ferier har jeg altid tilstrækkeligt mange kort med til at jeg ikke skal begå fejl under kopiering.

Mine lidt ældre kameraer med CF og SD kort, er der som regel kun et SD kort i. Det nye har jeg kun XQD kort i.
Jeg har kun Sandisk og Lexar kort. Jeg har mødt folk, der køber nye kort hvert andet år, og kasserer de gamle. Hvorfor fatter jeg ikke.

Bo //

Brugeravatar
eolsen
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 28 jan 2019 20:22 pm

phw skrev:
27 jan 2019 16:53 pm
eolsen skrev:
27 jan 2019 16:15 pm
Hvis du bruger det på et EOS 5D IV (1 CF + 1 SD), så skal du være opmærksom på, at det nedsætte hastigeheden på både antal billeder/sec og hastigheden på Autofukus.
Ja, det er på mit 5D IV. Jeg synes ikke at have oplevet nedsat hastigheder. Jeg skyder jævntlig med høj hastighed og kameraet er langt hurtigere end jeg har brug for.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 28 jan 2019 21:01 pm

Jeg var til et foredrag hvor Per fra Goecker forklarede at du nedsætter AF hastigheden, hvis du har SD kort i. SD kortet har langt lavere skrive hastighed end CF kortet, så der bliver brugt langt mere CPU på at gemme og dermed er der ikke CPU til AF, som så bliver langsom/ustabilt.

Hans råd var at undgå at bruge SD kort.

Brugeravatar
900sl
Challenger
Kamera: Nikon D7100 og D750
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af 900sl » 28 jan 2019 21:37 pm

Arbejder til daglig med IT databeskyttelse og genskabelse, så jeg går ind for redundans. Begge kameraer er derfor normalt indstillet på at lagre Raw på begge kort.
En sjælden gang har jeg valgt Raw + Jpeg - men det er også en form for redundans, omend på lavere niveau (-:
Når det er sagt bør jeg nævne at jeg ALDRIG har oplevet fejl på nogle af mine SANDisk kort.

Brugeravatar
900sl
Challenger
Kontakt:

Indlæg af 900sl » 28 jan 2019 21:43 pm

phw skrev:
28 jan 2019 21:01 pm
Jeg var til et foredrag hvor Per fra Goecker forklarede at du nedsætter AF hastigheden, hvis du har SD kort i. SD kortet har langt lavere skrive hastighed end CF kortet, så der bliver brugt langt mere CPU på at gemme og dermed er der ikke CPU til AF, som så bliver langsom/ustabilt.

Hans råd var at undgå at bruge SD kort.
Interessant !! Har dog aldrig før hørt dette, men hvad ved jeg.
Jeg kan dog kun få hans udsagn til at give mening hvis men skyder en hele serie billeder i bursts. Tager man f.eks. landskab, et billede ad gangen - fokusering efterfulgt af at shutter udløses, kan jeg da ikke se at CPU'en skulle være optaget af andet ?

Kunne være interessant at høre om andre kan bekræfte dette.

Brugeravatar
perthorup
Kamera: Olympus OMD & Pen
Kontakt:

Indlæg af perthorup » 28 jan 2019 21:46 pm

Er selv IT tekniker på 35. år :-) Fortsætter med at køre raw på 1+2 - De eneste to kort jeg har haft fejl på er begge SANDisk kort - ét CF og èt SD :-)

Tak for input
Per

Brugeravatar
900sl
Challenger
Kontakt:

Indlæg af 900sl » 28 jan 2019 22:25 pm

perthorup skrev:
28 jan 2019 21:46 pm
... De eneste to kort jeg har haft fejl på er begge SANDisk kort - ét CF og èt SD :-)
Tjae -ingen regel uden undtagelse :lol:

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 29 jan 2019 20:52 pm

Jeg kører altid med 2 CF card, hvor nr. 2 overtager når nr. 1 er fuld. Kun ved meget krævende opgaver kører nr. 2 som backup af nr. 1.

Jeg bruger Sandisk og har aldrig oplevet fejl på dem.

Jeg kopierer billeder til PC inden behandling og formaterer herefter kortene i kameraet når jeg har taget en yderligere backup på PC'en.

/preben

Brugeravatar
Peterpan
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 29 jan 2019 21:12 pm

I mit Canon 5 D III bruger jeg 2 kort:
- Extreme CF SanDisk 32GB 60MB/s
- Exstreme PRO SD xc II (3) 64GB 280 MB/s
Benytter SD kortet primært og det gamle CF i fald der ikke er plads nok på SD kortet. Har aldrig haft problemer afledt af manglende hastighed.
SD kortet er ekstremt hurtigt i forhold til behov.
Har heller aldrig haft fejl eller svigt.
/ Peter Pan

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 29 jan 2019 22:18 pm

Bruger sd kort som overløb, når/hvis XQD kortet en sjælden gang bliver fyldt. Jeg har aldrig oplevet et kort stå af.
Mvh. Erik

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 30 jan 2019 11:06 am

Redundans. Sørg for det er kort fra forskellige batches eller at de er blevet brugt lidt forskelligt - ellers er der en øget teoretisk risiko for at de 2 kort står af på næsten samme tid. Det skete for FotoStart-serverens 2 harddiske i RAID 1 for nogle år siden.

At det kan virke som at skyde over målet: Sådan er det jo med alt sikring. En forsikring virker også overflødig indtil den dag man har brug for den.

Jeg har skudt nok bryllupper til at jeg er lidt paranoid omkring det - og i det daglige har jeg ikke tid til at køre health checks på mine SD-kort jævnligt, så jeg aner ikke hvor godt eller skidt de har det.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 30 jan 2019 12:43 pm

Peterpan skrev:
29 jan 2019 21:12 pm
I mit Canon 5 D III bruger jeg 2 kort:
- Extreme CF SanDisk 32GB 60MB/s
- Exstreme PRO SD xc II (3) 64GB 280 MB/s
Benytter SD kortet primært og det gamle CF i fald der ikke er plads nok på SD kortet. Har aldrig haft problemer afledt af manglende hastighed.
SD kortet er ekstremt hurtigt i forhold til behov.
Har heller aldrig haft fejl eller svigt.
Så har du ikke haft brug for hastighed.

Problemet er at SD kortholderen er langsom, så lige meget hvilket kort du sætter i, vil du ikke udnytte hastigeden.

Du kan jo evt. se hastigheden på denne test:
http://www.robgalbraith.com/camera_wb_m ... 6007-12452

Check hvor langt nede at SD kort ligger.

Besvar