Første bryllupsfotografering - Et par spørgsmål om det hele

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Besvar
steffenchristensendk
Rang: Bruger
Kamera: Canon EOS 7d
Geografisk sted: Vestsjælland
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Første bryllupsfotografering - Et par spørgsmål om det hele

Indlæg af steffenchristensendk » 11 jun 2019 14:03 pm

Hej Fotostart!
Jeg tænker der sidder et par erfarne fotografer herinde når det kommer til bryllupper, og jeg håber jeg kan trække lidt på jeres erfaringer.
Jeg er blevet spurgt om jeg vil fotografere til et bryllup den 22. juni, og jeg har valgt at sige ja trods jeg aldrig har prøvet det før - Brudeparret er helt med på at det er første gang jeg prøver det, og de er blot glade for jeg vil tage billeder, men jeg vil jo gerne gøre det så godt som muligt.

Jeg har læst mig frem til at det er en god idé at "scoute" kirken først, så jeg har tænkt mig at tage derud et par dage før og se den an,
men har I andre tips og tricks jeg kan bruge når jeg skal forsøge mig med bryllupsfotografering?

Jeg har pt af udstyr et Canon 7d, et 17-55 f2/8 og et 55-200 f4.5-5.6, Er det nok? Eller har jeg brug et andet objektiv?
Og hvilke indstillinger skal jeg gå efter i kirken, og til festen? Udendørs har jeg styr på.

Mvh
Steffen
https://www.steffenchristensen.dk
Freelance webudvikler og fotograf

Brugeravatar
JenODem
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon

Re: Første bryllupsfotografering - Et par spørgsmål om det hele

Indlæg af JenODem » 12 jun 2019 09:25 am

Du er da vist lidt på bar bund her, mon det er en god ide at du skal lave billeder af dagen, mange situationer kunne blive glemt.......

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 12 jun 2019 09:57 am

Tjoh hvis alternativet er at der slet ikke bliver taget billeder!
Vi har 1 billede hængende fra vores bryllup og jeg tog lidt billeder til min kammerats bryllup for mange år siden. At have fotograf på udover et enkelt "officielt" billede er bestemt ikke normen i alle dele af vores samfund og det fokus der er på dokumentation af festen mener jeg er af nyere dato (som i dette årtusind)
Hvis bare forventnings afstemningen er på plads ser jeg intet til hinder for at man som amatør på bar bund kan gøre sit bedste for at dokumentere dagen.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 12 jun 2019 11:23 am

Jeg tror, du kommer til at bruge dit 17-55 det meste af tiden. Måske kan du bruge din 55-200 ved et par portrætter.

Det vigtigste er at tænke lidt frem hele tiden (ex. Nu går de snart ud af kirken, så jeg skal stille mig klar nede ved døren, så jeg kan tage billeder af dem der). Når først situationen er i gang, er det for sent at komme i god position til den. Det vil være rigtig godt, hvis du kan aftale med præsten, at du kan få lov til at sidde helt oppe foran, så du får nogle gode nærbilleder af processen - close-up af brudens far med en tåre i øjet og den slags.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 12 jun 2019 12:12 pm

Først skal du sikre dig hos præsten eller kordegnen om og hvordan du må fotografere under vielsen.

Undgå at bruge blitz inde i kirken, så sæt dit kamera til bl. 2,8 ( evt. bl. 4) og min. 1/125 sek og tilret ISO herefter så eksponeringen passer.

Ud over at tage billeder når brudeparret går ud af kirken som smittefar nævner, så sørg også for af gå tilbage i kirken sammen med brudeparret efter at alle har forladt kirken.
Her kan du så i ro og mag fotografere brudeparret ved alteret (knæfaldet) eller med orglet i baggrunden.

Her kan du med fordel bruge stativ og lavere ISO.

/preben

steffenchristensendk
Kamera: Canon EOS 7d
Geografisk sted: Vestsjælland
Kontakt:

Indlæg af steffenchristensendk » 12 jun 2019 12:23 pm

JenODem skrev:
12 jun 2019 09:25 am
Du er da vist lidt på bar bund her, mon det er en god ide at du skal lave billeder af dagen, mange situationer kunne blive glemt.......
Jeg vælger bare at ignorerer det svar her, da der allerede i tråden står at netop brudeparret er klar over det er min første gang som bryllupsfotograf og der er forventningsafstemt med dem.. En gang skal jo være den første.. :)
Søren N skrev:
12 jun 2019 09:57 am
Tjoh hvis alternativet er at der slet ikke bliver taget billeder!
Vi har 1 billede hængende fra vores bryllup og jeg tog lidt billeder til min kammerats bryllup for mange år siden. At have fotograf på udover et enkelt "officielt" billede er bestemt ikke normen i alle dele af vores samfund og det fokus der er på dokumentation af festen mener jeg er af nyere dato (som i dette årtusind)
Hvis bare forventnings afstemningen er på plads ser jeg intet til hinder for at man som amatør på bar bund kan gøre sit bedste for at dokumentere dagen.
Tak :)
Smittefar skrev:
12 jun 2019 11:23 am
Jeg tror, du kommer til at bruge dit 17-55 det meste af tiden. Måske kan du bruge din 55-200 ved et par portrætter.

Det vigtigste er at tænke lidt frem hele tiden (ex. Nu går de snart ud af kirken, så jeg skal stille mig klar nede ved døren, så jeg kan tage billeder af dem der). Når først situationen er i gang, er det for sent at komme i god position til den. Det vil være rigtig godt, hvis du kan aftale med præsten, at du kan få lov til at sidde helt oppe foran, så du får nogle gode nærbilleder af processen - close-up af brudens far med en tåre i øjet og den slags.
Tak for et brugbart svar, jeg må høre præsten hvad han siger til at jeg sidder oppe foran.. Har du nogen bud på om jeg bør have 55-200 på når de kommer ind af kirken, eller blot bruge mit 17-55?
https://www.steffenchristensen.dk
Freelance webudvikler og fotograf

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 12 jun 2019 12:32 pm

Det afhænger helt af kirken. Nogen kirker er meget mørke indvendig, og så 17-55 eneste mulighed. Andre er meget lyse, og det giver naturligvis fotografer meget mere frihed.

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 13 jun 2019 20:53 pm

Ja, en gang er selvfølgelig den første. Bedst er det nok med et par konfirmationer til start. Nu ved jeg ikke helt om det er kirken, vi snakker om eller om det er hele vejen med brudebilleder og fest bagefter.

Mht. kirken er det en god ide, at komme 1 time før. Gæsterne vrimler ind fra 1/2 time før. Men meget få kommer før det. Du har altså 1/2 time til at vurdere dagens lys. "Fedt" dig lidt ind hos personalet - skab tillid. Undgå fastlåste diskussioner, der ender i rigide svar, hvor du ikke rigtig har noget råderum. Du kan altid fotografere ind- og udgang. Oftest også lidt undervejs. Men respekt. Ikke fotografere under bøn og prædiken. Men gerne diskret under sange. Brug pæne mørke sportssko, der ikke larmer, når du bevæger dig rundt. Skal du sidde fast, er bedste plads forrest th., da du derfra kan få brudeparret sammen. Som smittefare skriver handler det hele om at være forudse og være forud. Af dine objektiver ville jeg bruge 17--55 hele vejen.

Men puh; det meste er jo, at være engageret til stede, finde de spændende personligheder. Bliv en del af selskabet.

Brugeravatar
JenODem

Indlæg af JenODem » 14 jun 2019 12:51 pm

Bryllups fotografering er MINDST lige så svært som at lave gode billeder til et bilræs - FORSKELLEN ved de 2 situationer er at bilerne i ræset kommer flere gange brudeparret kommer EN gang ind og en gang ud hvis der skal laves gode billeder er det ikke kun held der skal til men også erfaring.
Fotofriberg er ikke blevet en dygtig bryllups fotograf ved at have en løs aftale med brudeparret der gør at de er glade for de billeder de får, nej der er altid forventinge og de kan ikke løses ved at men får en lille eller ingen betaling.
Du skriver jo at i din tekst at du er usikker på hvilket udstyr du skal bruge hvilken indstilling du skal anvende allerede der bliver det et problem at få forventingerene fra brudeparret opfyldt - du komme til at fokuserer på udstyr og teknik - den skal ved bryllupper sidde på rygradden der er MANGE andre ting du skal have fokus på - personalet i kirken skal være dine venner - præsten skal synes om dig og du skal forstå hvor grænsen går i det rum kirken er - derudover skal du se og fange situationerne der er omkring brylluppet - forventningerne in mente og det skal fanges så forventningerne bliver opfylde.

Og JO der er forventinger selvom de siger bare gør dit bedste OG du kompenserer ved ikke at tage en særlig stor eller ingen betaling.

Men held og lykke. (Og der er ærligt ment)

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 15 jun 2019 17:50 pm

JenODem skrev:
14 jun 2019 12:51 pm
...
Fotofriberg er ikke blevet en dygtig bryllups fotograf ved at have en løs aftale med brudeparret der gør at de er glade for de billeder de får, nej der er altid forventinge og de kan ikke løses ved at men får en lille eller ingen betaling.
...
Ja, 300 bryllupper er det nu blevet til. Faktisk er inspirationen måske den bedste læremester. Og jeg vil anbefale bogen:
"Bryllup før og nu. - En festlig udviklingshistorie fortalt i billeder." Palle Fogtdal 2016. Ikke kun fordi jeg har leveret billeder til bogen. Men også fordi den faktisk med overlegenhed beskriver bryllupsfotografiet som en undergenre, der forener de to overgenrer: familiefotografiet og portrætfotografiet. Ja, med billeder.

På kommende brudepars vegne ser jeg ingen problemer i, at nogen fotograferer deres første bryllup. OG har aftalt dette med brudeparret. Værre er det kæmpe udbud af nyopdukkede fotografer, der efter min opfattelse leverer MEGET svingende kvalitet, men åbenbart kan få en hjemmeside til at tage sig nogenlunde ud. Og fremstår særdeles erfarne og kvalificerede - uden at være hverken det ene eller det andet.

Besvar