Lidt om lys og vinkler

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
Besvar
Brugeravatar
Finsen
Rang: SUPERBRUGER

Lidt om lys og vinkler

Indlæg af Finsen » 08 apr 2020 01:35 am

Først lige kort - der er mange billeder i dette indlæg og jeg har valgt den nemme måde at uploade, altså 5 billeder af gangen, så vent venligst med at kommentere før jeg er helt færdig det tager nok en halv times tid -

For et par dage siden kommenterede jeg på dette billede af Henrik
https://www.fotostart.dk/index.php?p=110&i=114368
lånt billede.jpg

i min kommentar skriver jeg bla.
"de små skruer er garenteret ikke sorte, man kan ikke læse hvad der står på stikket der ligger, underlaget er for kort, billedet er meget gul og specular er for hård til mig."
Henrik har været så venlig og givet mig lov til at bruge hans billede i denne tråd.

Når jeg skriver sådan til billedet det er ment på en venlig måde, jeg synes stadig det er et fint billede, men jeg tror ikke Henrik og mange andre, forstår hvordan fysikken bag lys fungere og hvordan man kan kontrollere lyset.
Det her indlæg skraber kun i overfladen af emnet, men jeg håber det kan skabe lidt interesse for at bruge lyset lidt mere når der skal laves billeder.

I henriks billede er der brugt en arkitekt lampe og et par stykker hvid papir.Allerede her bliver det til et billede der er "lavet" og ikke taget og det er en god begyndelse.

Før jeg går videre er der et par ting der lige skal på plads, først og fremmest at vores kamera registrer reflekteret lys, altså fotografen lyser på et objekt og det reflekterede lys registreres i kameraet - Lys på noget og det kan ses, lad være og vi får sort.
Uden at blive videnskabelig og kvantemekanisk, så bevæger lys sig i lige retning til det rammer en overflade og reflekteres i modsat vinkel væk fra overfladen, altså indgangsvinkel er lig med udgangsvinkel, det ved de fleste men udnytter det sjældent.

En anden vigtig ting er overfladen på det vi skal fotografere, mat eller blank eller noget ind imellem, overfladen kan være glat eller ru, vi taler om textur, forskellige overflader reflektere lyset forskelligt -
Her og i Henriks billede er det en semiblank ru overflade.
P4068353.jpg
Her er et sort bord med et par toppe til et topnøglesæt, de har nogenlunde overflade som Henriks stik, lyset reflekteres rundt i rummet og skygger forsvinder næsten, læg mærke til at det sorte bord bliver lysere jo tættere vi kommer vægen det står op af, bordpladen er sort og halvblank ( lige en lille note - den kunne have været hvid og vi kunne stadig lave den sort på vores billede, det er overfladen og ikke farven der interesserer os )
vinkel_a6.jpg
jeg står i et hvidmalet køkken med et østvendt vindue i ryggen, vinduet er 4-5 meter bag mig og virker som en stor softboks
P4068355.jpg
Hvis vi trykker på knappen får vi dette billede, Nu er min påstand at overfladen i det sorte bord reflektere lyset fra den hvide væg bag bordet, så hvis vi stiller noget mellem toppene og vægen kan vi få en sort bordplade -
P4068357.jpg
Der står tilfældig en lille kasse på gulvet og vi kan prøve teorien

Brugeravatar
Finsen

Re: Lidt om lys og vinkler

Indlæg af Finsen » 08 apr 2020 01:44 am

P4068356.jpg
så blev vi lidt klogere, det virker næsten, bordpladen blev mørkere men vi reflektere også farver
P4068358.jpg
helt tilfældig ligger der en rest sort fra en baggrundsrulle på gulvet og jeg prøver at smide den oven på kassen
P4068359.jpg
hurra sort bord, men hvorfor?
vinkel_a1.jpg
her prøver jeg at ilustrere den vinkel, som Henrik valgte og jeg selv bruger i billederne her i indlæget
vinkel_a2.jpg
for at finde vinklen som reflektere lyset i bordet kan vi vippe den røde vinkel ned i plan med bordet ( ilustreret her som blå ) og vi har vinklen som bordet reflektere lyset, altså indgangsvinkel er lig med udgangsvinkel, vi blokerede den hvide væg og vupti vi fik sort bordplade, det fortæller intet om kvaliteten af lyset men kun den retning bordet reflektere lyset ( lige en note - havde jeg pumpet lys i vægen istedet for at blokere lyset kunne vi have
lavet bordpladen hvid eller alt midt imellem )

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 08 apr 2020 01:56 am

vinkel_a3.jpg
Se nu kommer vi tilbage til min kommentar til Henriks billede, hvor jeg ikke kan se hvad der står på stikket - hvis vi bruger samme metode som før kan vi se, at grunden til vi ikke kan læse teksten er fordi stikket ikke kan reflektere noget lys fordi der er en bordplade i vejen,
hvad så?

Desværre vi kan ikke lave et billede hvor teksten er synlig, eller kan vi?
Jaaaaaaaaaaeeeeeeeee måske, der er flere løsninger, vi kan ændre vinklen på kamera, enten til samme akse som bordpladen, eller 180 grader oppefra og ned, men så er det selvfølgelig ikke det samme billede, vi kan også fotografere på mat hvid, igen så er det ikke helt det samme som sort underlag, vi kan hæve stikkene fra bordpladen evt. på en akryl stander og få lys ind fra bunden osv. osv.
Den nemme løsning er photo shop eller lignende, der kan arbejde med masker og blandings lag.

P4068362.jpg
Her er beviset for at Henriks stik og den runde top ser lyset nedefra et simpelt stykke hvid papir reflektere her lyset og vi behøver ikke at lyse igennem bordet.

indtil nu har jeg benyttet lyset fra det store østvendte vindue bag mig, men Henrik bruger en arkitektlampe til sit billede, for at efterligne dette ændre jeg nu min eksponering til 1/250 f10 således jeg lukker alt forhåndenværende lys ude, det er kun lyset fra den speedlight jeg bruger der kan ses. Om det er en arkitektlampe eller en speedlight kommer ud på et, det er kun eksponerings tiden der ændre sig, der er selvfølgelig den relative størelse og afstand på lyskilden der er anderledes, men det har kun indflydelse på kvaliteten af lyset

P4068367.jpg
Se de næste billeder handler lidt om textur og overflader og hvordan vi kan styre dette, her er det en nøgen speedlight 45 grader ned fra kamera,læg mærke til overfladen som kun reflektere den ru overflade hvor indgangsvinkel er lig udgangsvinkel og vi opnår en meget kontrastrig overflade, de steder i overfladen som er sort er der hvor vinklerne ikke reflektere noget lys.
P4068368.jpg
her lyser jeg skrå bagfra og ned, læg mærke til den klart definerede overgang i skyggen, det er fordi lyskilden er relativ lille i forhold til motivet.
P4068370.jpg
her er det fra venstre side, men det ændre ikke på det hårde lys, så vil man fremhæve textur skal lyskilden være relativ lille i forhold til motivet

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 08 apr 2020 02:02 am

P4068372.jpg
nu ændre jeg størelsen på lyskilden ved at bruge et stykke hvid a4, jeg holder papiret oven over motivet og lyser nede fra og op i papiret, som således bliver brugt som reflektor,
texturen er der stadig, men ikke så kraftig som før, læg mærke til specular i bordpladen, som er den direkte spejling af lyskilden nu er mere diffus end med den nøgne flash
P4068374.jpg
samme som før men nu fra venstre side
P4068375.jpg
og i skal da ikke snydes for højre side
P4068378.jpg
nu går jeg på jagt i køkkenskuffen og er heldig at finde en rulle mellemlagspapir, det der man bruger til madpakken
P4068391.jpg
Jeg bygger et diffuser telt, det er dobbelt således jeg kan diffusere lyset bedre end 1 lag, det bliver samtidig mere stift og er nemmere at få til at stå.

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 08 apr 2020 02:14 am

P4068389.jpg
Det ser sådan ud når jeg lyser top down
P4068382.jpg
Endelig nu er lyset mere diffust og toppene reflektere lyset de steder hvor jeg synes de skal, ja det er noget sjusk, men husk det er vinklerne hvor motivet kan se lys jeg prøver at illustrere, samt brugen af diffusering i forhold til overflader og specular, nu mangler jeg bare at fjerne de små reflektore i ps, men det må være en anden tråd
P4068382comp.jpg
Her har jeg taget underlaget fra et af de andre billeder og smidt på, det tager 10sek i ps.
er det perfekt? nej bestemt ikke, balancen i lyset er helt tosset men jeg håber det ilustrere hvor lidt der skal til for at ta`kontrollen og lave billeder i stedet for at tage billeder, men nok mest for at vise vinklerne hvor lyset reflekteres og hvordan de kan udnyttes.
vinkel_a5.jpg
Jeg havde nær glemt det her med at underlaget er lige kort nok til mig, fordi vi kan se bagvægen
vinkel_a4.jpg
og løsningen har de fleste nok gættet

For lige at at runde Henriks billede af, så er det gule farvestik blevet fjernet og løsningen på specular er at bruge et eller andet til at diffusere lyset,
Mht. billederne i denne tråd er det hvad Amerikanerne vil kalde for " down and dirty" det hele er rørt sammen på 15 min og noget længere for at få orderne kradset ned, i er heldige - det er sent så i får den rå version med stavefejl og hele molivitten.
Håber i blev lidt klogere på vinkler og reflektioner, så mens vi har stuearrest er det bare at få fundet noget madpapir og noget der kan lyse, så slipper man også for at blive sat til havearbejde.

mvh. Finn

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 08 apr 2020 19:15 pm

Finsen, du er for sej - Du lærer fra dig i vildskab. Det er så fedt og inspirerende.

Noget af det, jeg synes er fascinerende ved studiebilleder (som regel produkt for mit vedkommende) er, at når først man erkender, at man har kontrol over hver eneste pixel, og ingen undskyldninger gælder, så kan man virkelig gå i dybden.

Steenen
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Canon EOS 600D

Indlæg af Steenen » 09 apr 2020 11:01 am

En stor tak til Finsen for dette indlæg.
Det er meget illustrativt, og giver lyst til at arbejde videre selv.
Mange hilsener og god påske
Steen.

Brugeravatar
John Sahl
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D Mk4
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af John Sahl » 09 apr 2020 11:15 am

Det er vel årets bedste indlæg her på siden, tak.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 09 apr 2020 16:11 pm

Yeps...kanon gennemgang af lysets finurligheder !!

Jeg kan også henvise til bogen "Light - Science & Magic" fra Focal Press som også beskriver mulige lyslægninger.

/preben

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 09 apr 2020 22:48 pm

Tusind tak For feedback og input.

Bogen Preben henviser til er super rent reknisk mht. at gå i dybden og fanger man indeholdet er det nærmest en bibel, til dem der ikke vil investere i bogen kan bibliotekerne hente den hjem fra universitets biblioteker.

I slut 80erne lavede Dean Collins en serie for finelight, som senere blev udgivet på 4 stk. dvd, de er blevet pudset af engang i slut 90èrne og genudgivet -
Hvis man er heldig kan man stadig finde nogle foredrag som Dean Collins lavede på Brooks Institute i midten af 80èrne
Ja de er gamle men fysikken er stadig den samme.
I min verden var Dean Collins Gud og jeg har ikke siden set nogen så teknisk dygtig.
Der findes muligvis nogle små stumper af de ting jeg nævner på youtube

mvh. Finn

Besvar