Hjælp jeg skal lege fotograf.

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
Clue
Rang: Nyankommen
Kamera: 0
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Hjælp jeg skal lege fotograf.

Indlæg af Clue » 30 jun 2010 22:00 pm

Jeg skal se om jeg bare kan gøre det kort.

Jeg skal tage billeder til min søsters bryllup på lørdag den 3/7
Jeg har været ude og låne et Canon EOS 7D (Canon EF-S 18-135mm IS objektiv)
Jeg har selv et Canon EOS 450D (Canon 18-55mm og 55-250mm objektiv)
Jeg vil selvfølgeligt bruge mit 450 som backup.

Jeg skal tage billeder før bryllup et, ved kirken, hjemme i deres have, i løbet af aftenen, og natten med fest.
Efter brylluppet kommer der en pro fotograf og fotografere i haven, derved er det ikke de vildeste opstillede billeder jeg skal tage, men selvfølgeligt lidt + alt andet.

Jeg har så 3 spørgsmål
1. Jeg har tænkt mig at leje et super objektiv evt ved http://click.dk/foto-kreativ/universet/ ... tiver.html eller ved http://midtfynsfoto.click.dk/_da-DK/Lej ... 20Objektiv

1. Spørgsmålet er så hvilket objektiv er bedst til formålet ? (prisen er underordnet)
(Jeg har selvfølgeligt de 3 objektiver i forvejen som jeg kan bruge)

2. Skal jeg leje en ekstern flash ? selvfølgeligt "drejebar" ?

3. skal jeg bruge noget uv filter eller lignende ? "har et hama uv htmc (ix)"

4. Modblændelys da det bliver høj sol hele dagen, er det en nødvendighed ?

Nå det blev lidt langt alligevel :D
Jeg betegner mig bestemt ikke som nogen pro fotograf, men vil gøre hvad jeg kan for at få det bedst mulige ud af det til min søster.
Håber i kan hjælpe mig..
Clue
Senest rettet af Clue 01 jul 2010 00:33 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
hundeboll
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: 5D-III
Kontakt:

Re: Hjælp jeg skal leje fotograf.

Indlæg af hundeboll » 01 jul 2010 00:08 am

Hej

Ikke for at lyde smart, men måske skal du overveje en anden overskrift. Leje betyder du vil betale for en, lege betyder du selv skal være fotograf.

Mit råd er du tager i kirken inden, og tager en med som du kan tage billeder af. Jeg tror du vil få vanskeligt ved at tage billeder i kirken med de objektiver du har. Det bedste efter min mening er 24-70 F/2.8. Om aftenen skal du nok have en blitz på. Lær at brug den - det hedder manuel, lukketid 1/100, blænde F/2.8 også skal blitzen nok levere det lys som er nødvendigt. Igen - prøv alt det du kan nå inden, da erfaring og kendskab til udstyret er MEGET vigtigt. Du skyder med et ukendt kamera, som er meget forskelligt fra dig eget. Det er ikke optimalt, men lær at indstille ISO, blænde og lukketid, også lær evt at vælge fokuspunkt. Du skyder selvfølgelig i RAW ?

Held og lykke - også tager du bare alt alt for mange så du har nogen at sortere fra. Hellere 200-300 for mange end 1 for lidt. Husk ekstra memory kort, da RAW på 7D fylder.

Jørn

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 01 jul 2010 00:31 am

Det udstyr du selv har er udmærket og kan sagtens bruges, så brug det du kender og er fortrolig ved, det er det der tæller.
Så aflever 7d'eren igen og brug dine egne objektiver.
En flash kunne dog være rar at have, så hvis du kan nå at lære den at kende, så få en. Køb et TTL forlængerkabel, så du kan få Flash'en lidt væk fra kameraer og kør TTL ikke manuelt.
Hvis du ikke har tid til at prøve flash'en af nogle gange inden, så vær ikke bange for at gå op til 3200 iso om aftenen og få nogle stemningsfulde om end kornede billeder.
Held og lykke

Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 01 jul 2010 00:34 am

Hasseltoft skrev:Det udstyr du selv har er udmærket og kan sagtens bruges, så brug det du kender og er fortrolig ved, det er det der tæller.
Så aflever 7d'eren igen og brug dine egne objektiver.
En flash kunne dog være rar at have, så hvis du kan nå at lære den at kende, så få en. Køb et TTL forlængerkabel, så du kan få Flash'en lidt væk fra kameraer og kør TTL ikke manuelt.
Hvis du ikke har tid til at prøve flash'en af nogle gange inden, så vær ikke bange for at gå op til 3200 iso om aftenen og få nogle stemningsfulde om end kornede billeder.
Held og lykke
Ville 7D ikke være en fordel her?

Well well, held og lykke med projectet :)

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kontakt:

Re: Hjælp jeg skal lege fotograf.

Indlæg af Hasseltoft » 01 jul 2010 00:40 am

Jo lidt, men jeg tror at det er vigtigere at kende sit kamera.

Brugeravatar
Cyprianus
Kamera: Nikon (F, F2, F3, F4, F5, F6 m.m. fl.)
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Cyprianus » 01 jul 2010 00:53 am

Clue skrev:...
4. Modblændelys da det bliver høj sol hele dagen, er det en nødvendighed ? ...
Ja, en (nogen kalder den) modlysblænde kan aldrig skade (med mindre den dækker for noget af lyset fra den indbyggede blitz). Og hold dig så vidt muligt fri af solen og brug den eksterne blitz som opblødningslys - se bare på de mange (incl. proff.), der falder i med slagskygger og div. grimasser i ansigterne til følge ...

Velkommen til og pøj-pøj - det lyder næsten for spændende :-)
Medlem af NFLPA
- Skyder med Mauser
/ fotograferer med Nikon -
Dir. mail-adr.: cypnik@gmail.com

Clue
Kontakt:

Indlæg af Clue » 01 jul 2010 01:10 am

Er da helt fantastisk med så hurtige og gode råd, tak for det, og endnu flere råd og meninger er meget velkommen.
Jørn leje/lege er rettet, lige en lille fejl der :)

jeg er jo med som "side fotograf" så regner ikke med at det er mine billeder der skal hænge i plakat størrelse i deres hus, men derfor vil jeg selvfølgeligt gøre alt for at gøre det så godt som muligt.

Jeg skal hente kameraet i morgen kl 10 så har Lidt tid til at lære det at kende i, samtidig er jeg på stedet allerede fredag middag, og har derved muligheden for at forberede mig, samme gælder i kirken da manden hun skal giftes med selv er præst.

Jeg tror jeg vælger at forsøge mig med 7d og som Jørn forslår 24-70mm f/2.8 Hvis ikke jeg kan få det til at fungere så tager jeg mit eget i brug.
Jeg har ikke tænkt mig at vove mig ud i flash på externt stativ osv, men en oven på til om aftenen. Også vil jeg da forsøge mig med de 3200 iso, men havde en ide om der ville komme en del støv på med så høj iso ?

Og jo skyder i raw og har ret godt styr på Photoshop til mange timers arbejde bagefter :)

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 01 jul 2010 01:31 am

Jeg tror Jørn har glemt at 7D er et crop kamera, så jeg ville nok gå efter et Canon 17-55mm f/2,8 i stedet for.
Jeg tænkte nu heller ikke på stativ til flash'en, men blot at du så kan holde den i hånden.
Venlig hilsen Jesper

Clue
Kontakt:

Indlæg af Clue » 01 jul 2010 01:40 am

Jesper kan du ikke lige forklare mig hvad krop kamera er ?
Og hvorfor skal man så vælge en anden optik ?

Brugeravatar
Coach-Z
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 1000D + EOS 3000V
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af Coach-Z » 01 jul 2010 01:57 am

Et crop kamera betyder at kameraet så at sige "zoomer" mere ind end et gammeldags film/FF spejlrefleks kamera gør med det samme objektiv.

Det betyder at når du vælger et objektiv der har en brændvidde på f.eks. 50mm, så vil dit billede der kommer ud af kameraet ligne et billede der er taget med 75-76mm objektiv på et FF kamera.

Må jeg komme med et forslag og brug al den tid du har fra nu af til du skal fotografere på at se alle de videoer du kan på miteos.dk

start fra video #1 og arbejd dig så ellers igennem dem alle hvis du har tid.
http://miteos.dk/Joomla/index.php/video ... dervisning
The best goddamn photography blog EVER.com
oh, and entries about everything else I might find funny and a boat load of free video tutorials...

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 01 jul 2010 02:01 am

Det drejer sig om størrelsen på sensoren, jeg kan se at Jørn har et Canon 5D der har en sensor der har samme størrelse som de gamle 35 mm film, det kalder man et full frame kamera (FF). Canon 7D har en mindre sensor, som gør at brændevidden på objektiverne virker som om de er længere, da man kun bruger den midterste del af objektivet. (Da sensoren er mindre, svarer det til at man skar det yderste af billedet væk), Crop betyder at skære væk. For at kunne sammenligne objektivernes egenskaber på de forskellige huse, siger man at 7D har en crop faktor på 1,6, det vil sige at man skal gange objektivets brændevidde med 1,6 for at få den sammen billedvinkel som på full frame kameraet.
Altså på 7D bliver 24-70mm til 38,4 - 112 mm.
17-55mm bliver til 27,5 - 88 mm
Hermed får du vidvinkel med på 17-55mm hvor du savner den på 24-70mm
Dit Canon 450 er også et crop 1,6 kamera. så dit 18-55 objektiv svarer i brændevidde til 17-55'eren, det er bare mere lysstærkt.
Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
Certassar
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Køpmænnahafn
Kontakt:

Indlæg af Certassar » 01 jul 2010 03:01 am

Hasseltoft skrev:Jo lidt, men jeg tror at det er vigtigere at kende sit kamera.
x2

Du får ikke taget mange billeder, hvis du skal slås med teknik (kamera, objektiv, flash) som du ikke kender. Brug det udstyr, du har, og forbered dig i god tid.

Brugeravatar
hundeboll
Kamera: 5D-III
Kontakt:

Indlæg af hundeboll » 01 jul 2010 09:00 am

Det er sjældent at et foto er ødelagt pga. støj, men der er mange som er ødelagt pga. bevægelser, så hellere lidt højere ISO og lidt mere støj, end et fint foto uden støj, men hvor personen er rystet.

På crop er det nok bedre at gå efter 17-55 som nævnt - der får du også IS. Og husk at der er kæmpe forskel på Canon 18-55 og 17-55 - det er som Lada vs BMW. Det er blænde F2.8 du skal gå efter.

Blitz skal du ikke være nervøs for at bruge, men helst en ekstern - ikke den indbyggede, da risikoen for røde øjne er for stor. Selv ISO 3200 vil ikke være nok til brudevalsen lidt i midnat, der skal du have blitz, da folk bevæger sig.

Jeg tror ikke nødvendigvis at 7D er så markant bedre, men et ISO trin bedre er den nok. Men hvis ikke indstillingerne sidder lige i fingerne, risikere du meget let at misse et skud, fordi du liiige skal rode med knapperne. Hvis du ikke kan ændre blænde, skrue op for exposure kompenseringen uden at tage øjet af kameraet, skal du ikke bruge det - min mening.

Fint at bruge fredag i kirken til at prøve skud. Prøv med forskellig indstillinger, også gerne nogen som ikke virker. Du lære meget af at se det som ikke virker også - ikke kun det som virker.

Du var i RAW world ikke ?

Jørn

Clue
Kontakt:

Indlæg af Clue » 01 jul 2010 09:12 am

Nå i kunne jo bare ha sagt det med at gange med 1.6 det var jeg med på :)
Forstår dog ikke helt hvorfor man laver det så det ikke er et full frame, synes tit jeg mangler vidvinkel frem for zoom, men det er der sikkert en dybere mening med samt 117 forklaringer på her inde på FS :)

Havde et Canon EFF/3.5-4.5, 24 mm - 85 mm (USM) samt et 400D + en optik mere og en masse udstyr som desværre blev stjålet på en ferie i Italien for 2 år siden, det jeg husker bedst for den optik var netop jeg ikke havde vidvinkel nok, hvilket faktisk er var ret træls i mange hverdags situationer.
Samt vi var nede og se et stort slot i syd Tyskland, der manglede jeg godt nok vidvinkel.

Jeg forstår godt det i siger med at man skal lære sit kamera rigtigt godt at kende, men jeg vil da mene at hvis jeg tager en billede med mit 450D med 18-55 og bagefter tager et billede med 7D med samme optik og præsis samme indstillinger blænde iso lukketid osv, burde billedet så ikke se ret ens ud ?
Og derved mener jeg da det først gør den store forskel i det jeg sætter en anden optik på med en blænde på 2.8 frem for mit 18-55 med en blænde på 3.5 ?? Er jeg helt forkert på den ?

Mangler stadig lidt svar på den her:
3. skal jeg bruge noget uv filter eller lignende ? "har et hama uv htmc (ix)"
Synes selv det giver nogle flotte kontraster.

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 01 jul 2010 09:19 am

Et UV filter gør ingen forskel overhovedet, andet end at beskytte din frontlinse.
Der sidder allerede et meget kraftigt UV filter lige foran din sensor.
(Der er nogen der siger at UV står for Uden Virkning :-)
Ja en andet objektiv vil betyde meget mere end den 7D'er.
Venlig hilsen Jesper

Besvar