Hjælp jeg skal lege fotograf.

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
Clue
Rang: Nyankommen
Kamera: 0
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Hjælp jeg skal lege fotograf.

Indlæg af Clue » 01 jul 2010 09:24 am

[quote="Hasseltoft"]Et UV filter gør ingen forskel overhovedet, andet end at beskytte din frontlinse.
Der sidder allerede et meget kraftigt UV filter lige foran din sensor.
(Der er nogen der siger at UV står for Uden Virkning :-)

Så blev ja da så lige lidt klogere :)

Brugeravatar
Pastorius
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 01 jul 2010 09:40 am

Clue skrev:Nå i kunne jo bare ha sagt det med at gange med 1.6 det var jeg med på :)
Forstår dog ikke helt hvorfor man laver det så det ikke er et full frame, synes tit jeg mangler vidvinkel frem for zoom, men det er der sikkert en dybere mening med samt 117 forklaringer på her inde på FS :)
Den helt simple er at en stor sensor er dyrere at lave end en lille. Derfor har du muligheden for at købe et billigt (relativt) cropkamera, eller et dyrere Fullframe. Sammenligner du fx Nikons D300 og D700 er husene (mener jeg) identiske, mens der i D300 sidder en 1,5x sensor og i D700 en FF-sensor. D700 koster lidt mere end 1,5x så meget, så selvom priserne delvist er fastlagt af markedsføringshensyn, så understreger det vist pointen fint.

Brugeravatar
Nillerchriller
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Diverse

Indlæg af Nillerchriller » 02 jul 2010 12:25 pm

Clue skrev: Jeg forstår godt det i siger med at man skal lære sit kamera rigtigt godt at kende, men jeg vil da mene at hvis jeg tager en billede med mit 450D med 18-55 og bagefter tager et billede med 7D med samme optik og præsis samme indstillinger blænde iso lukketid osv, burde billedet så ikke se ret ens ud ?
Jeg forstår altså heller ikke, hvad du vil leje 7d'eren for... Lej hellere noget lysstærkt eller en flash - eller endnu bedre: acceptér at du ikke er en prof fotograf (endnu?) og at grejet faktisk ikke betyder særligt meget.

Venligst
Niels Christian

Clue
Kamera: 0
Kontakt:

Indlæg af Clue » 02 jul 2010 12:45 pm

Jeg skal heller ikke leje 7D men låne det af nogle venner, så der er ikke nogen udgift på kameraet.

Brugeravatar
Certassar
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Køpmænnahafn
Kontakt:

Indlæg af Certassar » 02 jul 2010 14:22 pm

Clue skrev:Jeg forstår godt det i siger med at man skal lære sit kamera rigtigt godt at kende, men jeg vil da mene at hvis jeg tager en billede med mit 450D med 18-55 og bagefter tager et billede med 7D med samme optik og præsis samme indstillinger blænde iso lukketid osv, burde billedet så ikke se ret ens ud ?
Det har ikke noget med billedkvaliteten at gøre. Det har noget at gøre med, at du står i en situation, hvor du skal reagere hurtigt, og hvor du ikke har tid til at skulle tænke over hvordan udstyret virker. Ideelt set skal du kunne udføre dit arbejde med kameraet for øjet, uden at skulle tage det ned for at foretage simple indstillinger. Det kræver, at du er helt fortrolig med dit udstyr. At låne nyt udstyr til dagen er en sikker opskrift på katastrofer.

Brugeravatar
Bjarke

Indlæg af Bjarke » 03 jul 2010 01:15 am

Jeg ved ikke helt med vidvinkel hvad der ville være løsningen dér, men jeg ville have en 50 og en 85 med f/1.8 mindst til kirken og festen bagefter....

Bjarke
-Et stille venligt ord kan forandre et menneske og dermed Verden, hård/smartsyg tale forandrer ingenting.

-Guds folk er hverken Jøderne, de Kristne eller Muslimerne, det er simpelthen de Stille og Søde af Alle Slags og sådan er dét, så lev dét og sig det videre når du kan....!!!

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 07 mar 2017 22:26 pm

DetGårNok skrev:Jeg spekulerer lidt over hvordan det gik.
Mon ikke der kom et par børn og parret derefter blev skilt fordi der gik for meget dagligdag i den med hus, bil, arbejde og alt det der?... :zconfd
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Besvar