Amatør fotostudie - what do i need?

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
round-
Rang: Lærling
Kamera: Canon 600d

Amatør fotostudie - what do i need?

Indlæg af round- » 29 okt 2016 19:50 pm

Hej!

Har i noget tid gået og overvejet om jeg ska lave et lille "hjemme" fotostudie.

Men forstår mig ikke rigtig på de store flash'es og teknikken med hvilke slags mit kamera kan "kommunikere" med osv.

Så tænkte der nok er en del herinde, der kan bidrage med deres viden vedr emnet? Og evt os hvor i måske ville anbefale mig at købe tingene??

Thx alot :D

Vh Noor Sidsel

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Re: Amatør fotostudie - what do i need?

Indlæg af Søren N » 30 okt 2016 10:33 am

Øv i stedet for et klart svar får du i stedet en masse spørgsmål.
Hvad er budget?
Skal det være et permanent studie eller skal det sættes op og pilles ned hver gang?
Skal du et kunne have det med dig til andre lokaliteter?
E t bruge det hvor du ikke har adgang til strøm?
Hvilke typer billeder vil du bruge det til, helfigur, ansigt/skuldre.....?
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

ByKragh

Indlæg af ByKragh » 30 okt 2016 11:36 am

Jeg kan anbefale et kursus hos Adam Bindslev -
http://www.fotografikurser.dk/products- ... mber-2016/
Der kan du få svar på mange ting vedr. flash mm
:)

round-
Kamera: Canon 600d

Indlæg af round- » 02 nov 2016 18:25 pm

Hej Søren Nielsen

Nogle gange kan spørgsmål heller ikke lige just besvaret, lidt ligesom mit, formoder jeg. Så jeg vælger lige at besvare dine spørgsmål i håb om vi kan spore os ind på det nogenlunde rette svar :)

Umiddelbart tænker jeg:

Budgettet er pt ydmygt, men det kan sagtens blive et højere beløb hvis man vurdere dét er langt bedre, og så venter jeg bar et par måneder med at iværksætte ideen. Har ikke travlt nemlig.

Det ville være godt hvis det kunne pilles ned igen, dog er der mulighed for, at det bliver permanent, sålænge man kan rykke rundt på tingene.

Jeg har strøm, og tanken er ikke at det skal kunne transporteres. Jeg tænker, at starte med et indendørs studie, og ifald der bliver behov for det, så kan jeg udvikle det og tilkøbe ekstra udstyr til at transportere?

Da jeg PT kun har et tele objektiv canon 2,8 70/200 tænker jeg portræt og close up. Hvis rummet tillader så, så evt hel billeder af baby, da de ike fylder særlig meget :) Så vil jeg senere investere i et vidvinkel.

___

Tak Tina! har faktisk os være inde og overveje fotokurser.

Er det et du har erfaring med, det du linker til?

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 03 nov 2016 17:02 pm

Der er grundlæggende to veje at gå, traditionelle studie flash eller speedlights. Jo lavere budget jo mere grund ser jeg til at købe speedlights da de billigste sæt med studie flash ikke er ret kraftige.
overordnet set kan studie flash udlyse større softbokse i kraft af deres design og har pilotlys der gør du kan se hvordan lyset falder.
I forhold til de billigere studieflash er speedlights kraftigere, giver mulighed for TTL (Kan bruges med kameraets lysmåler) og HSS (brug af kortere lukkertider end kameraets normale Sync tid og vil være langt mere kompakte og transportable ligesom du er uafhængig af 240V. Til det du nævne vil jeg mene et par speedlights sagten kan klare det.

I dag vil man normalt udløse sine flash med en radiotrigger hvor du har en sender i kameraets blitz sko og modtager indbygget eller monteret på flashen. Der findes et hav af trigger systemer der er kompatible med canon.

Personligt er jeg rigtig glad for Godox. Grundet deres store varierede udvalg fra den mindste speedlight til store studieflash

http://www.godox.com/EN/

Men der findes selvfølgelig andre glimrende mærker både nye og brugte.
Så er der alt det andet softbokse eller paraplyer, reflektorer, baggrund osv.
Prøv at søge på youtube omkring de typer fotografi du vil lave, der er en masse inspirerende og forklarende videoer.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 05 nov 2016 14:11 pm

Jeg vil anbefale at du køber studioflash.
Du har ikke brug for de fordele der kan være med speedlights i et studie.
Studioflash har pilotlys (fastlys som du bruger, når du skal placerer dine lamper). Pilotlys er det vigtigste når du skal lære at lægge lys. Det gør at du umiddelbart kan se hvad der sker med lys og skygger på dit motiv, når du flytter rundt på dine lamper.
Køb 2 studioflash, 2 stativer, 1 softboks og et sæt radiotriggere (du har kun brug for en modtager og en sender. Studioflashene trigger hinanden). Så er du i gang.

At speedlights generelt skulle være kraftigere end studioflash er noget vrøvl. Det skyldes at folk sammenligner ledetal (udtryk for hvor kraftig en flash er) mellem speedlights og studioflash. Hvilket ingen mening giver da udregningerne for ledetallene er forskellige for speedlights og studioflash.

Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 05 nov 2016 14:15 pm

Hasseltoft skrev:Jeg vil anbefale at du køber studioflash.
Du har ikke brug for de fordele der kan være med speedlights i et studie.
Studioflash har pilotlys (fastlys som du bruger, når du skal placerer dine lamper). Pilotlys er det vigtigste når du skal lære at lægge lys. Det gør at du umiddelbart kan se hvad der sker med lys og skygger på dit motiv, når du flytter rundt på dine lamper.
Køb 2 studioflash, 2 stativer, 1 softboks og et sæt radiotriggere (du har kun brug for en modtager og en sender. Studioflashene trigger hinanden). Så er du i gang.

At speedlights generelt skulle være kraftigere end studioflash er noget vrøvl. Det skyldes at folk sammenligner ledetal (udtryk for hvor kraftig en flash er) mellem speedlights og studioflash. Hvilket ingen mening giver da udregningerne for ledetallene er forskellige for speedlights og studioflash.

Venlig hilsen Jesper
Sikkert men sagen er at det billigste studie flash ikke er særligt kraftige, det må du da indrømme?
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 05 nov 2016 14:40 pm

Nikon er et af de eneste mærker der opgiver ledetal på deres flash med deres zoom på 35mm (og ikke kun ved max zoom, så her kan man godt sammenligne), deres største speedlight SB-900 har et ledetal på 34 (med zoomen sat på 35mm)
Den mindste og billigste studioflash jeg lige kunne finde en Godox 160watt til 600kr. har et ledetal på 43.

Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 05 nov 2016 14:53 pm

Ok, jeg har nu set sæt med styrker ned til 90-125Ws.
Og godox har da også små enheder
http://www.godox.com/EN/Products_Studio ... eries.html
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 05 nov 2016 15:19 pm

Jeg tror jeg har gjort min pointe klar.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 07 nov 2016 08:44 am

Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kamera: Olympus m4/3
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af hkb » 07 nov 2016 09:33 am

Hans Kristian Hannibal-Bach, Odense
Fotografering tilbydes: Events, produktfoto, bryllup, dåb, konfirmation, portræt, koncert osv
Hannibal-Bach

k s

Indlæg af k s » 07 nov 2016 10:51 am

Søren N skrev:Ok, jeg har nu set sæt med styrker ned til 90-125Ws.
Og godox har da også små enheder
http://www.godox.com/EN/Products_Studio ... eries.html
Men selv de vil være mindst lige så kraftige/kraftigere end den kraftigste speedlight.

Som Hasseltoft skriver, kan du ikke bruge speedlights opgivelser af ledetal koncentreret på et lille spot (zoomet til f.eks. 105mm) til noget, når de skal bruges til at sprede lyset i en softbox. Her vil en studieflash have mere power og sprede lyset bedre, hvilket giver en langt pænere belysning, der er lettere at kontrollere.

(Jeg startede med speedlights, men skiftede til Godox. Der var stor forskel - og selv en AD180 (180Ws) giver betydeligt mere lys end min Nikon SB900).

k s

Indlæg af k s » 07 nov 2016 10:55 am

round- skrev: Jeg har strøm, og tanken er ikke at det skal kunne transporteres. Jeg tænker, at starte med et indendørs studie, og ifald der bliver behov for det, så kan jeg udvikle det og tilkøbe ekstra udstyr til at transportere?
Selv om du har adgang til strøm, kan det være en fordel at slippe for at falde over ledninger. Vil du evt. senere have det med ud, bliver det bøvlet at skulle slæbe et tung batteri med ud til 230V studieflash. Jeg har valgt at basere mig på batteridrevne flash (Godox AD600/AD360), der let kan bruges i og udenfor studiet. De er lidt dyrere i anskaffelse, men behagelige at arbejde med.

Jeg havde 2 AD600 med til et arrangement for nylig. Jeg skød knapt 900 billeder - og batteriindikatoren stod stadig på 4 ud af 4 "pinde". Den er nok optimistisk, men de er opgivet til 500 billeder v. 1/1 (fuld power) - jeg skød ved 1/8, hvilket rakte til f:8 - f:11.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 07 nov 2016 11:19 am

Min påstand vedrørende effekt var fremkommet på baggrund af link givet i en tidligere tråd om samme emne, vistnok noget amazon kit til næsten ingen penge og det virkede virkeligt ikke til at kunne give ret meget lys.

Jeg vil fastholde min mening mht speedlights værende et bedre valg som indgang til studie portræt verdenen idet speedlights har en langt større anvendelse også uden for studiet som man har glæde af selv hvis studie drømmene falmer samtidig med de giver langt henad vejen de samme muligheder og samme lys som regulære studie flash. Skulle drømmen om et regulært studie vokse har man ikke spildt sine penge på de små flash men kan så anvende dem udelukkende på lokation og makeshift studie foto.
Studioflashene har slf klare fordele med større softbokse og i nogen grad i kraft af deres pilotlys men alsidighed og anvendelighed er begrænset til den ene type fotografering og er det virkelig det der kommer til at fylde på memorykortet?
Studietype fotografering kan der hurtigt sættes op til uanset hvor du er med et par små flash, stativer og simple modifiers om det er hos veninden der er nybagt mor, hjemme hos forældre eller anden familie, I parken eller hvor du nu kunne finde på det.
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar