Amatør fotostudie - what do i need?

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
k s
Rang: ELITEBRUGER

Re: Amatør fotostudie - what do i need?

Indlæg af k s » 07 nov 2016 13:18 pm

Speedlights kan sagtens anvendes, men er i deres natur skabt til at sende lys fremad - ikke til at fordele lyset i en softbox/striplight/beautydish etc., hvilket betyder, at lyskvaliteten er noget ringere.

Samtidig kan det blive et problem at få lys nok til f:8 1/160s v. ISO 100, som kan være nødvendigt, hvis man ikke har mulighed for at mørkelægge sit hjemmestudie helt.

Løsningen med de små Godox er lige så "portabel" som speedlights - bare kraftigere og med bedre fordeling af lyset i modifiers. Til gengæld har de ikke pilotlys. Her skal du op i AD600, som fylder og vejer mere, men er endnu kraftigere og hurtigere at sætte op. Man kan blande efter behov (og for den sags skyld starte med Godox Speedlights) og udvide efter behov, da alle de forskellige typer snakker samme med samme triggersystem.

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 07 nov 2016 13:35 pm

Hvad med 1/4000 @ f2,8?
Legede lidt i går trods et par modvillige poder og skulle lige se hvor meget den indfaldende efterårs sol påvirker resultatet.
Indrømmet mht portræt har jeg meget at lære endnu.

Billede
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 07 nov 2016 13:45 pm

Det er et fint portræt Søren.
Venlig hilsen Jesper

k s

Indlæg af k s » 07 nov 2016 15:17 pm

Søren N skrev:Hvad med 1/4000 @ f2,8?
Legede lidt i går trods et par modvillige poder og skulle lige se hvor meget den indfaldende efterårs sol påvirker resultatet.
Indrømmet mht portræt har jeg meget at lære endnu.

Billede
Det kræver, at såvel flash som triggere understøtter HSS.
HSS kræver samtidig kraftigere flash, da meget går tabt. Du vil derfor få problemer med at belyse fuld figur med tanke for, at der hurtigt ryger 1-2 EV pga. modifier oven i de 1-2 EV pga. HSS.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 07 nov 2016 16:11 pm

:D læg dertil at flashen har nedfældet VA sprederen så den er nede på 18mm, har påmontere en omnibounce og sidder i en 60cm octabox af den her type
https://flashfotovideo.dk/truwhite-easy ... model.html
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 08 nov 2016 02:07 am

Hasseltoft skrev:Det er et fint portræt Søren.
Venlig hilsen Jesper
Tak Jesper.
Jeg tror dog at selv jeg kan gøre det bedre

Næste gang skal jeg prøve hvor meget afstand mellem lys og motiv jeg kan få ud af at gå op til 1/1000 og måske f2 eller 1,4 men jeg kan egentlig ret godt lide den måde lyset toner ud på i kraft af at flashen er så tæt på.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
JenODem
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon

Indlæg af JenODem » 08 nov 2016 11:19 am

Jeg har et par af de qubau (umuligt at udtale ) Dem har jeg købt i Nicks fotobiks og de er mere end rigelige til et hjemmestudio der skal ofte skrues meget ned for lyset hvis ikke børnene skal blive gennemsigtige - grise røde. De har mange step i styrke reguleringen, det er der ikke alle af de low budget sæt der har. (16 ?)
Ved større grupper hvor de kommer lidt på afstand har de mere berettigelse. Jeg har en lade hvor jeg i sommerhalvåret kan lave optagelser af større grupper der er de stadig fine og klarer opgaven fint.
Mener jeg gav ca 3000,- for taske - 2 lamper - 2 stativer - 2 paraplyer - 2 softbokse og et trigger sæt.

Jeg har også et par speedligts med tilhørende radiostyring men det er noget mere besværligt at ligge lys med dette da de kræver mange testskud før det sidder i skabet (dem der skal fotograferes taber nogle gange fokus under vejs. . . . . )- jeg synes at antallet af speedligts ofte giver mange parametre der er svære at kontrollerer - de har jo ingen pilot lys og man bliver nød til at tage test billeder for at se hvordan de rammer og hvordan lyset ligger.

/JenODem

ps: Du kan da låne mit og teste hvis du kan hente og bringe bor ved 9400 området.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 08 nov 2016 16:59 pm

David Hobby's strobist side er et super sted at samle viden
F.eks
http://strobist.blogspot.dk/2006/04/lig ... h.html?m=1
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 13 nov 2016 10:43 am

Hej Sidsel
Er du kommet frem til en konklusion?
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar