Studieudstyr

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
lostsailor
Rang: Nyankommen

Studieudstyr

Indlæg af lostsailor » 20 nov 2016 14:25 pm

Ja, jeg har besluttet mig for at jeg vil købe noget studieudstyr. Jeg har ikke den store forstand på det, og søger derfor lidt hjælp til at pege præcis hvad jeg skal have købt. Jeg har et setup i tankerne, og det er derfor udstyr til dette jeg søger

To striplights i siden, en flash forfra, i øjenhøjde, og en beautydish forfra, for oven.
Jeg har absolut ingen ting, og mangler derfor det hele.

Nogen der kan hjælpe mig med at finde noget ordentligt, men til overkommelige priser, da jeg trods alt ikke er professionel.
Er ikke helt sikker på hvad præcis det er af lamper man putter ind i de striplights :-)

Man skal jo starte et sted!

lostsailor

Re: Studieudstyr

Indlæg af lostsailor » 20 nov 2016 14:26 pm

Er forøvrigt sikker på mit setup

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 20 nov 2016 16:54 pm

Har du i øvrigt erfaring med flash fotografi? Og har du pladsen til det?
Jeg kan anbefale en tur til flash- og fotobutikken eller alternativt deres hjemmeside. Godox AD 600 er et godt sted at starte.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 20 nov 2016 18:26 pm

Det var ellers noget af et avanceret setup du har i kiggerten, taget i betragtning af at du ikke har forstand på det.

En stripbox bruger samme flash som en almindelig softbox.

Har du gjort dig tanker om hvad du vil bruge af penge på det?

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 20 nov 2016 18:35 pm

lostsailor skrev: Man skal jo starte et sted!
Hvis det er der du er vil jeg i stedet foreslå et par speedlights. Mulighederne for at bruge disse og lære det fundamentale i lyslægning er langt større end med regulære studioflash.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Palshøj
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: leica Q, Oly E-410, 5D mk II/III, 60D
Geografisk sted: Nykøbing Sj

Indlæg af Palshøj » 20 nov 2016 19:59 pm

Søren N skrev:
Hvis det er der du er vil jeg i stedet foreslå et par speedlights. Mulighederne for at bruge disse og lære det fundamentale i lyslægning er langt større end med regulære studioflash.
Hvordan kommer du til det? Fordelen i forbindelse med læring, er at man med studiestrobes, har du model lys, som tydeligt viser hvor lyset er og hvor der er fall off osv, hvor man med speedlights først kan evaluere når biledet er taget. Jeg ved godt at speedlights et billigere og lettere at rejse med, men de er imo ikke de letteste hvis man vil lære om lys.
Canon EF 100mm f2.8L IS Macro - Canon EF 24-70mm f2.8L II - Canon EF 70-200mm f2.8L IS II - Canon EF 50mm f1.2L - Profoto
Flickr

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 20 nov 2016 20:05 pm

Palshøj skrev:
Søren N skrev:
Hvordan kommer du til det? Fordelen i forbindelse med læring, er at man med studiestrobes, har du model lys, som tydeligt viser hvor lyset er og hvor der er fall off osv, hvor man med speedlights først kan evaluere når biledet er taget. Jeg ved godt at speedlights et billigere og lettere at rejse med, men de er imo ikke de letteste hvis man vil lære om lys.
Enig Palshøj
Bortset fra at man faktisk får mere lys for pengene med studieflash end med speedlights.
Men det vigtigste er, at man med studieflash får pilotlys/modeling light, så man kan se hvad man laver.
Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 20 nov 2016 20:30 pm

Palshøj skrev:
Søren N skrev:
At pilot lys skulle give bedre læring vil jeg sætte et stort spørgsmålstegn ved. Indlæring handler om mindset, tilgangen til emnet. Man kan jo næste sige det svarer til at have facit på gangestykkerne i skolen, jo nemmere informationen er tilgængelig jo mindre motivation er der til at huske den.
Og så svært er det heller ikke at "se lyset/skyggerne" uden pilotlys. Vi kan alle sige om det var høj sol, aften/morgen eller overskyet på skyggerne ved et udendørs portræt. Vi kan også gennemskue en stor del af lyslægning ved en nøje gennemgang af billedet, ikke på alle indrømmet men på rigtig mange. Det er ganske intuitivt.
Endvidere handler læring om at bruge det og få rutine og så nytter det ikke noget der er pilotlys hvis flashanlægget ligger i kassen og kun bliver hevet frem 1 til 2 gange om året.
Principperne er de samme uanset hvilket lys man bruger og for mig at se er der langt større sandsynlighed for at et par speedlights kommer i brug ofte nok til at man bliver rutineret end et studieanlæg simpelthen i kraft af deres portabilitet og alsidighed. Man kan have dem med overalt, hurtigt sætte dem op og pakke dem ned igen, de er der hvis man har et par minutter til et portræt/selvportræt, et babybillede eller andet og de giver flere muligheder end flertallet af studioflash med deres TTL og HSS fuktioner. Studioflashene har helt klart nogle fordele i dagligt brug med deres pilotlys, evne til at udfylde større modifiers og deres større styrke der gør man kan have dem på større afstand = mindre falloff henover motivet men jeg vil starte med noget der er langt mere anvendeligt flere alsidige situationer. Speedlights vil også ikraft af vægten være nemmere at flytte rundt på.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 20 nov 2016 22:14 pm

Nu har jeg arbejdet med lysdesign i 39 år og undervist i det i 20.
Der er intet i dit indlæg, der giver mening for mig. Det er rent sort snak.
Så jeg har ingen argumenter.

Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
Palshøj
Kamera: leica Q, Oly E-410, 5D mk II/III, 60D
Geografisk sted: Nykøbing Sj

Indlæg af Palshøj » 20 nov 2016 22:40 pm

Hasseltoft skrev:Nu har jeg arbejdet med lysdesign i 39 år og undervist i det i 20.

Venlig hilsen Jesper
+1....

Jeg ved bare jeg bruger mine strobes langt oftere end mine speedlights, også ude, og nej det tager ikke længere tid at sætte dem op end at sætte en tilsvarende speedlight op.

Ps. Nu startet trådstarteren med at spørge om studie lys.
Canon EF 100mm f2.8L IS Macro - Canon EF 24-70mm f2.8L II - Canon EF 70-200mm f2.8L IS II - Canon EF 50mm f1.2L - Profoto
Flickr

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 21 nov 2016 13:29 pm

Palshøj skrev:
Hasseltoft skrev:Nu har jeg arbejdet med lysdesign i 39 år og undervist i det i 20.

Venlig hilsen Jesper
+1....

Jeg ved bare jeg bruger mine strobes langt oftere end mine speedlights, også ude, og nej det tager ikke længere tid at sætte dem op end at sætte en tilsvarende speedlight op.

Ps. Nu startet trådstarteren med at spørge om studie lys.
Jeg har mine flash, en reflektor og en rogue xl med diffuser liggende permanent i den fototaske jeg stort set altid har med mig. At spænde et par kompakte lampe stativer og paraplyer eller softbokse uden på betyder ikke det store for vægten.
De små studioflash er typisk omkring dobbelt så tunge som speedlights, et step op og vi snakker 3-4 x så tunge. Nap en AD600 på batteri og du har en flash der vejer 5x så meget som en speedlight. Læg dertil kraftigere stativer og måske noget forlængerledning hvis ikke man har valgt batteri løsningen og det ser ud som om man er ved at flytte ind. Det er ikke noget man bare tager med hvis nu........
Mht tiden er min erfaring baseret på fotklub oplevelser den modsatte. Jeg er personligt glad for at jeg ikke løb med fristelsen og købte studioflash, jeg ville simpelthen ikke få brugt dem nok. Nu har jeg studiet med mig og kan på få øjeblikke lave et par portrætfotos e.l til hver en tid.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 21 nov 2016 13:42 pm

Venlig hilsen Jesper
Jeg synes nu ellers det er lige til.
Principperne om lyskildens relative størrelse og at lyset aftager med kvadratet på afstanden er uafhængig af hvad der sidder inde i softboksen

Principperne om primært og sekundære effekter af at flytte en lyskilde tættere på eller længere væk er også uafhængige af om det er en lampe, speedlight eller studioflash .

Princippet om at det handler om at arbejde med "stoffet", øve sig og gentage øvelserne burde du også kunne genkende.

Mht at "se lyset" og reverse engineering

http://strobist.blogspot.dk/2006/04/lig ... h.html?m=1

http://strobist.blogspot.dk/2006/04/rev ... s.html?m=1

Har man pladsen og rigeligt med tålmodige modeller der synes det er sjovt at være med til at lege med et studieanlæg så køb da et sådan. Det er bare efter min erfaring ikke normen og så ville jeg vente med det store anlæg til det basale er på plads.
Søren Nielsen

David Duchemin

k s

Indlæg af k s » 21 nov 2016 14:46 pm

Speedlights er fine på et kamera og som nødløsning til fill-in udendørs.

Jeg startede selv med en stribe Speedlights, men dels mangler de i høj grad power, dels er de rigtigt dårlige til at fordele lyset i en diffuser (ikke mindst en striplight), da de er bygget til at sende lyset fremad - ikke fordele det i en softbox, og dels er de længere om at blive skudklar (da de ofte skal køre på fuld styrke, hvor en studieflash kører lavere styrke og typisk er langt hurtigere skudklar).

Jeg kører idag et setup med 2 Godox AD600 + 1 Godox AD360. Den ene AD600 er med TTL - de er alle med HSS.

Jeg tilslutter mig de nævnte fordele ved pilotlys (der samtidig gør fokusering lettere).

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 21 nov 2016 15:20 pm

Sjovt nok har jeg ingen problemer med at fokusere når jeg bruger flash uden pilotlys ;) Men det der setup fremkalder godt nok noget GAS selvom de AD600 vejer over 2,5 kg stykket. Et par 360 skal jeg dog have. Mht at køre med fuld udladningsstyrke er jeg ikke sikker på at du har ret. Jeg gør det for tiden fordi jeg leger med HSS på 1/4000 sek ved f2,8 men om jeg får brug for det ved norm sync hastighed ved jeg ikke. Jeg har lige haft lejlighed til at lege med søsterens nissin 700 flash og der var jeg nede på 1/8- 1/16 kraft i paraply.
Søren Nielsen

David Duchemin

k s

Indlæg af k s » 21 nov 2016 15:54 pm

Jeg skyder nogle gange om aftenen i et mørkt studie - dvs. der er ikke rigtigt ret meget andet lys til brug for AF. I fuldt dagslys er det intet problem, men her er pilotlyset til gengæld heller ikke til megen hjælp.

Når jeg skyder i fuldt dagslys (jeg har en del dagslys i studiet om dagen), har jeg til gengæld brug for at køre med 1/160s, ISO 100 og f:8 - f:11 for at udelukke alt dagslys og sikre, at jeg har fuld kontrol over, hvor mit lys kommer fra. Det kræver en del lys fra flashen at hamle hamle op med - specielt med dobbelt diffuserlag og grid (grid alene stjæler let 2 blænder).

En hvid gennemlysningsparaply stjæler ikke meget lys, men du har til gengæld heller ingen kontrol over, hvor dit lys lander.

Besvar