Studieudstyr

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
k s
Rang: ELITEBRUGER

Re: Studieudstyr

Indlæg af k s » 21 nov 2016 16:01 pm

Et eksempel: Her er anvendt en AD600 med gult + blåt (=grøn) gel på en hvid baggrund. Modellen er belyst (svjh.) med en AD600 med beautydish med bicelle - placeret på tilstrækkelig afstand til at belyse hende og samtidig vinklet så det hvide lys ikke rammer baggrunden (der dermed ikke ville være grøn længere).

Billedet er skudt i fuldt dagslys med f:8 1/160s ISO 100

https://500px.com/photo/181553809/green ... id=6181054

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 21 nov 2016 16:38 pm

Flot billede KS.
skyggerne (specielt ved næsen og armlænet) fortæller rigtig meget om højde og vinkel, beauty dishens tell tale, dobbelt skyggen er så subtil (på denne skærm)at det lige tog mig lidt at se den (på hendes lår/balle) den strakte fod ser ud til lige at være strejfet og (det er svært på denne skærm) lysforskellen fra skinneben til ansigt kunne tyde på at flashen ikke står så langt uden for billedet, Ca. en meter eller lidt mindre.
Senest rettet af Søren N 21 nov 2016 19:01 pm, rettet i alt 1 gang.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Palshøj
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: leica Q, Oly E-410, 5D mk II/III, 60D
Geografisk sted: Nykøbing Sj

Indlæg af Palshøj » 21 nov 2016 17:39 pm

Søren N skrev:
Hasseltoft skrev:Nu har jeg arbejdet med lysdesign i 39 år og undervist i det i 20.
Der er intet i dit indlæg, der giver mening for mig. Det er rent sort snak.
Så jeg har ingen argumenter.

Venlig hilsen Jesper
Jeg synes nu ellers det er lige til.
Principperne om lyskildens relative størrelse og at lyset aftager med kvadratet på afstanden er uafhængig af hvad der sidder inde i softboksen

Principperne om primært og sekundære effekter af at flytte en lyskilde tættere på eller længere væk er også uafhængige af om det er en lampe, speedlight eller studioflash .

Princippet om at det handler om at arbejde med "stoffet", øve sig og gentage øvelserne burde du også kunne genkende.

Mht at "se lyset" og reverse engineering

http://strobist.blogspot.dk/2006/04/lig ... h.html?m=1

http://strobist.blogspot.dk/2006/04/rev ... s.html?m=1

Har man pladsen og rigeligt med tålmodige modeller der synes det er sjovt at være med til at lege med et studieanlæg så køb da et sådan. Det er bare efter min erfaring ikke normen og så ville jeg vente med det store anlæg til det basale er på plads.
Måske overser du at vi ikke er ens, og ikke har ens tilgang til tingene. Jeg ser intet problem i at have to Profoto B1 i en rygsæk og stativer på siden og fototasken over skulderen. Eller en B2 i bæltet. Så er det heller ikke tungere. Fordelen er også at lyset er konsistent og temperaturen på lyset er det samme. Men igen, hvis man er glad for at bruge speedlight og det virker for en, så fred med det.
Canon EF 100mm f2.8L IS Macro - Canon EF 24-70mm f2.8L II - Canon EF 70-200mm f2.8L IS II - Canon EF 50mm f1.2L - Profoto
Flickr

Brugeravatar
Pastorius
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Pastorius » 21 nov 2016 19:19 pm

Jeg vil ikke blande mig i diskussionen, men derfor kan man jo godt komme med et lille indspark til hvad man kan med speedlights:
https://youtu.be/c-FR7Ou25IE?t=1h19m29s

Det er en fremragende video, også selvom man ikke har planer om at bruge flash.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 21 nov 2016 22:48 pm

Palshøj skrev:
Søren N skrev:
Hasseltoft skrev:Nu har jeg arbejdet med lysdesign i 39 år og undervist i det i 20.
Der er intet i dit indlæg, der giver mening for mig. Det er rent sort snak.
Så jeg har ingen argumenter.

Venlig hilsen Jesper
Jeg synes nu ellers det er lige til.
Principperne om lyskildens relative størrelse og at lyset aftager med kvadratet på afstanden er uafhængig af hvad der sidder inde i softboksen

Principperne om primært og sekundære effekter af at flytte en lyskilde tættere på eller længere væk er også uafhængige af om det er en lampe, speedlight eller studioflash .

Princippet om at det handler om at arbejde med "stoffet", øve sig og gentage øvelserne burde du også kunne genkende.

Mht at "se lyset" og reverse engineering

http://strobist.blogspot.dk/2006/04/lig ... h.html?m=1

http://strobist.blogspot.dk/2006/04/rev ... s.html?m=1

Har man pladsen og rigeligt med tålmodige modeller der synes det er sjovt at være med til at lege med et studieanlæg så køb da et sådan. Det er bare efter min erfaring ikke normen og så ville jeg vente med det store anlæg til det basale er på plads.
Måske overser du at vi ikke er ens, og ikke har ens tilgang til tingene. Jeg ser intet problem i at have to Profoto B1 i en rygsæk og stativer på siden og fototasken over skulderen. Eller en B2 i bæltet. Så er det heller ikke tungere. Fordelen er også at lyset er konsistent og temperaturen på lyset er det samme. Men igen, hvis man er glad for at bruge speedlight og det virker for en, så fred med det.
Det har du ret i Palshøj selvom jeg heller ikke ville have noget problem med at kunne smide sådan et par profoto b2 er i rygsækken........... hvis altså ikke det lige var fordi sådan nogle er mere end 10x dyrere end mine speedlights :D
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

lostsailor
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen

Indlæg af lostsailor » 21 nov 2016 23:15 pm

Ja og nej mht til om jeg har erfaring.
Jeg har leget med lyset i et fotostudie før, og det er heller ikke fordi jeg ikke har leget med hvad end jeg har kunne finde hjemme, om end det bare ikke giver samme resultat. Jeg har dog aldrig selv sammensat, eller ejet, studieudstyr. :)

Jeg ejer en speedlight, og den er jeg ikke glad ved. Uanset hvad man end kan med dem, så vil jeg hellere investere i studieflash. Ang økonomi, ja.. Så er den ikke så stor. Vil helst ikke over de 5000, hvis man kan undgå det, og vil selvfølgelig gerne have så meget for pengene, som jeg kan få. Pladsen i mit hjem er trang - jeg er studerende. Men der er mulighed for at låne et mindre lokale, samt for at leje et større lokale. Så det er ikke min bekymring.

k s

Indlæg af k s » 22 nov 2016 09:42 am

Søren N skrev:Flot billede KS.
skyggerne (specielt ved næsen og armlænet) fortæller rigtig meget om højde og vinkel, beauty dishens tell tale, dobbelt skyggen er så subtil (på denne skærm)at det lige tog mig lidt at se den (på hendes lår/balle) den strakte fod ser ud til lige at være strejfet og (det er svært på denne skærm) lysforskellen fra skinneben til ansigt kunne tyde på at flashen ikke står så langt uden for billedet, Ca. en meter eller lidt mindre.
Mange tak :)

Ja, du har ganske ret i dine betragtninger.

Min pointe med billedet er, at jeg ikke tror, at jeg kunne have lavet det med Speedlights - de ville ikke kunne levere kombination af lysstyrke og fordeling.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 22 nov 2016 11:02 am

Pastorius skrev:Jeg vil ikke blande mig i diskussionen, men derfor kan man jo godt komme med et lille indspark til hvad man kan med speedlights:
https://youtu.be/c-FR7Ou25IE?t=1h19m29s

Det er en fremragende video, også selvom man ikke har planer om at bruge flash.
Tak for linket Robert. Meget imponerende, inspirerende og lærerigt.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 22 nov 2016 15:04 pm

Slettet
Senest rettet af Søren N 22 nov 2016 21:13 pm, rettet i alt 2 gange.
Søren Nielsen

David Duchemin

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 22 nov 2016 20:00 pm

Hvis du vil investere i studieflash så lad være med at købe under 500 Ws.

Start evt. med en enkelt studieflash, en softbox , et stativ og desuden en reflektorskærm ( alternativt en hvid flamingo-plade)

Dette vil du kunne få for de ca. 5000 kr dit budget lyder på.....og du kan sagtens supplere med din speedlight til hårlys, effektlys eller baggrundslys.

Hertil kommer så evt. baggrund og ophæng for denne.....

/preben

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 07 dec 2016 07:57 am

Det var vist desværre ikke meget udbytte trådstarteren fik her
Måske Palshøj og Hasseltoft kunne komme med nogle indspark til hvad der skal købes?
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 07 dec 2016 08:59 am

Hvad med dette sæt? Det er da billigt

https://flashfotovideo.dk/godox-160-starter-saet.html

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 07 dec 2016 12:57 pm

Hvis jeg skulle anbefale et begyndersæt, skulle det være noget i den her retning:
Bowens fatning så er der gode muligheder for at købe ekstra udstyr til lamperne.
Modeling light der også kan kører proportionelt. Når du skruer ned for flash udladningen skruer du også ned for modeling light. D.v.s du får en ide om hvordan styrkeforholdet er mellem dine lamper.
2 lamper på 300W er fint at starte med (jeg bruger sjældent mere, og tit kun en)
Fine stativer.
Pænt store softbokse. Til Blødt lys, uskarpe skygger
Standart reflektorer. Til hårdt lys, skarpe skygger.
Et sæt trådløse triggere. Man bliver hurtigt træt af at falde i ledningen.
https://flashfotovideo.dk/komplet-stort ... -7563.html

Jeg har arbejdet med denne Oubao serie og de fungerer rigtigt fint.
Der er sikkert andre mærker, der er lige så gode.

Venlig hilsen Jesper

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 07 dec 2016 14:51 pm

Søren:
Jeg mener da at jeg i høj grad kom med indspark til indkøb.
Det er min erfaring at man fint kan starte med 1 studieflash og så bruge opblødningsskærm i stedet for nr. 2 flash....og evt. supplere med en speedlight til hårlys / kantlys / baggrundslys.

Selvfølgelig kan man ikke lave avanceret lyssætning med dette udstyr, men det er et godt udgangspunkt og så kan man jo supplere når man kender sine behov og ønsker.

Desuden mener jeg at 500 ws er en fin allround flash.....den kan jo sagtens skrues ned til mindre lysudbytte og man kommer ikke til at mangle lys på længere sigt med mindre man skal ud i extremer.

Når vi kommer til softboxe er det min erfaring at man bør starte med en octagon på ca 120 cm eller en firkantet på 80x100.
Senere kan man så supplere med andre størrrelser, beautyDish, striplight, snoots, barndoors, biceller, baggrundsreflektor mm alt efter hvordan ens behov udvikler sig....og så undgår man at udstyret bare ligger og ikke bliver brugt.

Trådløs trigger er selvfølgelig også dejligt....men vælg nogle der også kan styre ens speedlights.

/preben

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 07 dec 2016 15:29 pm

Ja det gjorde du nikon og din underbygning her er også glimrende.
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar