Hjælp til valg af lys (Nybegynder)

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
Woargh
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon 750D

Hjælp til valg af lys (Nybegynder)

Indlæg af Woargh » 10 jan 2017 18:48 pm

Jeg har aldrig brugt ekstern belysning før og er generelt ikke særlig velkendt i denne verden, da jeg kun bruger mit spejlrefleks herhjemme til boligbilleder.

Jeg ønsker dog, at have muligheden for lyse og pæne billeder herhjemme - Selv om aftenen. Derfor har jeg prøvet, at kigge på belysning som ikke koster en formue. Det er dog en ren jungle og jeg kan helt ærligt ikke finde hverken hoved eller hale i det, hehe.
Jeg fandt dette forum ved et tilfælde og håber, at I kan/vil hjælpe en fuldstændig uerfaren begynder.

Jeg ønsker, at simulerer dagslys så meget, som det overhovedet er muligt. De fleste af mine billeder, er på og omkring spisebordet, hvor jeg laver forskellige borddækninger.
Jeg har haft kigget på softbokse? Men mit problem er også lidt, at jeg intet ved om pære osv.

Hvad ville i anbefale til en nogenlunde pris, hvad skal jeg være opmærksom på og er det overhovedet muligt, at belyse et lille område med "dagslys" på en mørk aften?

Tak for jeres tid.

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Hjælp til valg af lys (Nybegynder)

Indlæg af nikon » 10 jan 2017 19:52 pm

Du skriver ikke hvad dine motiver vil være indendørs, og så er det lidt svært at vejlede ;-)

Emnet har været berørt mange gange her på sitet.....senest i dette hvor du kan se nogle gode input.

viewtopic.php?f=20&t=68934

/preben

Woargh

Indlæg af Woargh » 10 jan 2017 19:58 pm

Åh, det beklager jeg :)

Jeg ved slet ikke hvor meget info, at I skal bruge for, at kunne hjælpe mig.

Jeg tager billeder af min bolig generelt, men mest af alt af bordopdækninger, som jeg skrev. Dvs. porcelæn, blomster osv. Jeg ønsker et konstant lys - Altså ikke flash.

Mit ønske er egentlig "bare" et konstant simuleret dagslys uden skygger, som jeg kan rette mod fx. mit spisebord og oplyse det.

Jeg har prøvet, at vedhæfte et billede, som giver et godt indtryk af, hvad jeg mener. Som du/I kan se, er jeg overhovedet ikke bekendt med mit kamera endnu og har lang vej med redigering, men man lære jo hele tiden.

Jeg håber, at det giver lidt større indblik i, hvad jeg mener :)
Billede

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 10 jan 2017 23:30 pm

I det link jeg refererede til sidst var også et sæt med fast lys ( og softboxe).

Du kommer langt med blot en enkelt lampe på stativ samt en opblødningsskærm....evt en flamingoplade eller små stykker pap i hvid og sort.

Små makeup spejle fra Tiger eller Søstr. Grene kan fås for ca. 20-25 kr og er gode til at "dirigere" lyset.

Hold dig langt væk fra hobbylamper med halogen.

Du kan også søge på Youtube under Stilleben / produktfoto for flere hints.

/preben

Woargh

Indlæg af Woargh » 11 jan 2017 07:21 am

Jeg kan ikke lige umiddelbart finde det faste lys link i det andet opslag, men tak :)

Hvad med farvetemperaturen? Der skal vel en "speciel" pære i en evt. softbox for, at jeg får den korrekte tone.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 11 jan 2017 10:43 am

Sorry...har husket forkert i de links ;-(

Ja...det er specielle dagslyspærer som giver en god stabil farvetemperatur ( 5500K eller 3200 K)......f.eks. disse

https://flashfotovideo.dk/slh4-komplet- ... aerer.html

De giver ikke tilstrækkeligt med lys til portrætter eller andet der bevæger sig, men til indbo mm. er de udemærkede.

/preben

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 11 jan 2017 11:03 am

Husk et stativ til kameraet.
Men hvorfor egentlig lamper og ikke flash?
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Woargh

Indlæg af Woargh » 11 jan 2017 12:07 pm

Åh, tusind tak!

Jeg havde håbet på noget lidt billigere, da jeg vel skal have 3 stks? En er vel ikke nok til at oplyse et helt hjørne/spisebord? Jeg tænker også på skygger her. Havde forstillet mig, at jeg skulle have nogle stykker fra forskellige vinkler.

Jeg har stativ til mit kamera og lamper fordi, at jeg finder det mere overskueligt. Jeg forstår mig slet ikke på flash og ønsker ikke skygger på mine billeder, hvilket jeg tror, at jeg bedre kan styre, hvis det er et konstant lys!?

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 11 jan 2017 14:57 pm

Som jeg skrev tidligere kan en lampe og så nogle plader til at reflektere lyset fra den modsatte side fint oplyse det ønskede areal som jeg ser det.

Hvis du bruger flere lamper risikerer du også at få for mange skygger. Glem dog ikke at det er skyggerne der giver dybde i billedet.

Flash giver som udgangspunkt ikke flere skygger end fast lys....det er måden man opsætter lyset på samt brugen af softbox der er afgørende.....MEN ved fastlys har du den fordel at du på forhånd kan se hvor lyset og skyggerne falder. Det kan man ikke med speedlights. ( dog muligt med studieflash pga. pilotlyset men så snakker vi også en lidt anden pris ).

Med lidt tålmodighed kan du sagtens finde små videoer på nettet om emnet f.eks. denne

https://www.youtube.com/watch?v=wpjoyAWm8No

preben

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 11 jan 2017 14:59 pm

Nu handler skygger, deres form eller fravær af dem ikke om hvorvidt du bruger fast lys, studieflash eller speedlights. Det er hvad du sætter foran i form af softbokse eller andre lysformere der giver dig den ene eller anden kvalitet. Mit at kunne se hvordan lyset falder og hvor skygger ligger har ret i at en konstant lyskilde giver dig den mulighed men det gør modellyset i studieflash også. I forhold til den linkede lampe ser jeg følgende fordele ved studieflash
1. Kraftigere lys. Ikke at det er en absolut nødvendighed ved stilllifes men i mine øjne at foretrække.
2. Jeg kan ikke se at lampen hen kan justeres a.det end ve at pille pærer ud. En studieflash kan ofte justeres trinløst fra fuld kraft og meget langt ned.
3. Hvilke lysformere fået til systemet. Til flash får du et stort udvalg. Kan man få mere end to softbokse til lamperne?

Til sidst. Det der linkes til er noget af det billigste du kan få indenfor landets grænser men du kan komme langt med en enkelt enhed og nogle reflektorer.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Woargh

Indlæg af Woargh » 11 jan 2017 15:26 pm

Puh, der er meget at lære her, hehe.

Tusind tak for de fine svar! Jeg kigger lidt nærmere på YouTube i aften. Det havde jeg slet ikke tænkt på selv :)

Men umiddelbart vil I anbefale en enkelt softbox, som den der blev linket til plus plader? Skal det være nogle specielle "plader" eller er de ens?
Jeg kan bedst overskue fast lys pt., så derfor jeg er på udkig efter det. Så kan man jo altid opgraderer senere, hvis jeg får mod på det, hehe.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 11 jan 2017 17:47 pm

Hvid foamcore/skumpap
Flamingo
Forrudebeskyttere fra XL byg
Badeforhæng
"rigtige" reflektorer til fotobrug
Overlevelsestæpper
Osv
Faktisk (næsten) alt der kan reflektere lys så længe det ikke misfarvning det.

Mit prisen på flash

https://flashfotovideo.dk/skraeddersyet ... amper.html
Søren Nielsen

David Duchemin

Woargh

Indlæg af Woargh » 11 jan 2017 18:24 pm

Tusind tak igen for svaret!

Valget ender nok på en enkelt SLH4 + et par reflektorer til at starte med. Det virker ret ligetil og så får jeg nok også hurtigt en bedre idé om hvordan, at eksternt lys egentlig virker ^_^

Woargh

Indlæg af Woargh » 11 jan 2017 18:28 pm

Nu var jeg lige inde og kigge på deres reflektorer og jeg kan se, at der er flere forskellige farver.
Hvis jeg må spørge om en sidste ting - Hvad er forskellen? Jeg tænker, at de vel gøre forskellige ting :)

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 11 jan 2017 18:31 pm

Sølv og hvid
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar