Guide til lys.

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
Lars.b

Guide til lys.

Indlæg af Lars.b » 11 jan 2017 15:36 pm

Hejsa.

Er stadig ny, og har købt et begyndersæt, studio hos flashfotovideo.dk en oubao 300 med 1 softbox. Selvfølgelig uden vejledning i, hvad de forskellige tal og knapper betyder, men de fleste giver mening.

Er der nogle gode bøger, toturial, eller andet hvor de forskellige styrker af lys bliver beskrevet, og hvordan de har indvirkning på feks blænde. Eller er det en fordel for en nybegynder som mig, at investere i et flashmeter, eller bare prøve mig frem.

Billede

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Re: Guide til lys.

Indlæg af Søren N » 11 jan 2017 17:56 pm

Man kan sagtens prøve sig frem men et flashmeter giver præcision og kan hjælpe dig ud af problemer.
B&H og Adorama (samt mange andre)har begge kanaler på YouTube hvor du kan finde oceaner af instruktive videoer om emnet.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Lars.b

Indlæg af Lars.b » 11 jan 2017 18:07 pm

Søren, super tak, har du nogle link til nogle rimelige gode flashmeter , både hvad angår kvalitet og pris , op til 1000-1200.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 11 jan 2017 18:26 pm

Sekonic flashmate 308 evt B versionen brugt. Kan sikkert findes på ebay som det her (lukket)
http://m.ebay.com/itm/Sekonic-L-308B-Fl ... 1969738874

Videoer på YouTube
https://www.google.dk/search?q=one+ligh ... 92&bih=336
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Lars.b

Indlæg af Lars.b » 11 jan 2017 18:37 pm

Kommer der ikke told på

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 11 jan 2017 18:52 pm

Det var et eksempel hvor auktionen i øvrigt er lukket. Kig dig om et stykke tid, følg et par auktioner og find så en du køber.
Søren Nielsen

David Duchemin

Lars.b

Indlæg af Lars.b » 11 jan 2017 19:14 pm

Med de dansk toldregler, ved køb af varer udenfor EU , er det jo næsten lige så dyrt som et nyt.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 11 jan 2017 19:31 pm

Så må du finde et indenfor EU mit er fra 1999-2000 og kostede mig Ca 1800,- dengang. Jeg synes det er rigtig rart at have men bruger det så også til analoge kameraer ved siden af flashlegen.
Senest rettet af Søren N 11 jan 2017 20:03 pm, rettet i alt 1 gang.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 11 jan 2017 19:59 pm

Søren Nielsen

David Duchemin

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 12 jan 2017 10:27 am

Jeg synes dit billede mangler opblødning fra venstre side da den ligger i total skygge. Dette kan rettes ved at bruge en hvid plade i form af en reflektor, et stykke flamingo eller et stykke pap.

Alternativt kan du belyse mere forfra og rykke softboxen tættere på motivet.

Under alle omstændigheder vi et flashmeter ikke rette op på dette. Til gengæld vil det hjælpedig til at ramme den korrekte eksponering i første hug.

Og medhensyn til brugervejledning så skal butikken i følge dansk lovgivning levere en dansk/ nordisk brugervejledning med produktet...så det er bare at kontakte dem for at få en udleveret / sendt.

Jeg kan anbefale at tjekke lidt på Youtube...der findes et hav af små videoer med tip til belysning.....og du kan komme rigtig langt med en flash og en opblødningsskærm.

/preben

/preben

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 12 jan 2017 11:18 am

Søren Nielsen

David Duchemin

Lars.b

Indlæg af Lars.b » 12 jan 2017 20:09 pm

Preben tak for gode råd, det var bare et hurtigt billed, for at prøve, men håber da på positiv kritik, når jeg får prøvet på mine modeller, er heldigvis så heldig, at have 3 børn og 4 børnebørn, og masser af tid til at lære. Det tager jo nok mere end en uge.

Søren. Efter at have kikket og set din anbefaling, er jeg faldet for sekonic 308s , dels fordi det ser nemt ud og er fuld ud digital , og med et budget på 1200 denne måned går det nok at vente en måneds tid.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 12 jan 2017 20:19 pm

Ja efter selv at have kigget nærmere på den kan jeg godt mærke de første symptomer på GAS (gear aquisition syndrome) Det kunne være rart at have en i RZ67 tasken og en til flashfotografering, eller er det frås? :lol:
Søren Nielsen

David Duchemin

Lars.b

Indlæg af Lars.b » 12 jan 2017 21:03 pm

Den er på tilbud til 1799

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri