Begyndersæt - hvad skal man bruge ?

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
foto2014
Rang: Nyankommen

Begyndersæt - hvad skal man bruge ?

Indlæg af foto2014 » 24 mar 2017 17:26 pm

Hej

Hvad skal man som minimum bruge af udstyr hvis man vil igang med at lave portræt fotos i eget hjemmestudie af familie og venner ?

Jeg har efterhånden læst en del tråde herinde, men er sådan set ikke blevet ret meget klogere hvad et godt "starter sæt" består af og ikke mindst hvad prisen er ?

Jeg kan se at der er flere steder på nettet, hvor de sælger starter-kits, men når man så læser herinde, så er der nogen af jer som er rimelig skeptiske omkring kvaliteten af f.eks lys.

Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Re: Begyndersæt - hvad skal man bruge ?

Indlæg af Søren N » 25 mar 2017 09:51 am

Kamera, vindue helst nordvendt, reflektor og en ikke for forstyrrende baggrund. :)
Hvis du har en blitz til dit kamera: flashstativ med paraply adapter og koldsko(coldshoe), triggersæt, paraply og reflektor.

"Studieportrætter" handler ikke om at have et studie eller noget bestemt udstyr. Det handler om lyset, at forstå det, bruge det og forme det, skyggerne, hårde, bløde og hvor de falder, poseringen, fremhæve det ønskede og skjule eller nedtone det folk er kede af og kreativiteten, at bruge det man har til rådighed og gøre tingene effektivt.
Senest rettet af Søren N 25 mar 2017 10:22 am, rettet i alt 1 gang.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Søren N

Indlæg af Søren N » 25 mar 2017 09:54 am

Jeg startede med to speedlights. Det er endnu ikke dem det er det svage led men mig og mine manglende evner.

Billede

Billede
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 25 mar 2017 09:55 am

Et kamera og evnen til, at få folk til at føle sig godt tilpas.

Held og lykke med det

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af cowgirl » 25 mar 2017 12:34 pm

Inden folk begynder med Rolls-Royce udgaven bør du måske lige komme med et prisniveau du er villig til at ofre på projektet ;-)
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
---------------------------

foto2014

Indlæg af foto2014 » 25 mar 2017 13:49 pm

cowgirl skrev:Inden folk begynder med Rolls-Royce udgaven bør du måske lige komme med et prisniveau du er villig til at ofre på projektet ;-)
Ja, det kunne man godt frygte, at folk startede ud med !

Jeg har lavet en søgning på google efter fotostudie begyndersæt

http://www.kamerahuset.dk/product/studie-begyndersat/ - kr. 3795,-

Jeg har læst et sted, at man skal regne med omkring 3000 - 4000,- kr. ekskl. kamera, hvilket ikke virker skræmmende synes jeg.

Søren N

Indlæg af Søren N » 25 mar 2017 15:36 pm

Jeg ville ikke købe de billigste af den type anlæg.

Edit.
Men du har selvfølgelig muligheden for at se og et prøve dem så du får en ide om kvalitet og ydeevne.
Senest rettet af Søren N 25 mar 2017 16:38 pm, rettet i alt 1 gang.
Søren Nielsen

David Duchemin

Søren N

Indlæg af Søren N » 25 mar 2017 16:36 pm

Joe Edelman har en kanal på YouTube og en video "speedlight or studiostrobe" der kunne være et kig værd.
Adorama og B&H har også en masse gode videoer om lys og lyssætning.
Dem ville jeg bruge en del tid på. Bl.a "take and make..." serien med Gavin Hoey for Adorama.
Michael Corsentino er også værd at se/lytte til.
Amherst medie har "master lighting guide" som jeg synes er super, den bør du se.
Hvis du virkelig er seriøs og dedikeret omkring et regulært studie er den bedste løsning nok et godt sæt studie lamper. Men er der bare den mindste tvivl vil jeg anbefale speedlight i stedet simpelthen fordi der er langt flere situationer og derfor langt oftere hvor du vil bruge dem og det er den eneste måde du bliver gode til det på. Studielamper er gode hvis du får dem brugt men spild af penge hvis det bliver sjældent.
Søren Nielsen

David Duchemin

foto2014

Indlæg af foto2014 » 25 mar 2017 17:36 pm

Søren N skrev:Jeg ville ikke købe de billigste af den type anlæg.

Edit.
Men du har selvfølgelig muligheden for at se og et prøve dem så du får en ide om kvalitet og ydeevne.
Det er lige præcis disse typer af indlæg jeg frygter, da de, efter min opfattelse, er intetsigende !

Hvorfor er det tilsyneladende ikke muligt at få at vide hvad et godt starter-kit består af og hvad prisen er ? - om prisen er kr. 500,- eller 50.000,- er ikke vigtig lige nu.

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvorfor det åbenbart ikke er muligt !

Ja, jeg underskylder mit sure opstød, men sommetider bliver man bare sååååå træt !

Ps. starter priserne for et godt begynder-sæt så ved 8000,- kr. ? - eller skal vi endnu højere op !

Søren N

Indlæg af Søren N » 25 mar 2017 18:58 pm

Jamen spørg kamerahiset, se om du kan prøve sættet og afgør så om kvaliteten virker ok.
Mht "godt begyndersæt" vil jeg anbefale at starte med et par speedlights, manfrotto nano stativer og et par paraplyer.
Det er min holdning og anbefaling udefra at sådanne vil du få brugt langt mere end et studie anlæg stående i et kælderrum eller stuvet væk under en seng. Speedlights kan rigtig meget af det studieflash kan og selvom modellys kan være en hjælp er det ikke absolut nødvendigt og kan også være tvivlsomt på de billige studieflash.
Lars i flash og fotobutikken synes jeg lyder fornuftig, vidende og realistisk.

Hvis jeg var supededikeret til studiefotografering og skulle købe studieflash ville jeg ikke vælge den så lille at den skal køre på tilnærmelsesvis 1/2 -1 kraft med en stor softboks eller jeg skal op på fuld blænde på kameraet konstant.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
HDK
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: Panasonic GH4

Indlæg af HDK » 25 mar 2017 19:04 pm

foto2014 skrev:Hej

Hvad skal man som minimum bruge af udstyr hvis man vil igang med at lave portræt fotos i eget hjemmestudie af familie og venner ?
1 stk. speedlight
1 stk. softboks de fås i mange størrelser og former, jeg ville vælge en rektangulær i en rimelig stor størrelse
den vil du kunne bruge til mange forskellige opstillinger, du skal dog være opmærksom på at en stor softboks også kræver
en kraftig speedligt (stort ledetal)
1 stk. reflektor gerne en 7i1 hvor du får mange anvendelses muligheder
1 stk. bagrund det kunne være en lys grå (den kan laves hvid eller sort)
2 stk. stativer (softboks og reflektor)

Så er du efter min mening godt igang, der vil så hurtig dukke ønsker op efterhånden som du finder ud af hvad dine behov er.

Priser ? tja det kommer jo an på din pengepung, men 4-5.000,- så er du igang og kan så tilkøbe mere udstyr.
Der bliver nok hurtig behov for ekstra lys, og måske Gels så du kan ændre baggrundsfarver mm.
Med venlig hilsen

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 25 mar 2017 19:07 pm

Nu skriver du ikke meget om hvad du har i forvejen, så det kunne være en begyndelse.

Jeg klarer mig fint med en flash, en baggrund og en reflektor.

https://flashfotovideo.dk/?gclid=CLXq-8 ... sgod5VcNVg

Er et godt sted at starte synes jeg:
- En flash f.eks Oubao 300 eller 400 Watt: 1200-1400 kr
- Softbox fås vel for 500 +/-
- Reflektor også 300-500
- Baggrund papir eller folde baggrund (en der er sort på den ene side og hvid på den anden): 500 kr
- Og så en trigger til flashen

Prøv at find "Fotografiske Workshops v/Jesper Koefoed" og tag et kursus hos Jesper. Her lærer du at begynde med 1 flash.

Søren N

Indlæg af Søren N » 25 mar 2017 19:46 pm

Jeg har kig på hans workshops men der ser ikke ud til at ske så meget interessant i København i år :(
Søren Nielsen

David Duchemin

9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 25 mar 2017 19:56 pm

foto2014 skrev:Hej

Alverdens udstyr giver ikke bedre portrætter. Det der er væsentligt er at få en forståelse for lys og hvordan du kan bruge lyset til at skabe portrættet / billedet - og hvis du gør det kan du jo overveje om du har behov for mere udstyr.

Tag og læs Lightning 101 grundigt igennem en / to gange.

http://strobist.blogspot.dk/2006/03/lighting-101.html

Her redegøres også for hvor langt man kan komme med ganske lidt grej. Tag en ting ad gangen - ellers ender du op med en masse udstyr som du ikke har et begreb om hvordan du skal bruge.

Jeg vil mene at man kan nøjes med et godt kamera og et godt objektiv, 2 evt. 3 spedlights og gerne med triggere til, stativ til flash og paraply.
Mvh. 9ck

Søren N

Indlæg af Søren N » 26 mar 2017 17:11 pm

foto2014 skrev:
Søren N skrev:Jeg ville ikke købe de billigste af den type anlæg.

Edit.
Det er lige præcis disse typer af indlæg jeg frygter, da de, efter min opfattelse, er intetsigende !

Hvorfor er det tilsyneladende ikke muligt at få at vide hvad et godt starter-kit består af og hvad prisen er ? - om prisen er kr. 500,- eller 50.000,- er ikke vigtig lige nu.

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvorfor det åbenbart ikke er muligt !

Ja, jeg underskylder mit sure opstød, men sommetider bliver man bare sååååå træt !

Ps. starter priserne for et godt begynder-sæt så ved 8000,- kr. ? - eller skal vi endnu højere op !
Hvad sparer man på og hvor er kompromisserne når man sælger et sæt med tre flash, stativer mm. Til hvad en stadig forholdsvis billig mellem kraftig flash koster? Udladningsstyrke? Byggekvalitet? Farvestabilitet? Byggekvalitet og styrke på stativer? Lysægthed og Byggekvalitet på modifiers? Hvad hvis man vil tilkøbe nyt, fatning, ens farver?
Det er utroligt svært at sige hvad der kræves og hvad det skal koste for er dine krav og prioriteringer de samme som mine? Vil du kun have det stående fast hjemme og aldrig tage det ned? Skal det med ud bare en gang imellem? Hvilke type billeder er det du vil tage og skal det være helkrops eller bryst-skuldre- hoved.

Skal jeg komme med en anbefaling vil jeg sige 2 stk godox TT685, 2 stk nano stativer med paraply adaptere samt nogle reflekterende og nogle gennemlysnings paraplyer og så en reflektor, min er Ø80 hvid/sølv. Totalt måske små 3000,-
Senest rettet af Søren N 26 mar 2017 18:05 pm, rettet i alt 1 gang.
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar