Begyndersæt - hvad skal man bruge ?

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Begyndersæt - hvad skal man bruge ?

Indlæg af Hasseltoft » 26 mar 2017 17:29 pm

Hvis du synes, der skal et hjemmestudie til, for at tage portræt billeder.
Så synes jeg det her vil være et fint begyndersæt.
Det er nogle gode lamper, jeg bruger dem selv.
https://flashfotovideo.dk/stort-komplet ... igger.html
Med hensyn til baggrund klarede jeg mig længe med et sort, og et hvidt sengetæppe fra Ikea, hængt op på vægen.

Venlig hilsen Jesper

Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 26 mar 2017 19:01 pm

:goodpost:
Et hvidt badeforhæng har også mange anvendelsesmuligheder som baggrund softer mm.
Paraplyerne er så ikke af bedste kvalitet, jeg har selv nogle af dem, men de bliver alligevel nemt nussede og så er det surt at have brugt en formue og disse fungerer fint. Guld har jeg dog et anstrengt forhold til :)
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 26 mar 2017 20:13 pm

Paraplyer bruger jeg aldrig. Jeg tror nok jeg har en gennemlysningsparaply liggende et sted.

Søren N

Indlæg af Søren N » 27 mar 2017 06:41 am

Paraplyer er rigtig gode til en start og simpel god lyslægning da de nærmest garanterer succes lige ud af posen. Til mere kritisk og nøjagtig lægning af skygger begrænsning af spild( lys kun der hvor du vil have det) dur de ikke og der træder softboksen ind men man har kun for alvor kontrol over sit lys hvis man også har grids på softboksen.
Legede i øvrigt lidt med min AD360 i weekenden med en reflektiv paraply og kunne ikke forstå jeg ikke kunne få samme sorte baggrund (bruger ikke baggrund men skyder bare ud i stuens rod) med den kraftigere flash i forhold til tidligere med 685'erne indtil det slog mig jeg jo netop legede med paraply og ikke softboks, klovn. Med softboks og en reflektor i klampshell opstilling fåes et fedt lys uanset hvad der sidder i boksen.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 27 mar 2017 08:49 am

Jeg bruger heller ikke paraplyer.

Og efterhånden bruger jeg en flash og så en hvid reflektor til at bløde skygger op med.

Søren N

Indlæg af Søren N » 27 mar 2017 08:59 am

Hollywood portraits af Hicks og Nisperos er ret sjov læsning/gennemkigning. Man kan også bare Google Hollywood portraits og kigge billeder her. Det sjove er hvor hårdt lys der er brugt til langt størstedelen af billederne. Eneste rigtige softlysbillede i bogen er en ung Elisabeth Taylor stående mellem to hvide plader hvor to lamper er rettet mod den ene. Ellers er skarpe skyggelinjer kraftigt opblødt det gennemgående tema. De mest imponerende billeder er forresten også de simplest lyssatte, 1-2 lamper i enkelte tilfælde 3.

Jeg er blevet ret glad for at bruge reflektive paraplyer i sølv og hvid. Der er noget over det look der tiltaler mig.

Billede
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 27 mar 2017 09:23 am

Jeg købte et 2x400w flashsæt hos Nick for 5 år siden, med to lamper, to softbokse (den ene en 150cm okta som klart er den jeg har brugt mest), to stativer og to paraplyer) og dengang gav jeg kr 3700.

Det sæt har jeg stadig stor glæde af - selvom den ene flash næsten altid har været "lidt mærkelig" :)

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 27 mar 2017 10:20 am

Jeg bruger kun paraplyer når jeg skal fotografere grupper....til portrætter giver de ofte for lidt kontrol med lyset.

Søren:
Viste billede kunne slet ikke laves med paraply....det er lavet med 2 lys samt 2 bookends/ reflektorer som det også er beskrevet i bogen ;-)

Billede

/preben

Søren N

Indlæg af Søren N » 27 mar 2017 10:47 am

Prøv lige at læse mit indlæg til ende. Det var det jeg skrev ;) men tak for opstilling tegningen :gogo:
Jeg kan godt se det blev en smule uklart at jeg bare smed billedet ind efterfølgende og ikke fik placeret det i forlængelse af den dertil hørende tekst.
Søren Nielsen

David Duchemin

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 27 mar 2017 12:00 pm

I farten fik jeg blot læst det som om billedet var lavet v.hj.a. lys fra en paraply hvilket jeg ikke mener er muligt......men korrekt...jeg fik ikke nærlæst dit indlæg....sorry ;-(

I øvrigt er der ingen af opstillingerne i bogen der benytter paraplyer...og som du også skriver så har bogen ikke med ret mange softlysbilleder....men den hedder jo også Hollywood Portraits og ideen med denne form for fotografering er jo netop udbrændte højlys og skygger uden detaljer som jeg forstår det.
Det er nok også svært med paraplyer i.f.m. datidens kraftige lamper ;-)

I øvrigt har en andet fotograf Lou Szoke i sin bog Hollywood Portraits en interessant betragtning som går på at hotlights (tungsten) er det eneste rigtige til portrætter da huden skulle få en "glød" som ikke kan skabes
v.hj.a. andre former for lyskilder.

Jeg har ikke haft mulighed for at afprøve påstanden, men jeg synes jeg kan se forskel på om et portræt er tage med speedlights eller med strobes......også selv om samme type / størrelse softbox er anvendt ?

Disse betragtninger har måske ikke umiddelbart så meget med trådstarters spørgsmål om hvilket udstyr der er bedst til hvilken pris.....og dog.

Jeg synes det er vigtigt at gøre sig overvejelser om hvilken form for studiefoto ( portræt, halv-, 3/4-, helfigur, grupper, voksen, børn) man ønsker samt om det er stationær eller det skal være mobilt og så vælge om det skal være strobes, speedlights (eller måske fastlys), da de hver har deres fordele og ulemper.

Når man så har valgt type af lyskilde skal man til at vælge hvilke former for lysmodifiers man vil anvende, og også her kan det spille ind om det skal være til stationær brug eller det skal være mobilt.
Mobilt udstyr kræver ofte en højere kvalitet og det vil så afspejle sig i prisen.

/preben

Søren N

Indlæg af Søren N » 28 mar 2017 07:49 am

nikon skrev:I farten fik jeg blot læst det som om billedet var lavet v.hj.a. lys fra en paraply hvilket jeg ikke mener er muligt......men korrekt...jeg fik ikke nærlæst dit indlæg....sorry ;-(

I øvrigt er der ingen af opstillingerne i bogen der benytter paraplyer...og som du også skriver så har bogen ikke med ret mange softlysbilleder....men den hedder jo også Hollywood Portraits og ideen med denne form for fotografering er jo netop udbrændte højlys og skygger uden detaljer som jeg forstår det.
Det er nok også svært med paraplyer i.f.m. datidens kraftige lamper ;-)

I øvrigt har en andet fotograf Lou Szoke i sin bog Hollywood Portraits en interessant betragtning som går på at hotlights (tungsten) er det eneste rigtige til portrætter da huden skulle få en "glød" som ikke kan skabes
v.hj.a. andre former for lyskilder.
Lou Szoke har selvfølgelig ret til at mene hvad han vil. Det er dog ret ensidigt og i mine øjne forkert at tilskrive Tungsten lamper så stor betydning.
Man skal lige huske på at lyset ikke var den eneste forskel på dengang og nu og at man i øvrigt overhovedet ikke brugte almindelige glødelamper men Arc-Lights/lysbuelamper, Mercury Vapor/Kviksølv lamper og hvad de eller kaldtes. UV delen i lyset fra disse lamper var betydeligt, svejseøjne skulle have været en erhvervs risiko for skuespillere dengang.
Derudover var "sensorstørrelsen" mange gange større dengang. 8X10" var minimum og større var ret almindeligt.
Filmfølsomhed var også en anden, de tidlige var orthokromatiske, ufølsomme for rød og meget følsomme for blå over i det ultra violette og med meget lav ISO.
Så er der forhold som filmens opløsnings evne, fremkaldelsen, papiret og objektiverne der blev brugt.
Alt sammen forhold der udover manglen på modifiers bidrog til der udtryk. Det er nok i langt højere grad et produkt af teknologien og mulighederne end et bevidst valg.
nikon skrev: Jeg har ikke haft mulighed for at afprøve påstanden, men jeg synes jeg kan se forskel på om et portræt er tage med speedlights eller med strobes......også selv om samme type / størrelse softbox er anvendt ?

Disse betragtninger har måske ikke umiddelbart så meget med trådstarters spørgsmål om hvilket udstyr der er bedst til hvilken pris.....og dog.
Det er sikkert muligt at se forskellen ved direkte sammenligning og med en del øvelse også at genkende de enkelte lyskilders særlige karaktertræk men jeg har endnu ikke kunnet se det i de sammenligningsbilleder jeg har studeret. Det kommer sikkert men lige nu og lang tid fremover handler det for mig om at lære, træne og lære noget mere. Gårsdagens session i fotoklubben var særdels lærerig og jeg er superglad for at jeg havde et setup jeg havde leget med og øvet på mig selv så det var minimalt hvad jeg skulle ændre på og bekymre mig om. Da jeg begyndte at eksperimentere gik det galt men jeg fik virkelig meget "med hjem"
nikon skrev: Jeg synes det er vigtigt at gøre sig overvejelser om hvilken form for studiefoto ( portræt, halv-, 3/4-, helfigur, grupper, voksen, børn) man ønsker samt om det er stationær eller det skal være mobilt og så vælge om det skal være strobes, speedlights (eller måske fastlys), da de hver har deres fordele og ulemper.

Når man så har valgt type af lyskilde skal man til at vælge hvilke former for lysmodifiers man vil anvende, og også her kan det spille ind om det skal være til stationær brug eller det skal være mobilt.
Mobilt udstyr kræver ofte en højere kvalitet og det vil så afspejle sig i prisen.

/preben
Jeg vil gå en lidt anden vej og tage udgangspunkt i hvilket/hvilke rum man har til rådighed, især hvis vi snakker fast opstilling i dedikeret "studierum" Her har det meget at sige for hvilken størrelse og type modifier man kan bruge, hvilken størrelse stativer der er plads til og hvor komplicerede opstillinger man kan lave. Et lille rum vil jeg mene dikterer små enheder og forholdsvis simple opstillinger og her vil jeg mene speedlights er så meget lettere og kompakte at man kan bruge lettere/mindre stativer osv at det vil være et bedre valg end studiestrobes. Med store rum og en permanent opstilling giver "Et rigtigt studie" mere mening.

Er i øvrigt begyndt at lege med om mon ikke det billede kunne laves med noget paraply :)
Søren Nielsen

David Duchemin

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 28 mar 2017 19:21 pm

Jeg tror at den mængde lys en lyskilde kan præstere har en betydning, og måske kan farvetemperaturen på tungsten lys i forhold til hudtoner gøre noget ved lysets tilbagekastning fra huden ?

Måske har det også betydning at Lou Szoke primært bruger direkte lys....altså ingen opblødning via softbox ?

Desuden tror jeg at forskellen på lyset fra speedlights kontra strobes måske ligger i at speedlight "brænder" af med et kort kraftigt glimt hvorimod en strobe starter og slutter langsommere.....i hvert fald som hovedregel.

Jeg ved godt at der i dag findes strobes der har specielle digitale kredsløb som styrer glimtet og varigheden af glimtet f.eks. ProPhoto Acute 2.

/preben

Søren N

Indlæg af Søren N » 29 mar 2017 06:58 am

Lou Zoke bruger det grej der er til rådighed som kommer tættest på den type man brugte i Hollywood. Mht tonalitet og filosofier om tungsten lys er der simpelthen for mange variable til at man skråsikkert kan pege på den ene faktor. Der er jo nærmest ingen ligheder fra dengang til i dag. Du kan tage en glødelampe og en reflektor men det er så også det.
Jeg fik leget lidt med paraplyen og en reflekterende overflade i går og er over bevist om at man kan komme endda rigtig tæt på omend helt at eftergøre det look nok ikke lader sig gøre.
Jeg synes faktisk det er en noget overset og uberettiget underkendt nem adgang til godt lys især for begyndere.

http://strobist.blogspot.dk/2006/03/lig ... s.html?m=1
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kamera: Olympus m4/3
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af hkb » 29 mar 2017 12:31 pm

1 lampe, udbyg med flere efterhånden
https://flashfotovideo.dk/tts-300-300w- ... al-82.html

1 softboks, udbyg med flere efterhånden
https://flashfotovideo.dk/dison-softbox ... -type.html

baggrundsholder osv
https://flashfotovideo.dk/tripple-hooks ... -saet.html

baggrunde, en hvid og en sort, ca 350 kr stykket
https://flashfotovideo.dk/baggrunde/pap ... r-kvm.html

en reflektor, billig på ebay

trigger til lampe, billig manuel trigger

og så alt det andet efterhånden :-)
Hans Kristian Hannibal-Bach, Odense
Fotografering tilbydes: Events, produktfoto, bryllup, dåb, konfirmation, portræt, koncert osv
Hannibal-Bach

Søren N

Indlæg af Søren N » 30 mar 2017 08:34 am

Mit baggrunde kan også få diverse foldere der bøde fylder mindre og er nemme at sætte op og pille ned. En fordel hvis det er et "makeshift" studie. Bagsiden er så at det ikke er en "kantløs" baggrund hvilket kan være ønskeligt ved helkrops portrætter.
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar