Det var lige godt S.....

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
Besvar
Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Det var lige godt S.....

Indlæg af Søren N » 30 apr 2017 11:47 am

TT685S med WA deflector ned og dome påmontere i en Westcott 180cm reflektiv paraply med diffuser monteret.
Måling i midten f8 og 4 streger (ved 1/125 sec sat på seconic 308 B) ved kant f5,6 og 6 streger. Mindre end en blændes forskel :zhappydrool Det synes jeg alligevel er pænt klaret af en "retningsbestemt" lyskilde :zpartyon

Edit.
Et foto afslører så et markere område i bunden af paraplyen hvilket ved nærmere eftertanke er logisk. Her måler den f5,6 plus en streg altså Ca 1 1/3 blænde. Jeg er stadig imponeret :)

Edit Edit.
Legede lidt med boom armen for en mere ideel montering og det hedder -1/2 i toppen, -2/3 i siderne og - lige knapt en blænde i bunden. Overraskende for mig at en speedlight kan fylde 180 cm paraply med diffuser så godt ud.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Re: Det var lige godt S.....

Indlæg af Søren N » 30 apr 2017 19:23 pm

Efter nogle overvejelser tænkte jeg at målingerne med den almindelige dome kunne være "forurenet" så jeg valgte at beklæde en stump paprør med sort gaffer, dels for at sikre afstanden forblev ensartet og dels for at sikre måling på et mindre område af diffusor uden uvedkommende bidrag.
Det giver en blændes forskel fra midt til bund, her er tale om en godox s-bracket (Bowens) hvor paraply hullet sidder en smule under flashen. Til top er der 1/2 blænde og til siderne 2/3 blænde. Jeg synes faktisk det er en pæn udnyttelse af arealet med sådan en lille enhed len vil da teste ad360eren på samme måde.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Finsen
Rang: ULTRA BURST MODE

Indlæg af Finsen » 30 apr 2017 22:29 pm

Hej Søren
Spændende - En godox i en 180cm speedybox, hvor hulen har du tænkt den skal bruges?
Når jeg skriver sådan er det fordi, jeg har brugt en 180cm octa og selv i et studie med meget højt til loftet er der lys overalt, der skal bruges en xl boom med min 5kg kontravægt, skal den bruges udendørs skal der 4 assistenter til for ikke den blæser væk, men det er en stor lyskilde -
Det er ikke for at være sarkastisk jeg skriver sådan, mere egne erfaringer den octa jeg brugte var absolut ikke transportabel og krævede min 600w til gruppe fotos, skal jeg bruge en stor lyskilde bruger jeg en scrim, hvor jeg ikke er begrænset af den faste afstand fra flash til diffuser og kan således bestemme hvor hurtigt lyset falder af.
Nok om det, jeg synes det lyder fornuftigt med 1 stop forskel, fordi den ikke er speciel dyb, sådan af nysgerrighed kunne du ikke prøve at lave et billede hvor man kan se texturen i diffuserings sokken, helst så undereksponeret at der ikke er udbrændte områder, grunden til jeg spørger til dette er kvaliteten af diffuseren, som jeg har oplevet som meget svingende, er det silke, spinnaker nylon eller plastmateriale?
Her er en så du kan se hvad jeg mener, det er en scrim, men ikke egnet til blanke overflader.
mvh. Finn

Billede

Her samme billede med en anden diffusering ikke ideel men bedre( 5år gammel test )
Billede

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 30 apr 2017 23:14 pm

Det er en paraply og sammenfoldet er den ganske kompakt. Den vejer heller ikke alverden så det er ikke så meget der skal til for at holde stativet på plads. Til gengæld er den stor.......og kræver højt til loftet.......og jeg har umiddelbart ikke tænkt mig at bruge den udendørs........og så var det et anfald af gas ;) men den skal nok blive brugt :)
Jeg kigger på noget billedeksempel i morgen.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 01 maj 2017 08:00 am

Det er et plastmateriale af en art.
Er disse for udbrændte?

Billede

Billede

Hotspottet er ret tydeligt. Jeg synes det ser ud af mere end en enkelt blænde.
Sig til hvis det er skodkvalitet så ændrer jeg settings i playmemories til original i stedet for 2M
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 01 maj 2017 11:36 am

Ganske hæderlige f/5,6 ved 1/1 (TT685) ISO 100 og 2,5m væk
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 01 maj 2017 20:06 pm

Synes det ser fornuftigt ud, grunden til jeg spørger til diffuser er pga. den meget svingende kvalitet og jeg har kun hørt godt om Westcott -
Det bliver spændende at se de første rigtige billeder.

mvh. Finn

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 14 maj 2017 15:08 pm

Ikke noget særligt men et resultat af lidt leg med den store paraply.
Billede

Billede
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 14 maj 2017 18:07 pm

Jeg synes den virker over al forventning, jeg havde troet den var mindre retningsbestemt, nu har du hairlight på denne her og det kan være lidt svært at se hvor langt paraplyen når rundt på skyggesiden, umiddelbart hele vejen.

mvh. Finn

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 14 maj 2017 18:20 pm

Billede
Uden hair/rim light
Du kan se på setup billedet hvor lidt retningsbestemt den virkelig er. Men som jeg oplever det gælder det faktisk alt uden grids på.
Det skal nok lige siges, hvis man ikke ser det på setup billedet at jeg til disse har brugt min AD360 i paraplyen.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 15 maj 2017 12:39 pm

En lidt klodset baggrund dur den også til :)
Billede
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 15 maj 2017 21:26 pm

Jeg synes stadig det ser fint ud, nu er du tæt på, har du prøvet over 5m eller er der for lidt power?, det jeg tænker på er hvordan den vil være til grupper.

mvh. Finn

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 16 maj 2017 05:38 am

Det er mere et plads- end et powerproblem
Jeg målte min TT685 til f/5,6 ved ISO100 og fuld power 2,5m væk. Billederne her er med AD360 på 1/32 (er ikke sikker kunne være 1/64) kraft f/5,6 ISO100. Der skulle være krafter nok til et gruppe portræt med en afstand fra lys til gruppe på 5m. Jeg har bare ikke plads nok til at kunne gøre det.
Jeg skal se om jeg kan lave en måling.
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar