Textur i overflader

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
Besvar
Brugeravatar
Finsen
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE

Textur i overflader

Indlæg af Finsen » 16 maj 2017 12:15 pm

Her er lige en lille hurtig forklaring til at vise hvad er kicker light kan bruges til -
Det er de færeste nye fotografer der tænker over lyset og hvordan man kan udnytte det.
En kicker eller kickerlight er bare en forholdsvis lille lyskilde der lyser lokalt i et billede for at
fremhæve textur i en overflade.
Typisk lyser man i en meget lav eller skrå vinkel, måske er udtrykket " at skimme lyset " et bedre dansk udtryk ?
Jeg vil ikke ind på fysikken omkring lys, men bare lige vise et par eksempler -

Her mit gamle trofaste underlag, som har fulgt mig i mange år, det er rå på den ene side og hvid
på den anden, oprindelig var det en palleramme, som havde stået udenfor i mange år og således blevet vejrbidt.
Anyway - Her har jeg sat 2 ( ja hvad hedder de nu ) pins fra opslagstavlen i mit underlag,
den sorte firkant i venstre side er min lyskilde, 15x20cm altså stor lyskilde i forhold til de små pins pga. afstanden -
Det man skal lægge mærke til er texturen i overfladen og ikke mindst de manglende skygger,
samtidig falder lyset hurtigt af, men det er en anden historie.
Billedet er hverken over eller under eksponeret og jeg har 18% omkring første pin ( vi snakker ikke kvaliteten af lys )

Billede

Nu flytter jeg samme lyskilde længere væk og den bliver således mindre i forhold til mine pins - Læg mærke
til jeg begynder at få skygger, stadig hvad de fleste kalder bløde ( det er overgangen i skyggen jeg kontrollere )
og opnår mere textur, samtidig falder lyset ikke af så hurtigt som før ( stadig en anden historie )

Billede

Nu tager jeg den lille 15x20 softboks af og holder samme afstand som før,jeg har nu en nøgen speedlight
som igen er mindre i forhold til de små pins, læg her mærke til de meget lange skygger og endnu mere
textur i underlaget.

Billede

Det er hvad man kan bruge en kicker til, i den virkelige verden er det solen, som altid vil være en lille
lyskilde i forhold til det vi fotografere udendørs, Ja solen er kæmpe stor, men pga. afstanden vil det
altid være en lille lyskilde, for at bruge solen som kicker er lav morgen eller aftensol ideel og det kan
vi udnytte når vi fotografere -
Her er et andet eksempel fra den virkelige verden. som de fleste nye nok vil lave med en stor softboks.

Billede

og her hvor jeg ballancere lyset for at fremhæver texturen med hjælp fra en stor softboks sammen med nogle
kickerlights.

Billede

Her får den max gas, selvfølgelig for at fremhæve texturen.

Billede

mvh. Finn

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Re: Textur i overflader

Indlæg af Søren N » 16 maj 2017 18:13 pm

En typisk Finsen lektion :) Enkel, letforståelig og lige på sømmet :zpartyon
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Besvar