Nogle der ved noget om Bowens

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
Besvar
Brugeravatar
thomas4420
Rang: Aktiv
Kamera: Nikon D800

Nogle der ved noget om Bowens

Indlæg af thomas4420 » 10 sep 2017 22:12 pm

Hej er der nogle der ved hvad forskellen på en Bowens GM 500 og GM 500 R. Har 500 R og kunne godt bruge en eller to mere.
På forhånd tak

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Nogle der ved noget om Bowens

Indlæg af nikon » 11 sep 2017 14:38 pm

Her er lidt om de forskellige modeller.....og så vidt jeg kan se er den eneste forskel at 500 (Classic) her kontinuerlig justering af flashstyrke og pilotlys, hvor 500R er i step på 1 blænde.....og 500Pro ligner 500R men har kortere flashtid og har blæser indbygget for køling.

Og jeg mener ikke du kan købe 500 (Classic) mere......

Esprit II and Esprit 500 were the older workhorses. They were replaced with the Esprit Gemini, which in my opinion were never built as well as the Esprit 500's. They are both of a basic design (which is why they went on working so well) two dials on the side controlled flash power and modellling lamp power.

The Esprit Gemini was replaced as part of a completely new line-up of heads from Bowens a few years ago. The equivalent of the Esprit Gemini is the Gemini 500 Classic.

The 500R is pretty much the same bit of kit under the hood, but the dials on the side are for whole stops of light and tenths of stops, so it's more accurate in being able to set the flash power (rather than a 'dimmer switch approach of the Classic and older Gemini heads).

If you go to the Pro heads, these are fan cooled and have a faster flash duration (1/2500th fastest speed rather 1/900th for the R & Classic).

/preben

Brugeravatar
thomas4420

Indlæg af thomas4420 » 11 sep 2017 20:06 pm

nikon skrev:Her er lidt om de forskellige modeller.....og så vidt jeg kan se er den eneste forskel at 500 (Classic) her kontinuerlig justering af flashstyrke og pilotlys, hvor 500R er i step på 1 blænde.....og 500Pro ligner 500R men har kortere flashtid og har blæser indbygget for køling.

Og jeg mener ikke du kan købe 500 (Classic) mere......

Esprit II and Esprit 500 were the older workhorses. They were replaced with the Esprit Gemini, which in my opinion were never built as well as the Esprit 500's. They are both of a basic design (which is why they went on working so well) two dials on the side controlled flash power and modellling lamp power.

The Esprit Gemini was replaced as part of a completely new line-up of heads from Bowens a few years ago. The equivalent of the Esprit Gemini is the Gemini 500 Classic.

The 500R is pretty much the same bit of kit under the hood, but the dials on the side are for whole stops of light and tenths of stops, so it's more accurate in being able to set the flash power (rather than a 'dimmer switch approach of the Classic and older Gemini heads).

If you go to the Pro heads, these are fan cooled and have a faster flash duration (1/2500th fastest speed rather 1/900th for the R & Classic).

/preben
Hej Tak for svar
Vis jeg forstår det du siger er de er ens ? . ( der er to til salg på den blå af 500 ) Dem kan jeg godt bruge sammen med mine 500 R.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 11 sep 2017 21:22 pm

Så vidt jeg ved er 500 og 500R ens....altså lige bortset fra at 500R regulerer i step. Jeg har et par 500 og har ikke følt det som noget problem....der er en skala med markeringer der svarer til 1 blænde.....og jeg bruger altid lysmåler alligevel ;-)

Der kan dog også være lidt forskel på flashrøret....de er begge blevet solgt med 2 forskellige flashrør.....det ene var UV coated og det var det andet ikke....mener det UV coatede rør hedder BW2032(UV) og det andet hedder BW2030.

Vær opmærksom på at de brugte rent faktisk virker....jeg havde et problem med en af mine som var gået død fordi den havde ligget for længe uden at blive brugt...altvirkede tilsyneladende men der kom intet flashglimt.....kostede godt 1700 kr i rep. af kredsløbet.

Her er lidt om vedligehold....

https://www.dpreview.com/forums/thread/2742940

http://photocamel.com/forum/lighting-te ... phers.html

/preben

Brugeravatar
thomas4420

Indlæg af thomas4420 » 11 sep 2017 23:03 pm

Hej igen
Tak fordi du har brugt din tid, det har hjulpet mig meget med din viden er imponeret. :-)

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 12 sep 2017 10:36 am

Bowens som firma har det ikke så godt længere: RIP: Bowens to Be Liquidated, Report Says

Så hvis du har Bowens i forvejen (og Bowens er udmærket grej), er det måske nu, at du skal udbygge dit system ...
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Besvar