Foto print på kort pixels og DPI

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
EmilFrederiksen
Rang: Nyankommen
Kamera: Iphone

Foto print på kort pixels og DPI

Indlæg af EmilFrederiksen » 01 feb 2019 10:19 am

Hej alle

Jeg var meget i tvivl om, det var det rigtige sted at oprette denne tråd

Jeg har prøvet at læse op på DPI og få en forståelse for dette

Jeg har taget et foto
Opløsning
3024 x 4032
Dvs. 12 megapixel

1) 12 megapixel foto
2) Print på 10 x 10 cm kortoverflade
3) Nyt foto af kort

Fotoet sender jeg til et firma der printer id-kort
Fotoet bliver printet på kortet så det fylder 10 x 10 cm, hvilke svarer til halvdelen af kortets areal

Hvis jeg ser på kortet og jeg kunne zoome ind på printet, ville det så stadig være 12 megapixel, eller er det blevet komprimeret så det fylder mindre pixels?
Hvor mange pixels er det blevet nedskaleret til?

Hvis jeg tager et 12 megapixel foto af kortet med printet på. Jeg derefter åbner foto af kortet i et program, og jeg kan sidde og se pixels derpå, svarer de antal pixels så, til det antal pixels det er blevet printet som?

Hvor høj en DPI, printer en printer på kort i?

Jeg håber at min forespørgsel giver mening

Mange tak på forhånd for jeres besvarelser :)

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Re: Foto print på kort pixels og DPI

Indlæg af phw » 01 feb 2019 13:14 pm

Det kan man ikke sige noget om. Det kommer an på hvad det er for en printer. Hvad for en print teknologi der bliver brugt.

Men efter som billede du tog var i 3:4 formatet og det printet er i 1:1 format, så er der sket en konvertering.

Normalt når man snakker print, så siger man 300 DPI.

Hvis du tager et 12M billedet af kortet vil det med garenti ikke svarer til dit original foto. Det vil være i en meget lavere opløsning.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 01 feb 2019 20:41 pm

Det er vigtigt at holde sig for øje at der er forskel på DPI og PPI.

DPI har at gøre med printerens formåen til at sætte dots per inch....deraf navnet, og siger noget om printets opløsning/ kvallitet.

PPI har at gøre med opløsningen i et billede og er hvor mange pixel per inch billedet består af, og siger noget om billedfilens opløsning/ kvallitet.

Endelig er det vigtigt at vide hvad man gør når man reducerer den fysiske størrelse af et billede inden print.

Hvis man i PS ikke har flueben i Resample Image forbliver billedet totale pixles konstant hvorimod opløsningen stiger når et billede reduceres i størrelse.

Et 4256x2832 billede vil i 10 x6,62 cm stadig have samme antal pixels i størlse men opløsning vil øges til 1081 ppi.

Sætter man derimod flueben i Resample Image vil billedet blive 2832x1062 pixels i størrelse men opløsningen er den samme.

Jeg ved ikke om dette kan kaste lys over dine problemer ?

/preben

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 02 feb 2019 13:58 pm

Printeren vil formodentlig have en opløsning på 300 eller 600 DPI, den kan ikke plotte flere blækdråber pr tomme end det. Det betyder, at når den printer 10x10 cm (4x4 tommer) afsætter den altså 1200x1200 eller 2400x2400 pixels - det betyder at der gennemføres en resampling af billedet ved print (ikke i PS, men i printerens Raste Image Processor). Billedet vil så være 1,44 Mpix eller 5.76 Mpix
Hvis du tager et billede af det printede billede har det intet som helst med det oprindelige billede at gøre (dine øjne og hjerne vil selvfølgelig opfatte det som samme motiv). Fotoet af printet kan godt bruges til analyse af printprocessen, på samme måde som man bruger en lup ved eftersyn af tryk.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 03 feb 2019 11:11 am

Et digital kameras opløsning opgives i Pixels....f.eks. et Nikon D700 har 12,1 Mp hvilket giver et billedet på 4256x2832 pixels og et Nikon D3X har 24,5 Mp giver et billede på 6040x4032 pixels.

Alt andet lige vil man med et billede i fuld størrelse og i 300 PPI fra et D3X kunne få et billede på ca. 34x51 cm og fra et D700 et billede på ca. 24x36 cm....og de to billeder vil se ens ud i opløsning.

PPI og DPI er to forskellige ting.

Når man snakker visning på skærm er det korrekt at det er lige gyldigt om et billede vises i 1 PPI eller 720 PPI, men det er det bestemt ikke når vi snakker print.
Ved print af alm. billeder vil man tydelig kunne se mindre opløsning når man kommer under 180-200 PPI....selvfølgelig også lidt afhængig af betragtningsafstand.
Og PPI er noget man sætter i billedbehandlingsprogrammet og har ikke noget med printerdriveren / printerens opsætning at gøre.

DPI siger noget om printerens formåen i forbindelse med hvor mange blæk-dots den kan sætte pr. inch, og dette afhænger af printhovedet.

Dette er i hvert fald hvad jeg opfatter som definitionerne på PPI og DPI.

/preben

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 03 feb 2019 15:47 pm

Hej Bo

Jeg har også forsøgt at gennemskue det med "blæk-klatter" ;-)

Dels er der det med den maksimale native opløsning en printer har vs den manipulerede (højere) opløsning for slet ikke at tale om at nogle printere er i stand til at afsætte forskellige størrelser af blæk-dots…...måske to sider af samme sag ?

Med hensyn til dit spørgsmål vedr. dots-per-inch og farver mener jeg det hænger sådan sammen:
En Epson printer med typisk 180 dyser og 8 farver giver en maksimal native opløsning på 180 x 8 = 1440 dpi.

Men som du også konstaterer...bare man er tilfreds med resultatet ;-)

Jeg håber Emil fik svar som han kan bruge....ellers må han lige på banen igen.

/preben

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 03 feb 2019 20:20 pm

Jeg kan heller ikke gennemskue dine tal.

Jeg ved kun at et Canon printhoved har en del (4-6 ? ) dyser pr. farve som den kun tager hul på en af gangen efterhånden som den foregående dyse stopper.
Når alle ( 4-6 ? ) dyser til en farve er stoppede duer denne farvekanal ikke mere og printhovedet er defekt.
Det er en kontrol der er indbygget i printerens software....og jeg ved ikke hvordan den reagerer ved dyserens - om det kan listes i gang igen ??

https://books.google.dk/books?id=XVEbAA ... es&f=false

(se afsnit to på siden )

Epson hovedet virker på en anden måde og her virker en eller flere gang headclean i hvert fald.

Når den kun sprøjter blæk i udturen skyldes det at printeren - i hvert fald ved Highest quality - har fravalgt bidirectional printing.

Måske fordi den laver små mellemdots eller måske fordi den så printer lidt tættere ?

I hvert fald er ulempen ved bidirectional mode er at det kræver at printhovedet har virkelig god alignment.

/preben

EmilFrederiksen

Indlæg af EmilFrederiksen » 04 feb 2019 13:38 pm

Hej alle

Jeg havde ikke opsat min profil til at modtage en e-mail, når der kom et indlæg.

Jeg har netop først nu, set alle jeres indlæg.
Alle jer der har bidraget med viden og kommentarer, I skal have en stor tak!

Jeg har nu gennemlæst jeres besvarelser, og har prøvet efter bedste evne at forstå og komme med yderligere spørgsmål dertil:

phw skrev:
01 feb 2019 13:14 pm

Hvis du tager et 12M billedet af kortet vil det med garenti ikke svarer til dit original foto. Det vil være i en meget lavere opløsning.
Eftersom at printet på kortet, er af lavere opløsning end originalfoto?
Bo Bjerre skrev:
01 feb 2019 14:49 pm
Ud over opløsningen vil også det dynamiske omfang være MEGET mindre efter print. Typisk vil forholdet mellem det hvide papir og den dybeste sorte være omkring 1:50 for mat papir og op til 1:150 for en god printer på på et godt blankt/pearl papir. Et moderne kamera kan levere op til ca 1:10.000 og din skærm måske 1:1000.
Ja, jeg kunne godt forestille mig, at der er stor forskel på farvedybden
Bo Bjerre skrev:
01 feb 2019 14:49 pm
Jeg ved ikke hvad det er for en printer til kort, du snakker om ?
Det er faktisk på mit tidligere universitet, de havde en printer til ID-kort. Jeg ved ikke hvilken typer printer og hvor god den var.
niels.hr.hansen skrev:
02 feb 2019 13:58 pm
Printeren vil formodentlig have en opløsning på 300 eller 600 DPI, den kan ikke plotte flere blækdråber pr tomme end det. Det betyder, at når den printer 10x10 cm (4x4 tommer) afsætter den altså 1200x1200 eller 2400x2400 pixels - det betyder at der gennemføres en resampling af billedet ved print (ikke i PS, men i printerens Raste Image Processor). Billedet vil så være 1,44 Mpix eller 5.76 Mpix
Hvis du tager et billede af det printede billede har det intet som helst med det oprindelige billede at gøre (dine øjne og hjerne vil selvfølgelig opfatte det som samme motiv). Fotoet af printet kan godt bruges til analyse af printprocessen, på samme måde som man bruger en lup ved eftersyn af tryk.
Jeg har målt motivet på det printede kort, til at være 4,25 Mpix (1880 x 2260 ca.)
Så det er næsten identisk opløsningsmæssigt, hvis der er tale om et print i 600 DPI?
Hvis man altså oversætter dots = pixels
Bo Bjerre skrev:
02 feb 2019 23:05 pm
mht print: Min printer påstår at kunne levere 2.400x1.200dpi. Jeg bruger ikke tid på at re-sample billedet, det sker i printerdriveren's RIP, som jeg ikke bestemmer over. Jeg overlader det til LightRoom og driveren :-)
Det lyder af meget? Det er jo meget mere, end de ellers ovennævnte 600 dpi?

Med udgangspunkt i Bo og Prebens indlæg, lig ovenfor, vedrørende printerkvalitet.
Jeg antager, at en "dot" er en "blækklat", og at denne dot har fuldstændig samme farve, altså svarende til det samme gældende for en pixel?

Og hvor mange DPI vil i gætte på, at printeren på kortet har printet i, hvis I skal komme med et kvalificeret bud?

Jeg ser frem til jeres yderligere besvarelser :)

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 04 feb 2019 13:49 pm

EmilFrederiksen skrev:
04 feb 2019 13:38 pm

Med udgangspunkt i Bo og Prebens indlæg, lig ovenfor, vedrørende printerkvalitet.
Jeg antager, at en "dot" er en "blækklat", og at denne dot har fuldstændig samme farve, altså svarende til det samme gældende for en pixel?

En blækklat har kun en farve. Derfor printes der mange klatter der så af øjet bliver blandet til en farve

EmilFrederiksen skrev:
04 feb 2019 13:38 pm

Og hvor mange DPI vil i gætte på, at printeren på kortet har printet i, hvis I skal komme med et kvalificeret bud?

Jeg ser frem til jeres yderligere besvarelser :)
Der er ingen der har set kortet. Men mange af dem jeg har set, ser rigtig dårlige ud. Så 100 - 200 DPI

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 04 feb 2019 18:18 pm

Affotografering og for den sags skyld også scanning af et fotografi (kort) giver alt andet lige et dårligere resultat end originalen uanset hvad du gør.

Kan du ikke bare bede universitetet maile dig en kopi at det originale foto ?

Og som tidligere nævnt er Dots Per Inch (DPI) ikke det samme som Pixel Per Inch (PPI).

Og der er mange flere Dots Per Inch end Pixels Per Inch på et print.

/preben

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 04 feb 2019 18:56 pm

Og som tidligere nævnt er Dots Per Inch (DPI) ikke det samme som Pixel Per Inch (PPI).

Fotosættere brugte ved rastrering typisk en matrix på op til 16x16 pixels til at danne et rastepunkt, hvilket svarer til de 8 bit som Postscript 1, 2 og 3 benytter til definition af hver farvekanal. Nyere printere danner ikke traditionelle rastepunkter, men sammensætter en gruppe større og mindre dots for at danne farvetonen. For at undgå uheldige optiske frekvensbaserede mønstre placeres dots med en grad af tilfældighed - stokastisk rastrering. Som Bo skriver så holder printerfabrikanterne denne del af processen tæt til kroppen, for det er en god del af forskellen mellem forskellige printere der ligger her.

EmilFrederiksen

Indlæg af EmilFrederiksen » 08 feb 2019 14:13 pm

nikon skrev:
04 feb 2019 18:18 pm
Kan du ikke bare bede universitetet maile dig en kopi at det originale foto ?

/preben
Jeg har kontaktet mit universitet, så jeg kan få en version at sammenligne med.

Jeg troede at 100 DPI og 100 PPI kunne sammenlignes

Hvis en dot en farve og en pixel har en farve

Hvorfor kan de så ikke sammenlignes?

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 11 feb 2019 10:59 am

Tænkte nok du kunne få billedet som fil ;-)

De to enheder kan ikke sammenlignes da de beskriver to forskellige egenskaber, om end der er en form for afhængighedsforhold mellem dem.

Den ene enhed beskriver opløsningen i en billedfil - altså hvor mange billeddannende punkter ( pixels) der er inden for en inch.

Den anden beskriver opløsningen af antal farvepunkter (dots) der afsættes på et print - altså hvor tæt de enkelte farvepunkter kan afsættes inden for en inch.

Det er derfor et billede mister sin skarphed ved forstørrelse ud over en vis grænse.

Et billede på 69Mb består af 4256 x 2832 pixels.....dette giver en 36,03 x 28,98 cm i en opløsning på 300 ppi.

Hvis man nu forstørrer dette billedet til 108 x 71,86 cm vil opløsningen falde til ca 100 ppi ( forudsat at man ikke foretager nogen form for resampling ).

Med andre ord....der er færre pixels pr. inch til at gengive billedet.

Hvis man nu tænker sig at man har et billede på 620 Mb ville det bestå af 12756 x 8488 pixels og
her ville printeren kunne få 300 ppi når den printede dette billede i 108 x 71,86 cm.

Det kræver altså en større billedfil at kunne printe store forstørrelser i en god opløsning (f.eks. 300ppi ) men printeren vil altid arbejde med det samme antal dpi uanset størrelse på det færdige print.
Et billede med lavt ppi vil så bare udnytte printeren dårligere.

Man kan også se det på en anden måde nemlig opløsningen på printeren - altså quality settings.

Jeg har lavet en lille test hvor jeg i det ene tilfælde benytter print quality 720 x 720 dpi som svarer til Fine på min printer og i det andet bruger 1440 x 1440 dpi som svarer til Best Photo.

Det første billede er lidt mere "fesen" i farver og skarphed i forhold til nr. 2, da printeren afsætter færre dots pr. inch på det første print, hvilket man også kan se hvis man betragter billederne gennem en lup.

Det er i hvert fald sådan jeg ser tingene ;-)

/preben
Senest rettet af nikon 11 feb 2019 23:21 pm, rettet i alt 3 gange.

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 11 feb 2019 12:06 pm

Printeren kan så bare ikke printe pixel 1, 4, 7... i hver række, derfor 'gætter' hvad der mangler i pixel 2,3,5,6. Der sker på samme måde som når man skalerer op i editeringssoftwaren. Ja billedet bliver større, men det bliver bestemt ikke bedre.

prebniel
Rang: Lærling
Rang: Lærling

Indlæg af prebniel » 16 feb 2019 12:31 pm

Det kan sættes mere simpelt op end det

En DPI har en fysisk størrelse, den varierer efter om den har en opløsning på 200, 240 eller 300 DPI, Epson ganger så sin op alt efter hvor mange print partroner der er i printeren eksempelvis 7* 240 = 1680

En PPI har ingen fysisk størrelse den er afhængig af mediet den bliver vist på
mvh Preben N

Besvar