Hudtoner og flash

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Re: Hudtoner og flash

Indlæg af Bo Bjerre » 18 feb 2019 09:33 am

Farvetemperaturen er tilsyneladende afhængig af hvor stor energi man sætter flashen på: https://www.photo.net/learn/how-to-choo ... -lighting/ huden reflekterer vel forskellige farver forskelligt?
-men det var vist ikke præcist det, Du spurgte om, Preben?
Jeg har ingen erfaring med studielys, og har kun en lille blitz som "nødbelysning"
Bo //

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af JPFoxtrot » 18 feb 2019 09:58 am

Umiddelbart bemærker jeg iøvrigt at der ikke nævnes noget om ambient lys på stedet. Er det helt udelukket at der forekommer ambient lys ved mindste udladning/største blændeåbning?

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 18 feb 2019 14:38 pm

Bo #
Som jeg ser det lyser flashrøret op i en given periode og alt andet lige vil farvetemperaturen sikkert være forskellig på forskellige steder af kurven efterhånden som lysmængden opbygges.
Men ved kameraet sync-tid på eks. 1/200 - 1/250 sek burde ikke betyde noget da flashen jo "peaker" indenfor denne lukkerhastighed.
Ved lukkerhastigheder under 1/200 sek kan det måske blive et problem ?

Lysudbytte studieflash.jpg
Lysudbytte studieflash.jpg (20.92 KiB) Vist 4569 gange

Det skal lige nævnes at der hele tinden har være tale om studieflash / monolight.

JPFoxtrot #
Jeg tror jeg et sted nævnte at pilotlys selvfølgelig kan have en betydende faktor hvis man ikke er opmærksom på det....og så er der selvfølgelig ambient lys i lokalet som du nævner.....især hvis lukkerhastigheden er 1/125 sek eller længere.

/preben

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 02 maj 2019 15:06 pm

Så fik vi testet lidt i klubben.

Vi satte kameraet på bl. 4 og studieflashen på fuld styrke og afpassede afstanden til motiv så det passede med bl. 22.

For at undgå at skulle stille på kamera og flash, brugte vi et 4X og et 8x gråfilter sat sammen ( altså 5 blændetrin ) og satte filtrene foran hhv. flash og objektiv.

Vi tog både portrætbilleder og billeder af et ColorChecker farvekort.

Efterfølgende blev billederne gransket i RAW converteren, og det viste sig at der ikke var nogen forskel på de to situationer.
Hudtonen var den samme og farvekortet viste samme farve-værdier.....eller i hvert fald meget meget tæt på.

Så blev det i hvert fald testet...…... og tak for input undervejs.

/preben

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 02 maj 2019 18:56 pm

Ud fra min erfaring med gråfilter gør, at jeg tvivler på at man kan bruge testet til det oprindelige spørgsmål

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 02 maj 2019 23:23 pm

Det er selvfølgelig en ekstra faktor, men den er på den anden side ens for hhv. lyskilde og objektiv.

Jeg tror der ville have været forskel hvis der var blevet reguleret på output fra flashen som Bo tidligere har påpeget.

/preben

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 03 maj 2019 07:36 am

Ja

Men nu snakker vi om det har indflydelse på hudtonerne, hvis man skruer op/ned for flashen.

Jeg har til dato ikke oplevet gråfiltre der IKKE ændre på farverne.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 03 maj 2019 09:43 am

Jeg er også af den opfattelse at ND filtre i større eller mindre grad ændrer på farverne....afhængig af styrken på filteret og også fabrikatet af filteret.

Der kan selvfølgelig også være en mindre forskel på om man lyser gennem filtret med flashen eller om man dæmper lyset ind på sensoren med filteret.

Det oprindelige isue var om kraftig belysning har indflydelse på reflektionen af lyset fra huden ( og dermed også hudtonen ) i forhold til svagere belysning, og så mente vi at denne metode kunne virke bedst.

/preben

Besvar