Skidt på spejlet IGEN

for Gør-det-selv-guider - til eks. studierelevant udstyr.
SørenSommer
Rang: Lærling
Kamera: Nikon D5109

Skidt på spejlet IGEN

Indlæg af SørenSommer » 12 dec 2012 13:47 pm

viewtopic.php?f=24&t=56806

Ja uden overhovedet at skifte objektiv er der nu kommet masser af skidt på spejlet igen.

Ved godt jeg er grøn på det her område, men hold da k... hvis det "bras" ligefrem suger skidt til sig skulle man da aldrig have købt en spejlreflekskamera.....
Haft det i 3 uger og har allerede fået spejlet renset 1 gang hos fotomand og galt igen nu efter 2 dage.....

:zfight

Brugeravatar
livefoto
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D3200, Nikon D800, Nikon D700, Nikon N6006
Geografisk sted: København
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Skidt på spejlet IGEN

Indlæg af livefoto » 12 dec 2012 14:06 pm

din fotomand har sikkert bare blæst lidt ind i huset og derved blæst skidtet væk fra spejlet.
HUSK det er ikke spejlet der laver billedet, så det er hamrende ligegyldigt for det endelige billede om der er en smule skidt på dit spejl

du kan selv med en lille "rocket blower" puste skidtet væk. det er ikke noget du skal være bange for at gøre selv

Brugeravatar
John Nyberg
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 12 dec 2012 14:10 pm

Husker du de gyldne råd om objektivskift?

F.eks. at man altid har fatningen på kameraet vendt nedad, når der skiftes objektiv - for at forhindre, at noget daler ned i kameraet.

Er der ikke selvrens i kameraet - har du slået det til?

Jeg har haft tre Olympus'er gennem ca. seks år, og jeg har aldrig renset sensor på et af dem.

Jeg har haft et Pentax i ca. ni mdr og havde på et tidspunkt nogle støvpletter, men det tog selvrens da jeg bad kameraet lave støvfjernelse tre gange lige efter hinanden (har kameraet sat til at køre støvfjernelse hver gang det tændes). Jeg har ikke haft støvproblemer siden.

- og det skal lige siges, at jeg skifter objektiv mange gange og har skiftet mange "dumme" steder, f.eks. i rapsmarker ;-)
Venligst John

http://www.hdrfoto.dk
- giver dig 15% rabat ved køb af Photomatix. Brug koden "hdrfoto15"

- fotograferer med hjertet

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 12 dec 2012 14:37 pm

Er det overhovedet på spejlet? Jeg har vældig meget snavs i min søger, men det er blot på søgerglasset.

SørenSommer

Indlæg af SørenSommer » 12 dec 2012 17:52 pm

Var nede ved fotomanden, som solgte mig en børste han sagde jeg måtte bruge på spejlet...hvilket nu blot har gjort det endnu værre.......synes fan.. godt nok man er omgivet af uduelige fagfolk.......først sagde jeg til ham det var spejlet...så siger han så skal cmos renses, nej siger jeg det kommer ikke med på billederne...så vil han prøve at tage et billede af et stykke hvis papir, og viser mig så "støj", hvorefter jeg så kan fortælle ham at det papir han tog billeder af var beskidt/fedtet.....

Har som sagt haft kameraet i små 3 uger, og det er allerede noget lort uden kvalificeret faghjælp.....

SørenSommer

Indlæg af SørenSommer » 12 dec 2012 17:52 pm

Var nede ved fotomanden, som solgte mig en børste han sagde jeg måtte bruge på spejlet...hvilket nu blot har gjort det endnu værre.......synes fan.. godt nok man er omgivet af uduelige fagfolk.......først sagde jeg til ham det var spejlet...så siger han så skal cmos renses, nej siger jeg det kommer ikke med på billederne...så vil han prøve at tage et billede af et stykke hvis papir, og viser mig så "støj", hvorefter jeg så kan fortælle ham at det papir han tog billeder af var beskidt/fedtet.....

Har som sagt haft kameraet i små 3 uger, og det er allerede noget lort uden kvalificeret faghjælp.....

JTHL
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D600
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af JTHL » 12 dec 2012 17:55 pm

Sælg det igen og køb dig et kampakt kamera, hvis du ikke gider at bruge tid på det :D
Med venlig hilsen
Jan L.

SørenSommer

Indlæg af SørenSommer » 12 dec 2012 18:04 pm

har jo ligesom ikke en skid med sagen at gøre her....synes nok jeg har brugt meget tid på et 3 uger gammel kamera, incl været hos 2 forskellige fagfolk

Rene@
Geografisk sted: 2880 bagsværd
Kontakt:

Indlæg af Rene@ » 12 dec 2012 18:35 pm

Søgeren synes jeg der kommer snavs i meget hurtigt, i starten var jeg skrup hysterisk med det, men har lært at leve med det.

Tror uanset hvilket dlsr du vælger, så vil du opleve det, så der skal du nok gøre op med dig selv om du kan lære at leve med det eller ej....

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 12 dec 2012 18:43 pm

Mit Canon 5dii har jeg to gange blæst igennem for snavs i søgeren. Sidst var der et lille dyr af en slags derinde.

Men jeg klarer det nu nemt med en gang blæs Billede

Olympus´en har jeg ikke døjet med, og den er endda mere udsat for støv og lign end min canon.

JTHL
Kamera: Nikon D600
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af JTHL » 12 dec 2012 18:48 pm

Rene@ skrev:Søgeren synes jeg der kommer snavs i meget hurtigt, i starten var jeg skrup hysterisk med det, men har lært at leve med det.

Tror uanset hvilket dlsr du vælger, så vil du opleve det, så der skal du nok gøre op med dig selv om du kan lære at leve med det eller ej....
:goodpost:
Med venlig hilsen
Jan L.

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 12 dec 2012 18:54 pm

SørenSommer skrev:har jo ligesom ikke en skid med sagen at gøre her....synes nok jeg har brugt meget tid på et 3 uger gammel kamera, incl været hos 2 forskellige fagfolk
Hvad siger fagfolkene. Det virker mig en kende useriøst, at foreslå dig at rense spejlet på et nyt kamera. Man har en fornemmelse af, at de mere er fagfolk af navn end af gavn.

Brugeravatar
Kawalla
Kamera: Sony a99 + lidt Zeiss og G glas
Geografisk sted: 4733

Indlæg af Kawalla » 25 dec 2012 10:35 am

Jeg tror dit "skidt" har gemt sig et helt andet sted, nemlig på din matskive :wink:

Når du kigger i din søger, kigger du ned gennem matskiven og via spejlet ud gennem objektivet og den eneste gang jeg har haft møg i nogle af mine huse og det var ved at drive mig til vanvid, sad det og grinede af mig bag matskiven.

Ellers må jeg tilslutte mig hr. Nyberg's råd og istemme at jeg så godt som aldrig har måtte rense mine huse til trods for at jeg 90% af tiden er udenfor.
Mvh.
Henrik.

Brugeravatar
Bukkejægeren
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Canon 600D, Canon SX200IS
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Sv: Skidt på spejlet IGEN

Indlæg af Bukkejægeren » 25 dec 2012 11:40 am

SørenSommer skrev:viewtopic.php?f=24&t=56806

Ja uden overhovedet at skifte objektiv er der nu kommet masser af skidt på spejlet igen.

Ved godt jeg er grøn på det her område, men hold da k... hvis det "bras" ligefrem suger skidt til sig skulle man da aldrig have købt en spejlreflekskamera.....
Haft det i 3 uger og har allerede fået spejlet renset 1 gang hos fotomand og galt igen nu efter 2 dage.....

:zfight
Det er rimeligt imponerende på så kort tid...

Mit 600d har taget 6500 billeder uden at der er antydninger af skidt på sensor.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

ClausSørensen
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Nikon D300--Nikon D90

Indlæg af ClausSørensen » 24 feb 2013 16:06 pm

Hej alle fotostart folk.....

Jer som ikke har renset jeres Nikon-Canon-Sony i flere år eller bare et år.
prøv at zoom ind på en blå himmel ved blænde 16 ca tag et foto, læg det ind på pc ,og tjek lige om
ikke der er den del små prikker rundt omkring det vil jeg skyde på der er ????????? :))

Besvar