3. parts blæk og papir, printer kalibrering med mere

for Gør-det-selv-guider - til eks. studierelevant udstyr.
Besvar
Nikolaj_sofus
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D mk2, Canon EOS M
Geografisk sted: København

3. parts blæk og papir, printer kalibrering med mere

Indlæg af Nikolaj_sofus » 22 okt 2015 10:29 am

tænkte at jeg ville starte en tråd hvor folk kan øse ud af deres erfaringer med 3. parts blæk, kalibrering osv.

jeg bruger selv en epson xp-850 (normalt en dye printer) med fotorite pigment blæk og permajet oyster 271 papir.

uden kalibrering med hardware, er det et ret ubrugeligt setup, som er umuligt at justere ind med de justeringer der kan foretages i driveren.
efter indkøb af x-rite colormunki photo, ser fremtiden dog langt mere lys ud. Farverne er stort set på højde med original blækken og det er efter standard justeringen med det 2 ark med farve "patches" har endnu ikke kørt et udvidet program for optimering af f.eks hudfarver.

Da det er pigment blæk, skulle farve ægtheden være i top, men det skulle ikke være så resistent over for ridser, gnubning osv, hvad jeg tydeligt kan se, det ridses forholdsvis let med en negl.

Med hensyn til print på blankt papir, egner fotorite pigment sig ikke, da det så at sige "dræber" blankheden da det lægger sig som et lag på papiret i stedet for at trænge ind.

med hensyn til tilstoppede dysser, har jeg indtil videre ikke haft nogen problemer med fotorite pigment blæk, selv efter 3 ugers ferie hvor printeren stod stille.
med original blæk, blev jeg nød til at køre en purge efter ca. 1 uge.

Jeg har læst reviews af et mærke aom hedder inktec, som skulle lave "resin coated pigment ink" der skulle være tæt på epsons eget blæk.

Nogen som har erfaring med det? evt. i printere som normalt er udviklet til "dye"

Brugeravatar
BjarneNybo
Kamera: Canon EOS 7D

Re: 3. parts blæk og papir, printer kalibrering med mere

Indlæg af BjarneNybo » 22 okt 2015 19:27 pm

Vi er kommet et skridt videre:
http://www.canonrumors.com/canon-announ ... -pro-1000/
Gode fotodage Bjarne

Brugeravatar
BjarneNybo
Kamera: Canon EOS 7D

Indlæg af BjarneNybo » 22 okt 2015 21:48 pm

Poul: Jeg kan selvfølge ikke svarer på dine vegne - men det går jo nok.
Men mon ikke den printer får sin egen tråd og sin egen opmærksomhed.
Gode fotodage omkring Jer.
Bjarne

Nikolaj_sofus
Kamera: Canon EOS 5D mk2, Canon EOS M
Geografisk sted: København

Indlæg af Nikolaj_sofus » 22 okt 2015 22:32 pm

Hej Bjarne,
Nu går tråden mere på erfaring med eget udstyr, brugt med 3. parts blæk og/eller papir og ikke så meget på hvad fremtiden bringer.
Kan selvfølgelig se nogle gode ting ved den nye printer, men en af grundene til at jeg har kastet mig ud i 3. parts blæk, er at jeg er på et begrænset budget og syntes at 600 kr. for 60ml. blæk var for meget, Især når en god portion af de ville gå til rens.

Til sammen ligning har jeg fået 600ml. til 750 kr. inkl. 2 sæt genopfyldelige patroner.

Jeg har så også investeret 2000 kr. i en brugt colormunki photo.

Samlet set har jeg stadigvæk sparet en del per ml. blæk, til trods for indkøb af kalibrerings udstyr.

Besvar