Baggrundsruller og gipsloft

for Gør-det-selv-guider - til eks. studierelevant udstyr.
Brugeravatar
JSH
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: EOS 7D
Geografisk sted: Aalborg

Baggrundsruller og gipsloft

Indlæg af JSH » 26 nov 2015 16:02 pm

Hej! :)

Er der nogle, der har erfaring med montering af papirruller, i loftet, i gips? :) Der kan give et par fifs? Eller fortælle mig, om det hele faldt ned efter et par dage??? :)

Dobbelt gipsplade, sænket 40cm pga. ventilationssystem. Ingen anelse om, hvad plader er fæstnet i.

Yes, væg ville være bedre, men det er ikke en mulighed. Og andet end gips ville også være lækkert :)
/JSH

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Re: Baggrundsruller og gipsloft

Indlæg af ChristianSH » 26 nov 2015 16:53 pm

Man kan sagtens monterer en 40-50" skærm på en gipsvæg med expandent skruer. Hvor meget styrken mindskes ved at monterer i loftet ved jeg ikke. Som Poul siger vil det naturligvis være bedst at få fat i skellet.

Brugeravatar
JenODem
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon

Indlæg af JenODem » 26 nov 2015 19:11 pm

Jeg har brugt dem her til alt muligt imellem himmel og jord og det holder: http://www.jemogfix.dk/Dybler-plugs__16 ... tk_9033501

Det du skal sikre dig er at du monterer med så mange som muligt men du er heldig at have dobelt gips og det kan bære rigtig meget.

/JenODem

NickKK
Kamera: Canon EOS 70D

Indlæg af NickKK » 26 nov 2015 19:27 pm

Hvis du alternativt ikke kan benytte gulvstativer, kan du overveje at montere papirrullen på vinklerne, som du monterer på et brædt og stiller på gulvet. Så trækker du rullen ud/op og fastgør papiret i et par gode klemmer, som du har monteret i gipsen i loftet.

Brugeravatar
ChristianSH
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 26 nov 2015 19:32 pm

Brugeravatar
tømrer11
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, analog MF

Indlæg af tømrer11 » 26 nov 2015 21:40 pm

ChristianSH skrev:http://www.xl-byg.dk/produkter/befaesti ... -m5x75.htm

Det er dem du skal bruge.
:goodpost:
Det er de helt rigtige, men du skal vælge en længde som kan nå igennem 2 lag gips.
Dvs længere end 26mm. Den skal kunne folde sig ud på bagsiden af gipsen.
Mvh Hjalmar
"Forlang kvalitet, ellers er du med til at afskaffe den"

k s
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af k s » 27 nov 2015 13:10 pm

Jeg ville nok ikke turde stole på et gipsloft til formålet. Jeg ville hellere vælge "poles", der står i spænd mellem gulv og loft - f.eks. https://www.manfrotto.com/products/ligh ... auto-poles

Monteret med http://www.bhphotovideo.com/c/product/5 ... n_Kit.html

Brugeravatar
rip59
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 27 nov 2015 17:10 pm

Alle de skruemuligheder i snakker om og viser her er til VÆG montering, eller lampe montering i loft og ikke så mange kilo som en eller flere ruller kan ende med.

Jeg skulle en gang hjælpe med at montere et par af de større kogler fra PH, her var der ligeledes gips i loftet, vi endte med at skære noget 12mm krydsfiner til i tror det var 120x120 til hver lampe, male det som resten af loftet og så montere disse plader i loftet hvor lamperne skal hænges (de hænger i 3 vejre), pladerne blev så fæstet naturligvis i alle gipsplader de havde kontakt med, men naturligvis ekstra godt der hvor vi kunne få fat i noget af skelettet bag gipsen. I de 12mm krydsfiner kan man få alt til at holde, bor for og skru fast, løsn skruerne igen, ind med lidt udendørs trælim, tilbage med skruerne og efter 1 time så kommer det aldrig ned igen næsten.

Man skal passe på med for mange skruer op gennem gipsen hvis der ligger en dampspær lige over, men i det her tilfælde er det jo et forsænket loft og de har det normalt ikke.

Et alternativ kunne være at gå helt op til det originale loft og hvis det fx er beton så fæste her i stedet for.

Men jeg ville gå med krydsfineren, rigtigt nemt bag efter at lige montere mindre kroge til alt muligt, eller nemt hvis man skifter leverandør af rullerne og behøver ny fæste eller at flytte dem man har.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

bla
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: Olympus E600
Geografisk sted: Århus

Indlæg af bla » 29 nov 2015 01:23 am

Det Rip skriver er en god ide, men knap så køn at kigge på. Det smarteste og bedste er Manfrotto løsningen. men også dyr. Man kan evt bruge 2 lægter eller kraftige lister , med vinkel beslag i loft og gulv. Hvis lokaliteterne tillader det. Det med at fastgøre i loftspladerne uden at have fat i lægterne duer ikke.
Plug alene er noget fusk og duer slet ikke.
Børge

CarstenVH
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon D300
Geografisk sted: Viborg området

Indlæg af CarstenVH » 29 nov 2015 12:39 pm

Hvor meget vejer disse ruller?

CarstenVH
Kamera: Nikon D300
Geografisk sted: Viborg området

Indlæg af CarstenVH » 29 nov 2015 12:40 pm

Du kunne jo eventuelt skrive til Expandet, som laver befæstigelse materiale:

http://www.expandet.dk/kontakt/

Brugeravatar
rip59
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 29 nov 2015 14:01 pm

CarstenVH skrev:Hvor meget vejer disse ruller?
Tja, jeg her ledt, men ikke fundet svaret direkte. Vægten afhænger jo naturligvis af dets tykkelse, men man opgiver det i gram pr m2, de fleste af os kender normalt kopi papir, det er mellem 80 og 100 g/m2.

De fleste ruller jeg har kunnet finde information om har brugt papir på mellem 140 og 170 g/m2. På en rulle på 2,72x11m bliver det ca 5kg, men det er jo så kun for papiret, ikke for den rulle det sidder rullet op om. Hvad kan sådan en rulle veje? 3-4 kg. Jeg har vejet mine beslag som rullerne hænger i, de vejer 1,2 kg pr stk.

5+4+1,2 = ca 10kg der skal hænges op. Det ville jeg nok ikke have noget problem med at hænge op meget enkelt. Problemet er bare her at det ikke er de 10 kg der er problemet, det der virkelig tæller er at de skal rulles op og ned, skiftes, altså når vi "bruger" dem belaster dem meget mere, ujævnt, rykvist. Det kan en svag ophængning ikke holde til, så SKAL det sidde fast.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 29 nov 2015 21:49 pm

For slet ikke at tale om hvis man træder et skridt for langt tilbage og ikke nøjes med at træde igennem baggrundspapiret....MEN river hele loftet ned !

Jeg vil klart anbefale et gulvstativ...og så skifte rullerne ud hvis man ønsker en anden baggrundsfarve.
Desuden har papirrullerne slet ikke godt af at hænge i ophæng hele tiden....de vil med tiden bøje nedad på midten....så de bør afmonteres når man ikke bruger dem og stilles lodret i et hjørne.

/preben

Brugeravatar
tømrer11
Kamera: Nikon, analog MF

Indlæg af tømrer11 » 29 nov 2015 22:10 pm

Hvis du er sikker på at der er to lag gips, og får de rigtige "plugs", er der absolut ingen fare for at det falder ned. Gips er slet ikke så skrøbeligt som nogen gør det til. Jeg har nogle helt billige slagplugs til et enkelt lag gips, og de kan holde 10kg i direkte træk.
Du skal bruge Expandet gipsroset rød.
Med krog (varenummer 410360)
Med skrue (varenummer 410860)
Mvh Hjalmar
"Forlang kvalitet, ellers er du med til at afskaffe den"

Besvar