Lys til produkt billeder (Hjælp)

for Gør-det-selv-guider - til eks. studierelevant udstyr.
Besvar
brodbak
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Canon EOS 700D
Geografisk sted: Holstebro

Lys til produkt billeder (Hjælp)

Indlæg af brodbak » 08 sep 2016 09:41 am

Hejsa.

Jeg har lavet mig et fint lille lystelt af en papkasse, silkepapir samt et stykke karton.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I andre bruger som lyskilder til af lyse ind fra siderne af?

Mvh. Morten

Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Lys til produkt billeder (Hjælp)

Indlæg af rip59 » 09 sep 2016 09:37 am

Jeg bruger flere ens flash.

Det er en mere besværlig måde da man ikke kan se skyggerne direkte i opstillingen, men man slippe for en masse varme lamper. Alternativt kan man bruge studioflash med ledelys, så får man en god idé om skyggerne inden man behøver skyde. Men mon ikke også der i dag findes led-lamper, der kan bruges selv til farvebilleder, til sort hvide billeder er det naturligvis af mindre betydning med forskellige farvetemperaturer i de forskellige lyskilder.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 15 sep 2016 08:55 am

Til produktfotos og stilleben plejer jeg at bruge studieflash med softbox fra hver side. Nogen gange kan det være en fordel med lys nedefra også med emnet stående på en opal- / glasplade.

Men som rip59 skriver kan man også bruge LED-paneler med 100 til 300 pærer. Til produktfoto er man jo ikke i samme grad afhængig af korte lukkerhastigheder.
Farvebalancen kan som regel rettes til i RAW konverteren bagefter hvis den skulle være lidt forkert.

Under alle omstændigheder er det rart at kunne se hvor lyset falder og samt undgå varmen fra gløde-/halogenlamper.

/preben

Brugeravatar
Fotolang
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon 5D mk2.Canon 550 D
Geografisk sted: Kbh.

Indlæg af Fotolang » 04 maj 2018 17:53 pm

Farvebalancen - der menes vel hvidbalancen. Den skydes på Hvidt papir ved objektet. :-) Fotolang.

Besvar