Forlæng kabeludløser til en 100 meter

for Gør-det-selv-guider - til eks. studierelevant udstyr.
Brugeravatar
Rune B-Nielsen
Rang: Lærling

Forlæng kabeludløser til en 100 meter

Indlæg af Rune B-Nielsen » 27 sep 2016 17:41 pm

Skal brug en kabeludløser med en 100 meter ledning sådan ca.

Min tanke er bare at købe en standart (Nikon's MC-DC2), klippe ledningen og tilføje de ekstra meter med ledning fra det lokale byggemarked - går den an? og kan det gøres smartere? Nogle der har erfaringer med om forbindelsen fortsat er pålidelig?

Overvejer at lave click-samling, så hver kabeludløser nemt kan skaleres imellem fx 50m og 100m kabel.

Og ja, må hellere lige få fortalt hvorfor dælen jeg skal bruges så mange meter... ;) Er naturfotograf og skal bruge vidvinkler til næroptagelser af bl.a. hejren. Min erfaring er at fjernudløseren er for sløv og upålidelig. At gå i skjul så tæt på, har det med at påvirke dyrene unødvendigt.

D7000 og D3 bliver de arbejdende huse.

Alt det bedste
Rune
Senest rettet af Rune B-Nielsen 28 sep 2016 01:37 am, rettet i alt 1 gang.
naturfotograf

Brugeravatar
Ullum
Rang: Veteran
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Fredericia

Re: Forlæng kabeludløser til en 100 meter

Indlæg af Ullum » 27 sep 2016 18:00 pm

Mit bedste bud er at det kan du sagtens
Vær dog sikker på at alle samlinger er pålidelige og mekanisk stærke
Mvh

Ullum

k s
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af k s » 27 sep 2016 18:02 pm

Uden at være ingeniør, kunne jeg frygte at en så lang ledning vil have så stor modstand, at det kniber med funktionen. For at undgå det, skal du bruge en ledning af en vis tykkelse - og det er muligvis ikke hensigtsmæssigt.

Jeg ville prøve igen med fjernudløser med gode alkaline eller evt. lithiumbatterier. Det er min erfaring, at opladelige batterier koster en del på rækkevidden - formentlig pga. den lavere spænding.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 27 sep 2016 18:12 pm

Kan du ikke bruge en radio?
Hvis det er til dyrefotografi kan du også lave en "focus trap". http://www.digital-photo-secrets.com/ti ... ife-shots/
Mvh. Esben

Edit: Jeg har en radio udløser. Jeg kan lige checke i morgen hvor langt den rækker...
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
Rune B-Nielsen

Indlæg af Rune B-Nielsen » 28 sep 2016 02:12 am

Ullum: Tak

KS: Tak... Fine pointer ang. kabeltykkelse.

Esben: Tak for alternative bud. Fokus-fælde er ikke aktuelt, vil have manuel kontrol... Skal arbejde i bl.a. kolonier og det vil give en pokkers masse forstyrelse med udløser larm i utide... Vidvinklerne vil i det hele taget være så tæt på, at spejlene vil kunne høres - som altid er det med at tage den med ro når motivet er i søgeren og se an om det er tryg ved spejllyden ... foto-fælden tror jeg ikke giver andet end fugle som flakser væk igen, forskrækket over maskingeværet... Radio-udløser kunne være et bud... Du er en skat hvis du tester pålideligheden ved 25m, 50m, 75m og 100m. Hvad koster din radio løsning?
naturfotograf

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 28 sep 2016 08:09 am

Med de små strømme, der går i det kredsløb er modstanden i ledningerne FULDSTÆNDIG underordnet. Jeg har selv brugt et almindeligt ethernet kabel. Det består af 4 snoede par. Det ene par til fokus og det andet til udløsning.

Til D3 bruges det 10 benede stik, men mig bekendt har D7000 IKKE det stik. Forbindelserne i D3 stikket har ud over seriel kommunikation, der kan bruges til GPS 2 tråde til udløsning: Den ene laver fukus (svarende til halvt nedtrykt knap), den anden tager billedet.
https://www.google.dk/webhp?hl=da&gws_r ... ote+pinout
Søger man på D7000 remote ser det ud til at man kan anskaffe en wifi dims og så styre det via en app på en telefon. Hvor langt det rækker, ved jeg ikke.
Bo //

Brugeravatar
Ullum
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Ullum » 28 sep 2016 08:48 am

Bo Bjerre skrev:Med de små strømme, der går i det kredsløb er modstanden i ledningerne FULDSTÆNDIG underordnet. Jeg har selv brugt et almindeligt ethernet kabel. Det består af 4 snoede par. Det ene par til fokus og det andet til udløsning.

Til D3 bruges det 10 benede stik, men mig bekendt har D7000 IKKE det stik. Forbindelserne i D3 stikket har ud over seriel kommunikation, der kan bruges til GPS 2 tråde til udløsning: Den ene laver fukus (svarende til halvt nedtrykt knap), den anden tager billedet.
https://www.google.dk/webhp?hl=da&gws_r ... ote+pinout
Søger man på D7000 remote ser det ud til at man kan anskaffe en wifi dims og så styre det via en app på en telefon. Hvor langt det rækker, ved jeg ikke.
Bo //
tror ikke du får den til at række så langt
Senest rettet af Ullum 28 sep 2016 09:05 am, rettet i alt 1 gang.
Mvh

Ullum

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 28 sep 2016 09:03 am

Bo Bjerre skrev:Med de små strømme, der går i det kredsløb er modstanden i ledningerne FULDSTÆNDIG underordnet.
Lad være med at udtal dig om noget du tydeligvis ikke har forstand på.

Ved lav volt som et batteri drevet apperat går ind under, er modstanden i kablet netop FULDSTÆNDIG afgørende for om det kommer til at virke.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 28 sep 2016 09:30 am

Rune B-Nielsen skrev:Du er en skat hvis du tester pålideligheden ved 25m, 50m, 75m og 100m. Hvad koster din radio løsning?
Min model er en Pixel TW-282. Hvis man vil kan senderen også kobles direkte til kameraet via. samme kabel som på billedet her sidder i modtageren. Sættet koster 60 euro på eBay. Kabler til forskellige kamera modeller kan købes seperat.

Billede
Billede

På videoen her står jeg på ca. 125m afstand og alt virker som det skal.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/272 ... 06A6C9.MOV

Mvh. Esben

Edit: Det var en større udfordring at få telefonen til at optage flash glimtet, hvorfor jeg har optaget i slow motion...
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
ChristianSH

Indlæg af ChristianSH » 28 sep 2016 09:34 am

Jeg ville også gå efter en radio løsning. Uendeligt meget nemmere end at rulle sin 100m kabeltromle ud gennem skov og mark :)

Brugeravatar
JenODem
Kamera: Nikon

Indlæg af JenODem » 28 sep 2016 09:34 am

ChristianSH skrev:
Bo Bjerre skrev:Med de små strømme, der går i det kredsløb er modstanden i ledningerne FULDSTÆNDIG underordnet.

Ved lav volt som et batteri drevet apperat går ind under, er modstanden i kablet netop FULDSTÆNDIG afgørende for om det kommer til at virke.
Rolig nu rolig.

I har begge ret :-)

Hvis strømmen er tilstrækkelig lav er modstanden mindre betydende men alt har en grænse - jeg tror at 100 meter er over denne grænse.
Jeg arbejder i mit daglige virke med udvikling af trådløs kommunikation (DECT og 2G4) teknologier og vi har mange forskellige løsninger alt efter opgaven.

Jeg har et spørgsmål til trådstarter: hvordan ser du billedet på 100 meters afstand?

Brugeravatar
ChristianSH

Indlæg af ChristianSH » 28 sep 2016 09:40 am

Ja størrelsen er måske mindre vigtig idet der næppe løber mange ampere igennem. Tilgengæld kan spændingsfaldet på 100m være så stort at der slet ikke er noget at måle i den anden ende.

Brugeravatar
Stone G.
Kamera: Diverse Pentax
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Stone G. » 28 sep 2016 11:38 am

Rune B-Nielsen skrev:Skal brug en kabeludløser med en 100 meter ledning sådan ca.

........... Min erfaring er at fjernudløseren er for sløv og upålidelig. ......

Rune
Hvilken fjernudløser har du erfaring med?
ChristianSH skrev:Ja størrelsen er måske mindre vigtig idet der næppe løber mange ampere igennem. Tilgengæld kan spændingsfaldet på 100m være så stort at der slet ikke er noget at måle i den anden ende.
Enig. Lavspænding, jævnstrøm og 100m lange ledninger vil næppe komme til at fungere. Jeg ville mene, at en kvalitets 2.4 GHz radiostyring må være løsningen. Eksempelvis denne her:

http://vefafoto.dk/product/hhnel-giga-t ... nikon-922/

Hvis der ikke er nogen forhindringer, der dæmper radio signalet, mellem sender og modtager skulle rækkevidden være op til 100 meter - og du skal vel have frit udsyn (med kikkert over fladt vand?) til dit mål under alle omstændigheder.

Jeg har selv denne udløser, men har godt nok aldrig 'udfordret' den på max. rækkevidde. Jeg bruger den typisk på afstande mellem 10m og 30m, og der fungerer Giga T Pro II fint.
m.v.h. / Steen G. B.
www.gyes.eu

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 28 sep 2016 12:01 pm

[quote="Bo Bjerre"][quote="ChristianSH"][quote="Bo Bjerre"]Med de små strømme, der går i det kredsløb er modstanden i ledningerne FULDSTÆNDIG underordnet.[/quote]

Ved lav volt som et batteri drevet apperat går ind under, er modstanden i kablet netop FULDSTÆNDIG afgørende for om det kommer til at virke.[/quote][/quote]

Jeg udtaler mig netop om noget jeg ved en del om. Strømmen, der skal trækkes for at aktivere fokus og udløser er ca 600uA for et Nikon D800, og det er samme spec for D3.
Med en modstand på 14.5Ohm pr 100m CAT5 ethernet kabel fås et spændingsfald på ca 17mV. (der er 200m frem og tilbage)
Jeg har testet med 100 Ohm modstand på mit kamera, og det giver også en sikker betjening. Når jeg foreslår ethernet kabel er det netop fordi det er twisted-pair, der opsamler mindst muligt støj.

Så du har med dine egne ord tydeligvis ikke forstand på hvad jeg ved noget om. Jeg har udviklet elektronik på højt plan siden starten af 1980'erne :-)

Noget andet er at en radio-løsning er langt lettere at arbejde med,

Bo //

Peter Boye Larsen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Peter Boye Larsen » 28 sep 2016 12:49 pm

Jeg har ca 50m udendørs netværkskabel til overs, hvis det kunne være noget.

Besvar