Forlæng kabeludløser til en 100 meter

for Gør-det-selv-guider - til eks. studierelevant udstyr.
Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Re: Forlæng kabeludløser til en 100 meter

Indlæg af ChristianSH » 28 sep 2016 13:26 pm

Jeg udtaler mig netop om noget jeg ved en del om. Strømmen, der skal trækkes for at aktivere fokus og udløser er ca 600uA for et Nikon D800, og det er samme spec for D3.
Med en modstand på 14.5Ohm pr 100m CAT5 ethernet kabel fås et spændingsfald på ca 17mV. (der er 200m frem og tilbage)
Jeg har testet med 100 Ohm modstand på mit kamera, og det giver også en sikker betjening. Når jeg foreslår ethernet kabel er det netop fordi det er twisted-pair, der opsamler mindst muligt støj.

Så du har med dine egne ord tydeligvis ikke forstand på hvad jeg ved noget om. Jeg har udviklet elektronik på højt plan siden starten af 1980'erne :-)

Noget andet er at en radio-løsning er langt lettere at arbejde med,

Bo //
Godt ord igen Bo, undskyld jeg fare i flint.

Jeg hører bare så tit folk snakke om at lave lav volts løsninger på de mest absurde måder, at jeg ikke kunne dy mig.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 28 sep 2016 14:02 pm

ChristianSH skrev: Jeg hører bare så tit folk snakke om at lave lav volts løsninger på de mest absurde måder, at jeg ikke kunne dy mig.
Problemet tiltager des mere strøm man skal presse igennem kablet. Her taler vi om en kontakt der skal sluttes, og sikkert ikke noget kolosalt strømforbrug. Det kan sikkert godt lade sig gøre med kabel, men jeg har svært ved at se hvorfor, når det kan gøres meget nemmere via. radio.

Hvis det skal noget rigtigt godt gør-det-selv kan man evt. finde en hobby forhandler af den slags der sælger radiostyrrede biler, både og flyvemaskiner. Man kan få nogen ret seriøse sende/modtageanlæg men så havner vi nok i prisleje fra 2-3000 kr. og opefter...

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
Rune B-Nielsen
Rang: Lærling

Indlæg af Rune B-Nielsen » 28 sep 2016 16:14 pm

Bo: Du har ganske ret - de to huse arbejder ikke med samme input/output stik. Godt du gjorde mig obs. på det. Fedt med din ekspertise, en skam skeptikere går sådan til bolden. Dine råd er værdsat. Har hittet tredjeparts kabeludløsere til småpenge, vil teste med internetkabel - så ingen skade til hvis det ikke dur, men prøves skal det og din indstilling er smittende ;) Update vil naturligvis følge i denne tråd.

Esben: Tak, vil se nærmere på radio løsninger. Du er en guttermand ;)

JenOdem: Kan først se billederne når grejet pakkes sammen... så der skal bare frames efter bedste evne og så efter nogle uger skulle der gerne være kommet lidt brugbart i kassen. Indstillingerne kan jeg heller ikke justere undervejs, så det bliver hovedsageligt auto ISO på manuelt program og lidt territoriekamp på blændeprioriteret... Ganske simpelt, men kræver held og toldmodighed.

Stone: Nikon ML-L3, min erfaring er at der ikke skal være noget særligt græs i vejen før der ikke er forbindelse. Jo, vil være i terræn hvor motiverne kan observeres fra teleskop.
naturfotograf

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 28 sep 2016 16:15 pm

Umiddelbart synes jeg det lyder besværligt at skulle til at rulle 100 meter kabel ud....... og så ind igen for at flytte til et nyt sted ;-)

Jeg kender ikke denne radiotrigger men den skulle klare 100 meter ?

Ved ikke om den passer til D7000...men det kan fotoimport vel svare på ?

http://www.fotoimport.dk/fjernudlosere- ... ricerunner

Kan sikkert findes billigere på nettet i udlandet ?

/preben

Brugeravatar
Rune B-Nielsen

Indlæg af Rune B-Nielsen » 28 sep 2016 16:20 pm

Esben og andre: Kan snildt se jeres pointer om at radio-senderen er et bedre valg... Grunden til jeg prøver kabler først, er at jeg godt kan lide funktionssikkerheden ved direkte kontakt og så er der prisen... Hvis det dur, kan jeg få en kabelløsning til en 100-200kr, radiosenderne er i et andet prisleje og da jeg skal arbejde med flere huse på engang, løber det hurtigt op - måske er det overflødige penge at betale.

Er typen som arbejder det samme sted i flere uger adgangen... så at rulle kabel ud, betyder intet... skal i forvejen træklatre for at montere husene - så der er alligevel ikke så meget nemt i den slags jeg skal lave - og elsker processen bag fotoserierne... :)
naturfotograf

Brugeravatar
Rune B-Nielsen

Indlæg af Rune B-Nielsen » 28 sep 2016 16:31 pm

Peter: Godt tilbud! Har selv lidt på lager, jeg lige giver chancen først... Vil slå på tråden hvis jeg står og mangler længde ;)
naturfotograf

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 28 sep 2016 17:35 pm

Hvad vejer sådan noget kabel egentlig? 100m + en tromle?
Jeg ved ikke hvordan andre har det men jeg synes da at træklatring er en langt sjovere aktivitet end kable ud- og indrulning.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 28 sep 2016 17:43 pm

Tak Christian,
Jeg overlever ;-)
Bo //

Brugeravatar
Bo Bjerre

Indlæg af Bo Bjerre » 28 sep 2016 17:46 pm

Jeg kommer til at tænke på en anden, mulig løsning?
Camera Control Pro kan via en USB forbindelse vise liveview, og indstille kameraet. Og det kan skyde også.
En lille PC på batteri, evt bare en bærbar og derfra et fjernskrivebord over WiFi. Er det for xotisk??

Bo //

Brugeravatar
Bo Bjerre

Indlæg af Bo Bjerre » 28 sep 2016 17:54 pm

Vægt af ethernetkabel, ca 30kg/km for det almindelige grå til indendørs brug. En egnet tromle vejer vel et par kg...
Rune, hvor i landet bor du?
-jeg tror jeg har en rulle stående i kælderen, der evt kan handles til fornuftig pris, hvis du selv vil sætte stik på?
-jeg kan nok osse finde et 10 polet stik til D3'eren?
Jeg har en YONGNOU RF602, 2.4GHz som jeg aldrig har testet. Den kan bruges som flash trigger, men osse til at fjernudløse med. Jeg kan muligvis afprøve den i weekenden?
Bo //

Brugeravatar
BjarneNybo
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 7D

Indlæg af BjarneNybo » 28 sep 2016 18:38 pm

Jeg har i årevis på Møns Klint forsøgt med disse forlænger kabler. Men glem det og gå trådløs:
Jeg valgte trådløs med Canon og et CamRange
http://camranger.com/ samt iPad.
Når man så står mellem 50 og 100 meter væk fra kameraet er det vigtig at man lige kan dreje kameraet lidt rundt frem og tilbage eller op og ned. Ærgerligt såfremt kongeørnen lige snupper muldvarpen 10 meter uden for kameraets position. Det løser du nemt med et panogear det kan gå 360 grader.
https://www.panoramic-imaging.com/shop/ ... uct_id=335
Budget vel mellem tkr. 10 og tkr. 12 – ja jeg kan allerede fornemme at du får nogle vinderskud. Dette setup er også temmelig anvendelig når vinterens fugle går til fuglebrættet.
Ha en fortsat god dag.

Brugeravatar
Rune B-Nielsen

Indlæg af Rune B-Nielsen » 28 sep 2016 19:58 pm

Bo: Du er en guttermand! Er bosat i Nyborg (østfyn, sidste by inden broen). PC løsningen kunne fint blive en overbygning, men ligger ud med et simpelt kabelsystem... en knap to funktioner - ikke noget bøvl der, forhåbentligt. Se efter om du har noget kabel, kunne godt være interesseret.

Overvejer alm. installationskabel http://www.jemogfix.dk/kabler-ledninger ... -m_9814122 men går det an?

Bjarne: At gøre huset fjernstyret, er klart vejen frem... De kommende projekter er dog i træer og jeg ved hvilke grene der er mest populære osv. De stationære huse vil selvsagt tros det, misse en del gode muligheder, men men.... Penge. Starter ud med mindre... Plejer at arbejde med store teler og skal lige teste om vidvinkler med fjernkontrol er noget der dur for mig, inden jeg investere noget særligt. Lad mig høre mere om dine erfaringer med at forlænge kabler! Hvor lange kabler? Hvilken slags kabel brugte du? Var forbindelsen pålidelig? Hvilke motiver? Gav det nogle fotoserier? Andet? :)
naturfotograf

Brugeravatar
Bo Bjerre

Indlæg af Bo Bjerre » 28 sep 2016 22:19 pm

Hej Rune,
Glem det der tykke 1.5kv installationsledning. Der skal 3 (gerne 4) tråde til. Jeg har fundet en rulle ethernet kabel i kælderen. Der er ca 2kg tilbage, så mon ikke det rækker til et forsøg. Jeg har osse en billig udløser med 10 benet stik til D3. Jeg tror jeg gav 300kr for den. Almindeligt telefonkabel kan osse bruges. Jeg har vist osse den slags på lager, og det skal jeg vel ikke bruge til noget mere...
Men: Billigt netværkskabel koster ca 3.6kr pr meter, med moms
Jeg kommer over Fyhn den 8 oktober, så kan du ikke sende mig en pb, så hitter vi på noget ??
Bo //

Brugeravatar
rip59
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 29 sep 2016 01:41 am

Rune B-Nielsen skrev:Skal brug en kabeludløser med en 100 meter ledning sådan ca.

Min tanke er bare at købe en standart (Nikon's MC-DC2), klippe ledningen og tilføje de ekstra meter med ledning fra det lokale byggemarked - går den an? og kan det gøres smartere? Nogle der har erfaringer med om forbindelsen fortsat er pålidelig?

Overvejer at lave click-samling, så hver kabeludløser nemt kan skaleres imellem fx 50m og 100m kabel.

Og ja, må hellere lige få fortalt hvorfor dælen jeg skal bruges så mange meter... ;) Er naturfotograf og skal bruge vidvinkler til næroptagelser af bl.a. hejren. Min erfaring er at fjernudløseren er for sløv og upålidelig. At gå i skjul så tæt på, har det med at påvirke dyrene unødvendigt.

D7000 og D3 bliver de arbejdende huse.

Alt det bedste
Rune
Jeg har lavet en løsning som du her beskriver, der er sat HUN "netværksstik" på enderne af det originale kabel hvor det er skåret over, så kan man smide et standart netværkskabel i mellem i den længde man lige har behov for. Det længste jeg har prøvet med var 50 meter, det virkede helt som det skulle.

PS! Jeg tror ikke man kan købe hun-netværksstik, jeg skrællede to stikdåser til montering i paneler for selve stikkene som sidder der, efter montage på ledningerne så bare en masse tape rundt om.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Brugeravatar
Bo Bjerre

Indlæg af Bo Bjerre » 29 sep 2016 07:42 am

Nu haar jeg liige kigget priser. et 50meter ethernet kabel med stik i begge ender koster 199kr hos Thansen. Et samleled koster under 15kr hos Harald N. Til den pris kan det næppe betale sig at gå i gang med selv at sætte stik på..

Så køber man et 1 meter netværkskvabel med stik i begge ender og klipper over på midten. Og en fjernudløser, og klipper kablet over på midten. Splejse, splejse, og så er man klar.

Om D7000 ved jeg ikke meget, men læs evt her: http://www.hiviz.com/kits/instructions/rsr_inst.htm

Bo //

Besvar